Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tack alla för svar och skönt att du säger det thruxtonerich att det funkar med Squaredeals kit. Då vet man att det finns en utväg.

Annars gjorde jag i morse samma sak som bgojan gjorde igår ( kollade kopplingsschemat) och jag drog exakt samma slutsatser.

Därför skickade jag ett mail till Squaredeals och frågade om reläet jag köpt av dem. De hävdar nämligen att detta relä ska fungera med alla LED och en liten specialitet i just Trajans elsystem. Denna lilla specialitet upptäckte jag i morse. Just den bgojan påpekar att jorden till indikatorlampan nås genom andra blinkerskretsen. Inget svar ännu och av erfarenhet vet jag att de inte är en bråkdel så snabba på att svara på mail som att leverera ordrar.

Det lär finnas två typer av reläer också, SAE och DIN. DIN kopplar så vitt jag förstår på något annat sätt så det ska gå att få att fungera med ett sådan och lite omkoppling. Eller den varianten med dioder som bgojan är inne på,och jag själv. Fast jag avvaktar nu ditt resultat med spänning bgojan. Å så finns utvägen som thruxtonerich nämner.
EDIT: Kollade först nu kopplingsschemat som bgojan länkar till. Ser ju väldigt lätt ut där. Fast hur ser kablarna ut i verkligheten där ingreppet ska göras. Kan man ta loss kabelhärvan och fixa det vid arbetsbänken (köksbordet) eller måste det göras på plats. Detta återstår att se och jag är väldigt glad att bgojan ligger steget före. :)

Är det detta du har köpt? http://www.squaredeals-ltd.co.uk/du...flash-rate-fix--new-spec-cf13-gl02-1961-p.asp
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Tack alla för svar och skönt att du säger det thruxtonerich att det funkar med Squaredeals kit. Då vet man att det finns en utväg.

Annars gjorde jag i morse samma sak som bgojan gjorde igår ( kollade kopplingsschemat) och jag drog exakt samma slutsatser.

Därför skickade jag ett mail till Squaredeals och frågade om reläet jag köpt av dem. De hävdar nämligen att detta relä ska fungera med alla LED och en liten specialitet i just Trajans elsystem. Denna lilla specialitet upptäckte jag i morse. Just den bgojan påpekar att jorden till indikatorlampan nås genom andra blinkerskretsen. Inget svar ännu och av erfarenhet vet jag att de inte är en bråkdel så snabba på att svara på mail som att leverera ordrar.

Det lär finnas två typer av reläer också, SAE och DIN. DIN kopplar så vitt jag förstår på något annat sätt så det ska gå att få att fungera med ett sådan och lite omkoppling. Eller den varianten med dioder som bgojan är inne på,och jag själv. Fast jag avvaktar nu ditt resultat med spänning bgojan. Å så finns utvägen som thruxtonerich nämner.
EDIT: Kollade först nu kopplingsschemat som bgojan länkar till. Ser ju väldigt lätt ut där. Fast hur ser kablarna ut i verkligheten där ingreppet ska göras. Kan man ta loss kabelhärvan och fixa det vid arbetsbänken (köksbordet) eller måste det göras på plats. Detta återstår att se och jag är väldigt glad att bgojan ligger steget före. :)

Behöver hitta de grön-vita och grön-orange kablarna till blinkersindikatorn inne i lamphuset - ser inte att det skulle gå proppa in dioderna uppe i panelen, där är det alldeles för trångt! När man väl hittat dom borde det gå att löda ihop en lämplig diod-fix och ansluta inne i lamphuset. Om man inte är elektronikhändig kan ett kit typ detta göra det hela lite enklare: http://www.ebay.co.uk/itm/Kuryakyn-...gle-Turn-Signal-Indicator-Light-/141285769121
Men egentligen fixar man ett sånt här med två dioder från Kjell&Co, lite vanlig 0.5-0.75mm elkabel + krympslang:) Så det blir mitt val. Om man inte vill löda kan man alltid använda skarvhylsor (finns hos Kjell) - http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kabelskor/skarvhylsa-rod-p67238
 

classe8

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
krstad
Hoj
yellow racemachine
Första besiktningen med min Thruxton genomförd. Allt gick ok fram till testrundan :tummenupp men när besiktningsmannen återkommer tycker han den låter för mycket :smasha (körde in med mina toga monterade)
Jag försöker förklara att jag mätt värdet själv men han tror möjligen, kanske jag klarar 103db men är väldig tveksam och när han sen ser att den bara får ge 95db åker mätutrustningen fram :rolleyes: Med någon decibels marginal klaras dock testet av och man kan köra vidare med enda anmärkningen: blinkers för tätt monterade fram (22cm måste vara24cm:fakta) :D:D:D:yoparty
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Din legist! Hmm, undra vilket avstånd som jag har mellan mina...
Hmm, får plocka fram tumstock och mäta avståndet mellan mina nya LED blinkers - har en känsla av att dom nog sitter lite tätt men nästa besiktning är inte förrän augusti 2016!
 

