Triumph Thruxton-tråden

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag tänker likadant har varit sugen på ett Matris-kit i flera år. Bitubo går bort på att det är mer slit och släng.
Jag tänkte uppgradera stötdämpningen i framgaffeln i vinter.
Kör med progressiva fjädrar just nu vilket jag inte tycker blev tillräckligt bra.

Jag hittade lite gamla diskussioner i tråden angående olika Cartridge-kit, men hittade inte om någon här i Sverige faktisk har monterat antingen Bitubo eller Matris vilket är de två alternativen jag väljer mellan. Har kommit fram till att Andreani/Öhlins-kitet nog är för "stötigt" för mig då jag inte kör så pass race-inspirerat, plus att jag vill ha ett kit som bara är drop-in utan att behöva göra någon åverkan på framgaffeln.

Väljer mellan dessa två, om ingen har tips på några övriga intressanta alternativ.

Matris F15 Fork Cartridge
http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_...k-Cartridge-Kit-for-Triumph-Scrambler-07-.htm

Bitubo Fork Cartridge JBH
http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_...Cartridge-JBH-Kit-Triumph-Scrambler-06-16.htm
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Min känsla är också att Matris verkar bättre och det blir troligtvis det kitet. Men har du läst någon konkret info gällande att Bitubo skulle vara mer "slit och släng"?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
De skall väl vara ett helt slutet kit, så det går inte att reparera den dagen som det är slutkört.
Min känsla är också att Matris verkar bättre och det blir troligtvis det kitet. Men har du läst någon konkret info gällande att Bitubo skulle vara mer "slit och släng"?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
............Har ni tips på bälgar, köper heller lite dyrare som håller än nåt billig som man sen får byta.
Jag kör med Triumphs egna på rekommendation från min "hovmekaniker". Han har sett flera under sin tid och tryckte att Triumphs var helt ok, prisvärda. Hans egna (Norman Hyde?) hade nu börjat ge upp efter ett antal år. Ganska många år skall dock sägas.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kör med Triumphs egna på rekommendation från min "hovmekaniker". Han har sett flera under sin tid och tryckte att Triumphs var helt ok, prisvärda. Hans egna (Norman Hyde?) hade nu börjat ge upp efter ett antal år. Ganska många år skall dock sägas.

Okej då ska jag köpa Triumphs gaffelbälgar och montera om jag ändå måste lossa gaffelbenen för att byta olja. Kollade på mcwb och dom verkar kosta 400 kr så det är väl överkommligt.

Då jag ändå var inne på deras sida så kollade jag upp 19-kuggars framdrev, är Renthal dreven som säljs där bra kvalla? Känns som att hojen skulle må bra av lite högre utväxling så det här upp mest är ganska raka vägar och det vore fint att få ner motorvarven lite. Vad händer med hastighetsmätaren, visar den fel med 19-kugg, förmodar att den läser av farten nånstans på lådan?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
19 kugg är fina grejer! Tycker jag.

Lite, lite lägre 5:a. 300-400 varv, kanske. Men framför allt en lite "längre" 4:a, vilket jag uppskattar på de krokigaste vägarna där man kan köra mer på 4:an och inte växla upp och ned hela tiden. Har sett på Vätternrundans krokigaste partier att jag växlar mindre (ligger kvar längre på 4:an) än flera av mina 18-kuggars färdkamrater som skiftar 4-5-4-5-4-5 hela tiden.

Lite, lite längre 1:a också. Vilket jag gillar i stadstrafik. Men du kanske inte har så mycket citykörning i Överkalix? :)

Små skillnader alltså. Och självklart blir alla 5 växlarna lite högre. Men det är främst 1, 4 och 5 där jag upplever (viss) skillnad.

Och mätaren mäter på framhjulet! Det går en vajer från mätarhuset. Vilket fall på min 08:a. Felvisning 3-4 % enligt min GPS.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
19 kugg är fina grejer! Tycker jag.

