Triumph Thruxton-tråden

PerBonneville

Kör gärna snabbare än Triumphen vill
Gick med
22 Oct 2011
Ort
Karlskoga
Hoj
2001 Triumph Bonneville.1964 Piaggio Gl150
Nu har jag köpt bälgar och nya backspeglar som jag har på styret så klart..Har även fixat baklampa ink fäste.Har planer på o kapa orginal skärmen(Bonneville).Men det är utbuktningar där lysset suttit.Funderar på ock kapa bort och svetsa lite,men det är mycket jobb för så lite.Hur har ni gjort?
 

PerBonneville

Kör gärna snabbare än Triumphen vill
Gick med
22 Oct 2011
Ort
Karlskoga
Hoj
2001 Triumph Bonneville.1964 Piaggio Gl150
Riktigt snygg sadel!

Min MAS alu-skäm ligger fortfarande hemma i garaget och samlar damm om du inte är intresserad av yonssons delar. Även gaffelbälgar som ligger på hyllan. Gaffelmoden är inte så komplicerad nu när jag vet vilka delar som skall användas. Har kvar alla ritningar som modellfiler i CAD om du sedemera är intresserad.

Alcantra misstänker jag är det du letar efter? Mitt hetaste tips är att lämna sadeln till en sadelmakare om du vill ha riktigt fint resultat, svårt att få det bra annars. Cuts kan du leta efter på E-bay.

Har du kvar din skärm och va vill du ha för den isåfall?Vet inte om jag ska kapa sönder orginalet,köpa en annan eller köra utan:va
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Kul att se självaste TS här inne. Å Daytonan också borta.
Den är ju riktigt snygg som den är 1200:an men förstår att du tänkt modifiera en del. Du får visa lite bilder när den är klar.

675an började kännas lite liten, lite mer cc skadar ju aldrig:D sen är ju Speed 3an vacker som en dröm i SE utförande så när det fanns en sådan kvar på Johans kunde jag inte motstå den.

Man ska aldrig säga aldrig det kanske blir en Thruxton igen någon gång och absolut om dom hisser hk antalet lite för det var det enda jag saknade.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
675an började kännas lite liten, lite mer cc skadar ju aldrig:D sen är ju Speed 3an vacker som en dröm i SE utförande så när det fanns en sådan kvar på Johans kunde jag inte motstå den.

Man ska aldrig säga aldrig det kanske blir en Thruxton igen någon gång och absolut om dom hisser hk antalet lite för det var det enda jag saknade.

Jag kan förstå dig men ändå inte. Letar man upp rätt vägar å det är TMax specialist på så funderar man inte så mycket på att Thruxton är svag.Jag vill nog påstå att både TCE och jag också har hittat vägar där vi kan köra skiten ur våra Thruxton. Fast TMax är supertalangen. Han hittar alltid roliga vägar. Rätt väg och Thruxtons effekt räcker är min devis.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nåja, jag brukar fuska en del... :) Läser in mig på Ducatikartan, frågar på diverse forum å sånt.
Men jag håller med dig om att fartresurserna räcker till, åtminstone för mig. Tricket är, som du skriver, att hitta de krokiga vägarna. Gör man det så är det bara att njuta sen....
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det kan aldrig bli för mycket effekt. PuNgkt
:D

Har du kvar din skärm och va vill du ha för den isåfall?Vet inte om jag ska kapa sönder orginalet,köpa en annan eller köra utan:va

Jajemen. Den bor fortfarande i mitt numera varmbonade garage.
Skicka ett PM med ett bud.
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Men jag håller med dig om att fartresurserna räcker till, åtminstone för mig. Tricket är, som du skriver, att hitta de krokiga vägarna. Gör man det så är det bara att njuta sen....

100 hk och den hade varit mer fulländad, mitt problem var väl att jag skiftar mellan 2 hojar och då upplevdes den som rent av slö.

Utan att svära i kyrkan men Ducces motsvarighet Sport 1000 känns mer chassi motor i harmoni, tyvärr görs den ju inte längre.

Chassit är ju bra och det hade ju inte varit alltför svårt för Triumph att hissa pulvret lite, kanske kommer:D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Utan att svära i kyrkan men Ducces motsvarighet Sport 1000 känns mer chassi motor i harmoni, tyvärr görs den ju inte längre.
Hysssssch! Säg det inte högt till någon, men du har nog helt rätt... :) Jag har iofs inte kört Duccen själv, men testare i diverse mc-tidningar håller nog med dig om det.

Vad jag menar är att på mindre landsvägar där man kör kanske 70-90-110 så är det så mycket annat som påverkar (kurv-)hastigheten. Inte bara det rena accet ut ur kurvan eller ut på rakan. Säg så här, jag tycker det är roligare att köra 80 i kurvorna och 80+ på rakan. Har inget jättebehov att att dra på mer rakt fram. Det blir ju bara mera blåsigt...

Men visst, acc och effekt är alltid kul. Ok, liiite mer pulver då då! :)
 

PerBonneville

Kör gärna snabbare än Triumphen vill
Gick med
22 Oct 2011
Ort
Karlskoga
Hoj
2001 Triumph Bonneville.1964 Piaggio Gl150
Det kan aldrig bli för mycket effekt. PuNgkt
:D



Jajemen. Den bor fortfarande i mitt numera varmbonade garage.
Skicka ett PM med ett bud.

