Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
verkar vara fler på the rat som kör ttp intake,kn-filter, annat avgassystem utan och mappa något alls (och säger hojen går bra)
Det är jättemärkligt.. jag trodde att insprutet var adaptivt på dessa till Alikzus upplyste om att det inte alls var det.
Och jag har ju fått höja nålen ett snäpp och gå från 90 till 145 i huvudmunstycke för att den ska dra fullt och gå rent, så nåt måste ju kompensera för det ändrade luftflödet?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Köp en Procom modul?
Om du absolut vill kunna mappa.
Och det vill du ju om du tänker ändra nåt från original.
Nu har ju jag förgasarhästar och dom rycker ju som bekant inte utan drar väldigt jämnt (men hårt) :D
Men jag köpte en Procom tändmodul ändå, mest för att kunna köra Erichs tändkurva. Låter riktigt hård i motorn när man kommer upp i varv!

Fungerar det verkligen på en EFI när det är ECUn som sköter både sprut och gnista? TTPs mappar är förmodligen snarlika Ericks tändkurva med avseende på tändningen.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Det kan ju hända att de har förbättrat mjukvaran; det är väl bara att köra och se vad du tycker när du väl ha fått den? Se dessutom till att insuget är i balans, för det påverkar mycket; jag måste justera mitt igen och den här gången skall jag kleta guck på skruven så att det håller sig. Jag körde för övrigt helt original första säsongen för att få en klarare bild av vad jag ville göra, hur jag ville göra det och om jag ville behålla hojen överhuvudtaget.

Redan 2013 så började Triumph att spärra datorerna på vissa modeller; då och även förra året så var fortfarande våra modeller fria från det. Jag vet faktiskt inte hur läget är med 2015, håll koll på den här tråden:
http://www.triumphrat.net/ecm-and-f...neecu-user-re-triumph-anti-tamper-policy.html och på TuneECUs hemsida.

En Power Commander V kan du alltid köra; den är ju bara piggy-back och ägnar sig åt att ge systemet desinformation (ungefär som massmedia :p).

det är på det forumet jag snappat upp det alikzus.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fungerar det verkligen på en EFI när det är ECUn som sköter både sprut och gnista? TTPs mappar är förmodligen snarlika Ericks tändkurva med avseende på tändningen.
Ja, procom säljer boxar för efi modellerna också! I min programvara som följer med finns inställningar för insprut såg jag.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det är jättemärkligt.. jag trodde att insprutet var adaptivt på dessa till Alikzus upplyste om att det inte alls var det.
Och jag har ju fått höja nålen ett snäpp och gå från 90 till 145 i huvudmunstycke för att den ska dra fullt och gå rent, så nåt måste ju kompensera för det ändrade luftflödet?

Ja, märkligt var ordet. I och för sig så körde sambons pappa med både pod-filter och annat avgassystem på sin förra moppe, en Honda Transalp, utan att ha ändrat bestyckningen på fuggarna. Jag hade dock inte vågat att chansa, även fast man har en körstil som gör att man inte märker någon skillnad, så är ju frågan hur det påverkar motorns livslängd och jag skruvade ihjäl mig på mina tidigare tvåtaktare.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ja, procom säljer boxar för efi modellerna också! I min programvara som följer med finns inställningar för insprut såg jag.

Där ser man, men till exempel en PCV fixar tändningen också (till skillnad från PCIII). Men så länge som det går att programmera om ECUn så skulle åtminstone jag föredra det. Men det är klart, det är rätt schyst att kunna ha två valbara mapar som med PCV.

Edit: Jag avskyr för övrigt den här svengelskan som uppstår när man pratar om bränsleinsprutning, men om man börjar skriva karta eller matris så begriper väl inte folk vad man pratar om? ;P
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Där ser man, men till exempel en PCV fixar tändningen också (till skillnad från PCIII). Men så länge som det går att programmera om ECUn så skulle åtminstone jag föredra det. Men det är klart, det är rätt schyst att kunna ha två valbara mapar som med PCV.

Edit: Jag avskyr för övrigt den här svengelskan som uppstår när man pratar om bränsleinsprutning, men om man börjar skriva karta eller matris så begriper väl inte folk vad man pratar om? ;P
Fördelen med procom skulle väl då vara att ha allt i en box, och slippa en grisrygg :D
Tror man kan spara 10 mappar på procomen, och byta med en radiomejsel.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mm, bacon! :D

Men då programmerar du bara om tändningen väl?
Ja, Var tvungen att googla lite, dom verkar inte ha tagit fram nåt till efi hojarna än nej.. det var ju synd.
Men programvaran som följde med kan man programmera insprut med, så kanske dyker nåt upp.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ett bättre alternativ är den här..http://www.ignitech.cz/en/
Fullt programmerbar om jag fattat rätt.
Finns en tråd i tyska thruxtonforumet.. http://www.thruxton-forum.de/forum/viewtopic.php?f=13&t=19955

Fan har inte jag en äkta Thruxtonerich tändkurva och inget plagiat. Jag köpte ju en tändmodul utav dig. Säg att den är äkta! :)

Här är ett par bilder jag inte lyckades ladda upp i söndags. Visar hur jag satte in mina dioder och hur jag kopplade ihop jordledningen med den från ljusindikatorn. Vi kanske ska sätta ihop en PDF med dessa bilder (lite pilar och text också) samt de saker bgojan länkade till så att alla här i tråden lätt kan byta till LED?

