Triumph Thruxton-tråden

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag har ju tillgång till Bike-lift. Finns en uppsjö av olika varianter, ofta en lyft som grund och sen specialanpassad adapters.

Bl a bgojans länkade heter då RS-17/TB passar bara till Thruxton, Scramblern och Bonnevillen. Frakten är ju lite dyr på en såndär, men torde då till Thruxtonen hamna på cirka 800-850:- inkl frakt....
Just nu finns det en kvar hos min lev om man vill ha en relativt snabbt. Tar hem idag lite grejjor så, är det nån som vill ha den där sista så slå en pling pling innan kl 11,00(0730-496966). Jag gör inte så stor sak av det...är det nån som hänger här på tråden(känd) så skickar jag bara hem den med en faktura....

Bak är väl ovannämnda den enda som är skräddarsydd till Thruxtonen. Fram finns det en universal(FS-9) samt en som heter FS-10, där man då handlar först själva stödet och sen adaptern till Thruxton.

Har själve en Bike-lift i garaget samt en Biltema. Biltemas är grymt bra utifrån prislappen, men inget jag törs sätta mig på när den står på stödet. Känns dessutom olustigt att hissa upp tunga hojar med. Det har jag definitivt inga problem med Bike-liften.
Dock så vet jag inte hur RS-17/TB är. Ser lite klenare ut än andra Bike-liftare jag sett? Eller är det enkelhjulet som lurar en? (kanske bgojan kan berätta?)

Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Min erfarenhet av Bikelift-stödet är bara positiva. Väldigt stabilt, lätt att lyfta med. Har visserligen inte prövat att slänga upp mina 90kg på hojen när den står på stödet - men känner heller inget behov av att göra det:) Har f.n. inget framgaffelstöd. Har däremot en av Julas MC-lyft som är klart användbar vid mer avancerat mekande. Inte värdens bästa finish och kvalitet men väldigt prisvärt (speciellt om man hittar det på blocket för 600kr).

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
The Triumph Thruxton Annual Lake Vättern Tour 2015

Hej alla,
Redan i januari kom frågor om årets Vätternrunda! (Tack för påminnelsen, Alikzus.) Ett populärt event det där!:) Förra året var vi väl 11 hojar, eller?

Jag snackade med BJN i veckan och har lagt upp en datumförfrågan här: http://doodle.com/dmydk7hdkk4ayrka#table

Fyll i vilka helger i juli som passar just dig, så väljer vi ut vilken helg som blir "vinnare". Eventuellt med en reservhelg, ifall det svenska sommarvädret bråkar med oss.

Kort repetition: du som kör Thruxton eller syrrorna Bonneville och Scrambler är välkommen att köra med. (Detta är inte för att vi är så himla "fina" av oss, utan för att det här är Thruxtontrådens egna lilla sommarträff. Och då blir det lite udda om det kommer mängder av Intruders, Gixxrar, R1:eek:r eller annat på vår egen trajjaträff - där vi nördar in oss på våra egna moppar...)

Fri avfärd lördag morgon. Förslagsvis på krokiga småvägar!

Alla samlas på torget i Askersund lördag kl.13 för lunch. Sedan kör vi genom Östgötabygderna (på krokiga småvägar) mot Jönköping. Övernattning på vandrarhemmet Rocksjön i Jönköping. Alla bokar sin egen övernattning.

Söndag far vi norrut på Västgötasidan av sjön (på krokiga småvägar) innan vi delar på oss och alla far hem åt sitt håll. På krokiga småvägar.

Det hela tar två dagar, lördag morgon-söndag em/kväll. Total körsträcka varierar förstås beroende på var du bor. Vi från västkusten kommer upp i drygt 90 mil.

Tempot är moderat, men inte helt mesigt. Vi kör kanske inte i 70 på 70-vägarna utan snarare 80-90-95. Dvs under körkortsgränsen. Och alla skall komma hem i ett stycke!

Väl mött - detta brukar vara sk*tkul!! :)

Last edited:

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
...Fyll i vilka helger i juli som passar just dig, så....
För den som inte kan bestämma sig redan nu bjuder jag på ett tips!

- Älskling, jag bokade just in samtliga helger i juli för hojåka!
- Mmmm... jag sitter och läser.... Ehhh... Tömmer du diskmaskinen innan du går och lägger dig?
- Självklart! Var det något mer?
- Mmmm... jag läser min nya bok...

Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
"Kort repetition: du som kör Thruxton eller syrrorna Bonneville och Scrambler är välkommen att köra med. Vi utesluter inte andra hojar för att vi är så "fina" av oss, utan för att detta är Thruxtontrådens egna lilla sommarträff. Och då är det konstigt om det kommer någon Intruder, Gixxer, R1:a eller annat på vår egen trajjaträff - där vi nördar in oss på våra egna moppar..."

