Triumph Thruxton-tråden

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Var och besiktigade hojen ute i Märsta (Opus) i fredags. På väg ut märkte jag att blinkersindikatorn inte funkade. Attans tänkte jag den funkade ju häromdagen! Besiktningskillen påpekade detta men sa samtidigt att det var ju inget krav (puh!). Väl hemma var det till att demontera instrumentpanelen för att kolla vad som var felet (trasig lampa, lös sladd etc...) - visade sig vara att den lilla glödlampan skakat loss, var bara att trycka fast den igen och montera tillbaks panelen. Någon annan som haft problem med att dessa lampor skakar loss?

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
Och i dag fick jag hem mitt NewThruxton Complete Lucas Style Lighting Kit + Blaze Pannier väskor så nu blir det lite mekande igen:) Beställt via Squaredeals - snabb leverans från England, beställde grejorna förra onsdagen och dom levererades idag tisdag morgon. Någon som har erfarenhet av dessa väskor? Behövde en bra lösning för att kunna ta med prylar på hojen och dessa verkade vettiga (fanns positiva recensioner på Triumphrat).

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Och i dag fick jag hem mitt NewThruxton Complete Lucas Style Lighting Kit.... *klipp!*
Håll lite koll på dina nya blinkare framtill. Min ena har skakat sönder så att lampan/lampsockeln hängde löst inne i blinkershuset och for runt (= slutade fungera). Reklamation pågår.

Trasig blinkers.jpg
Pilen visar brottytan.

Twintorsk hade något blinkersproblem också. Var det samma/likadana, Twintorsk? Eller hade du något annat fabrikat?

Är inte ute efter att skrämmas... ;) Men kolla då och då så att de verkligen funkar. Inte bara förutsätta att de funkar.

Kanske borde man sätta en fet gummipackning mellan blinkers och hållaren? För att ta upp lite vibrationer?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Håll lite koll på dina nya blinkare framtill. Min ena har skakat sönder så att lampan/lampsockeln hängde löst inne i blinkershuset och for runt (= slutade fungera). Reklamation pågår.

View attachment 409856
Pilen visar brottytan.

Twintorsk hade något blinkersproblem också. Var det samma/likadana, Twintorsk? Eller hade du något annat fabrikat?

Är inte ute efter att skrämmas... ;) Men kolla då och då så att de verkligen funkar. Inte bara förutsätta att de funkar.

Kanske borde man sätta en fet gummipackning mellan blinkers och hållaren? För att ta upp lite vibrationer?
Samma modell, samma ställe (vänster fram),samma grej som gått av.
Dålig kvalitet tyvärr. Har lite annat mek som är intressantare för tillfället, men snart kommer en patenterad twintorsk-lagning!
Har kört med en snutt liggunderlag runt lampsockeln hittills..
Men dom klarade sex år utan att strula, så så illa är det inte!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Samma modell, samma ställe (vänster fram),samma grej som gått av.
Dålig kvalitet tyvärr. Har lite annat mek som är intressantare för tillfället, men snart kommer en patenterad twintorsk-lagning! Har kört med en snutt liggunderlag runt lampsockeln hittills.. Men dom klarade sex år utan att strula, så så illa är det inte!
Min höll i mindre än sex månader...

Liggunderlag var kreativt. Jag försökte bygga en bädd av möbeltassar(!) för att stötta sockeln underifrån, men det blev inte bra. Sedan gjorde jag en fullagning och "limmade" med kemisk metall, med en extra bricka som stöd. Det höll i mindre än sex timmar.

Squaredeals har beställt en ny pryl från USA och den kommer "snart". Får kanske vara proaktiv och stötta upp min nya komponent i förväg? Förstärka på något sätt. En extra bricka som avlastar och styvar upp? Eller en bit av en diskbänk? :D

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min höll i mindre än sex månader... Försökte en fullagning och "limma" med kemisk metall - med en bricka som stöd. Det höll i mindre än sex timmar.
Squaredeals har beställt en ny pryl från USA och den kommer "snart". Får kanske vara pro-aktiv och stötta upp min nya komponent i förväg? Förstärka på något sätt. En extra bricka eller en bit av en diskbänk? :D

Min höll i mindre än sex månader... Försökte en fullagning och "limma" med kemisk metall - med en bricka som stöd. Det höll i mindre än sex timmar.
Squaredeals har beställt en ny pryl från USA och den kommer "snart". Får kanske vara pro-aktiv och stötta upp min nya komponent i förväg? Förstärka på något sätt. En extra bricka eller en bit av en diskbänk? :D
Diskbänk är ju det absolut bästa! I brist på det får man bygga om hela konstruktionen från grunden :)

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har varit OTROGEN idag..åt en vän körde jag en Honda 400cc 1983 års modell till besiktning idag..blanka papper!! Märklig körupplevelse, trygg och stadig på vägen fast bromsarna borde ha lite mer bett för att kännas helt tryggt.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har varit OTROGEN idag..åt en vän körde jag en Honda 400cc 1983 års modell till besiktning idag..blanka papper!! Märklig körupplevelse, trygg och stadig på vägen fast bromsarna borde ha lite mer bett för att kännas helt tryggt.
En twin? Övningskörde på en sån, står lite luggsliten hemma hos farsan med harleyblinkers efter att lillsyrran granskade ett dike med den :)
Bromsarna är helt ok om dom får regelbunden service, vilket ofta missas.

Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
En twin? Övningskörde på en sån, står lite luggsliten hemma hos farsan med harleyblinkers efter att lillsyrran granskade ett dike med den :)
Bromsarna är helt ok om dom får regelbunden service, vilket ofta missas.

Precis..en twin!! Bromsarna var helt nyservade/ny vätska o belägg och visst bromsade det, men jämfört med en modern hoj med dubbla skivor så var dessa ett skämt!

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Har din Stripple redan skämt bort dig? ;)

Ja det kan jag säga med gott samvete att striplen är en härlig hoj att köra och har gett mig tillbaka lite körglädje igen..kul hoj som är bättre på allt, jämfört med tidigare hoj. Det enda som är lite svårt att vänja sig vid är dom högre varvtalen o ljudet som blir lite hysteriskt. Lite moddar blir det nog till vintern, framför allt gaffeln som dyker lite för mycket vid hård inbromsning.

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
*klipp!*Har kört med en snutt liggunderlag runt lampsockeln hittills..*klipp!*!
Tack för tipset! Kreativt! Så här gör jag, tills jag fått min utbytesdel:

Blinkerslampa med liggunderlag!_kontur.jpg

Liggunderlag - det är grejer det! :)

Edit: Får hoppas att detta funkar bättre än mitt förra försöka att stötta upp lampan. Då försökte jag ju göra en "bädd" av möbeltassar... men det blev inte 100 % bra.

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja det kan jag säga med gott samvete att striplen är en härlig hoj att köra och har gett mig tillbaka lite körglädje igen..kul hoj som är bättre på allt, jämfört med tidigare hoj. Det enda som är lite svårt att vänja sig vid är dom högre varvtalen o ljudet som blir lite hysteriskt. Lite moddar blir det nog till vintern, framför allt gaffeln som dyker lite för mycket vid hård inbromsning.

Nä, nu skojar du på jag. Inte finns det väl hojar som är BÄTTRE än en Thruxton?????:)

Lite mer allvarligt då, det är ju det vanliga tycker jag att gafflar dyker för mycket vid stark inbromsning. Gjorde inte någon ett system, Antidive tror jag det kallades, för att motverka detta. Har jag drömt nu igen eller varför försvann detta?

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Gjorde inte någon ett system, Antidive tror jag det kallades, för att motverka detta. Har jag drömt nu igen eller varför försvann detta?

Jodå. Jag har för mig att det var Honda. Jag har även för mig att systemet inte fungerade som tänkt; vilket skulle kunna förklara varför det inte finns längre (annars kan man alltid skylla på ekonomer (läs: handelsschlem), det gör jag nästan alltid ;P). BMWs fula telelever (stavas?) skall väl också lösa det problemet? Eller så gör man som TMax. =D

Jag hittade lite läsning: http://www.mcpoolen.se/mc/nya/honda/teknik-antidive.html

Det ser ut som att mamma & pappa hade det på sin sista hoj; jag får undersöka om gubben har några kommentarer: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB900F

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Plockades isär 900f gafflar i garaget nyss. Dom hade antidive. Sitter även på en gsx från 83 som är inne på uppfriskning nu. Komplicerat och svårservat verkar det som..

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
bakljus.jpgframljus.jpgfrån_vänster.jpgfrån_höger.jpg

View attachment 409856
Pilen visar brottytan.

Då var Lucas kittet monterat!
Men jag är missnöjd med passformen på Lucasbaklyset! Den liger inte alls dikt mot skärmen och gummi packningen får en ful glipa mot skärmen som visserligen inte ses på håll men detaljnörd som jag är så gillar jag det inte! Skall försöka fixa till en lösning - antagligen limma fast gummipackningen mot skärmen, då syns i alla fall inte glipan och kanten på gummipackningen går såpass högt att det inte syns någon glipa mellan lucaslyset och packningen. Såg sen att t.ex. Maundspeeds kit verkar ha löst detta problem med en mycket proffsigare fästmetod än NB's. Även framblinkersen kunde haft en snyggare infästning och smartare elkablar, trist med jordkopplingen via ring runt fästet och två smala kablar upp till inkopplingen i lamphuset - får ta och modda den med att löda en jordkopplingen inne i blinkerslyset och sen stoppa i bägge kablarna i krympslang och dra upp till lamphuset. Annars ser det snyggt och klart retro ut!

Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
väskor.jpginfästning.jpg
Och i dag fick jag hem mitt NewThruxton Complete Lucas Style Lighting Kit + Blaze Pannier väskor så nu blir det lite mekande igen:) Beställt via Squaredeals - snabb leverans från England, beställde grejorna förra onsdagen och dom levererades idag tisdag morgon. Någon som har erfarenhet av dessa väskor? Behövde en bra lösning för att kunna ta med prylar på hojen och dessa verkade vettiga (fanns positiva recensioner på Triumphrat).

Blaze Pannier väskorna blev riktigt bra. Sitter suveränt stabilt och fästena är klart diskreta (se bild). Inser att alla inte tycker att väskor passar på en Thruxton men ibland behöver man få med sig lite grejor och tycker jag dessa var den klart snyggaste lösningen. Gedigen kvalitetsprodukt verkar det som. Montering tog knappt 30min (monteras i fästet för passagerarfotpinnen). När det är dags att ta en tur med packning trygger man i väskhållarna i fästena (klicklås) och trär på väskorna som också fästs samman över sadeln med kraftig kardborre - tar max 2 minuter.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år