Triumph Thruxton-tråden

Ja, jo, nämen så ere väl... Men det är ju kul! Det skyfflar på rätt bra som det är och jag scoutar mest tänkbara leverantörer för det fall lusten tar överhanden.
 
Ja, jo, nämen så ere väl... Men det är ju kul! Det skyfflar på rätt bra som det är och jag scoutar mest tänkbara leverantörer för det fall lusten tar överhanden.
Ruggigtfin din hoj, gör en ju motiverad att tvätta rosten av min! Web camshafts har jag hört en del gott om.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Kul, stiligt!:yoparty

Vem hjälpte dig med kammarna? Jag har gjort en del (904cc, större ventiler, portat, FCR39, ECU och avgas) men inte rört kammarna. Känns som ett naturligt nästa steg.

Jag skickade kammarna till motospeed.se som i sin tur skickade vidare dem till webcamshafts.com.
Webcamshafts är den firman som fixade 813-grind kammarna till TPUSA (Triumph Performance USA), TPUSA konkade förra året. Men det går fortfarande att beställa 813-kammarna från Webcamshafts, Motospeed är samarbetspartner. Beräknad lev.tid när jag beställde ca 6-8 veckor, det tog dock 17 veckor innan jag fick hem mina. Var såklart inte nöjd med detta då jag fick igång min MC i början av juni, vet inte vad problemet var men de låg kvar lääänge hos Webcamshafts. Det är iaf glömt nu och jag ångrar inte att jag uppgraderade kammarna.
Pris 6500:- inkl frakter.

Ja, det känns ju nästan som ett måste att fixa kammarna för dig om du gjort 904-kit plus alla andra saker. Det kommer att bli stor skillnad!

Vilka gjorde ditt 904-kit och portningen?

Jag är rätt sugen på detta kit
https://www.triumphtwinpower.com/tr...bler-america-speedmaster-904-big-bore-kit.php

Men tveksamt om det blir av, inte denna vinter iaf.

/Martin
 
Det var faktiskt Ove på Motospeed som hjälpte mig med portning och 904cc. Otroligt bra att ha att göra med och jag skulle inte kunna vara mer nöjd. Han pratade en del om web camshafts men vi bestämde oss för att avvakta med kammarna i den här iterationen. Vi får se om/när det blir ett steg till.

@Wolff - Ja, det var verkligen en underbar helg som definitivt måste upprepas!
 
Last edited:
Fast om jag inte minns fel (rätta mig gärna Thruxtonerich) så kommer man en bra bit genom att bara byta ut kammarna, istället för att bearbeta dem.

Man kan/lär kunna använda insugsskammar till 790-motorn istället för våra vanliga 865-kammar.

(Eller hur var det? Erich - styr upp detta! :) Du som hade 88 hk på bakhjulet...)

EDIT: rättat text om kammar. INSUGskammar skulle det vara. Inte avgas!
 
Last edited:
Fast om jag inte minns fel (rätta mig gärna Thruxtonerich) så kommer man en bra bit genom att bara byta ut kammarna, istället för att bearbeta dem.

Man kan/lär kunna använda avgaskammar till 790-motorn istället för våra vanliga 865-kammar.

(Eller hur var det? Erich - styr upp detta! :) Du som hade 88 hk på bakhjulet...)
790 motorns kammar är mycket riktigt vassare än standard thruxton, som du säger så sätter man 790 avgaskam istället för thruxtons insugskam. Billigare, om man nu får tag i en!

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Det är just det att det är lite svårt att hitta 790 kammarna. Om någon känner till ett par som vill byta ägare så är jag intresserad.
 
Det är just det att det är lite svårt att hitta 790 kammarna. Om någon känner till ett par som vill byta ägare så är jag intresserad.

Jag letade lite efter 790-kammar innan jag skickade iväg mina, men insåg ganska snart att chansen att få tag på några inte var så stor. Om jag inte har helt fel så måste det vara en tidig generation av 790-kammarna också, har för mig att jag läst det någonstans. Men har du ingen brådska så kan det ju vara värt att vänta på ett par som kan tänkas dyka upp.

Grymt snygg Thruxton du har för övrigt! Har hört talas om den, men kul att se på bild :tummenupp
 
790 motorns kammar är mycket riktigt vassare än standard thruxton, som du säger så sätter man 790 avgaskam istället för thruxtons insugskam. Billigare, om man nu får tag i en!

Skickat från min Pixel via Tapatalk

Två 790-in ska det vara..classikbikeraisch har iallafall haft sådana till salu..man får med instruktioner hur man ställer om kamtiderna för bästa utfall..om jag minns rätt kostade kammarna runt 6500 kr + frakt..vet inte priset idag.

PS.. hittade detta..https://www.classicbike-raisch.de/t...ing-vergaser-modelle/300/nockenwellenkit?c=22

Här lite mer..https://www.sport-evolution.de/Triumph-366/Triumph/Thruxtone/Motor-62/

Behöver lägga till att en ny tändkurva är nödvändig..kan också fås av classikbike eller man skaffar en programerbar ecu. Finns en tjeckisk variant och en amerikansk(?).
 
Last edited:
Å fasen, ska det vara tidig årgång också som nån sa? Jag pysslar mest med virke och har sparlåga på trimfantasierna nuförtiden..
Två 790-in ska det vara..classikbikeraisch har iallafall haft sådana till salu..man får med instruktioner hur man ställer om kamtiderna för bästa utfall..om jag minns rätt kostade kammarna runt 6500 kr + frakt..vet inte priset idag.

PS.. hittade detta..https://www.classicbike-raisch.de/t...ing-vergaser-modelle/300/nockenwellenkit?c=22

Här lite mer..https://www.sport-evolution.de/Triumph-366/Triumph/Thruxtone/Motor-62/

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Å fasen, ska det vara tidig årgång också som nån sa? Jag pysslar mest med virke och har sparlåga på trimfantasierna nuförtiden..

Skickat från min Pixel via Tapatalk

Jo, det stämmer..första årgångarna av bonneville 790cc var något vassare men även dom senare är/var vassare än 865:orna så oavsett vilken variant man kommer över så är dom vassare än 865-kammarna och byter man till 2 st insug så uppnår man lika bra resultat som med USA-kammarna. Det förutsatt att man byter ECU:n och skaffar en ny tändkurva och ändrar kamtiderna. Att bara byta kammar rakt av ger i stort sett inget eller bara marginellt bättre. Finns flera exempel beskrivna på TRAT-forumet där dom bytt rakt av och blivit besvikna. Min gamla hoj funkar ju fortfarande med allt trim men med annan ägare!
 
Jo, det stämmer..första årgångarna av bonneville 790cc var något vassare men även dom senare är/var vassare än 865:orna så oavsett vilken variant man kommer över så är dom vassare än 865-kammarna och byter man till 2 st insug så uppnår man lika bra resultat som med USA-kammarna. Det förutsatt att man byter ECU:n och skaffar en ny tändkurva och ändrar kamtiderna. Att bara byta kammar rakt av ger i stort sett inget eller bara marginellt bättre. Finns flera exempel beskrivna på TRAT-forumet där dom bytt rakt av och blivit besvikna. Min gamla hoj funkar ju fortfarande med allt trim men med annan ägare!

Undrar varför dom satte i så "slöa" kammar original i 865 motorerna? Thruxtonen marknadsfördes ju som lite vassare än dom andra bonneville hojarna. Jag kör ju med tändkurvan du skickade från raisch, den piggade upp hojen avsevärt bara den får jag säga. Blir väl bigbore och kambyte vad det lider. Ska kolla ventilspelet i vinter då nån ventil börjat ticka, då kan man ju lika gärna byta kammar! Egentligen skulle jag kunna svetsa på en stellitkaka och skicka till stig i axvall på omslipning för att hedra dom gammeldags motormekanikerna som finns kvar i sverige. Specade profiler finns ju redan.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Undrar varför dom satte i så "slöa" kammar original i 865 motorerna? Thruxtonen marknadsfördes ju som lite vassare än dom andra bonneville hojarna. Jag kör ju med tändkurvan du skickade från raisch, den piggade upp hojen avsevärt bara den får jag säga. Blir väl bigbore och kambyte vad det lider. Ska kolla ventilspelet i vinter då nån ventil börjat ticka, då kan man ju lika gärna byta kammar! Egentligen skulle jag kunna svetsa på en stellitkaka och skicka till stig i axvall på omslipning för att hedra dom gammeldags motormekanikerna som finns kvar i sverige. Specade profiler finns ju redan.

Skickat från min Pixel via Tapatalk

Jag snackade med en kamslipare (http://www.agap.se/index.html) som inte rekommenderade att svetsa på gjutna kammar..du kan väl försöka förklara om det är bra eller dåligt? Han kunde däremot slipa om kammarna till önskad profil. Jag är ju själv gammal svetsare som svetsat både det ena och andra genom åren och även gjutgods men på min tid var gjutgods en svår nöt att knäcka och blev inte alltid så bra. Metoderna är säkert bättre idag.
 