Sen ett par bilder från mitt senaste nörderi. Göra om skruvskallar! Ja skruvat så det förslår men Probolt lever helt och hållet på skruvnördar såna som jag och någon till jag känner men inte nämner vid namn här. Fast Probolt är jäkligt dyra och det går att köpa betydligt billigare rostfri skruv på annat ställe och det går att bearbeta till fina resultat. Fotona är bara på min andra skruv och då är det bara polerat upp till 400-papper innan lumptrissan. Kan alltså bli riktigt bra när man går ända upp till 4000 korn innan lump.

Köpte en jäkligt bra fil idag av märket BACHO som ger fin finish och behöver en bra till som ger bra avverkning. Har du något förslag Erich eller någon annan.
EDIT: Twintorsk smedhalva, du måste veta!

Sätter alltså skruven med gängorna i en borrmaskin som sitter fast i ett fäste. Sen använder jag filen för att forma och smärgelduk samt finare papper för att få finish.

Nörderi så att det smäller om det jag erkänner. Fast inte värre än värmehandtag. :)

EDIT2: Vanlig cylindrisk opolerad skalle på skruvarna från början.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2015-03-15 kl. 21.11.41.jpg
    Skärmavbild 2015-03-15 kl. 21.11.41.jpg
    72.5 KB · Visningar: 63
  • Skärmavbild 2015-03-15 kl. 21.11.17.jpg
    Skärmavbild 2015-03-15 kl. 21.11.17.jpg
    57.7 KB · Visningar: 66
  • DSC_0157.JPG
    DSC_0157.JPG
    363.8 KB · Visningar: 66
  • DSC_0158.JPG
    DSC_0158.JPG
    400.9 KB · Visningar: 67
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Fan har inte jag en äkta Thruxtonerich tändkurva och inget plagiat. Jag köpte ju en tändmodul utav dig. Säg att den är äkta! :)

Här är ett par bilder jag inte lyckades ladda upp i söndags. Visar hur jag satte in mina dioder och hur jag kopplade ihop jordledningen med den från ljusindikatorn. Vi kanske ska sätta ihop en PDF med dessa bilder (lite pilar och text också) samt de saker bgojan länkade till så att alla här i tråden lätt kan byta till LED?

Sen ett par bilder från mitt senaste nörderi. Göra om skruvskallar! Ja skruvat så det förslår men Probolt lever helt och hållet på skruvnördar såna som jag och någon till jag känner men inte nämner vid namn här. Fast Probolt är jäkligt dyra och det går att köpa betydligt billigare rostfri skruv på annat ställe och det går att bearbeta till fina resultat. Fotona är bara på min andra skruv och då är det bara polerat upp till 400-papper innan lumptrissan. Kan alltså bli riktigt bra när man går ända upp till 4000 korn innan lump.

Köpte en jäkligt bra fil idag av märket BACHO som ger fin finish och behöver en bra till som ger bra avverkning. Har du något förslag Erich eller någon annan.
EDIT: Twintorsk smedhalva, du måste veta!

Sätter alltså skruven med gängorna i en borrmaskin som sitter fast i ett fäste. Sen använder jag filen för att forma och smärgelduk samt finare papper för att få finish.

Nörderi så att det smäller om det jag erkänner. Fast inte värre än värmehandtag. :)

EDIT2: Vanlig cylindrisk opolerad skalle på skruvarna från början.

Snyggt kabeljobb BJN - i princip identisk inkoppling med den jag gjorde fast jag jordade med blinkersjorden nere i lamphuset. Fattade jag rätt att du jordade med heljusindikatorjorden?

Bra idé med den kompletta guiden till LED blinkers på Thrux/Bonnie - kanske en engelsk version också för TRAT forumet - så kan vi ju bli hjältar där med tanke på hur mycket spridd och feltolkad info som florerar i detta ämne!

