11 månader i avhållsamhet? Jösses, du behöver nog besöka en terapeut och tala ut om detta.
View attachment 453929
/... / Skulle du vara intresserad av en 900 så kika på om den har eftermarknads-stötdämpare. /... /
Kända typfel? Ekrar kan gå sönder efter några år. Jag har bytt några baktill. Godset på motorblocket kan korrodera under klarlacken och bli fult. Min är lite småfläckig på vissa ställen efter 12 år. Några (få) har haft problem med tändningslåset. Finns kanske något mer, men det är inte så vanligt att man har några särskilda problem. (Peppar-peppar-ta-i-trä.) Jag har mest servat varje år och köpt nya däck då och då. /.../
Den gjorde jag också förra året. ^^Man är nog lite disträ emellanåt.. åkte och besiktade idag och glömde skruva i insatserna i diskbänksljuddämparna. Fick godkänt med några decibels marginal!
Nu borde jag kunna stämpla in - Diskbänksdämpare - Approved for road use?
Som svar på din fråga: nej, tyvärr.
Som konstruktivt förslag: scanna en gammal från tidigare service. Bildbehanda den i något enklare program och få bort all text ("måla över" eller täck tidigare text med vita rektanglar). Paint duger nog.
Skriv ut valfritt antal på din skrivare. Klart! Bra påhitt, va'?
EDIT: Googlade "service check list thruxton 900" och fick en massa träffar. Bara att skriva ut.
Ventilservice vid 2000, 4000, 6000 mil osv. Ventilerna kan ju vara en kritisk sak. Vet inte egentligen hur tokigt det "brukar" bli på våra hojar. Men i princip kan det bli jättefel.
För litet ventilspel på avgasventilen kan medföra överhettning och brända ventiler = dyrt. För stort ventilspel är inte lika kritiskt, men heller inte bra. Någon motormänniska kan säkert utveckla varför. Jag har enbart lärt mig att det är så.
Tändstiften? De tar ju slut och då får du sämre gnista och förbränning. Tills de tar slut helt. Då får du åka buss till du har köpt nya stift. Eller bärgaren tagit hem din hoj. (Och det vet ju du hur himla kul det är att åka buss! )
Ventilservice vid 2000, 4000, 6000 mil osv. Ventilerna kan ju vara en kritisk sak. Vet inte egentligen hur tokigt det "brukar" bli på våra hojar. Men i princip kan det bli jättefel.
För litet ventilspel på avgasventilen kan medföra överhettning och brända ventiler = dyrt. För stort ventilspel är inte lika kritiskt, men heller inte bra. Någon motormänniska kan säkert utveckla varför. Jag har enbart lärt mig att det är så.
Tändstiften? De tar ju slut och då får du sämre gnista och förbränning. Tills de tar slut helt. Då får du åka buss till du har köpt nya stift. Eller bärgaren tagit hem din hoj. (Och det vet ju du hur himla kul det är att åka buss! )
Vill minnas att de gjorde någon mindre justering på min vid 4000 mil. Inte mycket, inte alla. Men något lite. Tror jag. (Har papper någonstans, men inte här och nu.)
Det blir upp till bevis snart igen, min hoj har har gått c:a 5950 mil. Gaaaanska nära 6000.
Som svar på din fråga: nej, tyvärr.
Som konstruktivt förslag: scanna en gammal från tidigare service. Bildbehanda den i något enklare program och få bort texten mekanikern skrivit ("måla över" eller täck tidigare text med vita rektanglar). Paint duger nog.
Skriv ut valfritt antal på din skrivare. Klart! Bra påhitt, va'?
EDIT: Googlade "service check list thruxton 900" och fick en massa träffar.
EDIT2: Scannade en sida ur Haynes manual och messade till dig. Hoppas du har kvar samma mobilnummer som förr ...
Om man sköter hojen regelbundet (när behov uppstår) så är väl servicens funktion främst att inte påverka andrahandsvärdet negativt?Min har gått typ 4200mil. (2000 av mig). Borde jag serva den alltså? Jag har bara bytt oljor. Inte ens tändstift.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag var strax utanför Tvååker (av alla ställen) i lördags och käkade lunch. Det måste räknas det med? https://www.strommafarmlodge.com/sv-SE[....] Var ute i flera timmar igår; frugan skickade ut mig eftersom det var fint väder (i Falkenberg). ^^
Om man sköter hojen regelbundet (när behov uppstår) så är väl servicens funktion främst att inte påverka andrahandsvärdet negativt?
Jag byter olja för ofta. Tändstift håller länge, men jag har bytt de för ofta också. Mycket har bytts i samband med modifieringar. Jag har pod-filter, så jag gör ofta rent de efter att ha kört i regn; vilket jag försöker undvika att köra i.
Du kanske skall fundera på bromvätska och framgafflar i alla fall? Jag har en packbox som troligtvis ha börjat att läcka; det blir antingen en liten renovering eller ett matris-cartridge om jag bestämmer mig för att lägga de pengarna och det går att få tag på i dessa corona-tider.
Att köra mycket är väl ett bra underhåll också. Ryath är inte svårtstartad längre. Var ute i flera timmar igår; frugan skickade ut mig eftersom det var fint väder (i Falkenberg). ^^
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |