TMax500
Kör alla sorters hojar. Live and let live.
- Gick med
- 20 Apr 2009
- Hoj
- Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hmmmm... Kolla ekerspänningen...? Får se till att göra det framöver. Finns säkert något på YouTube om hur man gör det! Besiktningen brukar ju knacka lite på dem och lyssna på klangen. Men det är kanske inte nog??
Detta uppdagades i samband med byte av däck. När min "hovmekaniker" hade krängt av det gamla däcket upptäckte han att två ekrar var trasiga. Så det blev att beställa nya från Triumph i England.
Nu kommer det att bli en noggrann översyn i samband med att jag får två nya ekar. Men det är ju ingen garanti för att det inte sker nya ekerbrott. Om vi talar metallutmattning så borde ju andra ekrar gå av ungefär när som helst, kan man frukta...
Och det är ju inte direkt läge att röntga kvarvarande ekrar efter spår av skador eller utmattning. Inte när nya ekrar kostar 40-50 spänn styck. Vi talar ju inte kärnkraftverk här, såna som Twintorsk brukar svetsa!
Jaja, vi får se vad som sker säsongen 2017. Då går jag in på 10:e säsongen med min hoj! Nytt för 2017: ekerkoll en gång per månad?
EDIT: Hittade detta här på SH, en text från 2007 av den allkunnige Jörgen Karlsson!
"Man ska titta till ekerhjul då och då. Jag brukar knacka på ekrarna med tex det hårda plastskaftet på en skruvmejsel. Tonen ska vara något sånär lika på alla ekrarna. Låter någon eker helt slapp så spänner man den med en ekernyckel. Jag brukar göra detta efter när jag tvättat hojen, en regel jag har så att jag kommer ihåg det.
När man har sträckt upp ekrarna så kollar man att hjulet inte har börjat kasta. Om så är fallet så är det bara att rikta det genom att skrubva på ekrarna. Klura lite så försår du vilka du ska spänna och vilka som ska släckas. När man är klar ska spänningen i ekrarna vara hyffsat lika och hjulet rakt."
Den första delen känns lätt. Del två kräver mer av sin mekaniker.
Detta uppdagades i samband med byte av däck. När min "hovmekaniker" hade krängt av det gamla däcket upptäckte han att två ekrar var trasiga. Så det blev att beställa nya från Triumph i England.
Nu kommer det att bli en noggrann översyn i samband med att jag får två nya ekar. Men det är ju ingen garanti för att det inte sker nya ekerbrott. Om vi talar metallutmattning så borde ju andra ekrar gå av ungefär när som helst, kan man frukta...
Och det är ju inte direkt läge att röntga kvarvarande ekrar efter spår av skador eller utmattning. Inte när nya ekrar kostar 40-50 spänn styck. Vi talar ju inte kärnkraftverk här, såna som Twintorsk brukar svetsa!
Jaja, vi får se vad som sker säsongen 2017. Då går jag in på 10:e säsongen med min hoj! Nytt för 2017: ekerkoll en gång per månad?
EDIT: Hittade detta här på SH, en text från 2007 av den allkunnige Jörgen Karlsson!
"Man ska titta till ekerhjul då och då. Jag brukar knacka på ekrarna med tex det hårda plastskaftet på en skruvmejsel. Tonen ska vara något sånär lika på alla ekrarna. Låter någon eker helt slapp så spänner man den med en ekernyckel. Jag brukar göra detta efter när jag tvättat hojen, en regel jag har så att jag kommer ihåg det.
När man har sträckt upp ekrarna så kollar man att hjulet inte har börjat kasta. Om så är fallet så är det bara att rikta det genom att skrubva på ekrarna. Klura lite så försår du vilka du ska spänna och vilka som ska släckas. När man är klar ska spänningen i ekrarna vara hyffsat lika och hjulet rakt."
Den första delen känns lätt. Del två kräver mer av sin mekaniker.
Last edited: