Triumph Thruxton-tråden

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Vill bara påminna om att ni som ska åka Vättern runt bör boka hotellrum på Hotell Rocksjön i Jönköping snarast så ni inte står där med skägget i brevlådan och får tälta.... Lördag V28. 11 juli.

Gjort!!
Tack för påminnelsen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har du prövat att sätta en kompressor i ditt rövhål som kan få dig att flyga till månen?:D

Jag häller för fan inte bromsvätska på golvet. Satte dessutom på oerhört passande slangar med slangklämma. Läckte inte en droppe därifrån. Fast universalgeniet himself, Acke Rising, har valt att sätta skruvarna för att öppna Oken underst. Därifrån droppade det som fan. Enda möjligheten att låta bli söl är att demontera oket och hänga det uppochned. Skitlätt jobb men att pilla tillbaka det och att få alla de sex små beläggen på rätt plats tar sin tid. Ville inte ha den skiten att jobba med nu. Därför söl!

Fast nu dock broms så att jag kan bromsa upp den på framhjulet.

EDIT: Å det viktigaste, bromsen ligger inte längre på när jag släppt handtaget. M a o, jag har lyckats men det blev en del söl.

Behövs ej med min nivå av flatulens!
Går det inte att göra som på vanliga ok när man luftar då?
Att man trär på ringnyckeln och en slang på nippeln, som går till valfritt uppsamlingskärl? Låter ju som att isr grejerna skulla vara smidiga på det viset?
 

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Aahh, är det nccr's kafferäserhandtag?
Beställde ett par förra veckan, fast till mitt bygge. Kul att se dom på en hoj! Snygga som fan!


Kommer inte ihåg vad mina hette, köpte från England. Tror dock de säljs på flera olika ställen. Billiga, rätt hårt gummi så de är lite besvärliga att få på över "gasgreppet" men det går med lite tålamod. Gillar dem starkt. Funkar bra ihop med guldranden på tanken. Annars är vita också jäkligt snyggt på svart hoj.
 

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Hur ser det ut på åkfronten i Sthlmstrakten kring Kristihimmelsfärd? Är nån intresserad att ta en tur om vädret tillåter? Tors, fre el lör funkar för mig!
 

Thruxton-Dude

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Nacka
Hoj
Triumph Thruxton 2013 Phantom Black
Jag kan nog torsdagen ev lör fm.

Någon av er som också ska på SMC's Avrostning 10:de maj, Gillingebanan?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Behövs ej med min nivå av flatulens!
Går det inte att göra som på vanliga ok när man luftar då?
Att man trär på ringnyckeln och en slang på nippeln, som går till valfritt uppsamlingskärl? Låter ju som att isr grejerna skulla vara smidiga på det viset?

Det var ju så jag testade allra första gången men resultatet blev inte bra. Därför kollade jag runt lite och ett tips för ISR, eftersom avluftningen sitter längst ner på oken, var att ta av oket och hänga det upp och ned. Dessutom gärna högt. Demonterat oket hade jag gjort men inget mer då jag fick veta att ISR föreslår att man bara kopplar på slangar och drar upp dessa ovanför styret. Sen fyller man bara i bromsvätska i behållaren ovanför pumpen, öppnar luftskruvarna och låter det stå tills vätskan inte stiger högre i slangarna. Man får givetvis passa och fylla upp med ny vätska så det inte blir tomt. Jag gjorde så och det blev bra direkt. Sen har jag använt den metoden och det är det jag tycker funkar bäst. Även på andra än ISR. Sitter luftskruvarna underst som på ISR måste man dock ta av och vända oket upp och ned om det inte ska droppa vätska från skruvarna. Det var det jag var för lat för igår.

Anledningen att jag blev utan broms var att en slang till burken med backventil hoppade av när jag skulle byta vätskan. Ljuset fungerade inte på mekplatsen denna kväll och därför såg jag inte detta och fortsatte att pumpa och drog in fult med luft.

Nu fungerar dock allt mycket bra och nu släpper den direkt man släpper greppet vilket den inte gjorde tidigare.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
jaa, det underbara försommarvädret fortsätter i sandviken :( , blev någon timme i garaget istället. fixa snorkel bort och dit med k,n-filter och ttp,s open intake. ai-sensorer bort så nu kanske det blir mindre blå rör BJN :) resultat av detta med orginalavgassystem blev lägre tomgång (fick höja 100-150 varv) lite mulligare avgasljud, bättre insugsljud. hojen går precis lika bra (lr dåligt välj själv) som innan, men rent och bra iaf :) håller den här våren i sig har man nog moddat på duktigt fram till midsommar :( efter mycket velande åkte kutsen på igen, bra utan och med kan inte bestämma mig riktigt. ha en bra och trevlig lördag tröstar mig med och beställa lite mer man egentligen inte behöver från england jag.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
fortsätter med och tjata på er mina upplevelser som färsk thruxtonägare, idag skulle det åkas iaf. målet var ulva kvarn uppsala, det gällde och köra mindre krokiga vägar (inte över 4000 varv några längre stunder) lyckades skapligt med det då man kört många gånger med hd,n dom vägarna, och vill uppleva att hej vad det går även på hd,n ibland :) funka kanon spela 3-4-5 fram o tillbaks nästan hela tiden på dom, var bara när jag kortare stunder var på tidernas väg (272) och gamla E4,an man fick spela 4-5. riktigt kul på dom mindre vägarna trots att det aldrig gick över 120 nån gång lr straxt över 4000 varv. blev drygt 30 mil och jag upplever att hon går så bra hon kan efter förutsättningarna hon har, rent o fint och inga missar svarar fint på vridet. knepigt va att tomgången höjde sig igen så den låg på nästan 1200 nere i uppsala, sänkte och väl hemma låg den kvar på inställt. lev väl och krama varandra i trafiken :)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur ser det ut på åkfronten i Sthlmstrakten kring Kristihimmelsfärd? Är nån intresserad att ta en tur om vädret tillåter? Tors, fre el lör funkar för mig!