Jag snackade med en kamslipare (http://www.agap.se/index.html) som inte rekommenderade att svetsa på gjutna kammar..du kan väl försöka förklara om det är bra eller dåligt? Han kunde däremot slipa om kammarna till önskad profil. Jag är ju själv gammal svetsare som svetsat både det ena och andra genom åren och även gjutgods men på min tid var gjutgods en svår nöt att knäcka och blev inte alltid så bra. Metoderna är säkert bättre idag.
Jaha är dom gjutna.. budgetgrejer.. metallstrukturerna går ihop dåligt då. Blir lustiga spröda korngränser. Risk att påsvetsningen släpper.
Finns såklart gjutstål som går utmärkt att svetsa på med stellit, men isf skulle det vara vettigare att skära ut kammar ur stål med större artlikhet mot stelliten. Då börjar det kosta mer än det smakar! Har en kontakt i jönköping som tillverkar kammar ur stålämnen, men då kan man ju lika gott ha rätt profil direkt liksom.
Fast web cams svetsar ju säkert på gods på originalkammar man lämnar in, så det är möjligt att gjutstålet är bra nog på dessa redan.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Jag hittade hs för programmerbara cdi...här också en hs för seriös trimning.
http://www.procomeng.com/estore/featured-products/pe-c-mtbs-a.html
http://www.ignitech.cz/en/
https://www.sport-evolution.de/Triumph-366/Triumph/Thruxtone/Motor-62/

Kolla gärna in H3CT1C (TRAT-forumet)(Tim Perring) från Finland som gjort 1100cc-kitet från sport-evolution. Han finns även på fb.

Sen är det av största och avgörande betydelse att man handlar/bygger ett bra avgassystem!! Zard 2-1 och D&D 2-2 är dom absolut bästa enligt mig. Och då menar jag helsystem, att bara byta till slipon-dämpare duger inte.
 
Last edited:
Har fortsatt med vintermeket trots att det ännu inte har blivit vinter. Idag funderade jag på att ta en tur men är så jäkla förkyld och hade jag mått bättre hade jag säkert jagat älg så en pysselstund i garaget var lagom idag. Tur att jag har en CB250 som ska kompressormatas i vinter för nu har jag ju klarat av sänkningen av mätarna och ny tidy tail med Lucas lampa som jag tänkte göra i vinter.

Tänkte först att använda originalpanelen och sätta längre bultar och distanser på undersidan av gaffelkronan men kollade på ebay och hittade Motone panlelen men konstaterade att det inte var dyrare utan snarare billigare att köpa från Jem Parts än eBay så panelen inhandlades där. Trodde inte att mätarna skulle gå att få dit utan att höja panelen med distanser men det gick, det är dock inte mycket spel mellan lyktan och mätarhusen men det är spelrum. Tycker att sänkningen av mätarna gav bättre utseende och det är inga problem att se mätarna heller, var lite orolig att dom skulle vara svårare att se då dom hamnar mer liggandes.

Kvar att göra nu i vinter är byte av bromsolja och gaffelolja. Hur är det med gaffeloljan, det blir väl att plocka loss benen då? Om man måste göra det så funderar jag på att montera gaffelbälgar, ni som har bälgar byter man ut skrapringen eller hur funkar det? Har inte kollat så noga men sitter inte "flärpen" som skyddar gaffelbenen ihop med skarpringen? Har ni tips på bälgar, köper heller lite dyrare som håller än nåt billig som man sen får byta.

Så här blev det med sänkta mätare




 
Jag tänkte uppgradera stötdämpningen i framgaffeln i vinter.
Kör med progressiva fjädrar just nu vilket jag inte tycker blev tillräckligt bra.

Jag hittade lite gamla diskussioner i tråden angående olika Cartridge-kit, men hittade inte om någon här i Sverige faktisk har monterat antingen Bitubo eller Matris vilket är de två alternativen jag väljer mellan. Har kommit fram till att Andreani/Öhlins-kitet nog är för "stötigt" för mig då jag inte kör så pass race-inspirerat, plus att jag vill ha ett kit som bara är drop-in utan att behöva göra någon åverkan på framgaffeln.

Väljer mellan dessa två, om ingen har tips på några övriga intressanta alternativ.

Matris F15 Fork Cartridge
http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_...k-Cartridge-Kit-for-Triumph-Scrambler-07-.htm

Bitubo Fork Cartridge JBH
http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_...Cartridge-JBH-Kit-Triumph-Scrambler-06-16.htm
 
Ja då var man ägare av en svart flagny truxton 16 med kåpa och lackad kuds för under 100 lök.
Efter att i tre år alltid testkört ett butiks ex på våren och blev förälskad i hojen direkt och den härliga motorkulturen.
Gammal HDn rök i somras och nu gick det inte att låta bli.
Det blir en lång väntan i vinter.????
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top