Triumph Thruxton-tråden

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
När jag körde (för 10 år sedan) delade ofta två dubbel-lektioner (fyra lektioner) med en annan elev. Läraren fokuserade på den ena eleven ena dubbeltimmen, och den andra eleven den andra dubbeltimmen. Den elev som inte fick fokus kunde träna själv på de olika teknikbanorna under tiden. Jag tyckte att detta var otroligt givande.

My two cents. Körde på Linnégatans trafikskola i Göteborg, Lasse var toppen!

Tack, jag är dock fortfarande skeptisk till att det blir lika effektivt som att ha läraren för sig själv. ;) Det blir ju inte billigare med billigare körlektioner om det leder till att man behöver ta fler.

Jag körde i Falkenberg. A1 på Murtans och A-begränsad på Nya, men det är 16 respektive 14 år sedan. :p Lennart på Murtans var grym! De har dock inte mc längre; Nya vet jag ej.

Sambon har precis skrivit upp sig på en intensivkurs i Falkenberg, så hon kommer (troligtvis) att köra med Rickard som min lillebror körde med 2015. Han har jag bara hört gott av; hade flera kompisar på gymnasiet som tog B-behörigheten hos honom (om jag minns rätt). :)

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
- - - Updated - - -

Tack, jag är dock fortfarande skeptisk till att det blir lika effektivt som att ha läraren för sig själv. ;) Det blir ju inte billigare med billigare körlektioner om det leder till att man behöver ta fler.

Jag körde i Falkenberg. A1 på Murtans och A-begränsad på Nya, men det är 16 respektive 14 år sedan. :p Lennart på Murtans var grym! De har dock inte mc längre; Nya vet jag ej.

Sambon har precis skrivit upp sig på en intensivkurs i Falkenberg, så hon kommer (troligtvis) att köra med Rickard som min lillebror körde med 2015. Han har jag bara hört gott av; hade flera kompisar på gymnasiet som tog B-behörigheten hos honom (om jag minns rätt). :)

Jo, billigare blir det ju eftersom du bara betalar för den dubbel-lektion du själv får fokus, den andra får du följa med på "gratis". Det enda du investerar är tiden men den måste ju investeras oavsett, så absolut billigare.

Bjjb

Ny medlem
Gick med
29 May 2015
Hoj
Honda VF 750S -82, Triumph Thruxton 900 -13
?„r det någon som har ett lås i ABUS Detecto-serien och vet om det fungerar med fram- eller bakskivan på en Thruxton 900?

Hej, jag ger mig v?l tillk?nna d?. Jag k?rde Thruxton f?rra s?songen (F?rsta efter att jag tog A.) Hittils har jag bara l?st men...

Jag har ett GRANIT Detecto X-Plus 8077 och det passar bra fram. Bak provade jag bara n?gon g?ng tidigt , det kanske g?r att lirka dit men det ?r i s? fall besv?rligt.

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thrux R
Är det någon som har ett lås i ABUS Detecto-serien och vet om det fungerar med fram- eller bakskivan på en Thruxton 900?

Jag kör ett 8077 till min R så jag kan tyvärr inte bidra med så mycket om passformen till en 900, men själva låset är jag nöjd med. Har än så länge inte stött på någon hoj som jag inte kunnat montera låset på så man kan ju tycka att det borde funka även på din.

Bra försäkring som förhoppningsvis skrämmer bort kreti och pleti som vill provsitta när man inte är i närheten och än så länge så käkar den 2-3 uppsättningar batterier per år vilket är klart överkomligt.

Edit: Så kan det gå när man är långsam, men då verkar det ju fungera iallafall.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Jo, billigare blir det ju eftersom du bara betalar för den dubbel-lektion du själv får fokus, den andra får du följa med på "gratis". Det enda du investerar är tiden men den måste ju investeras oavsett, så absolut billigare.

Ok, jag tror inte det är riktigt så som scenariot är här, men jag tänker inte ta gift på det eftersom det inte är jag som har grävt i det.

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Är det någon som har ett lås i ABUS Detecto-serien och vet om det fungerar med fram- eller bakskivan på en Thruxton 900?
8077 passar alldeles utmärkt fram på en thruxton. I alla fall den gamla svarta modellen. Om den nya gula färgen möjligtvis gör något för passformen skall jag låta vara osagt. ;)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
@alikzus: :)

Jag har ett sådant här Abus Granit som jag har spraymålat svart så att det inte skall se så anskrämligt ut! :)
https://www.if-sakerhet.se/mc-las-abus-granit-quick-37-60.html

Samt en sådan här hållare https://www.if-sakerhet.se/lashallare-sh-37.html så att låset alltid kan åka med utan man behöver ha sitt biffiga lås i jackfickan.

Och eftersom alltihop är svart, så syns det nästan inte! Se markering i fotot.

Jo, jag vet. Jag har ett likadant och du har kommenterat det eftersom mitt fortfarande är gult. ;) Jag kan dock inte ha min hållare längre på grund av armarna till sidoväskorna. På dagsturer så behöver jag inget lås och annars så har jag det i en packväska. Skinnstället har i princip inga fickor så där kan jag inte ha något lås. :p Jag har dock tänkt att köpa en sadel som liknar den som Stevie har gjort och då kan jag ha ett lås där. :)

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Jaja, menade inget illa. Ett tips, bara. Ifall du ville ha ett lås som inte var illgult mot mörk bakgrund. ;)

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Apropå Abus Trigger Alarm 350....

Jag kollade nu ikväll. Det passar både fram och bak på Thruxton 900. Köpte mitt lås häromåret på FC-Moto, det kostade då € 68 inkl. frakt.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jaja, menade inget illa. Ett tips, bara. Ifall du ville ha ett lås som inte var illgult mot mörk bakgrund. ;)
Jag löste det problemet genom att montera låset bakom nummerplåten så att däcket kunde komma åt att kränga av det gula plasthöljet när fjädringen bottnade????

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Jag tog årets första tur idag, 6 försiktiga men härliga mil. Hojen har nu stadiga 14 mil på mätaren, inte illa. Får gärna bli vår nu, lider av ett otroligt MC-sug!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Kan rekommendera att ha någon form av "vinterhoj" att köra på den kallare delen av året. Det lindrar beroendet avsevärt.

Även om det inte är just Thrux'an man är ute på, så blir det i alla fall ett antal mil i blåst och kyla. Så att man kan drömma sig tillbaka till sommarens kalla regnskurar... ;)

EDIT: Det funkar hyggligt för oss i den nedre tredjedelen av landet. Norrut blir det värre, förstås.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kan rekommendera att ha någon form av "vinterhoj" att köra på den kallare delen av året. Det lindrar beroendet avsevärt.

Även om det inte är just Thrux'an man är ute på, så blir det i alla fall ett antal mil i blåst och kyla. Så att man kan drömma sig tillbaka till sommarens kalla regnskurar... ;)

EDIT: Det funkar hyggligt för oss i den nedre tredjedelen av landet. Norrut blir det värre, förstås.
Norrut har dom ju 160hästars snöskotrar.. har aldrig hört dom gnälla på skotersäsongen iaf

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha