Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag röstar för dom burkarna, tror ärligt tala det är pengar i sjön att köpa dämpare för 6-7000! Fast mina var ju gratis.. :D

Nä Torsken, ett bra avstämt system kan göra + 5-10 hästar förutsatt att man åtgärdar insugssidan..ett dåligt lika mycket minus!!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä Torsken, ett bra avstämt system kan göra + 5-10 hästar förutsatt att man åtgärdar insugssidan..ett dåligt lika mycket minus!!
Kanske på hojen du byggde Erich, en original efi med bara helöppna rör tjänar nog inget större..
Stämde av mitt med bafflar ungefär där dom ska vara, kanske nån dm för långt bak och det gjorde absolut gott för låg o mellan register. Har för mig motståndet ska sitta en dm innan uppåtvinkeln i slutet på grenrören och där är ingen och pillar som sätter på slipon.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
gratis är gott :) , allvarligt inte borde jag väl tappa några hkr bara för ett slip-on och rensad burk ? , dom som finns får gärna stanna där dom är.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
ringde upp killen på nccr och med dunstallkopiorna lr tone-up i komb med luftburk kittet får jag det ljud jag eftersträvar och defenitivt ingen effektminskning. han reka dunstallkopiorna (shortys) tone-up är riktigt högljuda (på gränsen enligt honom) men allt är som baken.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Kanske på hojen du byggde Erich, en original efi med bara helöppna rör tjänar nog inget större..
Stämde av mitt med bafflar ungefär där dom ska vara, kanske nån dm för långt bak och det gjorde absolut gott för låg o mellan register. Har för mig motståndet ska sitta en dm innan uppåtvinkeln i slutet på grenrören och där är ingen och pillar som sätter på slipon.

Jag vågar nog påstå att byta till öppnare dämpare UTAN ommappning (efi) ger sämre resultat än original.
Lite intressant är testen som classicbikeraisch gjorde för ett antal år sen då dom bänkade diverse system/slipon på en originalhoj (förgasare). Zard 2-1 systemet var det överlägset bästa och Arrow så dåligt att dom slutade sälja det..tar bara hem på beställning. Tyvärr finns ingen dokumentation..diskuterades bara på forumet. Sen skiljer det ganska mycket mellan motorerna, 360 visa 270-veven, hur dom reagerar på avgassystem. Ett "bra" system till 360-motorn kan vara "skit" på 270-motorn och vise versa.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
2-1 system ger ju alltid högre gashastighet och fyllnadsgrad, så det är förståeligt.. men 2-2 låter så mycket bättre!!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag vågar nog påstå att byta till öppnare dämpare UTAN ommappning (efi) ger sämre resultat än original.

Finns det någon anledning att inte map:a om, egentligen? En bra kabel (bra /= billig kinakabel på eBay) går lös på ett par hundralappar och Arrow-map:arna finns gratis att hämta hem (och de bör ju räcka om man bara byter avgassystemet).
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
nu har jag inte en susning hur det är med triumph, men på min hd som är mappad (bänkad) med dynajet,kn open airfilter och kittet till luftburken, v&h longshoots utan insatser och går riktigt bra på den medecinen kontra när jag besiktigar med v&h insatser stängda i bakkant 2 diskbollar i varje pipa. när jag startar med den utfiten lyser motorlampan hojen går riktigt dåligt, men efter ett par km har tändningen ställt om sig och hojen går bra och låter som en symaskin vid bes.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
nu har jag inte en susning hur det är med triumph, men på min hd som är mappad (bänkad) med dynajet,kn open airfilter och kittet till luftburken, v&h longshoots utan insatser och går riktigt bra på den medecinen kontra när jag besiktigar med v&h insatser stängda i bakkant 2 diskbollar i varje pipa. när jag startar med den utfiten lyser motorlampan hojen går riktigt dåligt, men efter ett par km har tändningen ställt om sig och hojen går bra och låter som en symaskin vid bes.

Våra hojar har typ den enklaste sortens insprutning, så den är inte adaptiv. Original så kör den visserligen i "closed loop" och har således återmatning via syrgassensorerna som sitter i header-rören, men de är smalbandiga och hjälper bara till vid tomgång och ytterst lite gaspådrag; syftet är dessutom bara att klara utsläppskraven så den går så snålt att gasen blir ryckig vid pådrag. Jag tror dessutom att den funktionen inte rör tändningen, men jag kan ha fel.

Jag har slängt bort mina O2-sensorer/lamdasonder för att den mappningen från TTP som jag kör med stänger av den funktionaliteten i datorn.

Edit: En annan trevlig grej med TTPs mappningar är att de modifierar tändningen, så det drar mycket bättre vid gaspådrag över 50 % (mindre än så och det beter sig som vanligt).

Edit 2: Det finns en temperatursensor och en barometer, så _lite_ kompensation finns utöver O2. Temp-givaren används dessutom för att bestämma gasflödet, om jag inte missminner mig. Forchetto har skrivit bra inlägg om det där på RAT-forumet.
 
Last edited:

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
tusen tack för info alikzus :) , återkommer nog när det blir dags till daig.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
jaha, nu är man här och tjatar igen då :( , men ett av sätten och lära sig mer är just och fråga dom som vet bättre :). har läst mycket på engelska formet och någon skrev att luftburken är annorlunda på 2015 jämfört med 2014 någon som vet något ? annars hade jag tänkt mig och köra med http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/mc...ddampare/dunstall-replica-kort-dubbel-med-ror och http://www.e-dnafilters.com/Product.asp?ID=581 eller http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=TB-9004 i komb med http://www.triumphtwinpower.com/ttp-breathe-airbox-intake-cover.php + ev mappning till och börja med. det verkar vara flera på engelska forumet som kör liknande. kanske lägga till http://www.triumphtwinpower.com/ttp-sai-removal-kit.php och http://www.triumphtwinpower.com/ttp-o2-sensor-removal-kit.php. men som jag skrev förut effekten är av mindre betydelse, bara hojen går bra och rent samt låter som jag tycker den ska låta är jag nöjd. kom gärna med era erfarenheter och synpunkter i frågan.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har inte brytt mig om att hålla koll på de små förändringarna mellan årsmodellerna (förutom hoppet när det bidde EFI och rörstyre), så jag vet inte om de har ändrat på luftburken. Hör med TTP; Mike brukar vara snabb på att svara.

Annars låter det som en bra plan. Du bör nog ändra map om du förändrar både insug och utblås och ändrar du mappningen så kan du lika gärna plocka bort O2-sensorerna och blockera/plocka bort luftinsprutningen (den ger ganska "coola" knallar, men med ett öppnare system så kan det bli lite väl bra, dessutom så påverkar den motorgången). Det finns billigare lösningar om man inte vill betala för satserna, men det får du fråga någon annan om. :p
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Jag har inte brytt mig om att hålla koll på de små förändringarna mellan årsmodellerna (förutom hoppet när det bidde EFI och rörstyre), så jag vet inte om de har ändrat på luftburken. Hör med TTP; Mike brukar vara snabb på att svara.

Annars låter det som en bra plan. Du bör nog ändra map om du förändrar både insug och utblås och ändrar du mappningen så kan du lika gärna plocka bort O2-sensorerna och blockera/plocka bort luftinsprutningen (den ger ganska "coola" knallar, men med ett öppnare system så kan det bli lite väl bra, dessutom så påverkar den motorgången). Det finns billigare lösningar om man inte vill betala för satserna, men det får du fråga någon annan om. :p

tackar,tackar alikzus. måste kolla upp som sagt så grejorna verkligen passar 2015 så man inte står där med dumstruten på:rodnar mejlar ttp och kollar upp. annars är avgasknallar vardag när man kör s1000r och openair filter:hihi.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
annars är avgasknallar vardag när man kör s1000r och openair filter:hihi.

Jag hade faktiskt inget emot knallarna, åtminstone inte med originalsystemet. Jag slängde bort SAISen eftersom den påstods vara en bidragade orsak till den ryckiga gasen. Det finns dock de som har tyckt att knallarna har blivit för högljudda med Predators och andra så kallade ljuddämpare. :p
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Haha jag gasade lite efter jobbet idag! Inte med finhojen men ändå, själen kändes lättare..
 

Mätarjävel

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2015
Ort
Partille
Hoj
2009 Triumph Thruxton
Det kliade riktigt kroppen igår och ta en sväng och testa TTP#2 mappen som jag la in i helgen. Tyvärr så drog jobbet ut på tiden :huvet

Vi har en nyinköpt FARO skanner som jag tänkte testa på skönheten (lära mig hur skanningsprogrammet funkar :confused: ) Lägger upp en bild vid ett senare tillfälle
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Sen rekommenderas ett depåstöd om du inte redan har ett eller har centralstöd - BikeLift har ett specialanpassat får våra hojar.

Jag har sökt med ljus och lykta efter någonstans att beställa de där Bike-Lift-stöden (det här är då som Erich brukar hitta grejerna åt mig på tyska Ebay ;)), vet du något ställe (en butik i Stockholmsområdet går förstås också bra)?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top