Lite, lite lägre 5:a. 300-400 varv, kanske. Men framför allt en lite "längre" 4:a, vilket jag uppskattar på de krokigaste vägarna där man kan köra mer på 4:an och inte växla upp och ned hela tiden. Har sett på Vätternrundans krokigaste partier att jag växlar mindre (ligger kvar längre på 4:an) än flera av mina 18-kuggars färdkamrater som skiftar 4-5-4-5-4-5 hela tiden.

Lite, lite längre 1:a också. Vilket jag gillar i stadstrafik. Men du kanske inte har så mycket citykörning i Överkalix? :)

Små skillnader alltså. Och självklart blir alla 5 växlarna lite högre. Men det är främst 1, 4 och 5 där jag upplever (viss) skillnad.

Och mätaren mäter på framhjulet! Det går en vajer från mätarhuset. Vilket fall på min 08:a. Felvisning 3-4 % enligt min GPS.

Det låter ut bra, vid vilken hasithet sänks varven 3-400 rpm på 5:an? Jag är väl främst ute efter att sänka motorvarven på 5:an under "transportsträckor" vilket det blir en hel del av här. Då det gäller stadstrafik är det inte mycket av det här, går dock förvirrat mig så jag åkte genom Luleå en sväng i sommar??

Jag har ju en sån där modern hoj med EFI och digitalamätare och har bara elkablar in i dom, och nån givare runt framhjulet har jag inte sett till så jag misstänker att hastighetsgivaren sitter nånstans runt utgående axel på lådan.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har ingen fullständig mätserie... Men vid 90-100 knyck eller så. Det är enklast att jämföra vid 100 knyck. Jämn och bra siffra! Men det är flera år sedan jag bytte till 19 kugg. Så minnet är inte så tydligt. "300-400 varv".

Ok, så du har digital vägmätare. Jag har analog. Första årsmodellen med EFI, men fortfarande med analog mätare. I så fall vet jag inte! :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Började googla lite och det verkar som att man ställe om hastighetsmätaren i TuneECU, öppnade TuneECU på datorn och mycket riktigt finns en rad där man kan ange plus eller minus i procent. Om jag nu räknar rätt så blir utväxlingsförhållandet 43 (bakdrevet) delat med 18 (framdrevet) vilket blir 2.39:1. Har bara googlat och då nämns 43 kugg bak som standard bak, stämmer det?

Byter man till 19 kugg fram så borde det bli 43/19=2.26, nu är frågan hur man ska räkna ut procenten så det blir rätt 2.39/2.26=1.057 eller 2.26/2.39=0.945 hur fasen var det åt vilket håll ska man räkna? antingen blir det 5.7% eller 5.5% är ju marginell skillnad vilket säker inte har någon praktisk betydelse men kan ju vara kul att få en matte repetition om hur man ska räkna rätt. Nästa fråga ska man välja puls eller minus då man anger procenten i TuneECU om man ökar utväxlingen?

Om man bara tar och procentar om hastighetsmätaren och kör in samma map som man har i hojen måste man då köra TPS grejen efter att man mappat om hojen?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Började googla lite och det verkar som att man ställe om hastighetsmätaren i TuneECU, öppnade TuneECU på datorn och mycket riktigt finns en rad där man kan ange plus eller minus i procent. Om jag nu räknar rätt så blir utväxlingsförhållandet 43 (bakdrevet) delat med 18 (framdrevet) vilket blir 2.39:1. Har bara googlat och då nämns 43 kugg bak som standard bak, stämmer det?

Byter man till 19 kugg fram så borde det bli 43/19=2.26, nu är frågan hur man ska räkna ut procenten så det blir rätt 2.39/2.26=1.057 eller 2.26/2.39=0.945 hur fasen var det åt vilket håll ska man räkna? antingen blir det 5.7% eller 5.5% är ju marginell skillnad vilket säker inte har någon praktisk betydelse men kan ju vara kul att få en matte repetition om hur man ska räkna rätt. Nästa fråga ska man välja puls eller minus då man anger procenten i TuneECU om man ökar utväxlingen?

