Triumph Thruxton-tråden

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Absolut! Jag och Acke lyckades ju med konstrycket att missa varandra med.
Snart är ju den sista turen avklarad för året. Ev. en liten kort tur i helgen, sen ställer jag nog av.

Jasså, gjorde ni.....:tungan
Japp, håller med ang. sista turen. men jobbar på lördag då TAR jag hojen....om de inte regnar, men de skulle det ju inte göra...
 

PerBonneville

Kör gärna snabbare än Triumphen vill
Gick med
22 Oct 2011
Ort
Karlskoga
Hoj
2001 Triumph Bonneville.1964 Piaggio Gl150
Hej.Har hållt mej undan härifrån några år.Men nu har jag köpt en bonneville med en sadel som liknar en mega stor APK limpa.Undrar om nån har en begagnad eller vet nån bra sida där dom säljer schyssta.Är även intreserad av skärmar mm.Tänkte låta rondellen arbeta lite i vinter...
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Finns en beggad Bonneville sadel på blocket, men den är väl förmodligen exakt samma som du redan har?
 

PerBonneville

Kör gärna snabbare än Triumphen vill
Gick med
22 Oct 2011
Ort
Karlskoga
Hoj
2001 Triumph Bonneville.1964 Piaggio Gl150
Nä,jag har nåt hemmabygge som ser lite suspekt ut.Har sett den på blocket men jag är ute efter nåt annat.Tänkte stuka om och lacka cykeln i vinter:)Passar en thruxton sadel på en bonneville?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Är det inte samma sadel frånsett fästena för ankröven?

Om du skall stuka om passa på att göra dig av med alla blysänken på Bonnevillen, finns en massa dövikt som du kan kasta i skrotlådan. Fantastiska hojar att att använda som ämne för ett bygge. Kika i min gamla byggtråd så får du se. Posta gärna bilder i denna tråd :)
 

PerBonneville

Kör gärna snabbare än Triumphen vill
Gick med
22 Oct 2011
Ort
Karlskoga
Hoj
2001 Triumph Bonneville.1964 Piaggio Gl150
Ska kolla din tråd för lite inspiration...Ankstjärten är alltså lös o sitter över sadeln?Ska försöka ladda upp lite bilder när jag får tid.Är första gången efter moppe tiden jag ska skruva med två hjulingar:)
 

PerBonneville

Kör gärna snabbare än Triumphen vill
Gick med
22 Oct 2011
Ort
Karlskoga
Hoj
2001 Triumph Bonneville.1964 Piaggio Gl150
Nu har jag läst din gamla byggtråd.Blev riktigt bra måste jag säga,men jag lägger ribban lite lägre till att börja med.Men FAAAN va sugen jag blev på en riktig framgaffel och andra hjul...
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ankstjärten är alltså lös o sitter över sadeln?

Under sadeln. -Och thruxtonsadlar passar på bonnievilles!
Men om du ändå ska köpa en ny, så kan du ju lika gärna lämna in den hos någon som kan göra om den till dig. Blir säkerligen snyggare och kostar nog ungefär lika mycket.

Föreslår nåt sånt här:
Triumph%20Thruxton%20caferacer%20021.jpg
 

PerBonneville

Kör gärna snabbare än Triumphen vill
Gick med
22 Oct 2011
Ort
Karlskoga
Hoj
2001 Triumph Bonneville.1964 Piaggio Gl150
Ja den sadeln va riktigt nice..Har du kvar skärmarna du ville sälja?Bild eller annons så jag kan kika?Jag sitter på en jätte stor toppkåpa och Triumph orginal effekt ljuddämpare.Är nån sugen så hojjta till:)Nån som vet var dom säljer sadel överdrag som ser ut som mocka.Även kuts till Thruxton.Jag begriper tyvärr inte ett ord engelska...
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Riktigt snygg sadel!

Min MAS alu-skäm ligger fortfarande hemma i garaget och samlar damm om du inte är intresserad av yonssons delar. Även gaffelbälgar som ligger på hyllan. Gaffelmoden är inte så komplicerad nu när jag vet vilka delar som skall användas. Har kvar alla ritningar som modellfiler i CAD om du sedemera är intresserad.

Alcantra misstänker jag är det du letar efter? Mitt hetaste tips är att lämna sadeln till en sadelmakare om du vill ha riktigt fint resultat, svårt att få det bra annars. Cuts kan du leta efter på E-bay.
 

