Triumph Thruxton-tråden

Ni som har GPS-navigator monterad på någon hoj i allmänhet eller Bonneville/Thruxton/Scrambler i synnerhet: Har ni matningen kopplad direkt på batteriet (via säkring), via tändningslåset eller via ett relä som styrs av något (som till exempel tändningslåset)?

Killen med en EFI-Bonneville på "Cafe Racer Podcast" har sin Garmin direkt på batteriet och har blivit ståendes på grund av det (eftersom ECUn tydligen blockerar starten om batterispänningen blir för låg), så det känns inte så smart. :P
Finns två uttag med matning under tanken, jag använder det ena till usb-laddning.
Borde vara detsamma på efihojarna..
Men dom drar ju bara milliampere såna här grejer, borde inte påverka ecu:n!
Hälsningar från bohuslän! Imorrn bär det av norrut så långt arslet orkar
 
Var det trevligt?
Was it nice? What is that for kind of a question? It is always nice with a new slut. At least the first time. But in the long time it's always better to stay with mama. You'll see! Then if you call the new slut Street Triple or Speed Triple it's all the same shit.You better stay with mom. Be sure! I am!
 
Hur är proceduren om jag vill skjuta upp gaffelbenen i kronan? Räcker det är lätta på skruvarna (och flytta på sådant som hamnar i vägen)? Bör jag hissa upp framänden eller ställa hojen på ett stöd innan jag sätter igång? Jag tänker nämligen prova att sätt mina clip-ons ovanför innan jag drar till Falkenberg om ett par veckor.

Jag har provat olika men det funkar fint från sidostödet och bara lossa lite lätt så att man får knacka med en gummihammare dit man vill. Ett väldigt enkelt jobb som går att utföra på oräkneliga sätt och alla kommer att lyckas bra.
 
Ni som har GPS-navigator monterad på någon hoj i allmänhet eller Bonneville/Thruxton/Scrambler i synnerhet: Har ni matningen kopplad direkt på batteriet (via säkring), via tändningslåset eller via ett relä som styrs av något (som till exempel tändningslåset)? *klipp!*
Jag har min TomTom kopplad direkt på battteriet, enligt tillverkarens instruktioner, på min Sprint. Och min (ovetenskapliga) uppfattning är att den drar ström även när den är avstängd.

Mitt i övrigt glada batteri har svikit mig två gånger i år. Det har aldrig hänt förut. Och både de två gångerna har TomTom suttit monterad några dagar i sin hållare på hojen. Detta har skett när hojen har stått i garaget. Inga problem alls under resa/användning, utan enbart vid flerdagsparkering i garaget med GPSen kvar i hållaren. Så jag tror att den drar några ampere även i avstängt läge.

Alternativt så drar den tjuvström? Eller är klantigt monterad? Men el-delen av monteringen är enkel. Borde inte gå att göra fel, ens för mig som är dålig på el (fast jag hade femma i fysik i årskurs 9... :))
 
Last edited:
Man kan ju tycka att jag borde klara av att koppla in en navigatorer, så jag kommer säkert göra fel. :P Garmin specificerar upp till 1 A på 12 V (hur mycket den drar i stand-by vette tusan) så jag börjar nog med att koppla den direkt till batteriet. Jag kommer ändå inte att våga låta den sitta i. :P
 
Att teckna ett OK/Q8 kort innebär att du får en ny analog Sverige karta varje år. Kostnadsfritt och okänsligt för mottagningsförhållanden.
Hasse D
Ni som har GPS-navigator monterad på någon hoj i allmänhet eller Bonneville/Thruxton/Scrambler i synnerhet: Har ni matningen kopplad direkt på batteriet (via säkring), via tändningslåset eller via ett relä som styrs av något (som till exempel tändningslåset)?

Killen med en EFI-Bonneville på "Cafe Racer Podcast" har sin Garmin direkt på batteriet och har blivit ståendes på grund av det (eftersom ECUn tydligen blockerar starten om batterispänningen blir för låg), så det känns inte så smart. :P
 
Att teckna ett OK/Q8 kort innebär att du får en ny analog Sverige karta varje år. Kostnadsfritt och okänsligt för mottagningsförhållanden.
Hasse D

Jaså? Jag har redan deras VISA-kort. :P

Jag har en hel uppsjö med mc-kartor och det finns helt klart en charm med att navigera efter dem. Det som jag vill åstadkomma här är att kunna sitta på kammaren, titta på mina kartor och lägga upp en rutt med en massa röda vägar och slippa att stanna och slita upp kartan för att refresha mitt haltande korttidsminne. Hur verkligheten blir återstår att se, men om jag börjar att begränsa mig på grund av den så hamnar den nog på Blocket. :P
 
Igår flyttade jag in kontakten till regulatorn under tanken; den sitter där luftinsprutningen satt en gång i tiden och förhoppningsvis så blir det inte för varmt för den. Mycket snyggare än att ha klumpen vid styrfästet samt att det blev lite mindre kabel som ålade sig runt vid styret.

Kablaget till min zūmo drogs också. Tyvärr så sitter det fast i fästet så jag får ta och choppa upp det sedan. Det stör kafferäjser-looken med ett fast monterat GPS-fäste. :P

Jag bestämde mig även för att inte skjuta upp gaffelbenen, för jag tror att det blir lite väl tajt mellan lykta och blinkers. Det får bli risers i ett senare skede istället.
 
Ett tips denna regniga dag. Igår var jag på Fly N Ride i Ljungbyhed. Trevligt med entusiast fordon av alla de slag inklusive flyguppvisning. det är även gott om trevliga vägar i krokarna.:tummenupp
 
Caféträff Lör 19/7 GBG ???

Jag o BJN funderar på att göra debut på Kafé Marmelad kommande lördag vid lunchtid. Är det några fler som vill göra oss sällskap? Alltid kul att kika på andras hojar!

Förutsättningen är att vädret lovar uppehåll...:)
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top