Om man bara tar och procentar om hastighetsmätaren och kör in samma map som man har i hojen måste man då köra TPS grejen efter att man mappat om hojen?
Jag la på 5,5% och jag gjorde inte om TPS-övningen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då jag ändå var inne på deras sida så kollade jag upp 19-kuggars framdrev, är Renthal dreven som säljs där bra kvalla?

Om det är "äkta" Renthal drev och inte någon kines som gör kopior så är det väldigt bra kvalitet. Bättre stål och bättre härdning än de flesta originaldrev och hårdeloxerade aluminiumdrev (bak) som håller minst lika länge som original ståldrev.

Undvik dock Renthals kedjor, jag har hört för mycket negativt om dem jämfört med de tre japanska märkena DID, EK och RK.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det lär vara "äkta" drev på den sajten.
mcweb.se = Johans Mc = mycket seriös återförsäljare, störst i landet på Triumph.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då ska man alltså ta +5.5% i TuneECU och kan skippa TPS grejen. Visst får man dra in hela mappen på nytt med den ändrade procenten på hastighetsmätaren?

Då förklarar det kanske att ett framdrev kostar 500 kr istället för hälften på eBay, blir att beställa 19-kuggars framdrev och gaffelbälgar för att ha lite vinterpyssel.

Nån som kommer ihåg matten om detta med procent hur man egentligen ska räkna i detta fall? Vore kul att veta åt vilket hålla man ska räkna för att få det teoretiskt rätt?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Okej, då ska man alltså ta +5.5% i TuneECU och kan skippa TPS grejen. Visst får man dra in hela mappen på nytt med den ändrade procenten på hastighetsmätaren?

Då förklarar det kanske att ett framdrev kostar 500 kr istället för hälften på eBay, blir att beställa 19-kuggars framdrev och gaffelbälgar för att ha lite vinterpyssel.

Nån som kommer ihåg matten om detta med procent hur man egentligen ska räkna i detta fall? Vore kul att veta åt vilket hålla man ska räkna för att få det teoretiskt rätt?
Ja, man ändrar i mappning. Jag gjorde ändringen och sparade det som en ny fil med orocentsatsen i filnamnet.

Jag gjorde det enkelt för mig: nya värdet/gamla värdet = 19/18 = 5,6% och så nöjde jag mig med 5,5% för att lika närmare verkligheten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fråga om mapparna, kan man döpa dom till vad du helst efter man gjort ändringar? Dom heter ju bara ett 5-siffrigt nummer dom som finns att ladda ner, kan man tex kalla den 20509modMap.hex eller får man hitta på ett eget 5-siffrigt nummer?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det är bara ett filnamn. Kalla filen vad du vill. Jag har för mig att sifferkoden är vilken Triumph-map som den ursprungligen är baserad på.
En fråga om mapparna, kan man döpa dom till vad du helst efter man gjort ändringar? Dom heter ju bara ett 5-siffrigt nummer dom som finns att ladda ner, kan man tex kalla den 20509modMap.hex eller får man hitta på ett eget 5-siffrigt nummer?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är bara ett filnamn. Kalla filen vad du vill. Jag har för mig att sifferkoden är vilken Triumph-map som den ursprungligen är baserad på.

Ok då vet jag, har inte vågat på att döpa om filerna om det skulle vara nåt sånt att dom ska heta ett 5-siffrigt nummer.
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Yeay, Scramblern gick igenom besiktningen idag :rock

Märkte i förrgår att det var stora problem med bromsljuset när jag använde frambromsen, ett väldigt glappande.
Det visade sig vara själva switchen vid bromshandtaget, som tur var räckte det att spreja på WD40 för att få kontakt igen. Får nog byta denna i vinter.

Annars är avståndet mellan miniblinkers fram för litet, fick dock ingen påpekan om detta.

Alltid lika skönt att åka därifrån utan anmärkning :tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top