Triumph Thruxton-tråden

Nä Torsken, ett bra avstämt system kan göra + 5-10 hästar förutsatt att man åtgärdar insugssidan..ett dåligt lika mycket minus!!
Kanske på hojen du byggde Erich, en original efi med bara helöppna rör tjänar nog inget större..
Stämde av mitt med bafflar ungefär där dom ska vara, kanske nån dm för långt bak och det gjorde absolut gott för låg o mellan register. Har för mig motståndet ska sitta en dm innan uppåtvinkeln i slutet på grenrören och där är ingen och pillar som sätter på slipon.
 
gratis är gott :) , allvarligt inte borde jag väl tappa några hkr bara för ett slip-on och rensad burk ? , dom som finns får gärna stanna där dom är.
 
ringde upp killen på nccr och med dunstallkopiorna lr tone-up i komb med luftburk kittet får jag det ljud jag eftersträvar och defenitivt ingen effektminskning. han reka dunstallkopiorna (shortys) tone-up är riktigt högljuda (på gränsen enligt honom) men allt är som baken.
 
Kanske på hojen du byggde Erich, en original efi med bara helöppna rör tjänar nog inget större..
Stämde av mitt med bafflar ungefär där dom ska vara, kanske nån dm för långt bak och det gjorde absolut gott för låg o mellan register. Har för mig motståndet ska sitta en dm innan uppåtvinkeln i slutet på grenrören och där är ingen och pillar som sätter på slipon.

Jag vågar nog påstå att byta till öppnare dämpare UTAN ommappning (efi) ger sämre resultat än original.
Lite intressant är testen som classicbikeraisch gjorde för ett antal år sen då dom bänkade diverse system/slipon på en originalhoj (förgasare). Zard 2-1 systemet var det överlägset bästa och Arrow så dåligt att dom slutade sälja det..tar bara hem på beställning. Tyvärr finns ingen dokumentation..diskuterades bara på forumet. Sen skiljer det ganska mycket mellan motorerna, 360 visa 270-veven, hur dom reagerar på avgassystem. Ett "bra" system till 360-motorn kan vara "skit" på 270-motorn och vise versa.
 
2-1 system ger ju alltid högre gashastighet och fyllnadsgrad, så det är förståeligt.. men 2-2 låter så mycket bättre!!
 
Jag vågar nog påstå att byta till öppnare dämpare UTAN ommappning (efi) ger sämre resultat än original.

Finns det någon anledning att inte map:a om, egentligen? En bra kabel (bra /= billig kinakabel på eBay) går lös på ett par hundralappar och Arrow-map:arna finns gratis att hämta hem (och de bör ju räcka om man bara byter avgassystemet).
 
nu har jag inte en susning hur det är med triumph, men på min hd som är mappad (bänkad) med dynajet,kn open airfilter och kittet till luftburken, v&h longshoots utan insatser och går riktigt bra på den medecinen kontra när jag besiktigar med v&h insatser stängda i bakkant 2 diskbollar i varje pipa. när jag startar med den utfiten lyser motorlampan hojen går riktigt dåligt, men efter ett par km har tändningen ställt om sig och hojen går bra och låter som en symaskin vid bes.
 
nu har jag inte en susning hur det är med triumph, men på min hd som är mappad (bänkad) med dynajet,kn open airfilter och kittet till luftburken, v&h longshoots utan insatser och går riktigt bra på den medecinen kontra när jag besiktigar med v&h insatser stängda i bakkant 2 diskbollar i varje pipa. när jag startar med den utfiten lyser motorlampan hojen går riktigt dåligt, men efter ett par km har tändningen ställt om sig och hojen går bra och låter som en symaskin vid bes.

Våra hojar har typ den enklaste sortens insprutning, så den är inte adaptiv. Original så kör den visserligen i "closed loop" och har således återmatning via syrgassensorerna som sitter i header-rören, men de är smalbandiga och hjälper bara till vid tomgång och ytterst lite gaspådrag; syftet är dessutom bara att klara utsläppskraven så den går så snålt att gasen blir ryckig vid pådrag. Jag tror dessutom att den funktionen inte rör tändningen, men jag kan ha fel.

Jag har slängt bort mina O2-sensorer/lamdasonder för att den mappningen från TTP som jag kör med stänger av den funktionaliteten i datorn.

Edit: En annan trevlig grej med TTPs mappningar är att de modifierar tändningen, så det drar mycket bättre vid gaspådrag över 50 % (mindre än så och det beter sig som vanligt).

Edit 2: Det finns en temperatursensor och en barometer, så _lite_ kompensation finns utöver O2. Temp-givaren används dessutom för att bestämma gasflödet, om jag inte missminner mig. Forchetto har skrivit bra inlägg om det där på RAT-forumet.
 
Last edited:
jaha, nu är man här och tjatar igen då :( , men ett av sätten och lära sig mer är just och fråga dom som vet bättre :). har läst mycket på engelska formet och någon skrev att luftburken är annorlunda på 2015 jämfört med 2014 någon som vet något ? annars hade jag tänkt mig och köra med http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/mc...ddampare/dunstall-replica-kort-dubbel-med-ror och http://www.e-dnafilters.com/Product.asp?ID=581 eller http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=TB-9004 i komb med http://www.triumphtwinpower.com/ttp-breathe-airbox-intake-cover.php + ev mappning till och börja med. det verkar vara flera på engelska forumet som kör liknande. kanske lägga till http://www.triumphtwinpower.com/ttp-sai-removal-kit.php och http://www.triumphtwinpower.com/ttp-o2-sensor-removal-kit.php. men som jag skrev förut effekten är av mindre betydelse, bara hojen går bra och rent samt låter som jag tycker den ska låta är jag nöjd. kom gärna med era erfarenheter och synpunkter i frågan.
 
Jag har inte brytt mig om att hålla koll på de små förändringarna mellan årsmodellerna (förutom hoppet när det bidde EFI och rörstyre), så jag vet inte om de har ändrat på luftburken. Hör med TTP; Mike brukar vara snabb på att svara.

Annars låter det som en bra plan. Du bör nog ändra map om du förändrar både insug och utblås och ändrar du mappningen så kan du lika gärna plocka bort O2-sensorerna och blockera/plocka bort luftinsprutningen (den ger ganska "coola" knallar, men med ett öppnare system så kan det bli lite väl bra, dessutom så påverkar den motorgången). Det finns billigare lösningar om man inte vill betala för satserna, men det får du fråga någon annan om. :P
 
Jag har inte brytt mig om att hålla koll på de små förändringarna mellan årsmodellerna (förutom hoppet när det bidde EFI och rörstyre), så jag vet inte om de har ändrat på luftburken. Hör med TTP; Mike brukar vara snabb på att svara.

Annars låter det som en bra plan. Du bör nog ändra map om du förändrar både insug och utblås och ändrar du mappningen så kan du lika gärna plocka bort O2-sensorerna och blockera/plocka bort luftinsprutningen (den ger ganska "coola" knallar, men med ett öppnare system så kan det bli lite väl bra, dessutom så påverkar den motorgången). Det finns billigare lösningar om man inte vill betala för satserna, men det får du fråga någon annan om. :P

tackar,tackar alikzus. måste kolla upp som sagt så grejorna verkligen passar 2015 så man inte står där med dumstruten på:rodnar mejlar ttp och kollar upp. annars är avgasknallar vardag när man kör s1000r och openair filter:hihi.
 
annars är avgasknallar vardag när man kör s1000r och openair filter:hihi.

Jag hade faktiskt inget emot knallarna, åtminstone inte med originalsystemet. Jag slängde bort SAISen eftersom den påstods vara en bidragade orsak till den ryckiga gasen. Det finns dock de som har tyckt att knallarna har blivit för högljudda med Predators och andra så kallade ljuddämpare. :P
 
Det kliade riktigt kroppen igår och ta en sväng och testa TTP#2 mappen som jag la in i helgen. Tyvärr så drog jobbet ut på tiden :huvet

Vi har en nyinköpt FARO skanner som jag tänkte testa på skönheten (lära mig hur skanningsprogrammet funkar :confused: ) Lägger upp en bild vid ett senare tillfälle
 
Sen rekommenderas ett depåstöd om du inte redan har ett eller har centralstöd - BikeLift har ett specialanpassat får våra hojar.

Jag har sökt med ljus och lykta efter någonstans att beställa de där Bike-Lift-stöden (det här är då som Erich brukar hitta grejerna åt mig på tyska Ebay ;)), vet du något ställe (en butik i Stockholmsområdet går förstås också bra)?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top