Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
"Kort repetition: du som kör Thruxton eller syrrorna Bonneville och Scrambler är välkommen att köra med. Vi utesluter inte andra hojar för att vi är så "fina" av oss, utan för att detta är Thruxtontrådens egna lilla sommarträff. Och då är det konstigt om det kommer någon Intruder, Gixxer, R1:a eller annat på vår egen trajjaträff - där vi nördar in oss på våra egna moppar..."

Nu känner jag mig diskriminerad!!

Har precis varit inne och noterat mig för Vätternrundan.

Nädå Thruxtonerich du är inte diskriminerad. Det tror jag inte heller att TMax avsåg då han skrev sitt inlägg. Han skrev så för att han måste skriva så. Träffen kan inte svälla ut till någon allmän hojträff. Nu senast såg vi ju att det också kan bli problem om antalet blir riktigt stort. Då oavsett hojmodell.

TMax och jag har inte pratat om detta nu men vid något tillfälle tidigare och vi var då helt överens. Den som tidigare har varit Thruxton-ägare och känd i tråden får givetvis köra med gruppen. Så har vi redan gjort en gång då CharlieC körde med på sin SpeedTriple.

Jag tror att både TMax, jag och alla andra som träffat dig ser fram emot att du som vanligt väntar vid Tiveds kyrka.

lind222

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Hoj
Triumph Thruxton 2008
Nu mapp för insprutningen

Har hela tiden kört med triumpgs egen TOR-map men den har inte varit helt optimal, framför allt inte efter att ha smackat på Predators och rensat luftburken

Ingen som har åsikt om TTP-tunes? Kostar förvisso en tusing men efter vad jag har läst så verkar de vara värda sin peng, mindre ryckighet vid låga farter och bra mycket bättre drag upp till röda skalan. http://www.triumphtwinpower.com/thruxton-efi-tunes.php
Skall man hålla på och bänka tar det både tid och lär kosta minst lika mycket och tveksamt om resultatet skulle bli så mycket bättre. Åsikter, värt pengarna eller direkt i sjön?

Tänkte givetvis plocka bort 02-sensorerna och Air injection i samma veva

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ingen som har åsikt om TTP-tunes? Kostar förvisso en tusing men efter vad jag har läst så verkar de vara värda sin peng, mindre ryckighet vid låga farter och bra mycket bättre drag upp till röda skalan. http://www.triumphtwinpower.com/thruxton-efi-tunes.php
Skall man hålla på och bänka tar det både tid och lär kosta minst lika mycket och tveksamt om resultatet skulle bli så mycket bättre. Åsikter, värt pengarna eller direkt i sjön?

Jag kör med det och har inget att klaga på. En förändring som jag märkte av när jag gjorde de moddarna var att jag blev tvungen att använda "choken" när jag startade (som det är rekommenderat i handboken); jag kan dock inte svara på om det beror på moddarna i sig eller mappningen.

En vända i bänken lär väl kosta betydligt mycket mer och vissa ser väl helst att man har en Power Commander installerad?

TTPs tunes är visserligen inte lika vältestade som Triumphs egna, men de är åtminstone de mest testade på tredjepartssidan och får man problem så brukar Mike se till att de blir lösta.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Recommended location of the temperature sensor?

"For the record" så postar jag en fråga som jag hade till Mike på TTP.

Alikzus skrev:
Where would you recommend the temperature sensor for the ECU to be located
when the airbox is removed?

I have seen suggestions on the RAT forum to drill a hole and mount it
"inside" one of the pod filters; is that a good idea?

Currently I have it mounted between the filters and behind the frame on the
rear wheel side (to shield it from the engine heat).

Mike på Triumph Twin Power skrev:
I put the temp sensor in the same place as you have yours, I can't see any
point in the time and effort of fitting it in one of the pods for no
benefit.

classe8

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Hoj
yellow racemachine
Kan man sälja en Thruxton? :-O

Det är de som är frågan. Så nöjd med hojen men finns andra alternativ ;) Samtidigt som gillar jag min förgasahoj så har de dykt upp ngt nytt. faktum är att jag i somras tänkte modda lite med exempelvis svarta sidokåpor med någon form av ACE cafe märke. svarta motorkåpor med mera. sen dök denna upp och då skulle de bara kännas som plagiat ;)Triumph-Thruxton-900-ACE-2014-700px.jpg

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
följande har väldigt lite att göra med dom ovanstående inläggen men lite iaf, nu börjar jag bli varm i kläderna och börjar se en bild hur min thruxton kommer att se ut när jag är klar med den (först måste man få hem den :tungan ) , men det är roligt och planera inför ombyggnad och den dag den kommer :) har mejlat till squaredeals, british customs, samt ttp främst med frågor om det är någon skillnad på 2015 med tex 2012. en del fattar man passar sen efter det jag läste på rat forumet att 2015 har olik luftburk jämfört med tidigare gör att man inte vill beställa något för det ändamålet innan man vet säkert. tyvärr har ingen svarat trots att det gått en vecka och jag läst här att tex mike på ttp är snabb och svara. vad göra ?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
följande har väldigt lite att göra med dom ovanstående inläggen men lite iaf, nu börjar jag bli varm i kläderna och börjar se en bild hur min thruxton kommer att se ut när jag är klar med den (först måste man få hem den :tungan ) , men det är roligt och planera inför ombyggnad och den dag den kommer :) har mejlat till squaredeals, british customs, samt ttp främst med frågor om det är någon skillnad på 2015 med tex 2012. en del fattar man passar sen efter det jag läste på rat forumet att 2015 har olik luftburk jämfört med tidigare gör att man inte vill beställa något för det ändamålet innan man vet säkert. tyvärr har ingen svarat trots att det gått en vecka och jag läst här att tex mike på ttp är snabb och svara. vad göra ?

Nja, Swingmaster, nu vill jag inte vara otrevlig även om jag låter så. Köp en förgasarhoj. Få riktiga förgasarhästar och bli nöjd!:D

Fråga gärna Twintorsk, han kan mer om detta.

Insprutingshästar har sin klara begränsning. :)

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
tyvärr har ingen svarat trots att det gått en vecka och jag läst här att tex mike på ttp är snabb och svara. vad göra ?

De kanske inte vet?

Senast som jag skickade en fråga till Mike tog det nog bara ett par dagar innan jag fick svar; gången innan dess så dröjde det nog längre. BC har varit långsammare (men det rör sig nog bara om ett sample). Squaredeals har jag för mig att andra har gått och väntat länge på. En vecka är väl heller inte helt orimligt, företag som skickar över hela världen och som befinner sig i andra tidszoner, så härda ut några dagar till i alla fall. Det kan ta veckor... månader... år... (för att citera Ior ;))

På tal om mail så har jag nu en lista på flera svenska mc-relaterade företag, varav ett flertal här i Stockholmsregionen, som knappt svarar på mail. Har man en hemsida så skall man hålla den uppdaterad och har man en e-postadress så skall man svara på e-post. Ingen skulle förmodligen komma på tanken att inte svara i telefonen...

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Nja, Swingmaster, nu vill jag inte vara otrevlig även om jag låter så. Köp en förgasarhoj. Få riktiga förgasarhästar och bli nöjd!:D

Jag trodde att man behövde en diskbänk för att kunna dra nytta av förgasarna. ;P

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.

jodå det vet jag :) , och med en bmw s1000r bänkad med 168 hkr på bakhjulet är det inte det jag är ute efter heller utan utseende och känsla, sen får det gärna vara lite slött bara den går rent och bra. söndagsåka helt enkelt :)

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
De kanske inte vet?

Senast som jag skickade en fråga till Mike tog det nog bara ett par dagar innan jag fick svar; gången innan dess så dröjde det nog längre. BC har varit långsammare (men det rör sig nog bara om ett sample). Squaredeals har jag för mig att andra har gått och väntat länge på. En vecka är väl heller inte helt orimligt, företag som skickar över hela världen och som befinner sig i andra tidszoner, så härda ut några dagar till i alla fall. Det kan ta veckor... månader... år... (för att citera Ior ;))

På tal om mail så har jag nu en lista på flera svenska mc-relaterade företag, varav ett flertal här i Stockholmsregionen, som knappt svarar på mail. Har man en hemsida så skall man hålla den uppdaterad och har man en e-postadress så skall man svara på e-post. Ingen skulle förmodligen komma på tanken att inte svara i telefonen...

ok, får avvakta, men du vet hur det är när man är på g :)

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Japp, så har man satt upp sig på TTTALVT 2015, alla helger! Sen om alla helger i praktiken är tillgängliga får väl visa sig när sommaren börjar närma sig. Fattar ni, SOMMAREN!! NÄRMAR SIG!! :) Körde faktiskt en liten tur på några mil förra veckan när jag hämtade hem den från Johans. Lite svalt, o halt som skam på sina ställen. Våt väg o lite saltgeggarester var nog boven. Fick ett rejält släpp när jag skulle ut på leden vid järntorget. Men lite adrenalinpåslag är ju alltid uppiggande. Så nu står den så fint hemma i hallen i väntan på sol och en ny sadel som är under produktion. Någon som har en skinnsymaskin? Knappast rätt fackterm, men ni fattar.
Sen återigen en fråga om O2-sensor o Air injection. Kräver själva borttagandet av dessa en ommappning, eller är det borttagandet av luftburk och/eller nya utblås som gör det nödvändigt. Detta brukar ju ofta ske samtidigt. Har ommappat för TOR-burkarna, som enligt uppgift skall fungera bra för mina Arrowlookalike. Tänker inte ta bort luftburk men skulle gärna bli av med det andra krafset

