Ruggigtfin din hoj, gör en ju motiverad att tvätta rosten av min! Web camshafts har jag hört en del gott om.Ja, jo, nämen så ere väl... Men det är ju kul! Det skyfflar på rätt bra som det är och jag scoutar mest tänkbara leverantörer för det fall lusten tar överhanden.
Kul, stiligt!
Vem hjälpte dig med kammarna? Jag har gjort en del (904cc, större ventiler, portat, FCR39, ECU och avgas) men inte rört kammarna. Känns som ett naturligt nästa steg.
790 motorns kammar är mycket riktigt vassare än standard thruxton, som du säger så sätter man 790 avgaskam istället för thruxtons insugskam. Billigare, om man nu får tag i en!Fast om jag inte minns fel (rätta mig gärna Thruxtonerich) så kommer man en bra bit genom att bara byta ut kammarna, istället för att bearbeta dem.
Man kan/lär kunna använda avgaskammar till 790-motorn istället för våra vanliga 865-kammar.
(Eller hur var det? Erich - styr upp detta! Du som hade 88 hk på bakhjulet...)
Det är just det att det är lite svårt att hitta 790 kammarna. Om någon känner till ett par som vill byta ägare så är jag intresserad.
790 motorns kammar är mycket riktigt vassare än standard thruxton, som du säger så sätter man 790 avgaskam istället för thruxtons insugskam. Billigare, om man nu får tag i en!
Skickat från min Pixel via Tapatalk
Två 790-in ska det vara..classikbikeraisch har iallafall haft sådana till salu..man får med instruktioner hur man ställer om kamtiderna för bästa utfall..om jag minns rätt kostade kammarna runt 6500 kr + frakt..vet inte priset idag.
PS.. hittade detta..https://www.classicbike-raisch.de/t...ing-vergaser-modelle/300/nockenwellenkit?c=22
Här lite mer..https://www.sport-evolution.de/Triumph-366/Triumph/Thruxtone/Motor-62/
Å fasen, ska det vara tidig årgång också som nån sa? Jag pysslar mest med virke och har sparlåga på trimfantasierna nuförtiden..
Skickat från min Pixel via Tapatalk
Jo, det stämmer..första årgångarna av bonneville 790cc var något vassare men även dom senare är/var vassare än 865rna så oavsett vilken variant man kommer över så är dom vassare än 865-kammarna och byter man till 2 st insug så uppnår man lika bra resultat som med USA-kammarna. Det förutsatt att man byter ECU:n och skaffar en ny tändkurva och ändrar kamtiderna. Att bara byta kammar rakt av ger i stort sett inget eller bara marginellt bättre. Finns flera exempel beskrivna på TRAT-forumet där dom bytt rakt av och blivit besvikna. Min gamla hoj funkar ju fortfarande med allt trim men med annan ägare!
Undrar varför dom satte i så "slöa" kammar original i 865 motorerna? Thruxtonen marknadsfördes ju som lite vassare än dom andra bonneville hojarna. Jag kör ju med tändkurvan du skickade från raisch, den piggade upp hojen avsevärt bara den får jag säga. Blir väl bigbore och kambyte vad det lider. Ska kolla ventilspelet i vinter då nån ventil börjat ticka, då kan man ju lika gärna byta kammar! Egentligen skulle jag kunna svetsa på en stellitkaka och skicka till stig i axvall på omslipning för att hedra dom gammeldags motormekanikerna som finns kvar i sverige. Specade profiler finns ju redan.
Skickat från min Pixel via Tapatalk
Jaha är dom gjutna.. budgetgrejer.. metallstrukturerna går ihop dåligt då. Blir lustiga spröda korngränser. Risk att påsvetsningen släpper.Jag snackade med en kamslipare (http://www.agap.se/index.html) som inte rekommenderade att svetsa på gjutna kammar..du kan väl försöka förklara om det är bra eller dåligt? Han kunde däremot slipa om kammarna till önskad profil. Jag är ju själv gammal svetsare som svetsat både det ena och andra genom åren och även gjutgods men på min tid var gjutgods en svår nöt att knäcka och blev inte alltid så bra. Metoderna är säkert bättre idag.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |