Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hmmmm... Kolla ekerspänningen...? Får se till att göra det framöver. Finns säkert något på YouTube om hur man gör det! Besiktningen brukar ju knacka lite på dem och lyssna på klangen. Men det är kanske inte nog??

Detta uppdagades i samband med byte av däck. När min "hovmekaniker" hade krängt av det gamla däcket upptäckte han att två ekrar var trasiga. Så det blev att beställa nya från Triumph i England.

Nu kommer det att bli en noggrann översyn i samband med att jag får två nya ekar. Men det är ju ingen garanti för att det inte sker nya ekerbrott. Om vi talar metallutmattning så borde ju andra ekrar gå av ungefär när som helst, kan man frukta...

Och det är ju inte direkt läge att röntga kvarvarande ekrar efter spår av skador eller utmattning. Inte när nya ekrar kostar 40-50 spänn styck. Vi talar ju inte kärnkraftverk här, såna som Twintorsk brukar svetsa! :)

Jaja, vi får se vad som sker säsongen 2017. Då går jag in på 10:e säsongen med min hoj! Nytt för 2017: ekerkoll en gång per månad? :(


EDIT: Hittade detta här på SH, en text från 2007 av den allkunnige Jörgen Karlsson! :)

"Man ska titta till ekerhjul då och då. Jag brukar knacka på ekrarna med tex det hårda plastskaftet på en skruvmejsel. Tonen ska vara något sånär lika på alla ekrarna. Låter någon eker helt slapp så spänner man den med en ekernyckel. Jag brukar göra detta efter när jag tvättat hojen, en regel jag har så att jag kommer ihåg det.

När man har sträckt upp ekrarna så kollar man att hjulet inte har börjat kasta. Om så är fallet så är det bara att rikta det genom att skrubva på ekrarna. Klura lite så försår du vilka du ska spänna och vilka som ska släckas. När man är klar ska spänningen i ekrarna vara hyffsat lika och hjulet rakt."


Den första delen känns lätt. Del två kräver mer av sin mekaniker.
 
Last edited:

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
- - - Updated - - -



Tackar!!
Om du bor i Solna så är vi ju nära varann. Både jag och Sportstern bor i Vasastan!

Japp, bor i SOLNA så vi Är onekligen inte långt ifrån varandra. Styr gärna upp en träff framöver. Kanske en tur till våren (misstänker att vädret den här sidan nyår inte tillåter särskilt mycket hojåkande)?
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Den här tråden har verkligen slumrat in. ;)

Vilka tänkte dra till mc-mässan här i Fjollträsk i januari? TMax, Stevie?

Är ni nöjda med säsongen som var? Jag tog mig inte ens över 500 mil, men å andra sidan så har jag haft en del annat att pyssla med (så Ryath är inte ens i ett ordentligt vinteride). Nästa år blir det nog mer per automatik, för nu jobbar jag inne i stan och då blir det mer värt för mig att ta hojen till jobbet (även om det kommer att kosta 5 kr/h).

Någon som har några roliga moddar på G? Middleton kanske? Jag kommer nog att slå till på ett Shorai-batteri i alla fall, ett par värmehandtag om jag kan göra en snygg/passande installation, fixa lite småpill som jag har skjutit på (LED-bakljus till exempel) och byta lamellerna så att kopplingen biter på trean vid WOT. Nästa år är det dags för första besiktningen så jag lär väl åka på att förlänga blinkersen också. ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är nog delvis vintern som gör det. Men också att vi inte längre kan läsa BJNs inlägg om någon ny färganpassad kabel, eller byte av gaffelolja till annan viskositet. Eller hur Erich gör ännu en fix som ger ytterligare 0,4 bakhjulshästar utöver de 89 han redan hade. Eller hur, Erich? ;)

Nog skojat om de "trådäldste".

Jag brukar ju åka till mc-mässan i Fjollträsk. Men, i år hinns det tyvärr inte med! :( Är tvungen att åka till Sälen på kick off med jobbet den helgen. Så det blir skidåkning, after ski och barhäng istället för en mysdag på mässan i Älvsjö. Nästan lika bra. Men bara nästan.

