Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Där ser man. :) Jag blev nog "skadad" (med avseende på formspråket) av att plöja igenom farsans gamla mc-tidningar (från typ 75 till 84) när mitt mc-intresse tog fart strax efter att jag hade börjat köra moppe.

Aha, bara några gånger om året. Det kan jag leva med. På "The Cleveland Moto Podcast" har de pratat om någon metod för att bibehålla finishen på polerad aluminum utan att förstöra det med klarlack, men jag kommer inte ihåg vilken produkt/metod de nämnde. :huvet

Jag antar att de är trevligt att ha motorkåporna bortplockade när man ger sig på dem första gången?

Mina har blivit lite repade också, troligtvis av bootsen (plastlänkage, glidskydd och dylikt). Jag verkar klättra runt ganska mycket emellanåt för när jag tvättade hojen i söndags så upptäckte jag repor på sidokåporna också. :'(
Jag har hört att dieselbad ska försegla och bevara glansen. Inget jag har provat själv dock så jag vågar inte säga nåt om det.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Om man polerar bort klarlacken så måste man väl polera regelbundet sedan för att hålla finishen?

Ja en gång om året i alla fall. Fast jag hade inget val då klarlacken släppt och krackelerat. Det hade aldrig gått att få snyggt utan att ta bort lacken.

EDIT: Vi är några stycken här i tråden som tagit bort lacken och sen väldigt seriöst slipat och polerat till högglans. Ingen av oss har fått perfekt resultat. Hyfsat men inte alls så bra jag tidigare nått med andra motorkåpor. Aluminiumet i våra kåpor är lite besvärligt att få bra. Ska jag prova att lyckas en tredje gång kommer jag att glasblästra först. Det har jag gjort tidigare på andra motorkåpor och gaffelben med oerhört lyckat resultat.

Annars finns naturligtvis möjligheten att lämna in för pulverlackering i t.ex. svart.
 

Bifogat

  • DSC_0031.jpg
    DSC_0031.jpg
    176.6 KB · Visningar: 58
  • DSC_0033.JPG
    DSC_0033.JPG
    332.4 KB · Visningar: 53
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
EDIT: Vi är några stycken här i tråden som tagit bort lacken och sen väldigt seriöst slipat och polerat till högglans. Ingen av oss har fått perfekt resultat. Hyfsat men inte alls så bra jag tidigare nått med andra motorkåpor. Aluminiumet i våra kåpor är lite besvärligt att få bra.

Det där med "perfekt resultat" är ju subjektivt, mina kåpor blev bra men inte 100% så jag håller med dig. Trots det har flera normala människor (du vet, sånna där lata som inte putsar lika mycket som du och jag BJN) berömt mig för de perfekt polerade kåporna.

Hursomhelst är det ett slitigt, skitigt och tidsödande arbete. Utan riktig maskin, medel och trissor är det svårt att få till spegelglans.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Borrmaskin med lumptrissa är bra att ha om man drabbats av polerus erectus!
Själv är jag väldigt glad över att mina kåpor är slitet svarta.. finns inte tillräckligt med timmar på dygnet för att jag ska orka hålla puts på nånting. Utom möjligtvis.. ja ni fattar.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Annars finns naturligtvis möjligheten att lämna in för pulverlackering i t.ex. svart.

Jag har funderat på det, men jag gillar det gråa.

- - - Updated - - -

Jag kör med 50/50 rak 40 mineral och paraffinolja.
Luktar mer raffinerat! :D

Okej. Jag har väl mest provat med single malt hitintills och lite bourbon då och då. :p
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Det är inte spegelglans som jag är ute efter. Jag gillar borstad aluminum, men klarlacken förstör när den börjar att se trist ut.
Jag tycker det blir bra med Autosol och putssvamp. Lite trött i armen blir man men hittills verkar det räcka med 1gång/år. Resultat blir fint, klassisk silvergrå alu-look.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Jag tycker det blir bra med Autosol och putssvamp. Lite trött i armen blir man men hittills verkar det räcka med 1gång/år. Resultat blir fint, klassisk silvergrå alu-look.

bgojan, efter 40 års putsande på bilar o hojar, vad i hela friden är en putssvamp ??? något jag missat lr så enkelt som en använd klippt tvättsvamp lr baksidan på en kökssvamp ??? sen blev man ju lite sugen på vinterjobb när man kollar bjn,s kåpor :) PS. det är inte swintokuddar du menar DS.
 