classe8

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
krstad
Hoj
yellow racemachine
66 § För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvudstrålkastarens lysande ytor.
Detta tolkade dom att de va 24cm mellan insidan på blinkers och inte c/c mått som man kan tycka borde va de rätta. Annars kvittar de då om man har 10 cm långa blinkers vilket på min hoj hade gett yttermått på 42cm medans två små LED på 2,5cm gett ett yttermått på 29cm med godkända 24cm invändigt :va: Känns ju lagom logiskt men va fan har två år på mig att rätta till denna styggelse och de Fredag så :banana
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Behöver hitta de grön-vita och grön-orange kablarna till blinkersindikatorn inne i lamphuset - ser inte att det skulle gå proppa in dioderna uppe i panelen, där är det alldeles för trångt! När man väl hittat dom borde det gå att löda ihop en lämplig diod-fix och ansluta inne i lamphuset. Om man inte är elektronikhändig kan ett kit typ detta göra det hela lite enklare: http://www.ebay.co.uk/itm/Kuryakyn-...gle-Turn-Signal-Indicator-Light-/141285769121
Men egentligen fixar man ett sånt här med två dioder från Kjell&Co, lite vanlig 0.5-0.75mm elkabel + krympslang:) Så det blir mitt val. Om man inte vill löda kan man alltid använda skarvhylsor (finns hos Kjell) - http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kabelskor/skarvhylsa-rod-p67238

Fan, du är duktig på sånt här. Tackar för all info!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
66 § För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvudstrålkastarens lysande ytor.
Detta tolkade dom att de va 24cm mellan insidan på blinkers och inte c/c mått som man kan tycka borde va de rätta. Annars kvittar de då om man har 10 cm långa blinkers vilket på min hoj hade gett yttermått på 42cm medans två små LED på 2,5cm gett ett yttermått på 29cm med godkända 24cm invändigt :va: Känns ju lagom logiskt men va fan har två år på mig att rätta till denna styggelse och de Fredag så :banana

Känns lite tråkigt om besiktningen är sån. Det ska ju vara traikpolisen som står för den delen. Besiktningen här i Uddevalla och omnejd är så tillmötesgående. Ta av de där jävla originaldämparna och sätt på riktiga. Annars låter den ju för löjligt. Och det gör den tamejfan. Nästa gång hade jag Toga på med insatser i. Ta ur insatserna för h-e så vi får höra hur den låter. Så låter det här och alla verkar inställda på samma. Besiktningspersonalen alltså!

Nu ska jag inte besiktiga förrän 2016 men jag känner mig säker på att det inte blir något snack om blinkersavstånd. Fast där kan jag ju ha helt fel.

Men det har jag ju inte, om broderna är skyldiga eller ej har jag liten aning om. Okså helt, fel! Fast jag vet ju inte. Men de måste ändå ses som oskyldiga tills detta är uppklarat. Träffade en av dem under veckan å om han är skyldig känner jag mig dum.

M v h Bjorn.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Behöver hitta de grön-vita och grön-orange kablarna till blinkersindikatorn inne i lamphuset - ser inte att det skulle gå proppa in dioderna uppe i panelen, där är det alldeles för trångt! När man väl hittat dom borde det gå att löda ihop en lämplig diod-fix och ansluta inne i lamphuset. Om man inte är elektronikhändig kan ett kit typ detta göra det hela lite enklare: http://www.ebay.co.uk/itm/Kuryakyn-...gle-Turn-Signal-Indicator-Light-/141285769121
Men egentligen fixar man ett sånt här med två dioder från Kjell&Co, lite vanlig 0.5-0.75mm elkabel + krympslang:) Så det blir mitt val. Om man inte vill löda kan man alltid använda skarvhylsor (finns hos Kjell) - http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kabelskor/skarvhylsa-rod-p67238

Jag löder hellre och drar på krympslang. En sån här diod ska ju inte bli varm. Jag fick en indikation på att man kan ta loss härvan i lamphuset och sen lossa mätartavlan. Då får man ju med sig allt och kan löda i lugn och ro vid köksbordet. Är det så så ä r det ju nästan Bingo.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ja, det är det! Vet du något om detta?

Det är "rätt" relä, i alla fall om man läser TRAT:s många trådar om detta. Själv köpte jag Triumph;s ledrelä, lite dyrare men det funkade. Men som sagts tidigare, du måste byta indikatorlampan till en bipolär led och eller lösa det med inlödda dioder eller motstånd.
 

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
Även jag köpte led blinkers till min Tiger.
Det följde med 2 motstånd per blinkers och jag provade alla möjliga kombinationer. Hela tiden så blinkade det för fort.
Eftersom jag har gott om utrymme under sadeln så valde jag en nödlösning. Jag kopplade in 2 gamla blinkers, en per sida och la dessa under sadeln. Då j....ar blinkade det som det skulle! Med andra ord så flyttade jag problemet till en plats under sadeln, där det får ligga till sig tills dess jag tar tag i det på riktigt! Ingen ser det och bara jag vet om det:tummenupp
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack!

Bra, då vet jag att det inte är lönt att prova andra relä om jag inte pillar dit motstånd. Kommer i första hand att testa diodlösningen. Får jag inte till det så får det bli bipolär indikatordiod.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Klart för operation

TÄ har talat och då är det bara att inse det finns inga genvägar.

TÄ står för trådäldste och det är thruxtonerich. Jag tror han varit med sedan inlägg 8 eller nåt sånt. Själv har jag varit med sedan inlägg 200 någonting och nu är vi snart uppe i tiotusen inlägg så jag har också varit med ett tag.

TÄ säger klart, dioder, bipolär indikatordiod eller motstånd. Jag går på dioderna först. Varför ska jag ens fundera på att prova olika relä. Det kommer ju ändå inte att funka om inte något av ovan tre nämnda är gjort.

Därför ligger dessa delar på operationsbordet.

Nu kommer vi till dig Alikzus. Vi måste prata allvar med dig under Vätternturen. Du är ung och vi ska inte ta i med några hårdhandskar. Bara en vänlig tillrättavisning. Fast den kan du ju lika gärna få här.

Du undrade om slangdimension till ditt nya däck. TÄ sa att original går bra. Jag sa att original går bra. Hur i h-e kommer du ens på att fråga en tredje person om detta ska fungera? :D
 

Bifogat

  • DSC_0148.JPG
    DSC_0148.JPG
    1.5 MB · Visningar: 59

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Tack!

Bra, då vet jag att det inte är lönt att prova andra relä om jag inte pillar dit motstånd. Kommer i första hand att testa diodlösningen. Får jag inte till det så får det bli bipolär indikatordiod.

Så här ligger det till:
Standardrelät är gjort för att driva traditionella glödtrådslampor på 10-20Watt. När man då ersätter dessa med LED-lampor som ligger på 1.5-2Watt så kommer relät att uppfatta detta som ett fel typ trasig lampa och då som inbyggd säkerhetsåtgärd börja blinka snabbare för att på så sätt signalera att något är fel. Enklast åtgärd mot detta är att byta relät mot ett lastoberoende relä (finns massor med varianter) jag kan rekommendera M-Flash från Motogadget eller deras M-wave eller M-Stop (finns att köpa via NCCR).

Alternativt kan man installera lastmotstånd (i princip det som jockewictorsson gjort genom att ha kvar två gamla blinkers) då känner ju relät av normal last och blinkar som vanligt.

Problemet med att alla 4 blinkers blinkar samtidigt när man byter till LED blinkers beror på att indikatorlampan i instrumentpanelen är kopplad mellan höger och vänster blinkerskrets och då hamnar parallellkopplad med inkopplad blinkers fast med jordning via den motstående blinkerskretsen.

I normalfallet med 20W blinkerslampor och 2W indikatorlampa så tänds indikatorlampan men blinkersen får inte tillräckligt med ström för att tända (tänk 2W lampa = ca 72ohm och 2x20W lampor i parallell = 3.6ohm, lägg 12V över denna koppling och ca 11.5V hamnar över indikatorlampan och 0.5V över blinkersen - som inte reagerar på en så låg spänning).

MEN - om man kopplar in LED blinkers på 1.5-2W så ligger ju dom då på ungefär samma effekt som indikator lampan och då tänds förstås båda! Detta enligt grundläggande el-lära och ohms lag om spänningsdelning. Enda sättet att komma runt detta är att koppla om indikatorlampan så att den inte ligger inkopplad med motstående blinkerskrets som jord.

Man hade ju kunnat tänka att om man kopplade in en LED indikatorlampa på någon tiondels W så skulle ju allt vara löst - men icke, LED lampor är sk. unipolära dvs. måste kopplas in på rätt pol - endast då flyter ström genom dioden och den lyser. Om den kopplas in fel så lyser den inte alls alt. så sker ett genombrott och du får någon millisekunds intensivt ljus och en mycket död diod!

Det finns sk. bipolära LED lampor - men dom är dels dyra (innehåller intern elektronik för att fixa polaritetsvändning) och jag är osäker på hur dom fungerar i seriekoppling med blinkerskretsen på jordsidan.

Enklaste och billigaste sättet är att koppla in 2st dioder (1N4001 - 30kr för 4st på Kjell&Co) så att indikatorlampan matas via en diod från vä resp. hö blinkerskrets och med jordning direkt till samma jord som blinkersen (eller vilken tillgänglig jordkabel som helst). Schema för detta i mitt tidigare inlägg.

