Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Billigaste och snabbaste lösningen enligt internets visdom som jag konsulterat nu på lunchen verkar vara att slänga Avondäcket jag har på fram så långt jag bara orkar och kränga på ett som matchar bakdäcket bättre. Och fylla med handpumpad fjäll-luft såklart.

Avondäck är som hockeypuckar..byt till riktiga däck typ Dunlop, Pirelli eller Michelin så får du fäste med!!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Helt riktigt och med samma synsätt kör du omkring på en thailändsk hoj.:hej

Nja, det är ju inte riktigt samma sak, för Triumph ÄR ett brittiskt företag och utveckligen sker i Storbritannien. Dunlop är ju mer av ett varumärke i det här fallet. Om man skall hård dra det till var tillverkningen sker så är de flesta prylar vi har i dag asiatiska, oberoende av vilket varumärke som står på det.

Jag bryr mig för övrigt inte om var min Thruxton är tillverkad; det viktigaste är att det är en Thruxton. ;)

Edit: Och hur definierar vi var hojen är tillverkad om 90 % av delarna kommer från ett annat land? Monterad i England men "Made in ???". ;) (HD håller väl på och latchar med de där definitionerna ganska friskt för tillfället för att kunna märka sina prylar med "Made in the USA", framförallt på de där nya vätskekylda sakerna).
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Å Audi är ett tyskt företag som numera äger Ducati så Ducati är därmed en tysk hoj trots att den fortfarande tillverkas i Italien?:)

Nä, nu slutar vi det här larvet. Ursprunget är viktigt för mig. BAHCO är svenskt sen får det ägas av vem som helst och tillverkning kan ske i valfritt land. Det kan fan hålla reda på alla företagsköp och flytt av tillverkning till lågprisland. Därmed är Dunlop för mig ett brittiskt däck.

Sen får man gärna ha annorlunda och mer välgrundade åsikter än jag men jag kommer med en gammelmans envishet aldrig att ändra mig.:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Skönt det känns att köra made in england! Med tillhörande vobbel! Och elstrul!

Men varför tjafsa så mycket om så lite. Se så, gör nu som thruxtonerich säger, byt till ett riktigt däck så försvinner ena problemet.

Vad är nu elproblemet, har jag missat det? Min Bonneville -68 hade många elproblem men ett så enkelt kopplingsschema att jag kunde rita det ur minnet om jag så blev väckt mitt i natten. Därför var lösningen aldrig svår. Annorlunda är det med Thruxton, betydligt mer komplicerat schema men så blir det ju sällan fel heller. Eller?
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Dubbel Dubbel på Esperantoplatsen är en favorit som jag har. Lite fult o råddigt utanför nu när dom lägger nya spårvagnsspår, men dom jobbar ju inte kvällar o helger Mixed asian eller vad man skall kalla det. Goda dumplings. Gillar du dumplings, så bli inte lurad att gå till Beijing 8 på Magasinsgatan. Kasst. Gillar man indiskt, vegetariskt, så finns Thali på Värmlandsgatan. Långt ifrån det vanliga tandooritjafset. Mina 5 cent.
Bon appetit!
/m
 

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Jag hade Puch och det är klart fräckaste moppen. Fast du kan ju inte ha det på tanken till en Thrux. Du får höra av dig om du inte får dina dekaler i tid. 1014 och jag är lite decalfreaks så någe bättre än Puch ska vi nog kunna hitta i gömmorna innan Vätternturen.

Haha... jag tackar och tar emot!!...
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Nu har jag kört några dagar med mina EMGO Revers Cone Shorty's - helt klart ett riktigt maffigt dovt muller:) Kanske lite för högt i längden (i alla fall för min smak) så det får nog bli att stoppa i lite ull.

Plockade isär dämparna häromdan för att kolla hur mycket ull som var i från början - och det var skrattretande, efter bara några få mils körning låg den lilla ullen som fanns som en 7-8cm krans längst upp mot baffeln. Dessutom var redan en hel del av ullen på väg ut i skarven runt baffeln - skulle gissa att efter ytterligare några mil så kommer det att vara helt tomt på ull. Efter lite efterforskande på nätet så har jag nu beställt hem Acousta-fil (1m x 30cm) från England (totalt ca 200kr inkl. frakt.) - borde räcka till bägge dämparna, det är ju inte så stor volym att fylla. Lovar att återkomma med lite bilder och info när det är klart.
 

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Fan, helt dagvild. Trodde Gripenrallyt var imorgon. Om vädret tillåter, nån som är på en tur i Sthlmsregionen imorgon fredag?

Kollade precis vädret och lördag verkar mer lovande! Nån som är intresserad?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Angående wobbling:

Igår körde jag kompisens Thruxton några mil efter att ha servat den. Inget upptäckt glapp i styr- och svinglager men när jag i ca 80 knyck testade en snabb sida-sida-rörelse för att känna reaktionerna så hamnade cykeln NÄSTAN i självsvängning. Vad fasen kan det bero på? Halvslitna Michelin Pilot Activ sitter på och trots att de inte SER platta ut är det en tydlig tröskel den välter över vid kurvtagning.

Ni som kan era hojar, är detta en egenskap som finns eller bör man (som jag tycker då) gå till botten med det och eliminera FELET?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Angående wobbling:

Igår körde jag kompisens Thruxton några mil efter att ha servat den. Inget upptäckt glapp i styr- och svinglager men när jag i ca 80 knyck testade en snabb sida-sida-rörelse för att känna reaktionerna så hamnade cykeln NÄSTAN i självsvängning. Vad fasen kan det bero på? Halvslitna Michelin Pilot Activ sitter på och trots att de inte SER platta ut är det en tydlig tröskel den välter över vid kurvtagning.

Ni som kan era hojar, är detta en egenskap som finns eller bör man (som jag tycker då) gå till botten med det och eliminera FELET?
Ja, jag vägrar i princip acceptera att hojen bara fungerar utan wobbel med rätt däck i perfekt skick. I helgen provade jag att justera däcktrycket till tillverkarens rek. (2,6 bak 2,2 fram) och sänkte gafflarna 10mm. Nu är wobblet mindre kännbart och man måste upp över 160 på rak väg för att märka det. Fortfarande orolig i svängar.
Grejen jag funderar på är varför mitt 38 år gamla as till yamaha går tokstabilt med kinaskräpdäck i alla hastigheter när trajan är så skitnödig att den vill kasta av mig bara för att jag monterar ett Avon fram och inte Pirelli eller Michelin?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top