Triumph Thruxton-tråden

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Någon som har tips på vilken stoppning man bör använda? Hittar en hel del varianter - lös ull, mattor m.m. i olika utföranden.

dom jag refererade till har uteslutande kört glasfibermatta löst lindad. ull hade dom testat med också, men den flög ut ganska omg.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
lite hoj på em och var ut till rörbergs flygfält och hälsade på grabbarna som har mc-utbildning där på flygfältet. ägaren hade köpt sig en 2015 scrambler och en elev en 2015 thruxton ace. bägge ägarna har köpt avgassystem av återförsäljaren och ska ha fått lämplig mappning. efter installation går bägge cycklarna skit ??? och drar herrejösses med soppa. återförsäljaren kliar sig i huvedet och fattar ingenting (gammal beprövad komb) fick orginalmappen återinstalerad och då går cycklarna riktigt bra igen ??? trots öppnare system. bägge hojarna ska givetvis in igen för nytt försök. ideer om detta ?
 

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Några från TOMCC-Melardalen kommer att köra Griprallyt på Kristi Flygare. http://goto.glocalnet.net/nmck/griprally.html
10.00 vid OK vid Sigtunarondellen i Gnesta brukar det vara avfärd oavsett väder, vi kör ju Brittiskt! :D

Har du tid i morgon kan du komma förbi Bishop Arms St Eriksgatan 115 där det samlas Trajaåkare mellan 18 och 20...

Oj, såg detta först nu. Har iofs ungarna fram till ons så det hade varit svårt oavsett. Tack för tipset om Kristi...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Där ser du Twintorsk. Det är bara att välja. :)
Ja, kanske blir så illa tvungen att sätta mig om kvällarna och svetsa adaptrar för det verkar som att jag åker på att biffa upp fjädringen fram på hojen.. släppte förspänningen fram och ökade den bak och då ser ni, då fick jag ett hjältemodigt vobbel redan i 130 över älvsborgsbron.
Löste det med att släppa på gasen och vräka på igen.. suck.
Motorn som drar som ett as nu när jag förlängt luftfiltren med cirkus 50mm...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har inte anmält mig, men jag har funderat på det.

Jag har inte tid med SMCs avrostning på Gillingebanan den 10 maj och den 17 ser inte ljust ut heller. Jag får väl göra ett nytt försök nästa år, för jag har hört att de skall vara bra. :)

En tur någon av de, eller båda, dagarna är dock inte uteslutet om vädret blir trevligt.
 

Thruxton-Dude

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Nacka
Hoj
Triumph Thruxton 2013 Phantom Black
Ok, då vet jag! Det kommer säkert fler tillfällen att ses. Speciellt nu när det blivit lite varmare. Sååå mycket skönare hem från jobbet idag än morgonens regnrusk.

Har själv ingen erfarenhet av SMC kurser men all träning är nog bra.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja, kanske blir så illa tvungen att sätta mig om kvällarna och svetsa adaptrar för det verkar som att jag åker på att biffa upp fjädringen fram på hojen.. släppte förspänningen fram och ökade den bak och då ser ni, då fick jag ett hjältemodigt vobbel redan i 130 över älvsborgsbron.
Löste det med att släppa på gasen och vräka på igen.. suck.
Motorn som drar som ett as nu när jag förlängt luftfiltren med cirkus 50mm...

Kanske får bli ett par såna här
http://www.britishracer.com/index.php?main_page=product_info&cPath=297_235&products_id=397

Funderar på dessa själv men kommer inte att röra gaffeln innan den börjar läcka igen. Då blir det helrenovering med nya innerben, glidlagring och ett par Bitubo cartrridge. Att jag väljer Bitubo istället för Andreani är bara för att då slipper man svarva som jag inte kan göra själv.

Helt ovetenskapligt men på Triumphratnet rankar de ungefär så här:

Det jag nu har, som jag köpte av Thruxtonerich, Racetech emulators och fjädrar är 100% bättre än original.
Bitubo cartridge är 100% bättre än det jag har nu.

Så det är bara att sätta igång och svetsa så har du snart till ett cartridgekit fån Bitubo, Andreani eller annan tillverkare.

Fast med dagens teknik kan du ju säkert istället jobba på distans som konsult åt taiwaneserna och kanske på kortare tid tjäna ihop till en Öhlinsgaffel. :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tycker bara det är så otroligt märkligt, att EMGO, som ändå levererat kvalitetsdelar i gud vet hur många år till mc-industrin inte kan få en diameter på en adapter rätt.. dämparna är väl universal så där kan jag fatta att det är nåt one size fits all tänk.
Ska fundera på gaffellösning..
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Funderar på dessa själv men kommer inte att röra gaffeln innan den börjar läcka igen. Då blir det helrenovering med nya innerben, glidlagring och ett par Bitubo cartrridge. Att jag väljer Bitubo istället för Andreani är bara för att då slipper man svarva som jag inte kan göra själv.