Mina enda moddar är byte av ekrar. Ut med trasiga, in med hela. Inte så spännande. Annars ser jag fram emot min tionde säsong på den gamla bajken.

2017 får vi bli lite flitigare på att göra gemensamma körningar, eller vad säger ni? Någon heldags- eller halvdagstur då och då piggar upp. Kul att ses, se varandras hojar, och att köra ihop. Jag kan ta på mig att ordna någon körning i västra Sverige.

Vi kanske borde delta i Rocker vs Mods i Malmö eller Oslo? (RvsM i Stockholm vill inte ha med oss på våra moderna hojar. Men Oslo och Malmö välkomnar även oss på nyare trajjor.)

...bara några tankar bara om säsongen 2017!
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Du skämtar med mig TMax500, haha, 0,4 hästar??! Det är bara halva sanningen..det är på PÅ VARJE CYLINDER
vilket ger 0,8 hästar..och nu har jag 3 cylindrar att arbeta med, 1,2 hp, vilket lyft!!:hihi

för den intresserade..http://middeltoncafe.tumblr.com/
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hmmmm... Kolla ekerspänningen...? Får se till att göra det framöver. Finns säkert något på YouTube om hur man gör det! Besiktningen brukar ju knacka lite på dem och lyssna på klangen. Men det är kanske inte nog??

Detta uppdagades i samband med byte av däck. När min "hovmekaniker" hade krängt av det gamla däcket upptäckte han att två ekrar var trasiga. Så det blev att beställa nya från Triumph i England.

Nu kommer det att bli en noggrann översyn i samband med att jag får två nya ekar. Men det är ju ingen garanti för att det inte sker nya ekerbrott. Om vi talar metallutmattning så borde ju andra ekrar gå av ungefär när som helst, kan man frukta...

Och det är ju inte direkt läge att röntga kvarvarande ekrar efter spår av skador eller utmattning. Inte när nya ekrar kostar 40-50 spänn styck. Vi talar ju inte kärnkraftverk här, såna som Twintorsk brukar svetsa! :)

Jaja, vi får se vad som sker säsongen 2017. Då går jag in på 10:e säsongen med min hoj! Nytt för 2017: ekerkoll en gång per månad? :(


EDIT: Hittade detta här på SH, en text från 2007 av den allkunnige Jörgen Karlsson! :)

"Man ska titta till ekerhjul då och då. Jag brukar knacka på ekrarna med tex det hårda plastskaftet på en skruvmejsel. Tonen ska vara något sånär lika på alla ekrarna. Låter någon eker helt slapp så spänner man den med en ekernyckel. Jag brukar göra detta efter när jag tvättat hojen, en regel jag har så att jag kommer ihåg det.

När man har sträckt upp ekrarna så kollar man att hjulet inte har börjat kasta. Om så är fallet så är det bara att rikta det genom att skrubva på ekrarna. Klura lite så försår du vilka du ska spänna och vilka som ska släckas. När man är klar ska spänningen i ekrarna vara hyffsat lika och hjulet rakt."


Den första delen känns lätt. Del två kräver mer av sin mekaniker.

Det gick rätt bra även för en enkel svetsare, med låglegerade rostfria material som nisch :)
Hjulbyggaren vägrade dock sälja på mig rostfria nipplar trots mitt intygande om mångårig erfarenhet av rf och dess benägenhet att skära gängor! Tipsade om lite olika molybdenfetter som brukar fungera men icke! Blev mässingnipplar..
Men vilken fin besiktningsman du har som kollar ekrarna! Han vill jag också besikta hos. Men att du inte märkte att ekrarna gått? Minns att vi var ute o körde när jag trodde nåt låg och skramlade i motorn, vilket visade sig vara trasiga ekrar. Jag hade bytt samtliga ekrar om jag var du, man vill inte göra om det jobbet. För mig sprack dom ju i omgångar. Jäkla mas!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Den här tråden har verkligen slumrat in. ;)

Vilka tänkte dra till mc-mässan här i Fjollträsk i januari? TMax, Stevie?