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
tjenare igen thruxtonare :) , lagt 15 mil till på mätaren idag på riktigt små asfaltsvägar :) varvar 5000 nu så det börjar bli lite skoj med rätt vägar :) , iaf beställt min första service och påminde om att dom lovat mig en mappning. nu var verkstadschefen väldigt skeptisk till och lägga arrow 2-2 mappen efter strul som varet med 2015,s hojar utan ville lägga en som han kallade triumph,s effektsystemmapp ??? läst på the rat att dom rekar arrow 2-2 mappen till emgo/megaton shortys. får väl bara en mappning gratis kan jag tänka så hur gör man ? finns det någon här som kört med återförsäljarens mappar och isf vad har ni för erfarenheter ? hojen går jätte bra som det är just nu (open-intake,kn-filter, emgo/megaton shortys samt invalidiserad sai) tänkte köra med återförsäljarmapp till i höst när luftbaffeln åker ur i samband med när bakskärmen är borta och jag lägger ttp 4. har ingen lust och strula till det för mig nu med en mapp som inte funkar när det är 3 veckors väntan till verkstan så finns det någon som har erfarenhet så berätta gärna om det.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Dagens mek-tips!
För er som funderat på att slänga på clip-ons på era EFI hojar kan jag rapportera att jag nu är klar med detta. Har monterat LSL Offset High Clip-ons på min 2008 EFI hoj. Inte så mycket jobb egentligen - lite pyssligt men inget som en normalt händig inte fixar. Det som måste modifieras är:
1) Korta av rören för fästena till framlyktan så att clip-on fästena kan ges plats. Jag använde en vanlig bågfil och en geringslåda - blev helt OK med lite efterslipning och puts.
2) Slipa/såga av en "klack" på bromsvätskebehållaren så att gas/broms-reglaget kan vinklas rätt. Jag använde en dremel - sen lacka slipytan svart
3) Om det skall bli snyggt bör man ta bort bussningarna som blir kvar när man monterat bort styret och hållarna för styret. Detta görs enklast enligt denna metod: http://www.triumphrat.net/club-cafe...bushing-removal-from-triple-the-easy-way.html
Lite rättelser och metriska dimmensioner: Den inre metalldelen i bussningen är 17mm med ett hål på lite drygt 10mm och hålet i "top yoke" (vad fan heter det på svenska?) är ca 20mm i underkanten och 22mm i överkant. Så skaffa en M10 gängstång, en påse M10 muttrar och M10 brickor (t.ex. på Clas Olhson - total kostnad 54kr). Som hylsor använde jag en 17mm hylsa från min hylsnyckelsats (den som puttar ut bussningen från undersidan) och en gammal 1tum mässingsrörkoppling på ovansidan. För att skydda finishen så tejpade jag på en urklippt gummipackning från en cykelslang med silvertejp. Sen är det bara att följa Danbuc's instruktioner - jag fixade det själv utan hjälp, gick faktiskt väldigt enkelt och jag behövde inte ta i alls mycket innat bussningen snällt och fint pressades ur! Sen är det bara att plugga hålen med: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/ändplugg-elfa-2-pack-krom-623903
OBS! Funkade inte lika bra som jag trott, dessa pluggar är aningen för små och ramlar igenom hålet! Avsedda för rör med OD25mm - inte ID som jag tänkte:-(
Blir att fortsätta leta efter lämplig plugg.

