Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nej, det beror verkligen inte på krampaktigt grepp/förarpanik/kompensering.. släpper nästan styret helt när det börjar självsvänga, det rätar inte ut sig förrän jag kommit ner under 150 igen, så det är hastighetsberoende, så mycket vet jag.
Har sällan hårt grepp faktiskt, gammal handledsskada gör att jag inte kan spänna höger hand nån längre stund innan det börjar somna..

Det har jag heller aldrig trott twintorsk att det är du som gör någe galet. Fjärran från det!

Guy Martin fick dock frågan av en reporter en gång. Det ser ut att wobbla och kränga en hel del ibland. Vad gör du åt det? Guy Martin hasplade då ur sig några guturala läten som jag efter tre månaders lyssnande översatte till : Jag ger mer gas så rättar det upp sig av sig själv.

Därav mitt inlägg.

Sen hoppas jag att du löser problemet så att du hinner i tid till Vätternturens samling 2015.:) Hade du haft det här problemet 2012 så hade du aldrig hunnit i tid då du inte ens var vaken när Yonsson skulle hämta dig. Sen var du inte i tid men i a f där innan vi gav oss av. Du måste ha pressat 200 minst för att ta dig dit på den tiden?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det har jag heller aldrig trott twintorsk att det är du som gör någe galet. Fjärran från det!

Guy Martin fick dock frågan av en reporter en gång. Det ser ut att wobbla och kränga en hel del ibland. Vad gör du åt det? Guy Martin hasplade då ur sig några guturala läten som jag efter tre månaders lyssnande översatte till : Jag ger mer gas så rättar det upp sig av sig själv.

Därav mitt inlägg.

Sen hoppas jag att du löser problemet så att du hinner i tid till Vätternturens samling 2015.:) Hade du haft det här problemet 2012 så hade du aldrig hunnit i tid då du inte ens var vaken när Yonsson skulle hämta dig. Sen var du inte i tid men i a f där innan vi gav oss av. Du måste ha pressat 200 minst för att ta dig dit på den tiden?
Nåt fel lär jag ju ha gjort, annars skulle den ju inte bete sig.. kanske bara kört för lite?!
Jo jag låg på rätt bra, som bekant har ju 04:eek:rna 15km/h högre toppfart än senare modeller Thruxton, så jag skulle säga att jag snittade 200 och pressade 210! :D

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nej, det beror verkligen inte på krampaktigt grepp/förarpanik/kompensering.. släpper nästan styret helt när det börjar självsvänga, det rätar inte ut sig förrän jag kommit ner under 150 igen, så det är hastighetsberoende, så mycket vet jag.
Har sällan hårt grepp faktiskt, gammal handledsskada gör att jag inte kan spänna höger hand nån längre stund innan det börjar somna..

Synd, för det är det billigaste, men kanske inte det enklaste, att åtgärda. :)

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
bgojan, är du helt säker på att du ska använda up-swep adaptern på thruxton. killen jag köpte av du vet sa så först men ändrade sig när jag sa att thruxton har redan up-swep. kan bli spännande det här nästa vecka :huvet
Jo, adapterrör behöver du. Thruxtons uppsvepta ljuddämpare har själva böjen integrerad i ljuddämparna. Avgasrören avslutas helt rakt och ganska tight mot ramen så att montera de helt raka Emgo dämparna funkar inte.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jo, adapterrör behöver du. Thruxtons uppsvepta ljuddämpare har själva böjen integrerad i ljuddämparna. Avgasrören avslutas helt rakt och ganska tight mot ramen så att montera de helt raka Emgo dämparna funkar inte.

Va? Nej? Header-rören är ju inte helt raka, så här ser det ut:
15_06_2011_triumph_thruxton_03.jpg

Däremot så tänker jag inte ifrågasätta huruvida Emgo-ljuddämparna behöver adaptrar eller ej. :p

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
:mad::mad::mad:, ja det är inte lätt när man är ny på en hoj och behöver säljarens hjälp. vet sen inte säljaren vad han pratar om blir det inte lättare precis :( , tills jag har hojen hemma får jag hoppas och tro att 2015 har up-swep på förstarören och 2008 har det på dämparen. men när kalle anka är framme är det givetvis så att jag behöver adapter :( , och det lär ju bli lätt och få tag på lösa sådanda. för övrigt står det mycket om emgo,s på the rat och även you-tube klipp så några lyckas iaf få dit dom och är nöjda. fortsättning lär följa känner jag. mvh kalle anka,s kusin.

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
:mad::mad::mad:, ja det är inte lätt när man är ny på en hoj och behöver säljarens hjälp. vet sen inte säljaren vad han pratar om blir det inte lättare precis :( , tills jag har hojen hemma får jag hoppas och tro att 2015 har up-swep på förstarören och 2008 har det på dämparen. men när kalle anka är framme är det givetvis så att jag behöver adapter :( , och det lär ju bli lätt och få tag på lösa sådanda. för övrigt står det mycket om emgo,s på the rat och även you-tube klipp så några lyckas iaf få dit dom och är nöjda. fortsättning lär följa känner jag. mvh kalle anka,s kusin.
försöker i vild förtvivlan lägga ut bild på hoj från 2013-framåt där det åtminstonde ser ut som förstarören innan ljuddämparen har ett up-swep på slutet. men jag får inte till det här med och lägga ut bild.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

Självsvängningar hos Thruxton/Bonneville är ett välkänt "problem" och jag har läst hundratals foruminlägg på olika forum..dom flesta beror på fjädringsinställningarna men även däcksval har orsakat dessa. Enstaka har berott på glapp i svinginfästningen. Kolla så du har rätt fjäder för din vikt, rätt mängd olja och rätt häng!! Och att fram o bak är i harmoni.

