Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har lite "Moddningsmateriel" över. Oanvända eller näst intill nyskick. Pris - pm:a mig en länk på det billigaste nypris du hittar på nätet inkl. moms - så får du den för halva priset + frakt. Är i GBG o STHLM i princip varje vecka för den som vill hämta.
Mycke' grejor! Spontant tänker jag: ni som kör original stötdämpare - passa på nu att få ett par Ikon till reapris. De är förstås inte några Öhlinare, men gör ändå stor skillnad. Man kan hålla trevligare tempo på normaldåliga svenska vägar. Och klarar "gunget i kurvorna" mycket bättre. Hade jag inte redan haft andra dämpare så hade jag slagit till direkt. Själva bytet gör man på 15 minuter - även om man inte är någon van meckare.
 

moorflax

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Norberg
Hoj
Triumph Bonneville -01, Vespa P200e -80
Är det en nummerskyltsbehållare jag ser? Kan man fästa den på något bra sätt och på så vis få bort bakskärmen?
I så fall vill jag ha den!
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Skylthållare

Är det en nummerskyltsbehållare jag ser? Kan man fästa den på något bra sätt och på så vis få bort bakskärmen?
I så fall vill jag ha den!

Vet ej - ej testat - hängde med en av hojarna i "bra att ha lådan". Enda märkningen är ECE 2700430. CC mellan bultarna är 90 mm.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Hej!

Nästa steg blir nog en uppgradering av stötdämpare - Wilbers eller Bitubo: Någon som har erfarenhet?
Kanske även progressiva fjädrar fram (eller hel cartridge från Bitubo).

Jag kör med Bitubo bak. Versionen där man kan ställa returdämpningen. Ganska meningslös funktion, då jag alltid har returen i mittenläget ändå. Det var en riktigt bra uppdatering jämfört med originalfjädringen. Rekommenderar alla som inte bytt bakfjädring att göra det. Kostade runt 3000kr inkl frakt från bestforbritts.com Lätt att installera själv.
 

Fridens

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2014
Ort
Solna
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Hej!
Har nu fått hem mina Shorty Predators! Dock så får jag hjälp med mappning först om ett par veckor och det verkar råda lite delade meningar kring om ett byte utan ommappning skadar motorn.. Byter ju bara slip-on i detta fall, någon som har erfarenhet - kan jag köra x-antal mil innan jag mappar om?

En annan sak - någon som vet vart man kan hitta en ny eller beggad lampkåpa, helst i sthlms-området?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej!
Har nu fått hem mina Shorty Predators! Dock så får jag hjälp med mappning först om ett par veckor och det verkar råda lite delade meningar kring om ett byte utan ommappning skadar motorn.. Byter ju bara slip-on i detta fall, någon som har erfarenhet - kan jag köra x-antal mil innan jag mappar om?

En annan sak - någon som vet vart man kan hitta en ny eller beggad lampkåpa, helst i sthlms-området?
Har extremt svårt att tänka mig att mappning behövs om du inte tagit bort luftbox/sais.
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Läget Surplus

Rött = Sålt

Blått = Tingat - efterfrågar kompletterande info för beslutsunderlagP8040011_2.JPG
 

Fridens

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2014
Ort
Solna
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Har extremt svårt att tänka mig att mappning behövs om du inte tagit bort luftbox/sais.

Jag kan inte riktigt det där men nu får jag ju ändå hjälp med det i samband med service, även om de killarna inte direkt sa att det var nödvändigt med mappning. Dock har jag läst på ett par ställen att det kan skada motorn annars, men tycker det låter lite konstigt om man endast byter slip-on.. :confused: Man vill ju även kunna byta till original inför besiktning tänker jag, och då såklart inte mappa om den två ggr samma dag...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag kan inte riktigt det där men nu får jag ju ändå hjälp med det i samband med service, även om de killarna inte direkt sa att det var nödvändigt med mappning. Dock har jag läst på ett par ställen att det kan skada motorn annars, men tycker det låter lite konstigt om man endast byter slip-on.. :confused: Man vill ju även kunna byta till original inför besiktning tänker jag, och då såklart inte mappa om den två ggr samma dag...
Den stora strypningen sitter i luftboxen, ändrar man inte där ändrar man inte luftmasseflödet mer än att sprutet ska kunna självkompensera, sen om den är ommappad för slipon kommer den bara gå en liten aning fetare, så du lär klara dig tur o retur till besiktningen utan jätteblanka cylinderlopp :)
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Jag kör med Bitubo bak. Versionen där man kan ställa returdämpningen. Ganska meningslös funktion, då jag alltid har returen i mittenläget ändå. Det var en riktigt bra uppdatering jämfört med originalfjädringen. Rekommenderar alla som inte bytt bakfjädring att göra det. Kostade runt 3000kr inkl frakt från bestforbritts.com Lätt att installera själv.