Jag lovar lägga upp bilder så fort jag fått tid, just nu väntar jag på nya backspeglar från LSL istället för originalen (som inte passar med LSL's styrpinnar). Det blev dom här (svarta - finns hos NCCR)
LSL Bar-end mirror.jpg
 
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
tjenare igen thruxtonare :) , lagt 15 mil till på mätaren idag på riktigt små asfaltsvägar :) varvar 5000 nu så det börjar bli lite skoj med rätt vägar :) , iaf beställt min första service och påminde om att dom lovat mig en mappning. nu var verkstadschefen väldigt skeptisk till och lägga arrow 2-2 mappen efter strul som varet med 2015,s hojar utan ville lägga en som han kallade triumph,s effektsystemmapp ??? läst på the rat att dom rekar arrow 2-2 mappen till emgo/megaton shortys. får väl bara en mappning gratis kan jag tänka så hur gör man ? finns det någon här som kört med återförsäljarens mappar och isf vad har ni för erfarenheter ? hojen går jätte bra som det är just nu (open-intake,kn-filter, emgo/megaton shortys samt invalidiserad sai) tänkte köra med återförsäljarmapp till i höst när luftbaffeln åker ur i samband med när bakskärmen är borta och jag lägger ttp 4. har ingen lust och strula till det för mig nu med en mapp som inte funkar när det är 3 veckors väntan till verkstan så finns det någon som har erfarenhet så berätta gärna om det.

Triumphs effektsystemmapp - det är garanterat mappen för TOR's! Det var den jag körde med innan jag la på TTP's Tune2 (TTP's Luftmoddar + TOR's) sen TTP Tune4 (Luftmoddar + EMGO shortys). Med enbart TOR's och utan moddar gick hojen OK (men med den kända ryckigheten vid litet gaspådrag). Med TTP's luftmoddar, EMGO's och TTP Tune 4 går den fantastiskt bra (och utan ryckigheten!).
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Triumphs effektsystemmapp - det är garanterat mappen för TOR's! Det var den jag körde med innan jag la på TTP's Tune2 (TTP's Luftmoddar + TOR's) sen TTP Tune4 (Luftmoddar + EMGO shortys). Med enbart TOR's och utan moddar gick hojen OK (men med den kända ryckigheten vid litet gaspådrag). Med TTP's luftmoddar, EMGO's och TTP Tune 4 går den fantastiskt bra (och utan ryckigheten!).

jo jag sa det åt honom,triumph,s effektmapp är det tormappen men fick inget riktigt svar :( , strular inte nu utan dom får lägga den även om reken för emgo/megaton med det jag gjort är arrow 2-2. ser lite fram emot hösten när man kan gå på lite mer. plockar ut boxen när bakskärmen är borta hade jag tänkt och tar bort baffeln med boxen ur. sai och o2 åker direkt efter första service det är kul och höra att din hoj går så bra bgojan när jag kommer göra exakt det du redan gjort :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
bgojan: Tack för tipset på pluggarna. Nu kan jag också tänka mig att trycka ut bussningarna. :) Fast de har varit ganska praktiska att sätta öronpropparna i (men till veckan blir det formgjutna så det är ändå slut med det sedan). Jag bytte fäste till framlyktan istället; då slapp jag att kapa. Och någon klack behövde jag inte ge mig på, men det kan ju skilja mellan våra årsmodeller.

swingmaster: Din verkstad verkar inte helt kompetent. De vill inte lägga på en Arrow-map för att de har haft ett par fall där det var problem och då tog de inte reda på grundorsaken. De vill lägga på en Triumph-map istället, men egentligen så är båda alternativen officiellt lika dåliga och utan support eftersom du har gjort lite mer än att byta till öppnare ljuddämpare som dessutom inte är Triumph eller Arrow. Det kostar väl dem inget att programmera om och det går fort, så de borde låta dig prova båda alternativen; kan man tycka.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
bgojan: Tack för tipset på pluggarna. Nu kan jag också tänka mig att trycka ut bussningarna. :) Fast de har varit ganska praktiska att sätta öronpropparna i (men till veckan blir det formgjutna så det är ändå slut med det sedan). Jag bytte fäste till framlyktan istället; då slapp jag att kapa. Och någon klack behövde jag inte ge mig på, men det kan ju skilja mellan våra årsmodeller.

swingmaster: Din verkstad verkar inte helt kompetent. De vill inte lägga på en Arrow-map för att de har haft ett par fall där det var problem och då tog de inte reda på grundorsaken. De vill lägga på en Triumph-map istället, men egentligen så är båda alternativen officiellt lika dåliga och utan support eftersom du har gjort lite mer än att byta till öppnare ljuddämpare som dessutom inte är Triumph eller Arrow. Det kostar väl dem inget att programmera om och det går fort, så de borde låta dig prova båda alternativen; kan man tycka.
Är det verkligen så noga med insprutt?
Verkar krångligt..
Med dom kära förgasarna är det inte riktigt så petigt.. dom känner inte skillnad på toga, emgo eller shorty eller predator eller vad det heter.
Mina blev bara förbannade när jag körde diskbänksmeggisar utan bafflar ihop med öppna trattar! Fy vad det gick illa. Stängde av efter en sekund.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
bgojan: Tack för tipset på pluggarna. Nu kan jag också tänka mig att trycka ut bussningarna. :) Fast de har varit ganska praktiska att sätta öronpropparna i (men till veckan blir det formgjutna så det är ändå slut med det sedan). Jag bytte fäste till framlyktan istället; då slapp jag att kapa. Och någon klack behövde jag inte ge mig på, men det kan ju skilja mellan våra årsmodeller.

swingmaster: Din verkstad verkar inte helt kompetent. De vill inte lägga på en Arrow-map för att de har haft ett par fall där det var problem och då tog de inte reda på grundorsaken. De vill lägga på en Triumph-map istället, men egentligen så är båda alternativen officiellt lika dåliga och utan support eftersom du har gjort lite mer än att byta till öppnare ljuddämpare som dessutom inte är Triumph eller Arrow. Det kostar väl dem inget att programmera om och det går fort, så de borde låta dig prova båda alternativen; kan man tycka.

sant :( , om man inte vore så nyfiken skulle man köra som den är till hösten, för hon drar så gott hon kan upp dit jag varvar nu, inga missar och inga smällar ur avgassystemet. tycker inte hon är så "nervig" på gasen heller utan svarar jämt och fint vid pådrag. jämfört med tex bmw f800gs finns det ingen snatcing alls.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
bgojan: Tack för tipset på pluggarna. Nu kan jag också tänka mig att trycka ut bussningarna. :) Fast de har varit ganska praktiska att sätta öronpropparna i (men till veckan blir det formgjutna så det är ändå slut med det sedan). Jag bytte fäste till framlyktan istället; då slapp jag att kapa. Och någon klack behövde jag inte ge mig på, men det kan ju skilja mellan våra årsmodeller.

swingmaster: Din verkstad verkar inte helt kompetent. De vill inte lägga på en Arrow-map för att de har haft ett par fall där det var problem och då tog de inte reda på grundorsaken. De vill lägga på en Triumph-map istället, men egentligen så är båda alternativen officiellt lika dåliga och utan support eftersom du har gjort lite mer än att byta till öppnare ljuddämpare som dessutom inte är Triumph eller Arrow. Det kostar väl dem inget att programmera om och det går fort, så de borde låta dig prova båda alternativen; kan man tycka.
Vilka Clip-ons har du? Verkar som om man med Woodcraft (populära i USA) inte behöver modda bromsvätskebehållaren. Men med LSL ( i alla fall High Offset) kan jag inte få till det utan att skära bort klacken i undre vänstra hörnet på behållaren. Min hoj är 2008 års modell, dom kanske gjort om behållaren på senare modeller?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top