Några från TOMCC-Melardalen kommer att köra Griprallyt på Kristi Flygare. http://goto.glocalnet.net/nmck/griprally.html
10.00 vid OK vid Sigtunarondellen i Gnesta brukar det vara avfärd oavsett väder, vi kör ju Brittiskt! :D

Har du tid i morgon kan du komma förbi Bishop Arms St Eriksgatan 115 där det samlas Trajaåkare mellan 18 och 20...
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Då var min EMGO shortys på plats på hojen! Inte helt simpelt - mest pga den dåliga passningen på adaptrarna! 2 huvudsakliga problem:
1) Mycket stor skillnad mellan ljuddämparnas inlopp och diametern på adaptern. Med hjälp av dom 3 sk "shims" som skickades med blev det för lite med 2 (klämringen skruvades i botten men det blev ändå för löst!) Med 3 st fick man vidga dämparnas inlopp lite och pressa in adaptern - det gick rätt OK.
2) Usel passning mellan adapter och grenrör - här diffade det säkert 1mm i diameter vilket fick till följd att adaptern fick pressas ihop kraftigt med klämringen med viss deformation som följd.

I bägge fallen omöjligt att få tätt utan en rejäl dos högtempsilikon (Permatex Ultra Koppar)

Sen fick universalfästet kapas ca 2cm och nytt hål borras för att dämparna skulle hamna i rätt vinkel och att skruven för universalfästet inte skulle kollidera med nedre stötdämparfästet.

I alla fall - nu är dom på plats och slutresultatet ser rätt bra ut. Dom låter rätt mycket - får nog fylla på med ljuddämparull om man skall köra i stan med dom!

Mappade om till TTP Tune 4 och hojen går kanonbra!

2015-05-04 23.03.36.jpg2015-05-04 23.03.12.jpg2015-05-04 23.02.33.jpg
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Då var min EMGO shortys på plats på hojen! Inte helt simpelt - mest pga den dåliga passningen på adaptrarna! 2 huvudsakliga problem:
1) Mycket stor skillnad mellan ljuddämparnas inlopp och diametern på adaptern. Med hjälp av dom 3 sk "shims" som skickades med blev det för lite med 2 (klämringen skruvades i botten men det blev ändå för löst!) Med 3 st fick man vidga dämparnas inlopp lite och pressa in adaptern - det gick rätt OK.
2) Usel passning mellan adapter och grenrör - här diffade det säkert 1mm i diameter vilket fick till följd att adaptern fick pressas ihop kraftigt med klämringen med viss deformation som följd.

I bägge fallen omöjligt att få tätt utan en rejäl dos högtempsilikon (Permatex Ultra Koppar)

Sen fick universalfästet kapas ca 2cm och nytt hål borras för att dämparna skulle hamna i rätt vinkel och att skruven för universalfästet inte skulle kollidera med nedre stötdämparfästet.

I alla fall - nu är dom på plats och slutresultatet ser rätt bra ut. Dom låter rätt mycket - får nog fylla på med ljuddämparull om man skall köra i stan med dom!

Mappade om till TTP Tune 4 och hojen går kanonbra!

View attachment 419238View attachment 419239View attachment 419240

snyggt o bra jobbat :)
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Då var min EMGO shortys på plats på hojen! Inte helt simpelt - mest pga den dåliga passningen på adaptrarna! 2 huvudsakliga problem:
1) Mycket stor skillnad mellan ljuddämparnas inlopp och diametern på adaptern. Med hjälp av dom 3 sk "shims" som skickades med blev det för lite med 2 (klämringen skruvades i botten men det blev ändå för löst!) Med 3 st fick man vidga dämparnas inlopp lite och pressa in adaptern - det gick rätt OK.
2) Usel passning mellan adapter och grenrör - här diffade det säkert 1mm i diameter vilket fick till följd att adaptern fick pressas ihop kraftigt med klämringen med viss deformation som följd.

I bägge fallen omöjligt att få tätt utan en rejäl dos högtempsilikon (Permatex Ultra Koppar)

Sen fick universalfästet kapas ca 2cm och nytt hål borras för att dämparna skulle hamna i rätt vinkel och att skruven för universalfästet inte skulle kollidera med nedre stötdämparfästet.

I alla fall - nu är dom på plats och slutresultatet ser rätt bra ut. Dom låter rätt mycket - får nog fylla på med ljuddämparull om man skall köra i stan med dom!

Mappade om till TTP Tune 4 och hojen går kanonbra!

View attachment 419238View attachment 419239View attachment 419240

bgojan, ett tips från the rat. packa om med glasfibermatta. dom som gjort det verkar nöjda, men enligt vad det står ska man linda löst och fixera med glasfibertejp, inte tråd. ett tips bara i all välmening :)
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
bgojan, ett tips från the rat. packa om med glasfibermatta. dom som gjort det verkar nöjda, men enligt vad det står ska man linda löst och fixera med glasfibertejp, inte tråd. ett tips bara i all välmening :)

Någon som har tips på vilken stoppning man bör använda? Hittar en hel del varianter - lös ull, mattor m.m. i olika utföranden.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top