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton

Ja, då ska vi se här om vi kan reda ut begreppen, till att börja med är detta inte ett föremål för diskussion varken av filosofisk, semantisk eller teknisk natur; enbart ett föredragande av kalla fakta - förgasarhästar är de bästa hästarna!
Konstantvelocitetsförgasare kräver en delikat hand vid injustering och är den tålmodige gentlemannens val (speciellt vid montering av så kallade 'podfilter'.
Mekaniska förgasarhästar är den sanne roadracerns och det hårdgasande råskinnets förstahandsval, och audiofilerna går såklart direkt på ett par Amal concentric 930 för det otroligt manliga snarkande råmandet de frammanar, de är även fenomenalt sinnrikt enkelt uppbyggda!
Insprutningshästar dock är lika osexigt som en inseminering, och lika könlöst som en snöpt pålle. Kanske går lika fort, men ja ni förstår. Kan man dessutom komplettera med ett par slipon gjorda av extra hal diskbänksplåt reducerar man dessutom luftmotstånd, 'drag coefficient' och ökar gasväxlingen nåt så enormt att man flinar i sadeln hela dagen lång.
Frågor på detta?:tummenupp:yoparty

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
En rolig dag på Tråden - Fler sådana!:tummenupp Har jag missat något - har ni diskuterat alternativa helger för VÄTTERNTUREN redan??? I och för sig så brukar ju en annan bryta halvägs dag ett, så det är ju ingen fullödig anmälan ändå...:näsblod

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
En rolig dag på Tråden - Fler sådana!:tummenupp Har jag missat något - har ni diskuterat alternativa helger för VÄTTERNTUREN redan??? I och för sig så brukar ju en annan bryta halvägs dag ett, så det är ju ingen fullödig anmälan ändå...:näsblod

Tvingas kommentera mig själv:rolleyes: - Blind på ögonen var problemet... Hittade just länken under Alikzus inlägg. Jag har satt upp mig.

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
dåså, det har kommet ett mejl i natt från matt på british customs :) , det är inga ändringar vad dom vet iaf på luftburkens utförande 2015 jämfört med tidigare efi. bra då är det bara och botanisera i tillbehörs listorna då:tungan. ha en bra dag på er därute:)

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Sen återigen en fråga om O2-sensor o Air injection. Kräver själva borttagandet av dessa en ommappning, eller är det borttagandet av luftburk och/eller nya utblås som gör det nödvändigt.

Nja.

Det borde inte kräva någon ommappning, men om du bara slänger bort krafset så kommer datorn att öppna sitt röda cyborgöga och blänga på dig.

Så... antingen är det en omprogrammering/skrivning som gäller, där du helt enkelt stänger av kontrollen av de funktionerna (två kryssrutor i TuneECU), eller så kan man roa sig med att sätta dit konstlaster så att den inte märker att något saknas.

Edit: TEC-/Arrow-system har alltså också O2-sensorerna?

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
jodå det vet jag :) , och med en bmw s1000r bänkad med 168 hkr på bakhjulet är det inte det jag är ute efter heller utan utseende och känsla, sen får det gärna vara lite slött bara den går rent och bra. söndagsåka helt enkelt :)

Där förstår jag dig så väl även om min SV inte har mer än 110 på bakhjulet så är det mer effekt än vad jag nånsin kommer att få ut av Thruxton. Fast se det ekonomiskt swingmaster. Som en investering! Om 10 år är saker annorlunda och då kan det låta så här:

" - Jäkligt snygg Thruxton 2005, fast väldigt dyr.
- Den är inte dyr, det är ju en förgasarhoj. Då får man räkna med 500000 kr.
Vill du inte lägga mer än 100000 kr får du nog nöja dig med en insprutare.":D

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
Där förstår jag dig så väl även om min SV inte har mer än 110 på bakhjulet så är det mer effekt än vad jag nånsin kommer att få ut av Thruxton. Fast se det ekonomiskt swingmaster. Som en investering! Om 10 år är saker annorlunda och då kan det låta så här:

" - Jäkligt snygg Thruxton 2005, fast väldigt dyr.
- Den är inte dyr, det är ju en förgasarhoj. Då får man räkna med 500000 kr.
Vill du inte lägga mer än 100000 kr får du nog nöja dig med en insprutare.":D

:):):):):)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom