Triumph Thruxton-tråden

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Rätt tänkt, Trajja numer två får halv premie av IF, betalar själv 1000kr/år för min Thruxton, lönar sig att vara märkestrogen.

Min laguppställning.:D
profilepic19716_14.gif

Ja! ST´n är en kanon hoj på alla vis, och speciellt om man har två trajor med märkesförsäkringen.

Provade en RS för något år sen, och inte alls så tokig för dom pengarna den kostar. Gäller bara att hitta hojar som INTE byggtsom till Speedtriple kopior...

Och där står även min dröm på fyra hjul, Cluben och i helt rätt färg dessutom :) Kan bara grattulera till din fina vagnpark.

Är ändå nöjd med min Volvo 740 -91 i original skick jag köpte för 10.000kr :2cool
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Rätt tänkt, Trajja numer två får halv premie av IF, betalar själv 1000kr/år för min Thruxton, lönar sig att vara märkestrogen.

Min laguppställning.:D

Ingen dålig laguppställning! Snyggt!:tummenupp

Det du säger om försäkringar låter intressant men den hojen som ändå ligger närmast tillhands för mig är den XTrem nämner, XJR 1300.
Ägde en i sex år och det är verkligen en toppenhoj. Kostar nada ( lite mer exakt ca 3000) att få den till 130 hk och att den går betydligt bättre i motorn och drar mindre bensin.

Fast en annan dröm som jag haft är ju en gul Daytona. Det hade väl inte varit så kass uppställning heller? En gul Thruxton och en gul Daytona.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Ingen dålig laguppställning! Snyggt!:tummenupp

Det du säger om försäkringar låter intressant men den hojen som ändå ligger närmast tillhands för mig är den XTrem nämner, XJR 1300.
Ägde en i sex år och det är verkligen en toppenhoj. Kostar nada ( lite mer exakt ca 3000) att få den till 130 hk och att den går betydligt bättre i motorn och drar mindre bensin.

Fast en annan dröm som jag haft är ju en gul Daytona. Det hade väl inte varit så kass uppställning heller? En gul Thruxton och en gul Daytona.

Har faktiskt planer på att komplettera med en äldre Daytona 595 av senare 90 tal, mest för att det var den hojen som fick mig att snegla åt traja, och då är det just en gul jag vill ha.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har faktiskt planer på att komplettera med en äldre Daytona 595 av senare 90 tal, mest för att det var den hojen som fick mig att snegla åt traja, och då är det just en gul jag vill ha.

Jag har ju varit intresserad av Traja i mer än 40 år men det var just den gula 595 av sent 90 tal som väckte mitt intresse på nytt. Kul att du säger motsvarande.

Hur är 675 i storlek? Det är ju en modernare hoj än 595 om det är det man är ute efter. När jag har provkör några olika japanska 600:eek:r av 90-tal så har jag dömt ut dem. De är för små. Synd för effekten från en 600 räcker gott. Det är nog t o m så att en förare som jag som inte är något förargeni kör både snabbare och säkrare med lite mindre effekt.

Det är väl just att jag inte är någon förartalang som gjorde mig så förtjust i XJR 1300. Den är så lättkörd och har ett sånt enormt vrid att jag utan vidare kunde hålla samma tempo som betydligt bättre förare på betydligt sportigare hojar. Bara vägen var tillräckligt krokig.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Rätt tänkt, Trajja numer två får halv premie av IF, betalar själv 1000kr/år för min Thruxton, lönar sig att vara märkestrogen.

Aha ja det är ju jävligt värt! BMW har ju också märkesförsökring via if. Undrar om man får samma premie från dem om man äger en triumph och en bmw? Annars har jag också kollat och testat Tigern! Riktigt grym! Vill ha!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det här är väl din 675 StephanD? Snygg så att det tåras i ögonen är den iaf.
 

Bifogat

  • DSC_0005.jpg
    DSC_0005.jpg
    261.6 KB · Visningar: 109

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Det här är väl din 675 StephanD? Snygg så att det tåras i ögonen är den iaf.

Japp, det är min och den gula duccen bredvid är min ständige vapendragare.

675 är ganska hög så den funkar även för långa förare, jag är 1.85 och sitter som gjuten, effekt finns det så det räcker till och blir över.

Aha ja det är ju jävligt värt! BMW har ju också märkesförsökring via if. Undrar om man får samma premie från dem om man äger en triumph och en bmw? Annars har jag också kollat och testat Tigern! Riktigt grym! Vill ha!

Tyvärr går dom inte med på att blanda även om dom har märkesförsäkringen för respektive märke, har redan frågat för jag har sneglat en del på s 1000 rr.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Japp, det är min och den gula duccen bredvid är min ständige vapendragare.

675 är ganska hög så den funkar även för långa förare, jag är 1.85 och sitter som gjuten, effekt finns det så det räcker till och blir över.



Tyvärr går dom inte med på att blanda även om dom har märkesförsäkringen för respektive märke, har redan frågat för jag har sneglat en del på s 1000 rr.

Jag är i o f s så himla nöjd med min SV1000 men en hel laguppställning med Triumph vore ju inte fel. 675 är ju modernare och snyggare än T595
0ch om den som du säger räcker till 185 cm så är ju den det klara alternativet. Jag är 182 cm. 675 finns i af i gult har jag sett.

Enligt kompisen som ägt någonstans mellan 50 och 100 hojar så finns det tre märken som är sig själva nog och det är HD. Triumph och Ducati. Jag håller med och Triumph är min favorit så det känns helt rätta att äga ett par tre stycken av dessa. Fast jag måste nog sälja SV.n för att kunna landa projektet.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det verkar lösa sig med mitt bakhjulsproblem.
Har ett moddat CBR-600 hjul på ingång som jag hoppas kommer att lösa vobbelproblemet.
Det positiva är ju att man helt plötsligt kan smacka på ett 180 bakhjul och få markant mycket bättre väghållning på köpet.

Spånar vidare gällande framgaffel+fälg.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har fått däcken och ska montera själv i morgon eller på onsdag. Ska egentligen köra en runda med ett gäng imorn men de kör inte om det blir regn.

Den gula punkten på däcket: I andra trådar har det varit uppe att det är en myt men Dunlop hävdar att det är lättaste punkten på däcket och att den ska sitta vid ventilen.

Byter ni slang varje gång ni byter däck?
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Tyvärr går dom inte med på att blanda även om dom har märkesförsäkringen för respektive märke, har redan frågat för jag har sneglat en del på s 1000 rr.


Har du bara sneglat eller har du provkört också?

Testade dryga 30 olika hojar i Barkaby och hittade ingen som var i närheten av s1000rr. Helt sanslös hoj.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Har du bara sneglat eller har du provkört också?

Testade dryga 30 olika hojar i Barkaby och hittade ingen som var i närheten av s1000rr. Helt sanslös hoj.

Har bara testat den i lågfart men det räckte.

Den är definitivt den mest kompetenta 1000cc på marknaden, lika smidig som min D675, så risken är stor att det blir en sådan -11
 

Molotovster

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton 900 EFI
Vet ngn om det finns nån Haynes verkstadmanual för en Thruxton 2008? Kan bara hitta fram till 2007.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu har jag monterat nya däck. Dunlop Roadsmart 110/80-18 fram och 150/70-17 bak. Gjorde jobbet själv med utrustning från Biltema för ca 1200 kr. Det gick jättebra. Tog kanske lite lång tid, ca 2 h/hjul, men skulle jag göra om det idag så hade det varit halva tiden. Man lär sig! Tiden avser, demontera hjul, demontera däck, montera nytt däck, balansera och montera hjul. Balanseringen var jag lite rädd för men det var snorenkelt med Biltemas prylar och ett par pallbockar.

Provkörde idag och är mer än nöjd. Hojen blir kanske lite mer trögstyrd än med originaldäck men greppet är sååå mycket bättre.

Det funkade inte att lyfta upp gaffelbenen så mycket att det gick att montera clipon ovanpå. Kopplingsvajern räckte inte. Fast jag vet inte heller om det behövs. Kanske kommer jag att låta gaffelbenen sticka upp pass 5 mm extra.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top