PerBonneville

Kör gärna snabbare än Triumphen vill
Gick med
22 Oct 2011
Ort
Karlskoga
Hoj
2001 Triumph Bonneville.1964 Piaggio Gl150
Kollade på din skärm.Är baklampsglaset pajj eller?Borde det inte va smidigt o klippa sönder en alu skärm o ha som innerskärm om man vill åka utan?Jag funderar på o gjuta en egen kuts till sadel.Är det en dålig ide?:vaHar bara lagat nån kåpa förut så jag har inga riktiga erfarenheter..Nån annan som testat.Jag skulle vilja ha lampan inbyggd typ.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Lilländan på stakarna ger sig på de tidiga då brukar det vara ide att byta motor för stakarna tror jag går på ca 6pap för 3 + jobb & lite packningar ( topplockspackningen är 800:).
Annars så kan det även vara balansaxeln som ger sig ( om man burnar på 1:an mest) å då blir det ju hål i blocket...Men om nåt sånt händer så är det ju bättre att sätta i en motor från -02 å framåt för då är det 150 hk (men man får byta lite annat med) . Kolla bara så att inte motorn är från en SP3 / sprint ,Tiger eller så för de är svagare.
Dock jävligt rolig hoj jag älskar dom så köp lyssna bara efter lilländs ljud fast det låter rätt mycke rassel om de där även när allt är okidocki.

Kanske fel tråd att fråga om Daytonan, men eftersom du nämnde det här... :)
Vad räknas som "tidiga", och när löste Triumph problemen med motorn?

:hej

Under sadeln. -Och thruxtonsadlar passar på bonnievilles!
Men om du ändå ska köpa en ny, så kan du ju lika gärna lämna in den hos någon som kan göra om den till dig. Blir säkerligen snyggare och kostar nog ungefär lika mycket.

Föreslår nåt sånt här:
Triumph%20Thruxton%20caferacer%20021.jpg

Den där är sänk, eller?
Sitter inte "styret" lägre också?
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kollade på din skärm.Är baklampsglaset pajj eller?Borde det inte va smidigt o klippa sönder en alu skärm o ha som innerskärm om man vill åka utan?Jag funderar på o gjuta en egen kuts till sadel.Är det en dålig ide?:vaHar bara lagat nån kåpa förut så jag har inga riktiga erfarenheter..Nån annan som testat.Jag skulle vilja ha lampan inbyggd typ.

Är det min skärm du syftar på?
Klart det går att göra en egen skärm, du måste tillverka en plugga först bara, fixa bakre och sidofästen i sadeln. Jag har byggt en hel del i kol/glasfiber så visst är det möjligt. Hojta till om du behöver tips!
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kanske fel tråd att fråga om Daytonan, men eftersom du nämnde det här... :)
Vad räknas som "tidiga", och när löste Triumph problemen med motorn?

:hej



Den där är sänk, eller?
Sitter inte "styret" lägre också?

Jag är lite osäker när de nya stakarna kom ,har för mig att det var -99 men det borde de veta på nån Trajjaaffär. Men som sagt så blev det ju helt ny motor -02 & de är jävligt mycket bättre men jag gillar de gamla ändå så är de ju billiga nuförtiden å det ligger massor av motorer på skrotar ifall de skiter sig. Men för mer info så kan jag rekomendera att du slår Joppe på Motorbolaget i Linköping en pling han brukar ha koll på årtal å sånt.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Gaffeloja Thruxton

Jag har bytt gaffelolja och packboxar på min SV1000 idag. Där gick jag upp från originalets SAE 5 till SAE 10 och det är en beprövad mod som är klart bra. När det gäller Thruxton är det mer osäkert. Där är ju SAE 10 original. SAE 20 är för trögt enligt många. SAE 15 kan gå men lite trögt det också har jag hört. Jag har 0,5 l SAE 15 och 1l SAE 10. Skulle det gå att blanda dessa och få något typ SAE 11,5 elller är det inte möjligt att blanda?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Visst får man en hårdare gaffel med olja med högre viskositet, men samtidigt en segare retur. Ställer mig lite halvskeptisk till denna mod. Har testat det på ett par hojar, men inte upplevt skillnaden som positiv. Tyvärr har britterna utrustat Thruxton/Bonnevillen etc. med bedrövlig gaffel med tanke på hojens vikt. Öhlins mfl. skall ha kommit med en ny insats till gaffeln som tydligen skall göra underverk. Man kommer dock inte ifrån gaffelns veka grundkonstruktion.

Sen är allt en fråga om hur man använder hojen och vad man själv anser duga.
Personligen slängde jag gaffeln på skroten.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ja det går fint att blanda som grogg du vet :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vet iofs inte om man tjänar på att köpa från UK? Tips på företag?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ja den sadeln va riktigt nice..Har du kvar skärmarna du ville sälja?Bild eller annons så jag kan kika?Jag sitter på en jätte stor toppkåpa och Triumph orginal effekt ljuddämpare.Är nån sugen så hojjta till:)Nån som vet var dom säljer sadel överdrag som ser ut som mocka.Även kuts till Thruxton.Jag begriper tyvärr inte ett ord engelska...

Allt är helt. Inget är paj. Baklampan och bakblinkers är integrerade i skärmen. Det enda du behöver göra är att fixa kablar att fästa i orginalkablarna som sitter i bakskärmen. Framskärmen är bara att skruva på. Skicka ett pm om du är intresserad. Allt är i bra skick, men troligtvis inte i perfekt skick. Bakreflexen medföljer inte. Det finns en bild till på bakskärmen i mitt "garage". Den blir för stor för att bifoga i inlägget.
 

Bifogat

  • 20101002 096.jpg
    20101002 096.jpg
    243.7 KB · Visningar: 63
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top