Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vätternrundan - datum spikat!

Tja, det är ju många som har skrivit upp sig nu så det kan väl snart vara dags att bestämma en helg. Förslag lö 11 och sö 12.Alla som är antecknade står förbockade den helgen. Stevie säger i en kommentar att det är en av de säkraste. I och med att det är en av de tidiga så finns ju möjligheter att att flytta fram i händelse av väldigt dåliga väderutsikter.

Jag talade med BJN idag och vi bestämde att spika den helgen.
Och jag föreslår att vi ringer SMHI och ber om sol och +22, det blir lagom varmt! ;)

11-12 juli, alltså. Och blir vädret för eländigt den helgen så kan helgen efter (18-19) få vara reservhelg.

Jag bokar övernattning på Rocksjön redan nu. Det är ju juli vi talar om, alla alla möjliga människor är ute och rör på sig. Bäst att boka i tid!

EDIT: har också stängt själva Doodle-omröstningen. Det innebär förstås inte att det är för sent att haka på. Det var ju "bara" en omröstning...

Vi tar anmälan om ev. nya deltagare här i tråden!

Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag bokar övernattning på Rocksjön redan nu. Det är ju juli vi talar om, alla alla möjliga människor är ute och rör på sig. Bästa att boka i tid!

Hmm, då får jag ta och bestämma mig för om jag skall dra ner redan på fredagen för att kunna köra lite roligare vägar.

Vilka är vi som kommer att rulla från eller via Stockholm, iFKH och bgojan, någon mer? Är någon utav er intresserade av att köra ihop eller till och med göra det till en lite längre tripp?

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Hoj
Triumph Thruxton
Hmm, då får jag ta och bestämma mig för om jag skall dra ner redan på fredagen för att kunna köra lite roligare vägar.

Vilka är vi som kommer att rulla från eller via Stockholm, iFKH och bgojan, någon mer? Är någon utav er intresserade av att köra ihop eller till och med göra det till en lite längre tripp?

Jag samåker gärna. Låter lockande med en längre trip men jag får återkomma på den punkten. Fan, va trevligt!!!

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Den eviga frågan ang. däck.
Behöver nytt inför året och läser och tittar runt på olika. Många utanför Sverige som inte gillar Metzler.
Många säger att Pirelli Sport Demon är en höjdare.
Vad jag vet är det ett diagonal däck. Några som har erfarenheter av Sport Demon??

Förvirrad däckletare.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Behöver nytt inför året och läser och tittar runt på olika. Många utanför Sverige som inte gillar Metzler.
Vad jag vet är det ett diagonal däck. Några som har erfarenheter av Sport Demon??

Förvirrad däckletare.
Det däcket är ett diagonaldäck men om du menar bakkdäck så är det radial original. På många andra ställen och inte minst här i tråden har man kommit fram till att t.ex. Dunlop Sportmax Roadsmart 150 fungerar bra på orginalfälgen. Profilen blir inte helt rätt men bra funkar det och ett bra däck är det. Sen finns det givetvis fler.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj

Förvirrad däckletare.

Jag gillar heller inte Metzeler, åtminstone inte de som satt på original; tyckte inte alls att de ingav förtroende.

Vad jag har kunnat läsa mig till om Sport Demon, när jag letade däck, var att de inte höll så många mil.

Som BJN skriver så är det flera stycken som har fastnat för Roadsmart och jag har nu sällat mig till den skaran; efter bara drygt åtta mil så kan jag dock inte kommentera dem ännu, men det känns bra hitintills. :)

Edit: Pirelli kanske man skall ta och undvika :p http://www.svd.se/naringsliv/italienska-dack-blir-kinesiska-i-jatteaffar_4431791.svd

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Är också nöjd och glad med mina Roadsmart. Har rullat en bit över 3000 mil med Roadsmart på min Thruxton och kanske 1500 mil på min Sprint. Får ut c:a 1000 mil bak och 2000 mil fram på Thruxton.

