Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fan har inte jag en äkta Thruxtonerich tändkurva och inget plagiat. Jag köpte ju en tändmodul utav dig. Säg att den är äkta! :)

Klart den är äkta..den är dessutom unik i så måtto att den är utförd av en svensk kille (Jojje) som var den förste, (i världen tror jag), som lyckades "bryta sig in" och ändra tändkurvan. Jojje finns på detta forum (turbo) och är väl den som kan mest om 790/865- motorerna.
Sen kom ju Procom och allt blev plötsligt lite lättare..lite senare Ignitec som är mer avancerad.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack Erich du har gjort min dag.

Hörde ni, en äkta och dessutom unik. Hur mycket steg min hoj i värde nu?:yoparty

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Nämn då att det endast gäller de gamla och helt analoga instrumentklustrerna; andra kanske inte är lika belästa och belevade som herrn. ;)

Min verkstadshandbok och därmed kopplingsschema omfattar enbart förgasarmodeller så nåt annat vågar jag då rakt inte säga något om men tack för påpekandet. Hur funkar det där då, är det bara att smälla på LED och sen blinkar det rätt med en gång?

JAndersB

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer 2015
Thruxtondelar:

Från Thriump Twin Power för rensning av luftburken - nytt, ej monterat:
View attachment 411998

Airbox intake cover: 500 kr
DNA luftfiler: 300 kr
OBD-2 USB Cable: 200 kr
Långa snabbskuvar till sadeln och högra kåpan över säkringarna: 200 kr.

Dessutom SW-Motech Bags Connection sadelväskor med löstagbara snabbfästen. Kolla länk:
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/c...wrub--brands.triumph.thrux900&typid=156563168

Bumpar upp detta eftersom delarna fortfarande osålda.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag gillar vridmomentskurvan... oj så skoj denna lär va!
Undrar hur det går med Jojjes 250hästar turbodragster?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nytt ljud! Lite orolig...

Upptäckte nyligen ett skumt ljud från framdrevet, ungefär. Förutom det vanliga kedjerasslet så hörs ett knack-knack-knack. Känns inte bra. Vad kan det vara?

EDIT: kedjan går inte emot någonstans, har kollat det. Har bl a lyft kedjan lite för att utesluta att knackljudet kommer från att kedjan skaver emot andra delar. Har också kollat att bakhjulet sitter rakt.

https://vimeo.com/122838539

EDIT2: Ja, det är oljigt och skitigt. Jag vet. Det blir så när man använder hojen! ;)

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Upptäckte nyligen ett skumt ljud från framdrevet, ungefär. Förutom det vanliga kedjerasslet så hörs ett knack-knack-knack. Känns inte bra. Vad kan det vara?

EDIT: kedjan går inte emot någonstans, har kollat det. Har bl a lyft kedjan lite för att utesluta att knackljudet kommer från att kedjan skaver emot andra delar. Har också kollat att bakhjulet sitter rakt.

EDIT2: Ja, det är oljigt och skitigt. Jag vet. Det blir så när man använder hojen! ;)

Tyvärr TMax den här är svår för mig. Hoppas att den är lättare för någon annan.

Fast eftersom det låter lika åt båda håll (smart att visa det) så lär det inte vara något ljud som kommer från drev och kedja. Där blir ju pga slitaget så olika åt olika håll. Jag misstänker tyvärr något lager innanför. Hoppas att någon kommer med en enklare förklaring.

EDIT: Fast inte låter det som något lagerknack jag har haft.

Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Min verkstadshandbok och därmed kopplingsschema omfattar enbart förgasarmodeller så nåt annat vågar jag då rakt inte säga något om men tack för påpekandet. Hur funkar det där då, är det bara att smälla på LED och sen blinkar det rätt med en gång?
Kopplingsschemat är det samma fram tom 2010. 2011 kom dom nya VDO instrumenten med inbyggda indikatorlampor i mätartavlorna. Osäker på om blinkersindikatorn fortfarande är kopplad på samma sätt med jordning via motstående blinkerskrets på dessa modeller.

Så i alla fall funkar BJN's och mina instruktioner fram tom årsmodell 2010.

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
....Fast eftersom det låter lika åt båda håll (smart att visa det) så lär det inte vara något ljud som kommer från drev och kedja. Där blir ju pga slitaget så olika åt olika håll. Jag misstänker tyvärr något lager innanför. Hoppas att någon kommer med en enklare förklaring.
EDIT: Fast inte låter det som något lagerknack jag har haft.
OM det är lagerknack - borde det då inte "knacka på samma ställe" när man rullar fram och tillbaka? För det gör det nämligen inte.

Om jag rullar fram - knack - och sedan tillbaka förbi samma position - inget knack. (Inte just där alltså, det kommer lite senare.)