Det blir ett par IKON 7610 - nyss köpta av 1014:) Klart prisvärt alternativ:) och garanterat bättre än standard.
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
Hittade sent igår kväll ett kit för litiumbatteri som i stort sett helt eliminerar "lådan" under sätet, den som annars blir kvar efter en luftburksborttagning med t.ex. BC:s grejer.
Är väldigt sugen på att testa det här efter att jag(på DGR Sthlm) såg en thruxton som helt saknar skrotet under sadeln. Men! jag tänker att det nog är bäst att rådfråga alla experter här på SH vad era tankar är innan jag går och förälskar mig alltför hårt i denna idé?!

Länkar till batterihållare och batteri:

http://firstracer.surinternet.com/epages/box22720.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/box22720/Products/FR010

http://firstracer.surinternet.com/epages/box22720.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/box22720/Products/SOBM12003/SubProducts/SOBM12007S
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det blir ett par IKON 7610 - nyss köpta av 1014:) Klart prisvärt alternativ:) och garanterat bättre än standard.

Grattis!

Å standard kostar nu 5113 kr. Styck!!!!!!!!

Jag säljer mina standard som bara suttit på 1600 mil för 1000 kr paret. Det är ju nästan gratis. Kom å tjöp!!!:)

Skämt åsido, reservdelspriserna på originaldelar är helt sjuka. För drygt 10000 kr kan man köpa det bästa från Öhlins, Bitubo, Hagon, Ikon, många fler och dessutom få pengar över till en uppsättning däck (och ibland mer) förutom att man får bättre dämpare. Skulle vara kul att vet hur många original Triumph stötdämpare som sålts till Thruxton. De har faktiskt sänkt priset med ca 2000 kr sedan jag kollade senast. Fast fortfarande helt fel. De är dock inte fula originaldämparna. Alltid något!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hittade sent igår kväll ett kit för litiumbatteri som i stort sett helt eliminerar "lådan" under sätet, den som annars blir kvar efter en luftburksborttagning med t.ex. BC:s grejer.
Är väldigt sugen på att testa det här efter att jag(på DGR Sthlm) såg en thruxton som helt saknar skrotet under sadeln. Men! jag tänker att det nog är bäst att rådfråga alla experter här på SH vad era tankar är innan jag går och förälskar mig alltför hårt i denna idé?!

Länkar till batterihållare och batteri:

http://firstracer.surinternet.com/epages/box22720.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/box22720/Products/FR010

http://firstracer.surinternet.com/epages/box22720.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/box22720/Products/SOBM12003/SubProducts/SOBM12007S

Uttalar mig inte alls om batteriets funktionalitet. Det vet jag inget om.

Hålet under sadeln som syns på bilderna du länkar till har jag dock aldrig gillat. Direkt fult tycker jag men det finns säkert andra åsikter om det.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Uttalar mig inte alls om batteriets funktionalitet. Det vet jag inget om.

Hålet under sadeln som syns på bilderna du länkar till har jag dock aldrig gillat. Direkt fult tycker jag men det finns säkert andra åsikter om det.
Gapande hål under sadeln är inte speciellt snyggt nej! Har förresten gått o gnagt på det fina ordet du använde för en kurva som snävar till sig på slutet BJN. Ända sen vätternturen! Inklinerande? Kan inte för mitt liv minnas..
/Twin
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top