Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nån som är sugen på en jättefin Bonneville (2011?)

Sixty bytte sin Bonnie mot en Tiger Explorer i förra veckan. Den står nu på Johans Mc och skall säljas. Mycket snygg hoj!

De verkar inte ha hunnit få ut den på Blocket ännu. Så den som letar efter en välskött tvåfärgad (ljusblå/mörkblå) Bonneville med tillbehörspipor (Norman Hyde? Minns inte..) kan kanske hinna före alla andra som vill köpa hoj i april.
 
Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Gammal sadel....
image.jpg
...å en ny dito....
image.jpg
...som dessutom var alldeles utmärkt skön att sitta på. I alla fall tor Lerdala idag. Ca 33 mil om nu inte någon vet var denna metropol ligger.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Sixty bytte sin Bonnie mot en Tiger Explorer i förra veckan
Men...va faan! Vätternrundan då!?! Eller kan vi finna plats i våra hjärtan för en "äventyrare", det är ju trots allt en Triumph. Å han var ju faktiskt inte helt kosher innan heller ��
 
Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Hur är den sitthöjdsmässigt och så där?

Har inte mätt, men upplever nog att det är rätt snarlikt. Möjligtvis att jag skulle gjort den något lägre för profilens skull, och bättre åtkomst till kutsen, men sitthöjden känns bra. Skulle gjort den lite kortare också, så jag kunnat få rumpan bak till stoppet. Noterar understundom att jag inte e så attans lång. Ser det som en sadel stadd i ständig utveckling. Men, det får vänta med moddar till nästa vinter. Nu skall jag bara köra! :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Har inte mätt, men upplever nog att det är rätt snarlikt. Möjligtvis att jag skulle gjort den något lägre för profilens skull, och bättre åtkomst till kutsen, men sitthöjden känns bra. Skulle gjort den lite kortare också, så jag kunnat få rumpan bak till stoppet. Noterar understundom att jag inte e så attans lång. Ser det som en sadel stadd i ständig utveckling. Men, det får vänta med moddar till nästa vinter. Nu skall jag bara köra! :)

Jaha, så du har gjort den själv?

Jag är ju heller inte särskilt lång så jag hade inte haft något emot om Triumph hade gjort hojen något kortare; med mitt låga clip-on så sitter jag nästan på tanken för att nå fram. ;P
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Jaha, så du har gjort den själv?

Jag är ju heller inte särskilt lång så jag hade inte haft något emot om Triumph hade gjort hojen något kortare; med mitt låga clip-on så sitter jag nästan på tanken för att nå fram. ;P
Jupp, gjort själv. Efter inspiration av sadeln som du funderade på. Tyckte det blev lite mycket pengar när man la på frakt, tull o moms. Med tanke på att det är mitt första sadelmakeri, att cykel o verkstad varit på olika ställen med medföljande långa ställtider, så betraktar jag mig som ganska nöjd. Men ett tips är att kunna mäta, passa, prova och tillverka inom samma lokaliteter. Hade både underlättat och inte minst haft en positiv inverkan på slutresultatet. Helt enkelt mindre :huvet.
Ja, lite kortare kunde dom gjort den. Har ju inte clip-on, men köpt mig ett clubman-styre. Så hamnar väl någonstans mittimellan. Mina knee-pads sitter ju inte heller direkt där mina knän hamnar.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Åh fan... Jag trodde att det var den sadeln faktiskt, så då ser det mycket snyggt ut på bilden. :Bugar

Då får vi se hur det går för sadelmakare Middleton sedan. ;)

Jag har dock kommit fram till att jag gillar den svepande formen på originalsadeln, men en snyggare klädsel (gärna i riktigt läder och kanske brunt sådant) hade suttit fint. ^^

Okej, så det bidde inget "Laverda"-styre?

Jag har samma "problem" med mina knän. :p Annars hade det inte varit så dumt med knee-pads så att man hade suttit bättre vid inbromsning, å andra sidan så är jag som sagt ganska fixerad på grund av clip-on-styret (har 2"-risers som skall på nu till helgen faktiskt; får se hur det blir sedan).
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Tackar. Hoppas den står pall för en okulärbesiktning IRL också. Nope, inget Laverda-styre. Raask hade bara svarta i entums. Det är väl en av de kanske inte så överdrivet många saker som vi har gemensamt med flertalet HD-åkare, att vi greppar ett fett entums styre. Vet att du kör HD också Herr Swingmaster. En del människor är mer gränsöverskridande och mer frtt tänkande än andra. Men i alla fall, det begränsar utbudet en del. Så det blev ett Clubman. Inhandlat i Harley-butiken faktiskt. Funderade på ett aphängarstyre ett tag,.... men.. kanske inte ändå.
 