Aha, måste man svarva för Andreanis Öhlins-kit? Då får det nog stå Bitubo på önskelistan istället, annars så blir det för komplicerat idagsläget. :p
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Billigaste och snabbaste lösningen enligt internets visdom som jag konsulterat nu på lunchen verkar vara att slänga Avondäcket jag har på fram så långt jag bara orkar och kränga på ett som matchar bakdäcket bättre. Och fylla med handpumpad fjäll-luft såklart.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Aha, måste man svarva för Andreanis Öhlins-kit? Då får det nog stå Bitubo på önskelistan istället, annars så blir det för komplicerat idagsläget. :p

Jag har en tråd på TRAT om AÖ-kitet..även beskrivet tidigare i denna tråden..svarvningen är enkel och tar 10 min för en supportsvarvare..dykröret minskas med 1-2 mm i nederkant och innanmätet tas ut. Det är allt.
OBS! med bitubo har du bara förspänning, med AÖ har du hela paketet, dvs förspänning, kompression, retur! AÖ är ett betydligt bättre val till ungefär samma pris!
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/213678-cartridge-kit.html
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har en tråd på TRAT om AÖ-kitet..även beskrivet tidigare i denna tråden..svarvningen är enkel och tar 10 min för en supportsvarvare..dykröret minskas med 1-2 mm i nederkant och innanmätet tas ut. Det är allt.
OBS! med bitubo har du bara förspänning, med AÖ har du hela paketet, dvs förspänning, kompression, retur! AÖ är ett betydligt bättre val till ungefär samma pris!
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/213678-cartridge-kit.html

Aha, då låter det ändå värt jobbet att leta upp någon som kan göra svarvjobbet. Men men, det där ett senare projektet.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har en tråd på TRAT om AÖ-kitet..även beskrivet tidigare i denna tråden..svarvningen är enkel och tar 10 min för en supportsvarvare..dykröret minskas med 1-2 mm i nederkant och innanmätet tas ut. Det är allt.
OBS! med bitubo har du bara förspänning, med AÖ har du hela paketet, dvs förspänning, kompression, retur! AÖ är ett betydligt bättre val till ungefär samma pris!
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/213678-cartridge-kit.html

Jättekul att du inte lämnar tråden thruxtonerich!

Du har säkert helt rätt, det tvivlar jag inte en sekund på, fast mitt mål om/när det nu blir något, är bara att få till en modernare cartridgegaffel utan en massa lösa smådelar. Inställningar av kompression och retur överstiger min förmåga. Kan jag ställa förspänningen och få rätt häng så är jag rätt nöjd. Sen kanske AÖ har andra plus jämfört med med Bitubo. Har det kitet det så kan det ju vara värt att låta någon göra det där lilla svarvjobbet. Prisskillnaden är ju som du säger inte jättestor. Fast precis som för Alikzus är det här för mig inget superaktuellt projekt. Dock alltid kul att flumma lite om framtiden.

Fast närmsta framtiden vill jag nog flumma mer om "TMax style". D v s kör så det ryker eller kör i a f. Säger jag fel nu TMax?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jättekul att du inte lämnar tråden thruxtonerich!

Du har säkert helt rätt, det tvivlar jag inte en sekund på, fast mitt mål om/när det nu blir något, är bara att få till en modernare cartridgegaffel utan en massa lösa smådelar. Inställningar av kompression och retur överstiger min förmåga. Kan jag ställa förspänningen och få rätt häng så är jag rätt nöjd. Sen kanske AÖ har andra plus jämfört med med Bitubo. Har det kitet det så kan det ju vara värt att låta någon göra det där lilla svarvjobbet. Prisskillnaden är ju som du säger inte jättestor. Fast precis som för Alikzus är det här för mig inget superaktuellt projekt. Dock alltid kul att flumma lite om framtiden.

Fast närmsta framtiden vill jag nog flumma mer om "TMax style". D v s kör så det ryker eller kör i a f. Säger jag fel nu TMax?

Jag lämnar inte den här tråden frivilligt, inte förrän jag blir utkastad he he..med jämna/ojämna mellanrum "förorenar" jag tråden med kloka eller okloka inlägg!! Innerst finns det ju en liten thruxton kvar!
Åter till AÖ o Bitubo..att tänka på också är att B har trycksatt sitt system medan AÖ är helt hydrauliskt med shims. En viss osäkerhet finns om trycket skulle försvinna av någon anledning. Servis eller byte????
Sen kan jag hålla med om att för vanlig gatkörning räcker säkert B medan AÖ kommer till sin rätt först vid mer inspirerad körning. Mycket att fundera över innan man tar beslut. Sen finns ju också andra som gör cartridgesystem till thruxton/bonneville.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Billigaste och snabbaste lösningen enligt internets visdom som jag konsulterat nu på lunchen verkar vara att slänga Avondäcket jag har på fram så långt jag bara orkar och kränga på ett som matchar bakdäcket bättre. Och fylla med handpumpad fjäll-luft såklart.

Ett Dunlop Roadsmart handpumpat löser nog många problem. Testa! Brittiskt så det räcker är det också.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ett Dunlop Roadsmart handpumpat löser nog många problem. Testa! Brittiskt så det räcker är det också.

Inte för att det är något fel på däcket i fråga, :p men brittiskt skulle jag väl inte kalla det:
"Dunlop is a brand of tyres owned by Goodyear Tire and Rubber Company subsidiaries in North America, Australia and Europe." - saxat från Wikipedia, 2015-05-08
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top