Helt klart nördigt att fixa sina egna rostfria skruv a'la Probolt - antar att man inte får räkna in din timpeng om man skall räkna hem det ekonomiskt:)
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Får numera betrakta vinterns moddande som nästan klart (lite småpill kvar - som nytt pop-up tanklock, Jenks Bolt oljepåfyllningslock, nya hårdare kopplingsfjädrar). I vilket fall - här är några bilder på resultatet:)

Blinkers fram & Blinkers fram - detalj
LED blinkers fram.jpgLED Fram detalj.jpg

Sänkt lykta + flyttat tändlås & D9 bracket + klocka
Sänkte lykta & flyttat tändlås.jpgD9 bracket + klocka.jpg

Bobbad bakslärm - Lucas + LED & Blinkers bak
Bobbad bakskärm, Lucas & LED.jpgLED blinkers bak.jpg

Helfigur vänster & Helfigur höger
Helfigur 2.jpgHelfigur.jpg
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Bra jobbat bgojan! Blinkersen är riktigt snygga men mest lyckat tycker jag ändå är den bobbade skärmen och att kunna ha ett riktigt Lucas baklyse.:tummenupp

Tror faktiskt att jag sätter ihop ett förslag till en anvisning att montera LED utan resistorer på en Thrux/Bonnie/Scrambler. Fast det får bli när nuvarande jobbsession med hojen är klar. Det måste vara klart på lördag.

När det gäller skruvarna så håller jag ju bara på att testa ännu men om det funkar som jag hoppas med den fil jag tänker köpa i morgon så sätter jag igång att modifiera de åtta skruvar jag nu vill byta. Det kommer att ta en timma och kosta cirka 50 spänn i material. Kostar 500 kr med frakt från Probolt så den timpengen kan jag leva med.:) Fast sånt är ju avhängigt vad man tjänar i vanliga fall.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
snyggt bgojan :) , och alikzus det verkar som ingen riktigt vet ang 2015 :( sen kom nästa hemska tanke canbus= på hd 2012 och uppåt om jag fattat det rätt går det inte ens att byta blinkers utan att det blir någon felkod :( lr så är det något annat där och jag rör ihop det med canbus. har skruvat 40tal under många år och herregud va enkelt allt va :) , fast i ärlighetens namn var det annat som krångla då :( ha en bra dag på er själv ska jag på kurs (med mat o dryck :).
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
snyggt bgojan :) , och alikzus det verkar som ingen riktigt vet ang 2015 :( sen kom nästa hemska tanke canbus= på hd 2012 och uppåt om jag fattat det rätt går det inte ens att byta blinkers utan att det blir någon felkod :( lr så är det något annat där och jag rör ihop det med canbus. har skruvat 40tal under många år och herregud va enkelt allt va :) , fast i ärlighetens namn var det annat som krångla då :( ha en bra dag på er själv ska jag på kurs (med mat o dryck :).

Nej, jag såg det precis. Det lär ge sig förr eller senare med andra ord.

Det stämmer. Om man har CANBUS hela vägen ut så går det inte att byta prylar hipp som happ eller att hänga på nya grejer utan att vidta speciella åtgärder (med till exempel en PDM60). Så avancerade är däremot inte våra Thruxtons så det behöver du inte oroa dig över i det här fallet. :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fan har inte jag en äkta Thruxtonerich tändkurva och inget plagiat. Jag köpte ju en tändmodul utav dig. Säg att den är äkta! :)

Här är ett par bilder jag inte lyckades ladda upp i söndags. Visar hur jag satte in mina dioder och hur jag kopplade ihop jordledningen med den från ljusindikatorn. Vi kanske ska sätta ihop en PDF med dessa bilder (lite pilar och text också) samt de saker bgojan länkade till så att alla här i tråden lätt kan byta till LED?

Sen ett par bilder från mitt senaste nörderi. Göra om skruvskallar! Ja skruvat så det förslår men Probolt lever helt och hållet på skruvnördar såna som jag och någon till jag känner men inte nämner vid namn här. Fast Probolt är jäkligt dyra och det går att köpa betydligt billigare rostfri skruv på annat ställe och det går att bearbeta till fina resultat. Fotona är bara på min andra skruv och då är det bara polerat upp till 400-papper innan lumptrissan. Kan alltså bli riktigt bra när man går ända upp till 4000 korn innan lump.

Köpte en jäkligt bra fil idag av märket BACHO som ger fin finish och behöver en bra till som ger bra avverkning. Har du något förslag Erich eller någon annan.
EDIT: Twintorsk smedhalva, du måste veta!

Sätter alltså skruven med gängorna i en borrmaskin som sitter fast i ett fäste. Sen använder jag filen för att forma och smärgelduk samt finare papper för att få finish.

Nörderi så att det smäller om det jag erkänner. Fast inte värre än värmehandtag. :)

EDIT2: Vanlig cylindrisk opolerad skalle på skruvarna från början.
En sån häringa??
uploadfromtaptalk1426838784862.jpg
uploadfromtaptalk1426838880862.jpg
En sån dära med korslagda räfflor brukar tugga stål rätt redigt!
 
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top