Nu känner jag mig diskriminerad!!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du diskriminerade ju dig själv!
:D
Fast i egenskap av trimm-hövding och ägare av en (lite för snabb) traja borde väl du vara välkommen ändå? :)

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Du diskriminerade ju dig själv!
:D
Fast i egenskap av trimm-hövding och ägare av en (lite för snabb) traja borde väl du vara välkommen ändå? :)

Jag lovar dyrt och heligt att köra sist i kolonnen och inte förnedra er andra med massa omkörningar och att hålla så höga hastigheter att ni inte hänger med!! SNÄLLA LÅT MIG FÖLJA MED..en liten bit?!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Erich, som trim-nestor och gammal deltagare reser man i en helt egen kategori!:)

Men, allvarligt, så skrev jag så för att det nästan varje år dyker upp en fråga om att hänga på. Och det är svårt att hantera det på ett snyggt sätt. Det blir lätt fel, hur man än gör.

1. Jag personligen tycker att snobbism är väldigt trist. "Vi är så fina och ni andra är inte lika fina." Urtrist synsätt! Ogillar det starkt.
2. Detta är primärt Thruxontråden egen lilla sommarträff för våra trajjor.

- Hur förenar man dessa två? Och hur behåller vi turen som en trajjaträff (T+B+S) så att det inte blir en "vanlig utfärd, vilken som helst"?

Vi vill ju behålla turens intimitet. För många av oss är det den enda gången på året som vi här i tråden ses i verkligheten. Var står vi om halva gänget som åker med kör BMW-boxer med reflexväst, frans-HD, Vulcan med ryggmärke eller R1:a? Är det en Thruxtontur då? Svårt fall, att s a s "göra rätt" i.

Men jag tror att de flesta känner det själva. Jag skulle nog inte i första hand välja min Sprint ST till en exklusiv HD-träff. Eller ta min Apriliascooter på Vätternrundan. Eller förvänta mig att bli bjuden på dammiddag, eftersom jag jag är man... ;)

EDIT: Erich, vi är vana vid att bli frånåkta på rakorna av "Valentino (Rossi) från Vaggeryd". Så det vore ju inget nytt! :D

EDIT 2: jag ändrade lite i texten i förra inlägget, mjukade upp den lite. Vi vill ju inte låta griniga mot andra hojkamrater... Svårt göra allt rätt, som sagt!

Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Helt rätt att behålla "regeln" T+B+S annars blir det en träff "vilken som helst"!! Jag dyker upp i Jönköping och säger HEJ i varje fall. Om väder och kropp är i "trim" smyger jag upp, vid Tiveds kyrka, bakom er utan att ni ser det, he he!!

lind222

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Hoj
Triumph Thruxton 2008
Hej, följer tråden men långt mellan inläägen för min del. Tänkte ta ett ryck till våren och plocka bort både Air injektorn och 02-sensorn och mappa om med TTP no 3http://www.triumphtwinpower.com/thruxton-performance-tune-3.php
Har aldrig fullföljt med en optimal mapp efter att ha rensat luftburken och satt på Predators.

Avgaskrökarna är givetvis himmelsblå som det sig bör för en skåning men finns det ngn som har omkromat eller pulverlackerat och fått det att se snyggt ut?

Raask har nya krökar men de verkar vara i en grövre dimension
t36s.jpg
Hjälem går in på 8:e säsongen och jag kör gärna m integral! Börjar bli sunkig inuti och skalet går kanske på övertid. Har hittat detta märke som gör de klart mest retroinspirerade hjälmarna jag har sett. Massor av lacker, bla Phil Read som Arai hade för ett par år sedan men många andra. Vad tycks? http://www.premier.it/en/collections/full-face/trophy-ck-black/
Trophy-CK-black.png
Trophy-retro.png

Har haft den stora lyckan att ha Trajan i vardagsrummet i vinter, någon fördel skall det vara med en skillsmässa. En hel tub Autosol har det gått åt...:tungan men nu skiner ekrar och krom som de gjorde när de var nytt 2008
IMG_2550.jpg

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
2006 Triumph T100
Jag tror att rören är dubbelväggiga dvs ett rör inuti det andra för att de inte ska bli blåa.
:)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag elektrolytpolerade mina pipor förra vintern, klart godkänt resultat! De hade blivit helt blanka om jag polerat upp den sista finishen, fast så vill jag ju inte ha det!
Men behandlingen tog hand om all rost och blånering.

lind222

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Hoj
Triumph Thruxton 2008
Kanontips, just rosten och den dåliga kromningen vill jag bli av med. Vilken firma gjorde jobbet, hur lång tid tog det och vad fick du betala?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Raask har nya krökar men de verkar vara i en grövre dimension
View attachment 416142

Det är precis som sägs här ovan. Rören är dubbelväggiga och blir inte blå förutom lite lite grand precis vid infästningen till toppen där de är enkelväggiga. Jag som inte gillar blå rör är väldigt nöjd med mina som jag gav lite drygt 2000 för 2009.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det är precis som sägs här ovan. Rören är dubbelväggiga och blir inte blå förutom lite lite grand precis vid infästningen till toppen där de är enkelväggiga. Jag som inte gillar blå rör är väldigt nöjd med mina som jag gav lite drygt 2000 för 2009.

Det ser dessutom ganska phedt ut med de lite grövre rören och avsaknaden av crossover-röret förbättrar ju dessutom ljudet. :) /me som gillar blåa krökar

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år