Sen, som BJN också skriver, så finns det fler fabrikat och modeller. Michelin Pilot Road kör vissa på och är nöjda. Eller hur Stevie, visst kör du på Michelin?

Körde inte Speedtwin på Pirelli? Eller minns jag fel?

*Jag kan vara ute och cykla här - när jag försöker komma ihåg vem som kör med vilka däck... :) *

Last edited:

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Bak är alltså radial på Sport Demon? Tänkte gå upp till 140 i alla fall och se.
Jo folk verkar ju vara väldigt nöjda med det men som sagt, livslängden. De flerta skriver att dom ändå får ut runt 4000 miles ah ca 600-650mil.

Ja detta är ju en djungel så man får väl bara testa sig fram.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Det underlättar.

Okej. Jag höll nämligen på att tappa det idag och jag misstänker däckfirman för jag har aldrig rört bultarna som håller fast det. Gick hem tidigare från jobbet för att kunna ta mig en liten mc-tur när solen fortfarande var uppe. Börjar med några mil transportsträcka för att ta mig utanför Stockholm och glider sedan av motorvägen vid Bålsta och hör då ett konstigt skrapande när jag börjar kommer ner i fart och bromsar. Det visar sig att jag hade tappat den ena bulten och att den andra satt lös! :S Så det vara bara att ringa försäkringsbolaget och begära bärgning (för Shell har självklart inte bultar, men middagen kunde de fixa ;)) och sedan kontakta sambon som kom och gjorde mig sällskap i väntan på upphämtning. Just nu är jag mäkta glad att jag skaffade Trygghet+ förra sommaren så att jag slipper självrisk för sådana äventyr (jag kan till och med få soppatorsk gratis =D). Imorgon blir det till att ringa Lelles och beställa hem en ny bult och sedan ringa däckfirman och luska lite...

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Okej. Jag höll nämligen på att tappa det idag och jag misstänker däckfirman för jag har aldrig rört bultarna som håller fast det. Gick hem tidigare från jobbet för att kunna ta mig en liten mc-tur när solen fortfarande var uppe. Börjar med några mil transportsträcka för att ta mig utanför Stockholm och glider sedan av motorvägen vid Bålsta och hör då ett konstigt skrapande när jag börjar kommer ner i fart och bromsar. Det visar sig att jag hade tappat den ena bulten och att den andra satt lös! :S Så det vara bara att ringa försäkringsbolaget och begära bärgning (för Shell har självklart inte bultar, men middagen kunde de fixa ;)) och sedan kontakta sambon som kom och gjorde mig sällskap i väntan på upphämtning. Just nu är jag mäkta glad att jag skaffade Trygghet+ förra sommaren så att jag slipper självrisk för sådana äventyr (jag kan till och med få soppatorsk gratis =D). Imorgon blir det till att ringa Lelles och beställa hem en ny bult och sedan ringa däckfirman och luska lite...

Det är en av skruvarna som håller bromsoket du pratar om väl? Då är det en vanlig M8x 30-40 något. Helt otroligt att man inte kan köpa en sån på en Mack idag. Fast det har man inte kunnat göra på länge. Men pizza, ostkorv med bröd å annat tilltugg finns hur mycket som helst men inte en vanlig jävla skruv. Vart fan är samhället på väg.

By the way. Går oftast att demontera/montera utan att ta av bromsoket. Dock inte alltid! Fast det är så vansinnigt mycket lättare om bromsoket är demonterat. Fast då får man ju inte glömma att dra åt det sen. Du har en på dem, gratis däckbyte nästa gång kanske?

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Ja, en av de skruvarna. Bara M8? Jag hade gissar på lite grövre, men ögonmåttet är inte vad det var en gång i tiden. :p Men nej, något sådant hade de inte. Det finns fortfarande bättre mackar, men de är sällsynta.

Det kan ju vara lite svårt att bevisa och jag vet inte om jag har någon större lust att använda mig av dem igen (det känns dessutom alltid tryggare att ha skruvat själv, så nästa gång demonterar jag hjulen på egen hand). Men vi får se hur de beter sig imorgon, om de är lika trevliga som tidigare så kanske de klarar sig, annars så ser jag till att sprida lite varningar på nätet...

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Okej. Jag höll nämligen på att tappa det idag och jag misstänker däckfirman för jag har aldrig rört bultarna som håller fast det. Gick hem tidigare från jobbet för att kunna ta mig en liten mc-tur när solen fortfaranmde var uppe. Börjar med några mil transportsträcka för att ta mig utanför Stockholm och glider sedan av motorvägen vid Bålsta och hör då ett konstigt skrapande när jag börjar kommer ner i fart och bromsar. Det visar sig att jag hade tappat den ena bulten och att den andra satt lös! :S Så det vara bara att ringa försäkringsbolaget och begära bärgning (för Shell har självklart inte bultar, men middagen kunde de fixa ;)) och sedan kontakta sambon som kom och gjorde mig sällskap i väntan på upphämtning. Just nu är jag mäkta glad att jag skaffade Trygghet+ förra sommaren så att jag slipper självrisk för sådana äventyr (jag kan till och med få soppatorsk gratis =D). Imorgon blir det till att ringa Lelles och beställa hem en ny bult och sedan ringa däckfirman och luska lite...
men usch det kunde gått riktigt illa :(

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Men? Gjorde du inte den obligatoriska säkerhetskontrollen av ditt fordon innan avfärd? Som man får lära sig i trafikskolan? :D

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Men? Gjorde du inte den obligatoriska säkerhetskontrollen av ditt fordon innan avfärd? Som man får lära sig i trafikskolan? :D

Jag brukar kolla ljusen, men inte riktigt varje gång. :p Allt annat anser jag mig ha koll på eftersom det bara är jag som kör hojen; man märker liksom av ett slitet lager då. ;) Att kolla momentet på varje skruv var väl ändå inte med på den listan? ;P Som kuriosa kan det nämnas att när jag tog hojkort #2 så kuggade jag på den första uppkörningen; främst var det väl konbanan eller garagevändningen eller något sådant som inte gick bra med han gnällde även över att jag inte ryckte tillräckligt i sving och hjul under den fullständiga säkerhetskontrollen (på de andra uppkörningarna har jag bara fått ljuset ^^).

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja jag skulle vilja träffa den som faktiskt går igenom hojen varje gång det ska åkas.. jag gör det då aldrig! :)

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Michelin Pilot Road kör vissa på och är nöjda. Eller hur Stevie, visst kör du på Michelin?
Japp,det gör jag, Pilot Road 3. Nöjd är jag också. Stort steg från original. Bättre eller sämre än Roadsmart kan jag inte uttala mig om dock. Har väl gått drygt 1200 o fortfarande lagligt mönster kvar. Lite platt mitt på börjar det trots allt bli bak, så ett nytt skall på inom kort.
/m

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Ja jag skulle vilja träffa den som faktiskt går igenom hojen varje gång det ska åkas.. jag gör det då aldrig! :)
Har alltid en lång bräda med mig som jag kan lägga ut för att kontrollera att mitt motorfordon spårar korrekt. Kan kännas lite bökigt ibland, men klart värt det. Tutan o dödarknappen kollas också alltid innan avfärd.
/m

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har alltid en lång bräda med mig som jag kan lägga ut för att kontrollera att mitt motorfordon spårar korrekt. Kan kännas lite bökigt ibland, men klart värt det. Tutan o dödarknappen kollas också alltid innan avfärd.
/m
Ett sant föredöme! Det borde jag gjort när jag ekrade upp mitt bakhjul, men HasseD tyckte inte det behövdes..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år