Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Förklaring för er andra: det verkade som om varenda väghållare/bonde i i hela Västergötland hade bestämt sig för att slå gräs i vägkanterna just den helgen. Vi råkade finna "gräsvägar" (med vägkanten full av nyslaget gräs) med samma osvikliga precision som vi fann (oväntade) grusvägar! :) Liiite dåligt väggrepp på gräs, faktiskt, även med Roadsmart...

Fast det var en riktigt kul väg att köra. Smal men mestadels fri sikt genom kurvorna. Vet inte hur farligt det lösa gräset på vägen var men jag vågade inte heller riktigt lita på greppet. Det såg i a f riktigt häftigt ut när gräset virvlade runt dina hjul.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fast det var en riktigt kul väg att köra. Smal men mestadels fri sikt genom kurvorna. Vet inte hur farligt det lösa gräset på vägen var men jag vågade inte heller riktigt lita på greppet. Det såg i a f riktigt häftigt ut när gräset virvlade runt dina hjul.

EDIT: Ny Thruxtotur känns angeläget!

Tanke:
Västkusten-södra delen hittar en vårtur och en hösttur.
Öst-och mellandelen hittar också en vårtur och en hösttur.
Så hittar vi en sommar tur som kan passa för alla. Sen är det upp till var och en om han eller hon vill förflytta sig till en tur som ligger utom distriktet. Vi meddelar så klar i god tid de olika rutterna.

Själva turen bör vara en dag för en distriktstur och två dagar för riksturen.

Synpunkter!
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Sadel och Seat cowl har anlänt.

Lackeringsfirman öppnar inte innan v.31 men då skall Seat cowl:n lackas vit.

Annars är jag nöjd med resultatet.
Börjar bli färdig nu !

Har förövrigt en helt ny Seat Cowl i Gult om någon är intresserad för en billig peng.
 

Bifogat

  • IMG_2043-1.jpg
    IMG_2043-1.jpg
    180.1 KB · Visningar: 104
  • IMG_2040-1.jpg
    IMG_2040-1.jpg
    183.3 KB · Visningar: 119

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Just hemkommen från en norrlandstur. 260mil
Tog inlandsvägen hemmåt och satte originalstötarna på prov... Hyfsat med tjälskott... Vi höll hyfsad fart också så det studsade endel.

Körde min i bänk uppe hos Mectec i Kalix. 68 kusat och 72 i vrid är inte så imponerande dock... Jag har ju drevat min en extra kugge fram, påverkar det resultatet?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Med luft och buller skall du nog inte förvänta dig så otroligt mkt mer.
Drevning påverkar inte effektkurvan.

Kolvar, kammar, fuggar etc. så kan du börja klättra lite i effekt :)

Imorn beger jag mig iväg med Trajjan till Schweiz. Vädret verkar bli skit i Sverige, men vi får hoppas att det är bättre längre nedåt. Nu jävlar skall engelsmannen pressas på de små alpvägarna. Synd bara att jag inte fick tag i ny framgaffel, men det får bli till nästa år :)
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Aj, vilken otur med vädret. Ska själv flyga till berlin i morgon och vädret ser inte helt toppen ut...
Hoppas ändå du får en riktigt fin resa.

Jag är ganska nöjd med effekt kurvan, men man vill ju alltid ha mer ;)
Vill inte ha ett effektmonster på bekostnad av tillförlitligheten.
Men visst vore det kul med bigbore, högkomp, portat och kam och grejer...
Kanske en liten fin turbo som grädde på moset :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har själv funderat med på kompressor faktiskt.

Vill minnas att jag sett ngt Hinkley-bygge med kompressor.
Någon annan kanske?

Jag kör med kammar, kolvar, motorstyrning, racefuggar, m.m... på mitt bygge.
Aldrig haft några problem med motorn, peppar peppar :)
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
EDIT: Ny Thruxtotur känns angeläget!

Tanke:
Västkusten-södra delen hittar en vårtur och en hösttur.
Öst-och mellandelen hittar också en vårtur och en hösttur.
Så hittar vi en sommar tur som kan passa för alla. Sen är det upp till var och en om han eller hon vill förflytta sig till en tur som ligger utom distriktet. Vi meddelar så klar i god tid de olika rutterna.

Själva turen bör vara en dag för en distriktstur och två dagar för riksturen.

Synpunkter!

Bra förslag men känns spontant lite för uppstyrt och "tungrott". Jag tycker det är bättre att ta det lite som det kommer och att ngn som känner sig manad tar initiativ till thruxtontur när läget finns. (Men finns det andra som vill styra upp det mer så hänger jag gärna med) Däremot håller jag med om att en ny tur känns angeläget. Skulle vara kul att få till ngt under sensommaren/hösten. Jag sticker ut och reser i slutet av augusti och början av september men framåt mitten av september vore perfekt för mig. :) Appropå resa så kom jag hem från Asturias och Baskien i norra Spanien i söndags! Där finns det riktigt grymma vägar att åka thruxton på. Många kurvor och fantastisk utsikt! Då saknade man sin pärla som stod hemma i garaget och samlade damm... Såg en hel del hojar där nere, mest sporthojar men även en bonneville!

