Ang packväskor: efter tre turer till Norge och en till Danmark på Thrux'an så har jag fastnat för Jofamas väska på bilderna. Sitter väldigt bra (fyra fästpunkter, enkla remmar) och är enkel att lyfta av varje kväll. Ovanpå kan man surra en packrulle (extra remmar medföljer väskan). Kika på den i närmsta butik, kostar c:a 1000 kr. Väska + stor rulle = massa plats.
Har också ett biltemanät och håller med CharlieC om att det funkar bra. Prisvärt! (Men kanske skall man satsa på något väsklikande om man skall köra långt/länge??)
Har även ett par original Triumph Sports Panniers (1700-1800 kr i butik) som jag kom över beggade till rätt pris. Snyggaste lösningen. Rätt enkla att ta av och på varje dag, men är lite meckigare att montera. De har ett fästsystem som kräver att man lyfter sadeln för att få dit dem. "Hänger" lite när de är fullpackade. Känns inte rymligare än Jofama. Fast, som sagt, snyggast!
Biltema har billiga sidoväskor. Känns helt ok i kvalitet men passar illa på Thruxton. "Hänger" väldigt mycket när de är packade och känns som om de skall gå in i ekararna. De går inte in i ekrarna, men det känns så... De hade behövt packbågar för att funka bra. (Även Triumphväskorna hade mått bra av ett par bågar, men det är inte ett krav på samma sätt. De sitter uppe bättre av sig själva.)
Har testat tankväska men gillar det inte. Ser ju inte instrumenten. Känns som om den sitter i vägen för mig (och det gör den ju).
Så Jofama + rulle vinner, hittills, i mina ögon bland de jag har testat. Med rulle + nät som budgetalternativ.