Last edited:

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Tackar. Hoppas den står pall för en okulärbesiktning IRL också. Nope, inget Laverda-styre. Raask hade bara svarta i entums. Det är väl en av de kanske inte så överdrivet många saker som vi har gemensamt med flertalet HD-åkare, att vi greppar ett fett entums styre. Vet att du kör HD också Herr Swingmaster. En del människor är mer gränsöverskridande och mer frtt tänkande än andra. Men i alla fall, det begränsar utbudet en del. Så det blev ett Clubman. Inhandlat i Harley-butiken faktiskt. Funderade på ett aphängarstyre ett tag,.... men.. kanske inte ändå.

thruxton ? , aphäng ?:hihi:hihi låt mig aldrig se nått dyligt. få hd,n det är snyggt på tycker jag.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ute och njuter av vädret jag också, kan surt nog konstatera att min maskin drabbats av högfartsvobbel. Eller weaving, eller vad man kallart? Börjar orma sig i 160 och det har den aldrig gjort innan. Detta vet jag då jag försökt hänga på Tmax och BJN mer än en gång!
Det jag gjort i vintras är att byta framdäck och gaffelolja..
Kan detta bero på felaktig förspänning på fjädringen?
Däcktryck?
Har i och för sig vinterluft i framdäcket och vårluft i bak.
Med 99% sannolikhet är det skurken, men tänkte om nån har nåt annat förslag?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ute och njuter av vädret jag också, kan surt nog konstatera att min maskin drabbats av högfartsvobbel. Eller weaving, eller vad man kallart? Börjar orma sig i 160 och det har den aldrig gjort innan. Detta vet jag då jag försökt hänga på Tmax och BJN mer än en gång!
Det jag gjort i vintras är att byta framdäck och gaffelolja..
Kan detta bero på felaktig förspänning på fjädringen?
Däcktryck?
Har i och för sig vinterluft i framdäcket och vårluft i bak.
Med 99% sannolikhet är det skurken, men tänkte om nån har nåt annat förslag?

Det där med vår/ vinter-luft, fjäll/bohus-luft osv har visat sig klart överdrivet. Ny forskning föreskriver att handpumpad luft är klart överlägset oavsett ursprung.

Annars twintorsk beror ju alltid det problem du skriver om att två svängningstal överensstämmer så att resonans uppstår. Förr hette det wobbel och uppstod av att de små ändringarna man hela tiden gör av styrrikting överensstämmer med ramens egenfrekvens. Då uppstår resonans.Ramen börjar svänga okontrollerat. Jag har upplevt det i så låg fart som 160 med en GS1000G med packväskor på.

Nu kallas det väl chatter på Motogphojarna och uppstår av att svängningstal i motor överensstämmer med svängningstal i ram.

Ändra något är enda lösningen.

Jag är helt seriös nu även om det kan verka annorlunda. Att som jag byta 10 skruvar i ramen mot hitflugna kromade dito i 12.9 kvalitet skulle kunna vara den förändring som behövs. Nu kan det ju i mitt fall som inte hade egensvängniing innan innebära att jag får det i och med modden. Men om det svänger så ändra något och lättast är att göra något stummare. Som att flytta en liten klämma på gaffelbenet till en stämgaffel. Då får den en helt annan egenfrekvems.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har aldrig upplevt wobbel på min Thruxton och har därför varit klar motståndare till att montera stabilisering av framgaffel eller styrdämpare. Detta är annars typiska åtgärder att testa med. Fast jag hänger inte på vikter som eventuellt kan åtgärda ett problem jag inte har.

M v h
BJN
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Kul att höra av dig Yonsson, har du anmält dig till Vätternturen ännu eller?
11-12/ 7 ? Tror inte jag kan den helgen. Är bortrest veckan innan och tror jag kommer hem den lördagen. :(

Hojen är hemma frånvinterförrådet nu i alla fall. Känns sjukt bra.
Mötte Sixty härom veckan som sa att han eventuellt skulle byta hoj den svikarn. Hoppas han blir nöjd.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top