Är ni nöjda med säsongen som var? Jag tog mig inte ens över 500 mil, men å andra sidan så har jag haft en del annat att pyssla med (så Ryath är inte ens i ett ordentligt vinteride). Nästa år blir det nog mer per automatik, för nu jobbar jag inne i stan och då blir det mer värt för mig att ta hojen till jobbet (även om det kommer att kosta 5 kr/h).

Någon som har några roliga moddar på G? Middleton kanske? Jag kommer nog att slå till på ett Shorai-batteri i alla fall, ett par värmehandtag om jag kan göra en snygg/passande installation, fixa lite småpill som jag har skjutit på (LED-bakljus till exempel) och byta lamellerna så att kopplingen biter på trean vid WOT. Nästa år är det dags för första besiktningen så jag lär väl åka på att förlänga blinkersen också. ;)
Jag ska ev. Byta tändspole. Sista turerna i år tappade den lite pulver på högvarv, högsta växeln. Nästan exakt som när stiften var slut, men både dom och tändbox är nästan nya. Börjar nog med kablarna. Dramatiska grejer! Men dom andra liken kräver mer i vinter.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...klippt....
Men vilken fin besiktningsman du har som kollar ekrarna! Han vill jag också besikta hos. Men att du inte märkte att ekrarna gått? Minns att vi var ute o körde när jag trodde nåt låg och skramlade i motorn, vilket visade sig vara trasiga ekrar. Jag hade bytt samtliga ekrar om jag var du, man vill inte göra om det jobbet. För mig sprack dom ju i omgångar. Jäkla mas!
Jo, jag har varit med om att Bilprovningen har knackat lite på ekrarna. Inget omfattande. Men lite.

Nä, jag vare sig märkte eller hörde något. Har känt någon liten obalans i låga farter. Men har trott att det var däcken som var slitna och orsakade obalansen. Men kanske var det redan då ekrarna? Vet inte hur mycket det påverkar. Om man s a s känner det i gumpen när man kör?

Det var först när mitt slitna däck krängdes av som brott nummer ett uppdagades. När nya däcket skulle på igen så upptäcktes även brott nummer två. Nu skall det bytas ett tiotal ekrar som är av samma sort. Det finns ju flera sorter/varianter/vinklar har jag fått lära mig. De två som gått av är av samma sort. Så dessa byts ut i vinter.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jo, jag har varit med om att Bilprovningen har knackat lite på ekrarna. Inget omfattande. Men lite.

Nä, jag vare sig märkte eller hörde något. Har känt någon liten obalans i låga farter. Men har trott att det var däcken som var slitna och orsakade obalansen. Men kanske var det redan då ekrarna? Vet inte hur mycket det påverkar. Om man s a s känner det i gumpen när man kör?

Det var först när mitt slitna däck krängdes av som brott nummer ett uppdagades. När nya däcket skulle på igen så upptäcktes även brott nummer två. Nu skall det bytas ett tiotal ekrar som är av samma sort. Det finns ju flera sorter/varianter/vinklar har jag fått lära mig. De två som gått av är av samma sort. Så dessa byts ut i vinter.

Jag hade nog bytt ut alla ekrar mot nya av högkvalitativ sort. Risken för fler brott på dom gamla är stor nog för att motivera mitt förslag.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo, jag har varit med om att Bilprovningen har knackat lite på ekrarna. Inget omfattande. Men lite.

Nä, jag vare sig märkte eller hörde något. Har känt någon liten obalans i låga farter. Men har trott att det var däcken som var slitna och orsakade obalansen. Men kanske var det redan då ekrarna? Vet inte hur mycket det påverkar. Om man s a s känner det i gumpen när man kör?

Det var först när mitt slitna däck krängdes av som brott nummer ett uppdagades. När nya däcket skulle på igen så upptäcktes även brott nummer två. Nu skall det bytas ett tiotal ekrar som är av samma sort. Det finns ju flera sorter/varianter/vinklar har jag fått lära mig. De två som gått av är av samma sort. Så dessa byts ut i vinter.
Mina skronglade som fasen!
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Som svar på Alikzus fråga om moddar...

Några uppdateringar har hunnits med trots begränsade faktorer som förvärvsarbete och föräldraansvar. Har inte skrivit av mig på ett tag så här kommer en sammanfattning av vad som skett det senaste året. Ifjol premierades bolt-on prylar för att klara tillvarons tidskrav. I vinter hoppas jag gå i mål med ett mer hantverksmässigt projekt som jag pillat på rätt länge.

Jag tycker det är rätt kul med väghållning och har därför sedan tidigare uppgraderat däck, dämpare, gaffelns innanmäte och lite sånt med hyffsat resultat. Tanken var nu att också få ner den ofjädrade vikten, något skedde i två steg.

Steg 1 – Engelska Metmachex kontrakterades att snida ihop en aluminiumsving (den första dom gjort till thruxton/bonneville/scrambler). Hantverket är enastående och viktbesparingen är omkring 2 kg. För mig som gillar välgjorda grejer är svingen som ett smycke. Jag fick vänta ett bra tag på att få hem svingen men gissar att efterföljande beställningar går fortare nu när CAD filerna finns redo i Metmachex system (uppskattade 6-8 veckor blev 6 månader…). Svingens högra ben har en s-böj som tydligen komplicerade arbetet en del. Tog tillfället att även få på plats ett par bra bobbiner så att jag enkelt kan använda depåstöd.

1.jpg

Steg 2 - Jag har redan sedan tidigare lite bredare fälgbanor och klistriga Pirellidäck. Det har funkat utmärkt men framförallt det bakre navet är onödigt tungt så jag började forska lite i vad man kunde hitta på istället. ISR har väldigt fina alternativ men efter mycket funderande bestämde jag mig för ett par kompletta hjul från Italienska Kineo. Ekerinfästningen är udda och utseendet är inte för alla men vad som är lite kul är att man kan köra slanglöst då ekrarna inte går genom fälgbanan. Vidare är en rätt smidig ryckutjämnare inbyggd i baknavet vilket känns skönt. Valde att fortsätta med 17 tummare både fram och bak för att komma åt ett bra däcksutbud. Har tidigare kört på Pirelli Diablo Rosso och valde att fortsätta med det. 3,5 tum bred framfälg med 120/60 däck (tidigare 3 tum och 110/70) och 5 tum bak med 160/60. Viktbesparingen blev 0,7 kg fram och helt makalösa 6,2 kg bak. Naven är verkligen graciösa i jämförelse med original!

Totalt minskade den ofjädrade vikten alltså 8,9 kg. Effekten är tydlig, hojen svänger in bättre, accelererar och bromsar kraftigare och framförallt så den än mer körglad. Hjulen är kvar i backen bättre och man känner att fjädringskomponenterna arbetar mer avspänt. Kul!

En annan grej jag hade övervägt under lång tid var att eliminera oljekylaren. Amerikanska Streetmaster levererade nya ramrör som ersätter hela originalvaggan. Istället för att leda oljan genom kylaren låter den oljan gå genom ramrören (lite old school!). Oljan kyls alltså av när den går genom ramrören, detta är givetvis inte lika effektivt som en dedikerad kylare per volymenhet olja men eftersom den totala oljevolymen ökade med omkring 1 liter är slutresultatet faktiskt en något förbättrad kylning. Jag installerade en oljetempmätare redan förra säsongen och kan därför jämföra och konstatera att allt lirar fint. Det tar naturligtvis något längre tid att få upp oljetempen men annars är beteendet påfallande oförändrat.
Detta ger ett något renare utseendet och jag tycker det är lite kul att ta ett steg bort från stora kylare nu när allt går mot vattenkylt. Fit and finish på kittet är mycket bra och hela installationen gick väldigt smidigt. Det klurigaste var att få till precis lagom längd på A/N slangarna. Man vill ju ha lite flex för att tillåta motorvibrationer men inte att det ska orma sig för mycket.

2.jpg

Det mer hantverksmässiga projektet pågår just nu och handlar om att bygga en ny sadel, eller snarare att ordna till linjerna så som jag vill ha dom. Jag tycker nämligen att orginalsadeln är lite för lång vilket ger ett ”baktungt” intryck. Det enkla spåret hade förstås varit att köpa en eftermarknadssadel eller bygga upp humpen med stoppning och därmed slippa snida till en ny cuts eller ge sig på ramen. Nu blir hojen ensitsig och precis så som jag vill ha den.

Efter mycket ögonmåttande fick jag på femte försöket ihop en plugg som jag var nöjd med. Det är en helvetes massa vinklar och välvda ytor som bråkar med en ska ni veta. Jag byggde upp pluggen genom att göra ett spantverk av masonit, fylla mellanrummen med lättformat skum och sedan en mödosam spackel och slipprocess i ett otal iterationer.

Gjöt sedan av pluggen med gelcoat och fiber för att få en bra, tvådelad honform att lägga kolifber i. Tänkte att det var lika bra att göra det ordentligt så jag tog hjälp av Kenneth på Swecomposite för att få till det med vacuumpåsar och annat. När cutsen var klar ordnades en sadelbotten (också kolfiber) och stoppning (bondex) som lämnades iväg till Joel Wengström på Stich Sweden som klädde sadeln med svart skin.

Vad som sker just nu är att anpassa bakramen till den nya sadelns former och fixa skylthållare samt fästen och lite sånt. Det går inte så fort men blir bra.

Kolfiberväven porrar sig när man häller på lite vatten. Cutsen kommer dock att få färg så småningom. Till höger syns pluggen.
3.jpg

Första provmonteringen.
4.jpg

Här har ramrören fått lite massage för att passa de nya linjerna. INTE klart!
5.jpg

Nytt drevskydd slank med av bara farten (hade tidigare LSL)
6.jpg

(Om någon är spekulant på mina gamla hjul eller andra gamla delar är det bara att skicka ett PM. Fina Morad fälgar på originalnav av gamla sorten, rostfria ekrar, lättviktsdrev (43) från Rental i fint skick. Bakdäcket är slitet men annars är allt tipp-topp.)
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Tack Twintorsk och Erich!

Det är kul med bra grejer :fakta. Och ja, fälgarna påminner mycket om vad man ibland ser på MV Agusta, har inte lyckats förstå om det tillochmed är samma.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Näe kompisarnas har enkelsving o ekrar monterade som dessa. Fast på ena sidan av fälgen.

Nu ska vi inte bråka om det här men på MV:s hs är bara RR:en med ekrar, dom andra med smidda/gjutna fälgar. Kanske skiljer det mellan årsmodellerna? Hur som helst är det väldigt snygga hojar som jag skulle vilja ha!! Het kandidat mot Triumph:s tripplar!
http://www.mvagusta.com/en/#
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu ska vi inte bråka om det här men på MV:s hs är bara RR:en med ekrar, dom andra med smidda/gjutna fälgar. Kanske skiljer det mellan årsmodellerna? Hur som helst är det väldigt snygga hojar som jag skulle vilja ha!! Het kandidat mot Triumph:s tripplar!
http://www.mvagusta.com/en/#
Då har jag två kompisar med dragsters med ekerhjul. Sjukt porriga historier dom där. Härliga krångliga maskiner! ????
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
2017 får vi bli lite flitigare på att göra gemensamma körningar, eller vad säger ni? Någon heldags- eller halvdagstur då och då piggar upp. Kul att ses, se varandras hojar, och att köra ihop. Jag kan ta på mig att ordna någon körning i västra Sverige.

Stockholmssektionen behöver skärpa till sig i alla fall. Jag får väl ta och försöka att rycka lite i folk nästa år. ;)
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Stockholmssektionen behöver skärpa till sig i alla fall. Jag får väl ta och försöka att rycka lite i folk nästa år. ;)

Jag hakar gärna på! Har en kompis som oxå är supertrevlig som oxå gärna hakar. Nu kör han iofs en Scrambler men det är oxå coolt. :)
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top