Kungneptun
Medlem
Aha, jag gillar hur du tänker! Då kan jag köra dito utan att känna mig som en idiot?Packning?
Tandborsten o tankkortet ryms i innerfickan.
Aha, jag gillar hur du tänker! Då kan jag köra dito utan att känna mig som en idiot?Packning?
Tandborsten o tankkortet ryms i innerfickan.
Mjuka sidoväskor från SW-Motec som jag hänger under sadeln (men de skall egentligen hänga på sadeln), en liten tankväska med magnetfäste som heter Little Joe II och en ryggsäck från Kriega (jag har två att välja på, en liten och en stor som är regntät). I stort så packar jag kläder, skor och lite verktyg i sidoväskarna, vatten, vätskeersättning och nötter i tankväskan och i ryggsäcken sådant som jag inte vill lämna på hojen. Jag försöker att ha så lite som möjligt i ryggsäcken, för det bli tungt efter några timmar. I sidoväskarna packar jag sedan med vakuumpåsar från Clas Ohlsson, för att det skall klara regn och ta mindre plats.Inför Vätternrundan; hur löser ni andra det med ev. packning på era hojar?
Snyggt! Mycket packvolym. Jag beställde en SW-Motech Legend tail bag idag. 17,5 liter bara, men det får räcka.View attachment 461831
Så här såg det ut när jag väntade på göteborgarna förra Vätternrundan.
Det räcker nog; man behöver inte ha med sig så mycket för två dagar/en övernattning. Jag hade "bara" min stora Kriega-ryggsäck första året (den är dock på 30 liter). Min uppdelning/packvolym är delvis på grund av praktiska skäl och delvis för att jag ändå ha grejerna. Den lilla tankväskan följer nu för tiden ofta med på dagsturer istället för en ryggsäck, till exempel.Snyggt! Mycket packvolym. Jag beställde en SW-Motech Legend tail bag idag. 17,5 liter bara, men det får räcka.
@Alikzus jag har inte kommit så långt i planeringen ännu. Frugan bokade precis en tid för uppkörning i Malung på onsdag så nu är det fokus på det. Vi bor på lågfartsbanan och drömmer om högfartsbanan… ?@Kungneptun, kommer du att blåsa ner på de stora vägarna eller köra roliga vägar? Om du vill köra roliga vägar så har jag en rutt som jag använde i flera år när jag utgick från Stockholm. Om jag rullade från Sollentuna klockan sju på morgonen så var jag i Askersund runt tolv (lagom för att hinna umgås med ahoff och vila lite innan övriga dök upp). Då var det motorväg genom hela Stockholm och sedan småvägar från Södertälje. Uppsala blir ju klart ett litet annat utgångsläge.
Om saker och ting faller på plats här hemma så kanske jag "hälsar på" i Gränna och kollar att ni äter rätt sorts glass och byter några ord. Vilken tid kan bli aktuell i Gränna?Vätternrundan 2021
Snart är det avresa - temperaturen stiger!
Jag startar från Göteborg lördag kl. 7.30 från Preem i Gårda/Ullevi. Så det är fritt att hänga på den som vill. Kom färdigtankad med bränsle och färdigfikad (kaffe) så att vi hinner iväg i tid. Vi skall visserligen "bara" köra 27 mil mellan kl. 7.30 och 13, vilket borde vara lätt fixat. Men med tanke på att vi kör mest småvägar så kan det bli stressigt om vi fikar för mycket.
Rutten till Askersund är inte helt spikad, men det blir någon av de varianterna vi kört tidigare år. Kanske samma som 2020, kanske något annat. Strax före (förhoppningsvis) kl. 13 rullar vi in på torget i Askersund och möter övriga inresta över en lunchpizza.
Skall bli kul!
Foto från torget i Askersund år 2020:
View attachment 461845
Vilken svår fråga! Trodde du för ett ögonblick att vi har koll på vad vi håller på med??Om saker och ting faller på plats här hemma så kanske jag "hälsar på" i Gränna och kollar att ni äter rätt sorts glass och byter några ord. Vilken tid kan bli aktuell i Gränna?
Vilka godbitar i förgrunden ?Vätternrundan 2021
Snart är det avresa - temperaturen stiger!
Jag startar från Göteborg lördag kl. 7.30 från Preem i Gårda/Ullevi. Så det är fritt att hänga på den som vill. Kom färdigtankad med bränsle och färdigfikad (kaffe) så att vi hinner iväg i tid. Vi skall visserligen "bara" köra 27 mil mellan kl. 7.30 och 13, vilket borde vara lätt fixat. Men med tanke på att vi kör mest småvägar så kan det bli stressigt om vi fikar för mycket.
Rutten till Askersund är inte helt spikad, men det blir någon av de varianterna vi kört tidigare år. Kanske samma som 2020, kanske något annat. Strax före (förhoppningsvis) kl. 13 rullar vi in på torget i Askersund och möter övriga inresta över en lunchpizza.
Skall bli kul!
Foto från torget i Askersund år 2020:
View attachment 461845
Borde jag naturligtvis ha tänkt på ...har ju själv tagit några bilder där tidigare.Vilken svår fråga! Trodde du för ett ögonblick att vi har koll på vad vi håller på med??
Men, mer allvarligt. Jag tittade på ett antal gamla foton från Gränna och de är fotade mellan kl. 17.30 och 18, ungefär. Så det är nog den bästa indikationen jag kan ge.
PS. Kul om du kan komma! Borde förstås ha skrivit det först...
Kolla om du kan använda länken till den här Google Maps-rutten:@Alikzus jag har inte kommit så långt i planeringen ännu. Frugan bokade precis en tid för uppkörning i Malung på onsdag så nu är det fokus på det. Vi bor på lågfartsbanan och drömmer om högfartsbanan… ?
Men någon stor väg blir det inte, den saken är klar.
Tar gärna emot förslag. Tänkte annars Uppsala-Enköping-Strängnäs osv
I fjol skippade vi ju Gränna.Vilken svår fråga! Trodde du för ett ögonblick att vi har koll på vad vi håller på med??
Men, mer allvarligt. Jag tittade på ett antal gamla foton från Gränna och de är fotade mellan kl. 17.30 och 18, ungefär. Så det är nog den bästa indikationen jag kan ge.
PS. Kul om du kan komma! Borde förstås ha skrivit det först...
Luftkylda brukar vara i majoritet, förgasare är det däremot sämre med.Vilka godbitar i förgrunden ?
Blir jag ensam med luftkylning och förgasare månne? En riktig veteran helt enkelt.
Ahaa, en raritet jag sitter på alltså ?Luftkylda brukar vara i majoritet, förgasare är det däremot sämre med.
Ja, turen upp på Omberg förbrukade den tiden som hade behövts i Gränna. Omberg är fint! Men vi får kanske skippa det i år om vi skall få den kaffekoppen och glassen i Gränna. Utsikt eller koffein?I fjol skippade vi ju Gränna.
Ja, ingen BJN, ingen Twintorsk, ingen Yonsson, ingen Trixon. Erich med Street 3 numera. M fl....Luftkylda brukar vara i majoritet, förgasare är det däremot sämre med.
Gränna, mest för att det är en mindre tidsslukare. Man börjar att bli bra mör där framåt kvällen.Ja, turen upp på Omberg förbrukade den tiden som hade behövts i Gränna. Omberg är fint! Men vi får kanske skippa det i år om vi skall får den kaffekoppen och glassen i Gränna.
Utsikt eller koffein?
Skall du köra med navigator i år? :-OVätternrundan 2021
Preliminär rutt för oss som reser från Västkusten. Tänkte att vi från väst vinkar av "icke-västkustbor" i Forsvik, som vi gjort tidigare ett par gånger (punkt 44 på kartan). Det passar rätt bra att ta en redig stödmacka på fiket i Forsvik innan man rullar hemåt på riktigt.
Resande från Mälardalstrakterna fick ruttförslag till Askersund av Alikzus.
Ahoff från Dalarna brukar klara sig själv.
Thruxtonerich likaså.
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |