Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kul att det verkar blivit lyckat! :)
Ser fram emot fler inlägg och bilder från helgen.
Själv slet jag som ett svin för att fixa mat och tårta till 30 pers på dotterns barnkalas, ingen höjdare, fast hon hade kul!
Blir det nån uppföljare på Vättern svängen hoppas jag att jag inte är uppbokad.

Nu svarar jag för de andra men jag tor att vi alla tyckte det var så jäkla kul att uppföljning kommer det att bli. Sen kommer det mer bilder det vet jag.

Trodde jag gillade Bonneville/Thruxton men innan den här helgen visste jag inte hur mycket. Jag har aldrig haft roligare på en hoj än på en Thruxton.

Skulle regering/riksdag få nys om detta så blir det nöjesskatt på Thruxton. Så tyyyyst!

Bifogat

• DSC_0062.jpg
    DSC_0062.jpg
    258.5 KB · Visningar: 155
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Missöde

Ett missöde hände med min hoj på vägen upp till Askersund igår. TMax500 körde först och visade otroliga vägar. varje gång vi accade så märktes det att det var två likvärdiga hoj. Drog helt jämnt. Så plötsligt började jag känna att jag inte hängde med. Hojen orkade inte! Lyssnade efter missljud men den lät helt Ok. Allt gick bara så trögt. Efter en liten stund började jag misstänka att någon broms låg på. Tog därför med foten under bromspedalen som jag i princip aldrig använder och lyfte uppåt. Då verkade det släppa. Sen när vi stannade så kollade jag och då var bromsskivan bak missfärgad samt ett av beläggen, det mot fälgen, nästan utslitet.
Jag använde inte bakbromsen mer annat än att jag kollade att den faktiskt fungerade.

Någon som har en idé vad som kan ha hänt?
EDID: Kolla färgen på skivan
Jag får ta isär och kolla samt byta belägg och se om bromsskivan går att återanvända.

Bifogat

• DSC_0085.jpg
    DSC_0085.jpg
    255.5 KB · Visningar: 210
Last edited:

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Tack allihop för en kalashelg! Kanon-kombo av folk, hojar, väder och vägar. Totala resan för mig blev på 107 mil och man njöt varje meter. Ska se om jag kan fixa upp lite bilder också!

Vill även tillägga att en viss gul Thruxton fick mig att beställa NH Togas ikväll ;)

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Låter som ni hade en kanon helg! Synd att jag var uppbokad, var ute med barnen och kampade...
Blir det fler tillfällen så komer jag försöka vara med, det behövs en blå i den samlingen tror jag:D nu till helgen bär det av på täff. Jag skall försöka omvända icke "troende" Vmax åkare.... Med andra ord så skall jag med på Vmax träff i Okelbo:) Jag skall nog kunna frällsa någon iaf..

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Låter som ni hade en kanon helg! Synd att jag var uppbokad, var ute med barnen och kampade...
Blir det fler tillfällen så komer jag försöka vara med, det behövs en blå i den samlingen tror jag:D nu till helgen bär det av på täff. Jag skall försöka omvända icke "troende" Vmax åkare.... Med andra ord så skall jag med på Vmax träff i Okelbo:) Jag skall nog kunna frällsa någon iaf..

Rätt tänkt!:tummenupp Både med att det saknades en blå och omvända andra.

Jag kör med en annan klubb ibland. Blandade hojar men mest touring. Varje paus står alla kring min gula och de slåss om att få ligga efter och kolla och höra på ljudet. Så vi bör nog kunna frälsa någon mer om vi är ute bland andra. Ingen är i a f oberörd av våra hojar.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, det var en bra helg! Skön körning, gott sällskap, snygga hojar - vad mer behöver man?? 96 mil blev det för min del Göteborg-Vättern-Strömstad. Bra väder (egentligen för varmt!) och bara regn 30 minuter sista sträckan genom Dalsland.

Lite deppigt för hs01jowe som fick en del vägdamm på sin superfina nya Bonnie när vi flera gånger lyckades trilla över grusvägar i jakten på Den Perfekta Kurviga Landsvägen... ;-) Får läsa kartan bättre nästa år!

Jag och BJN hittade några riktigt fina sträckor på väg hem genom Västergötland. Skall ev. publicera någon av dem på forumet (och på bike.se) under Vägtips.

Andra vägtips: sista sträckan från Trollhättan till Strömstad (45:an-Frändefors-Färgelanda-Hedekas-Töftedal [nära norska gränsen]) är en mycket kurvig, vacker och underhållande hojväg - om någon skulle ha vägarna förbi i sommar eller annars. Helt i klass med det bästa av det vi gjorde i helgen.

Nu skall jag tvätta hojen (30 minuters regn sabbade all puts! :) och bygga friggebod. Vi hörs!

Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Instämmer med alla föregående skrivare. En riktig kanonhelg! Men man var lite matt när man kom hem i värmen! Skönt då att ta en kall dusch och sen sjunka ner i soffan till en vm-final i fotboll! Plus känslan av att ha semester... kunde ju vara sämre. ;)

Rapport från det att vi åkte olika vägar från Hjo:

Vägen via Tiveden mellan Hjo och Askersund var av varierande kvalitet. Första sträckan upp till Forsvik (från Mölltorp) var riktigt trevlig, sedan var det riktigt kurvigt men tyvärr var vägen i så dåligt skick så det gick knappt att köra! Sista biten blev bättre. Inte lika mkt kurvor men mkt bra beläggning och mycket kullar och dalar. Skönaste biten på hemvägen var norr om Örebro mellan Glanshammar och Fellingsbro. Vilken väg! Låååånga svepande kurvor och perfekt beläggning. Det krävde dock att man pressade på lite mer för att det skulle bli kul. Ca 110-120 km/h var rätt hastighet där!

Tack ska ni ha för trevligt sällskap! Vi kanske skulle sikta på en tur till innan säsongen är över? September? Då kanske vi kan bli några fler! :banana

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Skönt att höra att alla kom hem välbehållna efter en varm "vätterrunda".
Det var kul att träffas och jag hoppas på en "repris" framåt. Har skickat några bilder till er som ni naturligtvis får använda hur ni vill. Jag antar att dom kommer fram i fullformat, ung. 5 mb styck; annars får ni höra av er så får jag skicka en i taget.

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Avis!

Jag är så avundsjuk på er. :)
Hoppas på en ny tur så jag kan åka med. Skulle vara kul att träffas.

Jag och min bror ska ta en liten tur till Luleå och omnejd, med start nästa måndag.
Med lite kring turer och avstickare räknar vi med att mala in ca 250-300mil i röven.

Första stopp redan efter 40mil, sen klämmer vi testerande 70 upp till Luleå dagen därpå. blir en sväng in i finland också.
Kommer att avsluta med Power Hot Rod Reunion, Malmby i Strängnäs på fredagen eller lördagen.

Vi ska hälsa på en HA avdelning så jag blir nog ensam på Trajan...
Men dom ska få provköra så kanske dom tänker om... ;)

Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kanoners att ni hade en bra helg!
Lite avis blir jag alltid även om min racehelg var smått magisk :)

Tänkte fråga hur ni löser packningen på trajjan?

Har en packrulle som jag köpte på feltema tidigare och tänkte använda denna när jag drar till södra europa med hojen om 2 veckor. Drar ni spännband runt skärmen/sadeln eller motsv?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj

Har en packrulle som jag köpte på feltema tidigare och tänkte använda denna när jag drar till södra europa med hojen om 2 veckor. Drar ni spännband runt skärmen/sadeln eller motsv?

Olika lösningar:
BJN - Tankväska med magnetfäste
CharlieC - packnät på passagerarplatsen
hs01jowe - ryggsäck
TMax500 Jofama mjuka väskor bak

Min lösning var nog den som fungerade sämst. Magnetdelen passade inte bra mot tanken och jag fick brottas med den i kurvorna. Dessutom blåste högra magnetfästet upp och fladdrade i vinden vid 120+. Sen ska den ju av varje gång man ska tanka. Annars gillar jag att ha en tankväska att luta mig mot.

För för framtida turer ska jag först kolla upp de mjuka sidoväskor jag redan har och se hur bra det går att fästa dem. Om inte det funkar ska jag försöka skaffa likadan lösning som TMax. Den surrades enkelt i fyra punkter och satt säkert.

Du ser våra lösningar på bilderna

Bifogat

• P1000520-1.jpg
    P1000520-1.jpg
    241.6 KB · Visningar: 144
  • P1000521-1.jpg
    P1000521-1.jpg
    251.9 KB · Visningar: 132

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj

Kan rekomendera biltemas packnät! Det har sex st krokar och går att spänna fast diverse väskor perfekt med på thruxen om man tar av cutsen... Sätter de främre krokarna runt infästningen vid stötdämparna sedan korsdrar jag de bakre krokarna och fäster baktill vid "sadelskruvarna". De två mittersta krokarna hakas sedan fint in i ramen under sadelkanten! :)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Kan rekomendera biltemas packnät! Det har sex st krokar och går att spänna fast diverse väskor perfekt med på thruxen om man tar av cutsen... Sätter de främre krokarna runt infästningen vid stötdämparna sedan korsdrar jag de bakre krokarna och fäster baktill vid "sadelskruvarna". De två mittersta krokarna hakas sedan fint in i ramen under sadelkanten! :)

Är det ett sånt här för 34.90 du har. Är ju otroligt smidigt så det måste jag ju ha även om jag skaffar annat också.

Bifogat

• 82-169_l.jpg
    82-169_l.jpg
    60.8 KB · Visningar: 85

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
Är det ett sånt här för 34.90 du har. Är ju otroligt smidigt så det måste jag ju ha även om jag skaffar annat också.

Ja det är nog exakt ett sånt.. köpte två på Biltema förut eftersom de var så billiga.. Bra att ha ett i resverv i väskan tänkte jag.

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
Bilder

Här är några fler bilder från helgen!

Bifogat

• IMG_4345.jpg
    IMG_4345.jpg
    234 KB · Visningar: 143
  • IMG_4346.jpg
    IMG_4346.jpg
    242.8 KB · Visningar: 146
  • IMG_4349.jpg
    IMG_4349.jpg
    244.4 KB · Visningar: 119
  • IMG_4353.jpg
    IMG_4353.jpg
    227.1 KB · Visningar: 103

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen boys!

Tror att jag har ett dylikt hemma.
Körde med tankväska förra året på min T-bird. Aldrig igen säger jag bara.. Fick en skitskum körställning + att hojjen tenderade att tippa in i kurvorna för mkt (hög tyngdpunkt).

Ser ut som om ni hade kanoners!

Kör nästa träff på en test n´tune på strippen vettja!
Vi kan köra en egen twinbikeklass om inte annat?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ang packväskor: efter tre turer till Norge och en till Danmark på Thrux'an så har jag fastnat för Jofamas väska på bilderna. Sitter väldigt bra (fyra fästpunkter, enkla remmar) och är enkel att lyfta av varje kväll. Ovanpå kan man surra en packrulle (extra remmar medföljer väskan). Kika på den i närmsta butik, kostar c:a 1000 kr. Väska + stor rulle = massa plats.

Har också ett biltemanät och håller med CharlieC om att det funkar bra. Prisvärt! (Men kanske skall man satsa på något väsklikande om man skall köra långt/länge??)

Har även ett par original Triumph Sports Panniers (1700-1800 kr i butik) som jag kom över beggade till rätt pris. Snyggaste lösningen. Rätt enkla att ta av och på varje dag, men är lite meckigare att montera. De har ett fästsystem som kräver att man lyfter sadeln för att få dit dem. "Hänger" lite när de är fullpackade. Känns inte rymligare än Jofama. Fast, som sagt, snyggast! :)

Biltema har billiga sidoväskor. Känns helt ok i kvalitet men passar illa på Thruxton. "Hänger" väldigt mycket när de är packade och känns som om de skall gå in i ekararna. De går inte in i ekrarna, men det känns så... De hade behövt packbågar för att funka bra. (Även Triumphväskorna hade mått bra av ett par bågar, men det är inte ett krav på samma sätt. De sitter uppe bättre av sig själva.)

Har testat tankväska men gillar det inte. Ser ju inte instrumenten. Känns som om den sitter i vägen för mig (och det gör den ju).

Så Jofama + rulle vinner, hittills, i mina ögon bland de jag har testat. Med rulle + nät som budgetalternativ.

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Jag har en 50 liters vattentät Väska som jag spänner med en "bläckfisk" och ett vanligt spännband av enklaste sort.
Ligger perfekt på passagerarplatsen.
Skönt med väska, så man slipper slita ur allting som det blir med en rulle.
fyller man inte hela rullar man bara ihop så mycket man vill.

Har en liten tankväska på typ 2-3 liter från Biltema som jag ska prova. Funkar inte skräpet kastar jag skiten på macken.

Har beställt ett nytt bakdäck tills jag kommer hem :D Antagligen ganska platt slitet då deras gäng vrider ganska långt och länge på rullen...

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Bonneville -> Thruxton

Är ruskigt avundsjuk på er resa i helgen men tack vare en olycka för ett par veckor sedan (ej mc relaterad) kunde jag inte följa med.

Längtar efter er nästa utflykt, då skall jag med !

Har äntligen fått tag i en Ny Thruxton sadel (Brun) som jag tror blir kanon, den är på väg hit från USA, och bör anlända denna veckan.
Seat Cowl:n anlände idag och skall på lack imorgon, blir vit den också.

Sedan börjar hojen bli färdig.

Tror inte jag kommer mycket närmare en original Thrux än så här.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!