Om man sen vill sätta en LED lampa som indikatorlampa (ger ju lite bättre funktion då original indikatorlampa knappast syns i t.ex. direkt solljus) så går ju det bra - bara tänk på polariteten.

Nog med el-lära för idag - nu skall jag korka upp en god IPA och tända brasan:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jättebra skrivet bgojan! Var finns smileyn för applåder?

Fast är det inte Kirchoffs andra lag du stödjer dig på. Kirchoffs lagar stödjer sig i o f s på OHMs lag men ändå.

M v h
Björn
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Jättebra skrivet bgojan! Var finns smileyn för applåder?

Fast är det inte Kirchoffs andra lag du stödjer dig på. Kirchoffs lagar stödjer sig i o f s på OHMs lag men ändå.

M v h
Björn

Helt rätt BJN - klart det är Kirchoffs andra! Ett oförlåtligt misstag, Charles Davidson - min gamla professor i ellära på Chalmers skulle gråtit! :)

Nu när jag ändå hade lödkolven framme och 2 extra dioder i påsen från Kjelle så snodde jag ihop ett extra kit. Om någon är intresserad så säg bara till så skickar jag iväg det.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Helt rätt BJN - klart det är Kirchoffs andra! Ett oförlåtligt misstag, Charles Davidson - min gamla professor i ellära på Chalmers skulle gråtit! :)

Nu när jag ändå hade lödkolven framme och 2 extra dioder i påsen från Kjelle så snodde jag ihop ett extra kit. Om någon är intresserad så säg bara till så skickar jag iväg det.
Fast det viktiga är ju att förstå lagen å det gör du ju helt klart. Vad den heter spelar ju faktiskt betydligt mindre roll.:)

Tack för erbjudandet men jag var precis förbi Kjell och köpte 4. Kostar ju exakt samma som att köpa 2. Visst är ringen på dioden katod? Det var så länge sen jag höll på med sånt här men minnet brukar inte svika mig.

Sen var jag på Biltema och kollade lampor. Jag hittade ingen LED som jag tror skulle passa i hållaren. Sockeln heter förresten W2x4,6d och orginal sitter 1,7W. Det hade inte Biltema. De hade 1,2W och 3W. Varför inte gå upp till 3W. Det borde ju lysa något bättre. Drar visserligen lite mer ström men det finns väl inget i kretsen som inte skulle klara det eller förbiser jag något?
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Fast det viktiga är ju att förstå lagen å det gör du ju helt klart. Vad den heter spelar ju faktiskt betydligt mindre roll.:)

Tack för erbjudandet men jag var precis förbi Kjell och köpte 4. Kostar ju exakt samma som att köpa 2. Visst är ringen på dioden katod? Det var så länge sen jag höll på med sånt här men minnet brukar inte svika mig.

Sen var jag på Biltema och kollade lampor. Jag hittade ingen LED som jag tror skulle passa i hållaren. Sockeln heter förresten W2x4,6d och orginal sitter 1,7W. Det hade inte Biltema. De hade 1,2W och 3W. Varför inte gå upp till 3W. Det borde ju lysa något bättre. Drar visserligen lite mer ström men det finns väl inget i kretsen som inte skulle klara det eller förbiser jag något?

Korrekt - katoden är märkt med svart ring och det är den sidan som du kopplar ihop.

Jag behöll originallampan - får se om jag letar reda på passande LED lampa nån gång.

Kom precis upp från garaget efter att monterat min diodkoppling - funkade klockrent! :tummenupp
Kopplade in jordledningen på samma jord som blinkersen - gjorde en liten grenkoppling mha en crimpskarv. I övrigt så använde jag små bulletkontakter så att det går att demontera om man vill. Kollade även upp avståndet mellan mina LED blinkers fram - 22cm, men just nu tänker jag inte göra något åt det! I princip kan det fixas med 1cm distanshylsa på resp sida, det var ungefär så mycket mån på gängan i blinkersfästet.

Så nu kan jag deklarera att vinterns modprojekt är klara - utöver det här med blinkersen så var sista grejen en D9 lay flat bracket. Passade då på att vända på lyktfästena och på så sätt även få tändningslåset på höger sida + att lampan kom någon cm lägre och inte krockade med instrumentburkarna.

Så nu är det bara att vänta in en solig eftermiddag för vårens premiärtur! :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Så nu är det bara att vänta in en solig eftermiddag för vårens premiärtur! :)
Inget att vänta på! Körde 13 mil idag, 15 mil igår. Det är vååår! :)

(Åtminstone just nu. Kylan kommer ju att komma tillbaka några gånger till, men låt oss bortse från det just nu.. ;))
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top