Någon som är duktig på lager? Som har varit praktikant på SKF? ;)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jättekonstigt ljud. Låter ju som om nån slår lite oregelbundet på en bongotrumma i bakgrunden i mina lurar.
Låter ju inte som lagerknack alls.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

Lyft av kedjan, snurra drevet för hand så känner du om det är lagret..annars tycker jag det låter som ett "slut" drivpaket!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Tack för input! Förutom herrarnas inlägg så svarade Jörgen Karlsson och sportbike i teknikforumet att det borde vara kedjans ingrepp mot drevet som lät, och att de såg kärvande länkar i videon.

Så jag lossade bakhjulet, ryckte och drog i hjulet och släppte lite på kedjan - och knacket försvann.

Begriper fortfarande inte riktigt varför det började/slutade knacka. Vad var skevt? Eller var det bara kedjan som var "styv" - som sportbike noterade? Men det är borta i vart fall.

Gjorde en storrengöring av kedjan. Det var rätt mycket fett och klägg på den. Kan den kanske ha varit "styv" av kombinationen 1400 mil, mycket klegg och lång vintervila? Alla länkarna löpte faktiskt inte som de skulle när jag kände på dem.

Massor av Motuls Chain Clean (kanske hade lysfotogen/lampolja gått lika bra?), ordentlig borstning på alla sidor, avtorkning med torra trasor. Blev ganska rent, men inte tip-top. Så alla momenten upprepades en gång till. Hela partyt avslutades med avspolning med litervis av hett vatten för att spola bort allt löst, och till sist en ny avtorkning med torr trasa.

Nu får den stå och torka i varmgarage ett antal dagar innan den får nytt kedjespray. Och jag spänner upp kedjan och bakhjulet igen. Förhoppningsvis utan att få några nya knack-knack...

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Hoj
Triumph Thruxton
God kväll,
har det bestämts när vi åker runt Vättern? Ser att omröstning pågår och att vi är upp i 13 st. Det är väl iofs inte jättebråttom än men lite nyfiken är jag vilken helg det blir..

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Så jag lossade bakhjulet, ryckte och drog i hjulet och släppte lite på kedjan - och knacket försvann.

Jag tror du har mycket av svaret där. När den är för hårt spänd så låter det väl ungefär så men inte lika starkt som jag har upplevt. Sen låter det väl mer om kedjan är i dåligt skick med styva länkar.

Oavsett så hoppas vi att det löser sig med en rengöring.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
God kväll,
har det bestämts när vi åker runt Vättern? Ser att omröstning pågår och att vi är upp i 13 st. Det är väl iofs inte jättebråttom än men lite nyfiken är jag vilken helg det blir..

Tja, det är ju många som har skrivit upp sig nu så det kan väl snart vara dags att bestämma en helg.

Förslag lö 11 och sö 12.Alla som är antecknade står förbockade den helgen. Stevie säger i en kommentar att det är en av de säkraste. I och med att det är en av de tidiga så finns ju möjligheter att att flytta fram i händelse av väldigt dåliga väderutsikter.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)

Jag bytte reläet, i övrigt så fungerade allt (det skall dock tilläggas att jag aldrig ens provade med originalreläet). Blinkersindikatorn sitter i varvräknaren och är en grön LED. Blinkersreläet är av nyare (?) variant och har bara två tåtar. Jag kan studera kopplingsschemat ikväll (om jag orkar och om jag kommer ihåg det :p).

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tack för input! Förutom herrarnas inlägg så svarade Jörgen Karlsson och sportbike i teknikforumet att det borde vara kedjans ingrepp mot drevet som lät, och att de såg kärvande länkar i videon.

Begriper fortfarande inte riktigt varför det började/slutade knacka. Vad var skevt? Eller var det bara kedjan som var "styv" - som sportbike noterade? Men det är borta i vart fall.

Gjorde en storrengöring av kedjan. Det var rätt mycket fett och klägg på den. Kan den kanske ha varit "styv" av kombinationen 1400 mil, mycket klegg och lång vintervila? Alla länkarna löpte faktiskt inte som de skulle när jag kände på dem.

Massor av Motuls Chain Clean (kanske hade lysfotogen/lampolja gått lika bra?), ordentlig borstning på alla sidor, avtorkning med torra trasor. Blev ganska rent, men inte tip-top. Så alla momenten upprepades en gång till. Hela partyt avslutades med avspolning med litervis av hett vatten för att spola bort allt löst, och till sist en ny avtorkning med torr trasa.

Nu får den stå och torka i varmgarage ett antal dagar innan den får nytt kedjespray. Och jag spänner upp kedjan och bakhjulet igen. Förhoppningsvis utan att få några nya knack-knack...
Så gött! Då håller den i 1300 mil till då? :)
Själv tror jag inte kedjefett hör hemma på o-ringskedjor, då det bara klistrar fast en massa sand som slipar ner metall i onödan! Håller min så torr som bara möjligt, lite paraffin på, sen lite kedjefett sen tvätta rent med mer paraffin.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år