Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
SMHI:s långtidsprognos för nästa lördag/söndag ser mycket hoppfull ut!!! HÅLL TUMMARNA HÅRT!!!!!

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hur krångligt är det att byta kopplingsfjädrarna utan Triumphs specialverktyg? De är ju ganska dyra, så det känns onödigt för något som inte kommer att göras särskilt ofta...

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hur krångligt är det att byta kopplingsfjädrarna utan Triumphs specialverktyg? De är ju ganska dyra, så det känns onödigt för något som inte kommer att göras särskilt ofta...

Du behöver inga specialverktyg för att byta kopplingsfjädrar..det var enbart på dom första årsmodellerna det var "nödvändigt" för att centrera kopplingen.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja så monterade jag då mitt snabblås för sadeln idag och blev helnöjd.

Tog inte lång stund tack vare en handskriven beskrivning från tillverkaren. Jag har tagit en del bilder idag och ska sätta ihop en installationsanvisning som han ska få av mig att skicka med som PDF för jag tror att han kommer att sälja mer av detta kit.

Han har utvecklat det hela och säljer nu också ett kit som har öppning med nyckel. Jag vill inte ha fler nycklar att hålla reda på så jag nöjde mig med ett som öppnas med knopp. När ni ser bilderna så är jag medveten om att det kan dras undan snyggare. Det får bli en senare uppgift.

Första bilden visar vad man får med. Andra bilden låset monterat på hojen. Tredjebilden det som ska monteras på sadeln och så fjärde bilden det färdiga resultatet.
Vart fick du tag i det här nu igen??

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vart fick du tag i det här nu igen??

Det var via någon engelsk Triumphtråd. En snubbe där som, liksom du, varit smehalva i hela sitt liv tröttnade och tog eget initiativ. Han hade haft snabblås på alla sina gamla trajor och fattade inte varför han inte fick det på sin nya Hinkley så han tog saken i egna händer. Har inte adressen så där rakt av men kan nog hitta den om du är intresserad.

EDIT: Å jag fattar inte att Triumph missade det här. Skruva loss sadeln. Fy fan så 40-tal. Det är ju 60-tal, 70-tal de ska likna.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det var via någon engelsk Triumphtråd. En snubbe där som, liksom du, varit smehalva i hela sitt liv tröttnade och tog eget initiativ. Han hade haft snabblås på alla sina gamla trajor och fattade inte varför han inte fick det på sin nya Hinkley så han tog saken i egna händer. Har inte adressen så där rakt av men kan nog hitta den om du är intresserad.

EDIT: Å jag fattar inte att Triumph missade det här. Skruva loss sadeln. Fy fan så 40-tal. Det är ju 60-tal, 70-tal de ska likna.
Du insinuerar att jag borde snickra ihop en själv.. det gillar jag! :)
Har en idé om hur det skulle kunna gå till..

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Du insinuerar att jag borde snickra ihop en själv.. det gillar jag! :)
Har en idé om hur det skulle kunna gå till..

Du fattar snabbt i a f grabbjävel.:)
EDIT: Jag kan ju berätta lite hur han gjort då.
Skaffat ett snabblås till någon hoj, vet inte vilken, som passar rakt av i fästen på Thruxtonramen. Tejpats fast någon sorts tjock blyertspenna att sätta i denna och göra märke nedersidan sadeln för att se var delen på sadeln ska sitta för att passa in. Sedan svarvar en pinne som ska in i låset och ett fäste som ska skruvas i botten av sadeln om du förstår.

Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
2005, Triumph T100
OJ vad mycket pyssel
Det är ju inte ofta man ska under sadeln. Jag tycker det är snitsigt att bara ha med en 5mm insexnyckel på långtur. Varför eller vad skall ni under sadeln hela tiden??? Är jag annorlunda igen?
Hasse D (alla är unika!)
Skaffat ett snabblås till någon hoj, vet inte vilken, som passar rakt av i fästen på Thruxtonramen. Tejpats fast någon sorts tjock blyertspenna att sätta i denna och göra märke nedersidan sadeln för att se var delen på sadeln ska sitta för att passa in. Sedan svarvar en pinne som ska in i låset och ett fäste som ska skruvas i botten av sadeln om du förstår.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
OJ vad mycket pyssel
Det är ju inte ofta man ska under sadeln. Jag tycker det är snitsigt att bara ha med en 5mm insexnyckel på långtur. Varför eller vad skall ni under sadeln hela tiden??? Är jag annorlunda igen?
Hasse D (alla är unika!)

