Triumph Thruxton-tråden

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Jag har gjort det och det är mer jobb än vad som framgår av säljiga youtubeklipp. Visst, det tillåter ett klart mer kompakt elsystem och prylarna håller trevlig kvalitet men jag skulle inte lägga tid och pengar på ett nytt elsystem bara för sakens skull.

I mitt fall motiverades det av att jag ville få till det lite prydligt efter att ha fimpat luftbox, batterilåda och sidokåpor.
 

Kazzler

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
bonneville -07
Jag har gjort det och det är mer jobb än vad som framgår av säljiga youtubeklipp. Visst, det tillåter ett klart mer kompakt elsystem och prylarna håller trevlig kvalitet men jag skulle inte lägga tid och pengar på ett nytt elsystem bara för sakens skull.

I mitt fall motiverades det av att jag ville få till det lite prydligt efter att ha fimpat luftbox, batterilåda och sidokåpor.

Jo det var nog jobb att backa backa ur alla onödiga kablar ur lyktan som har med tändlåset att göra och ta ur dem ur kabelstammen. Sen flyttade jag ner likriktaren till ramen och drog dess kablar Direk upp under tanken och in i kabelstammen för att slippa omvägen genom lyktan. Har nog halverat tjockleken på kablaget som går in och ut ur lyktan.
Så att förenkla: Ja
Dra helt nytt : Njaaaaa...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har gjort det och det är mer jobb än vad som framgår av säljiga youtubeklipp. Visst, det tillåter ett klart mer kompakt elsystem och prylarna håller trevlig kvalitet men jag skulle inte lägga tid och pengar på ett nytt elsystem bara för sakens skull.

I mitt fall motiverades det av att jag ville få till det lite prydligt efter att ha fimpat luftbox, batterilåda och sidokåpor.
Tråkigaste jobbet man kan tänka sig också.. klockade min eldragning till bronshojen och det gick på 15 timmar totalt.. hade nog tagit längre tid utan m-unit.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Sen flyttade jag ner likriktaren till ramen och drog dess kablar Direk upp under tanken och in i kabelstammen för att slippa omvägen genom lyktan.

Den där har jag också gjort och jag tyckte att det var jobbigt nog. :p Jag kan förstå varför tillverkarna vill ha CAN-bus, men nej...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Vilka kan man förvänta sig att möta på mc-mässan nästa lördag? TMax? Stevie? Någon mer 08:a som drar ner? Bumse-klubben har tydligen bokat ett helt tåg (fick inbjudan via MCE). :-O
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag är där. Minst en dag, gärna två eller tre! ;) Hör av dig när du anlänt. Har du mitt mobilnummer sedan tidigare? PM:a annars så byter vi nummer.

Efter mässan på lördag är det "häng" med Rockers Göteborg på någon bar i närheten. Kl. 19 och framåt. Vet inte var - ingen verkar ha bestämt något... Rockers är ju ett eget nätverk/facebookgrupp, men med en öppen attityd till gäster. Som Thruxtonsnubbe är man absolut kvalificerad att hänga på!

Inför våren (snart, snart!) så kan vi värma upp med en video jag snubblade över i en Thruxtongrupp på på fejjan. Den säger det mesta, "why we ride". Behövs inte mycket mer förklaring än så! Se den i fullskärmsläge. Känns nästan som på riktigt.

https://www.youtube.com/watch?v=4qnN5iHCtMI&feature=youtu.be
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Efter mässan på lördag är det "häng" med Rockers Göteborg på någon bar i närheten. Kl. 19 och framåt. Vet inte var - ingen verkar ha bestämt något... Rockers är ju ett eget nätverk/facebookgrupp, men med en öppen attityd till gäster. Som Thruxtonsnubbe är man absolut kvalificerad att hänga på!

Det hade varit kul, men vi skall ha lite lill-jul hemma i Falkenberg på kvällen och det vill man ju inte missa. ;) Dessutom så har jag brorsan med mig och han kör Ducce. :p
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Inför våren (snart, snart!) så kan vi värma upp med en video jag snubblade över i en Thruxtongrupp på på fejjan. Den säger det mesta, "why we ride". Behövs inte mycket mer förklaring än så! Se den i fullskärmsläge. Känns nästan som på riktigt.

Ouch var man blev körsugen där och igår kom det mer snö här uppe. :gråta
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Vilka kan man förvänta sig att möta på mc-mässan nästa lördag?
Har köpt biljetter för två dagar. Torsdag, eller ev fredag, då jag i lugn o ro skall kolla på allt jag själv vill se. Om du är där då Ulf så kan vi ju höras. Lite socialt umgänge skall man kunna hinna med :öl:. Sedan lördag med en kompis med nytaget körkort, ingen hoj än o inga grejer förutom hjälm. Så han får bestämma o jag supportar. Sen öl med Rockers-gänget. Slå en signal. 070 3019130. Ducce-ägare har inget att skämmas för, så ett deltagande på kvällen behöver inte falla på det :).
/mats
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Så hittade jag äntligen lösenordet fr gamla datorn överfört till den nya så jag kan vara med å tjöta...
Här kämpas det med att avyttra diverse till förmån för en Hinkley Bonnie fr 2002. Den skall strypas till mellanvikt. (Nu är jag väl motvals och off topic igen-här trimmas det ju!) Men redan efter 250mil på en xt 250 inser vi att min son behöver något skojigare att övningsköra på! Då får vi tre Hinkar på rad i garaget vilket underlättar service och kunskapskrav. Jag vet att jag skämmer bort honom men det skall böjas i tid det som krokigt skall bli, sa bellman eller ngn annan. Det är konstigt att jag hela tiden hittar nya argument för att köpa fler moppar men alla är bra på nå't-som dom dom säger i Danmark!
Hasse D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu har jag sett de nya hojarna i verkligheten. Ojojoj.... Så läckra!

Var på en specialvisning med importören efter stängningsdags på mc-mässan i går kväll. Fortfarande väldigt få fakta, effekt och sånt.

Men man talar om 115 Nm i vrid för Thruxton R. R har lite mer effekt än vanliga Thruxton, som i sin tur har lite mer pulver än T120.

115, 105, 100 Nm om jag minns rätt (det blev sent och rätt många öl igår... ;)) Alla har 270-graders vev. Inga 360 längre!

Man talar om att alla hojarna är en del av det man kallar Bonnevillefamiljen och vill se det som ett begrepp. En "familj" med fem modeller, Street Twin, T120, T120 Black, Thruxton och Thruxton R.

Blev sååå sugen på en R-hoj med Öhlinare och Brembobromsar! Men det talades om 135 000 kr... Plus tillbehör. Uj.

EDIT: En överraskning var Street Twin. Kändes väldigt liten och nätt. Låg. Fint ljud även med originalpipor (jo, vi fick lyssna lite i montern - det var ju efter stängningsdags). T o m jag nådde ned ordentligt med mina korta ben. 89 900 kr. Den lär sälja bra!
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har inte haft tid och ro att gå.. får bli triumph roadshow i vår så man får känna på det där vridet.. och ducatiljudet.. inga 360 vevar.. jaja.
 

Alton

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Triumph Thruxton och Triumph Tiger 800XCx 2015
Nu har jag sett de nya hojarna i verkligheten. Ojojoj.... Så läckra!

Var på en specialvisning med importören efter stängningsdags på mc-mässan i går kväll. Fortfarande väldigt få fakta, effekt och sånt.

Men man talar om 115 Nm i vrid för Thruxton R. R har lite mer effekt än vanliga Thruxton, som i sin tur har lite mer pulver än T120.

115, 105, 100 Nm om jag minns rätt (det blev sent och rätt många öl igår... ;)) Alla har 270-graders vev. Inga 360 längre!

Man talar om att alla hojarna är en del av det man kallar Bonnevillefamiljen och vill se det som ett begrepp. En "familj" med fem modeller, Street Twin, T120, T120 Black, Thruxton och Thruxton R.

Blev sååå sugen på en R-hoj med Öhlinare och Brembobromsar! Men det talades om 135 000 kr... Plus tillbehör. Uj.

EDIT: En överraskning var Street Twin. Kändes väldigt liten och nätt. Låg. Fint ljud även med originalpipor (jo, vi fick lyssna lite i montern - det var ju efter stängningsdags). T o m jag nådde ned ordentligt med mina korta ben. 89 900 kr. Den lär sälja bra!

Hallå TMax!
Det var kul att träffas på mässan och jäklar vad sugen man är på den nya R-modellen!

Som jag sa till dig så har jag "tjuvläst" tråden i många år men aldrig postat något så det här blir premiären... Hoppas jag gör rätt nu...

Hoppas på fler möten med Thruxtonfolk och att jag hinner köra de mil jag vill på den i år. Har även en Tiger att lufta på grusvägarna...

Tjing!
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Hehe där ser man; jag åker dit under nästa vecka och blir borta ungefär en vecka.Så vi kan ju ta det när vi har trillat in i mars, om någon mer än intresserad?
Jag kommer vara en vecka i Orlando, Florida och en vecka i Longmont, Colorado - vart skall du?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag kommer vara en vecka i Orlando, Florida och en vecka i Longmont, Colorado - vart skall du?

Pennsylvania för jobb från tisdag till lördag och sedan New York City för nöje efter jobbet på lördag tills på måndagen (på egen bekostnad om någon aktieägare undrar ;P). Så det är ju inte direkt närsgård...

On Topic (ish):Florida skall väl inte ha så roliga mc-vägar, men Colorado skall väl inte vara helt dumt? ;)
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Pennsylvania för jobb från tisdag till lördag och sedan New York City för nöje efter jobbet på lördag tills på måndagen (på egen bekostnad om någon aktieägare undrar ;P). Så det är ju inte direkt närsgård...

On Topic (ish):Florida skall väl inte ha så roliga mc-vägar, men Colorado skall väl inte vara helt dumt? ;)
Nä, Florida har väl primärt raka 4-filiga motorvägar (trist). Fast Colorado har fina vägar uppe i bergen, fast nu är det ju fullt med snö där, får satsa på skidåkning istället:)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top