Försent,nu har jag kapat både fram o bakskärmen och svetsat o donat.
Tror det blev schysst.Ska försöka få fram lite bilder så ni får ge mej lite inspiration:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det kan aldrig bli för mycket effekt. PuNgkt
:D

Nja, det har väl ingen egentligen uttryckt den åsikten att det är för mycket effekt och jag kan hålla med om att Thruxton borde haft ett antal hästar till för att matcha det häftiga stuket. Fast jag har under en del år nu kollat rätt mycket på Road Racing och då främst det som kallas Real Road Racing. Typ Isle of Man TT, North West, Macau och allt vad de nu heter. De som är allra snabbast ( och det finns ingen svensk som ens är i närheten) har alla börjat på rätt effektsvaga hojar som de lärt sig köra skiten ur. Vi svenskar börjar gärna med lite mer effekt än vad vi behöver för vår förmåga att framföra en hoj. Det är alltid bra att ha lite i reserv är devisen. Jag är inte så säker på att det är rätt. Inte om man vill bli en supersnabb förare av hoj alltså.

Fast jag är ju ändå för gammal för att börja om och bli riktigt snabb. :D

Men ni ungdomar, lär er ta ut max av en Thruxton med sin måttliga effekt och sätter sedan på en hoj med betydligt mer effekt så kommer den extra effekten till bättre nytta det är jag säker på. Å har ni tur så har Triumph just då släppt en Thruxton med 110 hk på bakhjulet.:)

100 hk och den hade varit mer fulländad, mitt problem var väl att jag skiftar mellan 2 hojar och då upplevdes den som rent av slö.

Chassit är ju bra och det hade ju inte varit alltför svårt för Triumph att hissa pulvret lite, kanske kommer:D

Nä, hissa pulvret lite borde inte vara svårt och där håller jag med. det borde Triumph gjort.

Fast jag ser det på ett helt annat sätt när jag skiftar mellan mina två hojar som det skiljer minst 50 hk på. När jag går från Thruxton till SV1000 så känns SV'n som rena raketen. När jag går åt andra hållet så känns Thruxton fruktansvärt slö i ca 5 min. Sen har jag vant mig vid det och det är vad som gäller. På rätta vägarna så ser jag det inte som något problem.
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Triumph igen ?

Har efter mycket diskuterande och förhandlande fått ge upp Norton Commander Café för denna gången.
Det föll givetvis lite på upplägget för en affär, jag ville givetvis ha en 6månaders gammal hoj i registret samt 500 mil "på" mätaren, så långt inga problem, dock var vi inte överrens om hur mycket som skulle erläggas nu och efter 6 månader, lite bittert men denna gång får man avstå då det känns lite risky.

Så någon Engelsk hoj till våren blir det igen, VFR:en får stanna kvar som Brukshoj (mest praktiska jag haft) , har kollat lite på Blocket men inget roligt till rätt pengar, i U.K. finns dock en hel del.

Här ett exempel, 08:a på 700mil, prutat och klart med konverterade mätare samt reggning och frakt till Sverige ca: 50" inte så illa, men den som söker skall finna :)

http://www.ebay.co.uk/itm/2008-Triu...4283427?pt=UK_Motorcycles&hash=item3a6c40b623
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ny inköp

S.k. MC-jacka , blir bra till våren :)
Kommer i nästa vecka.
 

Bifogat

  • belstaff.JPG
    belstaff.JPG
    24.6 KB · Visningar: 92
  • Gilla
Reaktioner: BJN

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har efter mycket diskuterande och förhandlande fått ge upp Norton Commander Café för denna gången.
Det föll givetvis lite på upplägget för en affär, jag ville givetvis ha en 6månaders gammal hoj i registret samt 500 mil "på" mätaren, så långt inga problem, dock var vi inte överrens om hur mycket som skulle erläggas nu och efter 6 månader, lite bittert men denna gång får man avstå då det känns lite risky.

Så någon Engelsk hoj till våren blir det igen, VFR:en får stanna kvar som Brukshoj (mest praktiska jag haft) , har kollat lite på Blocket men inget roligt till rätt pengar, i U.K. finns dock en hel del.

Här ett exempel, 08:a på 700mil, prutat och klart med konverterade mätare samt reggning och frakt till Sverige ca: 50" inte så illa, men den som söker skall finna :)

http://www.ebay.co.uk/itm/2008-Triu...4283427?pt=UK_Motorcycles&hash=item3a6c40b623

Tråkigt med Norton. Hade varit kul att se en IRL. Den i länken är väl OK men den är ju inte gul.:D Du hade ju en gul på gång tidigare.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
dB killers

Nu har jag i af prövat mina dB killers och de funkar riktigt bra. Låter knappt ljudligare än originaldämparna men betydligt trevligare. Borde inte bli några problem att besikta med dessa i. Skulle säkert också klara en flygande besiktning fast det är mindre intressant då de bara kommer att sitta i under besiktningen. En Thruxton ska låta mycket mer än vad min gör med dB killers i.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Oj. Sorry! Trodde alla kunde se till salu posterna.
Här är bilderna;

bsa1acopy.jpg


bsa9a.jpg


The bike is a 1954 BSA 350ccc Gold Star B32 in very good condition. It was restored in 1985 - itemised bill available - with a magneto rebuild this year. MOT and original buff logbook (5 owners from new).

Asking £9000.
 
Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Laddning batteri.

Eftersom jag inte har 230volt (!) uttag i mc garaget så kommer min hoj stå utan batteri över vintern,då jag ska underhållsladda batteriet på annan plats.
Funderar på om det finns någon "el dosa" som kräver konstant ström.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Eftersom jag inte har 230volt (!) uttag i mc garaget så kommer min hoj stå utan batteri över vintern,då jag ska underhållsladda batteriet på annan plats.
Funderar på om det finns någon "el dosa" som kräver konstant ström.

Om du funderar på om det går att ta ur batteriet ur trajan eller ej så är svaret klart Ja. Inga problem! Har du någon klocka eller liknande som får ström av batteriet måste du givetvis ställa om den men inga andra problem.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top