Jag har ingen luftburk så jag har inte kvar hållaren för insexnycklen [sic]. :p Å andra sidan så har jag tumskruvar till sadeln och eftersom det inte finns någon förvaring under den så behöver jag oftast inte ha av den. :) Men man kan ju rent generellt tycka att det är lite B att en ny motorcykel inte har något sådant.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
För mig är det mest en detalj som ska vara perfekt, inget jätteviktigt.. och nån slags förhoppning om att kunna gömma nån liten verktygssats därunder.
Insexhållaren från luftboxen lyckades jag behålla när jag byggde om, men ska jag åka skitlångt nån gång känns det tryggt att ha lite verktyg undanstoppade.
Även om dom 7 lakanen jag lade nyss borde ha städat undan dom värsta vägkantsstoppen.
OJ vad mycket pyssel
Hasse D (alla är unika!)
Ja, det är mkt pyssel! Och jag hade tänkt slippa rota så mkt där framöver nu när jag trimmat till belåtenhet. Märkte att min fräcka sadelskruvar av brända ventiler skavde i kutsen när jag plockade av den för att skjutsa damen sist. Så jag börjar nog med att svarva ner dom en aning.
Förresten hade vi dragrace igår och trajan(körd av en bestämd kvinna) piskade yamahan obönhörligen.
Skyller på att jag väger 20kg mer, glömde växla ner och ligga rätt i effektkurvan, trajan har bättre bottenvrid osv osv.
Faktum kvarstår: jag fick helt ärligt stryk av en brud.

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
2005, Triumph T100
Apropå förvaring under sadeln så brukar jag ha hemgjorda startkablar för långturer därunder. Förövrigt verkar det som om du har en sportig och spännande flickvän. Köp en Trajumf till henne.
Hasse D
För mig är det mest en detalj som ska vara perfekt, inget jätteviktigt.. och nån slags förhoppning om att kunna gömma nån liten verktygssats därunder.
Insexhållaren från luftboxen lyckades jag behålla när jag byggde om, men ska jag åka skitlångt nån gång känns det tryggt att ha lite verktyg undanstoppade.
Även om dom 7 lakanen jag lade nyss borde ha städat undan dom värsta vägkantsstoppen.

Ja, det är mkt pyssel! Och jag hade tänkt slippa rota så mkt där framöver nu när jag trimmat till belåtenhet. Märkte att min fräcka sadelskruvar av brända ventiler skavde i kutsen när jag plockade av den för att skjutsa damen sist. Så jag börjar nog med att svarva ner dom en aning.
Förresten hade vi dragrace igår och trajan(körd av en bestämd kvinna) piskade yamahan obönhörligen.
Skyller på att jag väger 20kg mer, glömde växla ner och ligga rätt i effektkurvan, trajan har bättre bottenvrid osv osv.
Faktum kvarstår: jag fick helt ärligt stryk av en brud.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Apropå förvaring under sadeln så brukar jag ha hemgjorda startkablar för långturer därunder. Förövrigt verkar det som om du har en sportig och spännande flickvän. Köp en Trajumf till henne.
Hasse D

Ska nog köpa en Tiger cub isåfall.. hon har redan en 110hästars xs1100 som väl snart rullar igen. Då lär jag bara se baklyset på'na..
Hasse D

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
2005, Triumph T100
På tal om Hinkleytrimmare-vad hände med Sven som vässade hårt med Stabbarp cylle etc i Göteborg. Känner du/någon till vad som hänt med honom. Han var ju med på tråden häromåret.
Jag hörde att han och Jojje inte var helt eniga om kolvspel. Fungerade den bra...
Hasse D
Tror t.o.m jag behöver åka till Stabbarp och hälsa på en viss Jojje för att konkurrera!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
BJN: Vill du ha förändring så föreslår jag att vi tar oss in till JKPG centrum och avnjuter mat där istället för vid Rocksjöns inte så imponerande buffé.

+Gött käk och god öl.
- 10min promenad
- - Alternativt hoj dit=inga öl.

Alternativ - - tilltalar dock inte.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Hej igen.

Nu är vi på ny server och allt efter 0701 är borta. Så även Middletons alla pluss så du fick ett nytt av mig. :)

Nu kan vi snacka Vätterntur på allvar.

Utav de som finns med på Doodle är det bara Middleton som sagt att han avstår pga lägenhetsrenovering.

Bra om ni som vet att ni inte ska med tar bort bockarna på Doodle så att det är lättare att ha överblick.

Thruxtonerch har sagt att han möter vid Tiveds kyrka klockan 12 och jag har svarat att det bör passa med vårt tidsschema från förra året och på Doodle står det 13.00 i Askersund så det bör stämma.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...klipp! Thruxtonerch har sagt att han möter vid Tiveds kyrka klockan 12 och jag har svarat att det bör passa med vårt tidsschema från förra året och på Doodle står det 13.00 i Askersund så det bör stämma.
Låter bra!
* Jag, Sixty och yonsson rullar iväg (vi bor ju nästan i samma kvarter...) kl 7.30
* Stevie och Twintorsk - möter ni upp inne stan kl 7.40? T ex Statoil Gasklockan?
* Sedan tänker jag mig att vi tar tråkvägen till Kungälv (E6) och därefter gamla Trollhättevägen till Preem Överby - där vi träffar på bohuslänningar och ev andra (Snapphanen?) kl 9.00.
* Vidare ut i världen för att såsmåningom komma till Tiveds kyrka, där vi bör vara runt kl 12.00 för att möta snabb-Erich med de 88 hästarna :)
* Och så iväg till Askersund där vi räknar med att träffa både Dalfolket och Mälardalingar på torget kl. 13.00! :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år