Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ett år äldre än mig alltså. Då kan han mycket väl ha kört moppe till Håby-Sjöberg. Det gjorde jag men i Munkedal var det så att man fick köra moppe från 13-års ålder. I a f gjorde vi det allihop. Sen vet jag att hjälmlagen var minst två år senare i Munkedal än i övriga landet.

Lelles fanns i Munkedal från ca 71/72 då de köpte Håby-Sjöbergs MC-center. Fast då var ju han 18 år. Körde han inte bil dit då eller hoj?
Han hade nog kvaddat fler moppar vid 13 än jag nånsin kört.. dom fick tag på skrot gratis, fixade och körde tills det gav upp sen slängdes det oftast under nån gran. Pjäser som har samlarvärde nuförtiden, tack vare det idoga utrotandet av gamla victoria hängpungsmopeder och allsköns lättviktare som pågick ute i bygderna!

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
2005, Triumph T100
Lelles i Munkedal hade klar betydelse för min livsinriktning. Sjöberg hade blivit knallad för substanser i importerade däck på den tidspunkten vad jag minns. En polare träffade honom i söderhavet under en resa för ca 25 år sedan där han odlade jättemusslor fri fr svensk byråkrati. 'glömmer aldrig när jag fick prova en 14hkr suka cross bakom Lelles där de hade en improviserad crossbana. Hojen gick upp på bakhjulet utmed en raka och det var precis jag fick markkänning innan kurvan. Det såg nog rätt imponerande ut men jag som 15 åring höll på att skita i byxan.
Hasse D
Ett år äldre än mig alltså. Då kan han mycket väl ha kört moppe till Håby-Sjöberg. Det gjorde jag men i Munkedal var det så att man fick köra moppe från 13-års ålder. I a f gjorde vi det allihop. Sen vet jag att hjälmlagen var minst två år senare i Munkedal än i övriga landet.

Lelles fanns i Munkedal från ca 71/72 då de köpte Håby-Sjöbergs MC-center. Fast då var ju han 18 år. Körde han inte bil dit då eller hoj?

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ingen aning. Har aldrig sett ett liknande tidigare. Ser ju ut som någon momentnyckel för spårskruv och stjärna. Vad är det och vad ska du ha det till? Eller är det veckans kluring?:)

Nej då. Jag har nu hittat det som vinkelskruvmejsel och jag tänkte ha det för att underlätta balanseringen av insprutningen: http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/260122-balancing-throttle-bodies.html

Den justeringen som jag gjorde förra helgen höll inte ens hela vägen hem till föräldrarna. :p

Det blev i alla fall 66 mil i fredags; jag rullade hemifrån klockan sju och rullade in hos mamma och pappa strax innan klockan 21. Jag fuskade och körde snabbaste vägen från Vetlanda, för då började jag bli riktigt trött och var ganska less på Smålans dåliga vägar, men det tog ändå tre timmar. :p I trakterna runt Linköping, Norrköping och Åtvidaberg hittade jag däremot fantastiska vägar: fin vy, helt okej asfalt och det varierande mellan avkopplande landsväg och gokart-bana förbi kossorna och granarna. :banana

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nej då. Jag har nu hittat det som vinkelskruvmejsel och jag tänkte ha det för att underlätta balanseringen av insprutningen: http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/260122-balancing-throttle-bodies.html

Den justeringen som jag gjorde förra helgen höll inte ens hela vägen hem till föräldrarna. :p

Det blev i alla fall 66 mil i fredags; jag rullade hemifrån klockan sju och rullade in hos mamma och pappa strax innan klockan 21. Jag fuskade och körde snabbaste vägen från Vetlanda, för då började jag bli riktigt trött och var ganska less på Smålans dåliga vägar, men det tog ändå tre timmar. :p I trakterna runt Linköping, Norrköping och Åtvidaberg hittade jag däremot fantastiska vägar: fin vy, helt okej asfalt och det varierande mellan avkopplande landsväg och gokart-bana förbi kossorna och granarna. :banana
Synkning är ett aber av rang! Jag droppade en droppe loctite på justerskruven sist jag synkade och det har hållit sig bra nåt år.. tur att det bara är två förgasare, synka en gammal radfyra med slitna justerskruvar är riktigt frustrerande!

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Twintorsk: Jag får ta och prova med lite gänglåsning nästa gång...

Jag tror att jag drar Vättern på den västra sidan när jag skall hem. Tips på bra vägar i området mellan Göteborg och Örebro mottages därmed gärna. :) TMax hade väl någon gokart-bana i Mariestads-trakten?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Jag tror att jag drar Vättern på den västra sidan när jag skall hem. Tips på bra vägar i området mellan Göteborg och Örebro mottages därmed gärna. :) TMax hade väl någon gokart-bana i Mariestads-trakten?
Finns gott om fina vägar! Västgötadelen kan jag lite om. PM:a om du vill ha tips. Eller ring.

Uppe i Närke? Ingen/liten koll...

"Gocartbanan" har du här: https://goo.gl/maps/fQePT Kort men bra! Värd en omväg.

Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
TMax500: Tack för erbjudandet, jag letade mig dock hem på "egen hand".

I stora drag så blev det motorvägen till Fjärås, Bollebygd via Sätila och sedan vidare till Alingsås. Därefter slingrade jag mig bort mot Falköping och vek av uppåt mellan Skara och Skövde. Vid Laxå drog jag upp på transportvägen igen och låg kvar på den resten av vägen hem för att korta ner körtid; jag höll på att dö av tristess men det blev 64 mil på drygt 10,5 h. :) Mellan Alingsås och Laxå hade jag dessutom för det mesta bra vägar med avseende på beläggningen, för svängde gjorde dem. :p

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Yamaha XSR700 2018

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Det var ett tag sen jag tittade in här!
Men jag har en lite fråga som jag tänkte ni garanterat kan svara på. :)

Vad skiljer en Legend 900 TT mot en Thunderbird sport?

Råkade snubbla över den här när jag surfade!
http://www.blocket.se/jamtland/Triumph_Thunderbird_Sport_54852109.htm?ca=13&w=3
Den verkar ju rätt ovanlig.
Medans Legend TT verkar riktigt vanlig.

Gillade den här!:yoparty
https://www.youtube.com/watch?v=P2FMF3IW22g&index=5&list=LLMuK9mn8kv7cf6Ry4FH1njA

Ungefär som Thruxton o Scrambler - du väljer utifrån egen inriktning...:)

http://motorcyclespecs.co.za/model/triu/triumph_legend_tt 99.htm
http://motorcyclespecs.co.za/model/triu/triumph_thunderbird_sport 98.htm

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Sporten är bättre på allt..Legend är budgetversionen!!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det slog mig att @yonsson borde haft ca 70 mil på mätaren då han kom hem efter Vätternturens första dag. Det tog väl lite mer än 12h dock.
12h, 45min. :tummenupp

Mosig i hövvet av ljudet (trots proppar) och lite träningsvärk i axlarna dagen efter, annars inga konstigheter.

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Körde för övrigt en runda igår. Mölnlycke/Eskilsby/Jonsered/hem.
Vägen vid Eskilsby var så jävla a dålig att jag stannade och felsökte hojen. Skitväg.
Gött att få lufta hojen dock. Kopplingsuppgraderingen gjorde susen!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år