För övrigt kan jag meddela att min twin+1 är på sommarvistet och svarade direkt med ett glatt morrande!!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Självsvängningar hos Thruxton/Bonneville är ett välkänt "problem" och jag har läst hundratals foruminlägg på olika forum..dom flesta beror på fjädringsinställningarna men även däcksval har orsakat dessa. Enstaka har berott på glapp i svinginfästningen. Kolla så du har rätt fjäder för din vikt, rätt mängd olja och rätt häng!! Och att fram o bak är i harmoni.

För övrigt kan jag meddela att min twin+1 är på sommarvistet och svarade direkt med ett glatt morrande!!
Ja, jag misstänker absolut fjädringen. Första åtgärden jag provade var att släppa förspänningen fram.
Ny olja (10 olja) och nytt framdäck i vintras.
Blev bättre när jag kasade bak röven på sätet, så jag gissar på att förspänningen bak är för hård..

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
Va? Nej? Header-rören är ju inte helt raka, så här ser det ut:
15_06_2011_triumph_thruxton_03.jpg

Däremot så tänker jag inte ifrågasätta huruvida Emgo-ljuddämparna behöver adaptrar eller ej. :p

Du har helt rätt Alikzus, raka är dom inte (där tänkte jag fel)! Det jag menade var att original dämparna (och TOR's) har en vinkel som anpassar mot avgasröret - om man tittar på din bild och tänker att man sätter på helt raka Emgo dämpare så skulle dom ju peka ca 45grader rätt ut åt sidan! Och så kan man nog inte ha det:)

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det jag menade var att original dämparna (och TOR's) har en vinkel som anpassar mot avgasröret - om man tittar på din bild och tänker att man sätter på helt raka Emgo dämpare så skulle dom ju peka ca 45grader rätt ut åt sidan! Och så kan man nog inte ha det:)

Ah, du tänker så; det är samma med mina Predators även fast jag för tillfället ifrågasätter att de har fäst öronen rätt. :p Ja, då lär swingmaster behöva jaga fatt på adaptrar, men det borde inte innebära några svårigheter.

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj

Jo, har plöjt allt jag kunnat hitta på TRAT forumet. Och det skall nog gå att få till med lite våld, mycket Permatex, lite sågande & borrande (tänker på själva fästet mot bakre fotpinnen). Men som sagt - om man kunde hitta någon som kunde bocka till lämpliga adaptrar med ordentlig passform från början skulle det bli mycket snyggare! Det jag kan läsa är att dom adaptrar som Emgo skickar med är sämre än t.ex. Bellacorse adaptrar, det har även förekommit tal om några adaptrar från Speedmerchant i England men dom verkar gått under. Grund problemen är 2: Dels att adapterns anslutning mot avgasröret glappar för mycket - säkert 1mm skillnad och att anslutningen mot ljuddämparen kräver 2-3 shims (borde ju inte behövts någon om adaptern gjorts rätt från början!). Skall försöka få till det nästa söndag - den här helgen är det båtiläggning och sommarstugepyssel:) - återkommer med dokumentation då.

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
Jo, har plöjt allt jag kunnat hitta på TRAT forumet. Och det skall nog gå att få till med lite våld, mycket Permatex, lite sågande & borrande (tänker på själva fästet mot bakre fotpinnen). Men som sagt - om man kunde hitta någon som kunde bocka till lämpliga adaptrar med ordentlig passform från början skulle det bli mycket snyggare! Det jag kan läsa är att dom adaptrar som Emgo skickar med är sämre än t.ex. Bellacorse adaptrar, det har även förekommit tal om några adaptrar från Speedmerchant i England men dom verkar gått under. Grund problemen är 2: Dels att adapterns anslutning mot avgasröret glappar för mycket - säkert 1mm skillnad och att anslutningen mot ljuddämparen kräver 2-3 shims (borde ju inte behövts någon om adaptern gjorts rätt från början!). Skall försöka få till det nästa söndag - den här helgen är det båtiläggning och sommarstugepyssel:) - återkommer med dokumentation då.
kämpa på bgojan :) , så får jag goda råd sen när det är dags för mitt :) , LYCKA TILL

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Shit, vad mycket pengar man verkar spara genom att kunna svetsa!??
Så mycket som jag sparat på diskbänksbygge så borde jag ju vara miljonär nu.. synd att man har så dyra vanor.

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
Shit, vad mycket pengar man verkar spara genom att kunna svetsa!?��
Så mycket som jag sparat på diskbänksbygge så borde jag ju vara miljonär nu.. synd att man har så dyra vanor.

HUM,HUM :mad: , så det kan bli med fel man på fel plats :( , tröstar mig efter och läst på the rat att det här funkat någorlunda, mike på ttp rekar verkligen denna produkt , och folk verkar nöjda med det också lätt och packa i och laborera lite med ljudet. sen är det väl bra och ha 2 extradämpare när man iaf ska gifta sig med hojen :)

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
HUM,HUM :mad: , så det kan bli med fel man på fel plats :( , tröstar mig efter och läst på the rat att det här funkat någorlunda, mike på ttp rekar verkligen denna produkt , och folk verkar nöjda med det också lätt och packa i och laborera lite med ljudet. sen är det väl bra och ha 2 extradämpare när man iaf ska gifta sig med hojen :)

När får du hojen Swingmaster? Vi får jämföra våra erfarenheter med dessa ljuddämpare när grejorna är på plats:) Megatondämparna ser väldigt lika ut som Emgodämparna - gäller även adapterrören. Jag skall mäta alla rördimmensioner och lägga upp lite bilder.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år