Här ett par bilder jag hittade på nätet samt tre stycken jag själv tagit:
 

Bifogat

  • 12771-ESP-Cantabria-N621.jpg
    12771-ESP-Cantabria-N621.jpg
    67.5 KB · Visningar: 71
  • Euskal-Bizikleta-Eibar.jpg
    Euskal-Bizikleta-Eibar.jpg
    65.3 KB · Visningar: 90
  • IMG_4398.jpg
    IMG_4398.jpg
    234.9 KB · Visningar: 75
  • IMG_4513.jpg
    IMG_4513.jpg
    235.7 KB · Visningar: 83
  • IMG_4521.jpg
    IMG_4521.jpg
    251 KB · Visningar: 82

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Bra förslag men känns spontant lite för uppstyrt och "tungrott". Jag tycker det är bättre att ta det lite som det kommer och att ngn som känner sig manad tar initiativ till thruxtontur när läget finns. (Men finns det andra som vill styra upp det mer så hänger jag gärna med) Däremot håller jag med om att en ny tur känns angeläget. Skulle vara kul att få till ngt under sensommaren/hösten. :

Jag håller med om att det jag föreslog är lite för uppstyrt. Tänkte tanken direkt jag postat men lät det stå kvar. Det skulle i a f vara kul att höra den vackra stämsången från ett antal twinnar med öppna system igen.

Kanske upprätta en liten lista (namn-ort) på folk som är intresserade av att hänga med i mån av tid så att den som känner sig sugen att planera något har lite att gå efter? Eller så gör man ingenting annat än att fråga här i tråden när man har planerat. Det vore i a f kul med någon mer Bonneville/Thruxtontur.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Har kört den som byggdes i LKPG på Motorbolaget. Den har även dubbla 6 kolvs ISR fram & 1 6: bak.
Tyvärr så gar ägaren kört ut i en sandfålla emellan 2 växlar så inte så mycket tänter kvar. Maen annars så höll den flera tusen mil & skulle förmodligen hålla ett tag till.
Den var pisskul att köra kan jag lova:tummenupp

Själv trodde jag inte man kunde tycka att en vanlig rocket var slö, men mycket vill ha mer antar jag :tummenupp

Det skulle i a f vara kul att höra den vackra stämsången från ett antal twinnar med öppna system igen.

Absolut! Jag är på en träff när/vart som helst så länge man inte jobbar :)

Såg en hel del hojar där nere, mest sporthojar men även en bonneville!

Förstår att det måste vara många fina vägar där nere! Annars har jag alltid velat prova stelvio-passet om man inte orkar ända ner till spanien..

stelvio-pass-road.jpg
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Förstår att det måste vara många fina vägar där nere! Annars har jag alltid velat prova stelvio-passet om man inte orkar ända ner till spanien..

Körde Stelvio för andra gången för ett par veckor sedan. Första gången var 2007 på min Speed Triple.

Det är fint, men jag måste säga att Col du Iseran och ännu hellre Col du Galibier och hela Route Des Grande Alpes är bättre!

le-col-du-galibier-visoterra-18377.jpg
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Någon som har i huvet vad det är för innerdiameter på framgaffeln? Tänkte trycka i lite distanser där så att den inte niger så jäkligt när man bromsar. På bonneville så kan man ju inte justera det...
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Allt på plats

Börjar äntligen bli färdig.
Får se vad som händer under vintern.

Färgerna ljuger en del p.g.a. taskigt ljus men ser riktigt trevligt ut.
 

Bifogat

  • 1-IMG_2069.jpg
    1-IMG_2069.jpg
    181.2 KB · Visningar: 90
  • 1-IMG_2062.jpg
    1-IMG_2062.jpg
    182.3 KB · Visningar: 88

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Börjar äntligen bli färdig.
Får se vad som händer under vintern.

Färgerna ljuger en del p.g.a. taskigt ljus men ser riktigt trevligt ut.

Ser riktigt snyggt ut och utseendet på ljuddämparna är helt rätt.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej alla,
Nu har jag skrivit ned några resenoteringar från Vätternrundan tidigare i sommar. Kika gärna på http://blogg.mcforfun.se/#post14.

Underbart bra berättelse ,men min hoj är 2005. :)

Vill oerhört gärna ut och köra med Bonneville/Thruxton igen.

Har kollat annonser på Thruxton hela sommaren och knappt någon har varit till salu. Nu fanns en på Blocket, en 2004 för 70 k. Tydligen populär hoj och ingen som vill sälja.

Kan fylla på med ett par bilder.
 

Bifogat

  • P1000519.jpg
    P1000519.jpg
    239.3 KB · Visningar: 90
  • DSC_0050.jpg
    DSC_0050.jpg
    249.3 KB · Visningar: 92
  • DSC_0070.jpg
    DSC_0070.jpg
    246.9 KB · Visningar: 82
  • DSC_0089.jpg
    DSC_0089.jpg
    245.9 KB · Visningar: 83
  • P1000518.jpg
    P1000518.jpg
    250.2 KB · Visningar: 88
  • DSC_0083.jpg
    DSC_0083.jpg
    252.5 KB · Visningar: 83
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Underbart bra berättelse ,men min hoj är 2005. :) .
Rättat!

// Tryckfelsnisse

Börjar äntligen bli färdig.
Får se vad som händer under vintern.

Färgerna ljuger en del p.g.a. taskigt ljus men ser riktigt trevligt ut.
Har sagt det förut, men det tål att sägas igen: snyggt!!

Vill oerhört gärna ut och köra med Bonneville/Thruxton igen.

Är lite halvtjock på helgerna framöver. Men någon dag kan man nog skaka loss!
Det finns ju flera Thrux'-ägare i Gbg-trakten. Kanske kunde man göra en samåkning här i krokarna? Nån som vill/kan ta tag i det och bestämma en tid? (och beställa solsken!)

RAT kör till Läckö/Kinnekulle på lördag: http://www.johansmc.se/RAT.htm. Är själv upptagen då, tyvärr...
 
Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top