TMax500
Kör alla sorters hojar. Live and let live.
- Gick med
- 20 Apr 2009
- Hoj
- Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Välkommen in i Thruxtonträsket!
Jag tänkte uppgradera stötdämpningen i framgaffeln i vinter.
Kör med progressiva fjädrar just nu vilket jag inte tycker blev tillräckligt bra.
Jag hittade lite gamla diskussioner i tråden angående olika Cartridge-kit, men hittade inte om någon här i Sverige faktisk har monterat antingen Bitubo eller Matris vilket är de två alternativen jag väljer mellan. Har kommit fram till att Andreani/Öhlins-kitet nog är för "stötigt" för mig då jag inte kör så pass race-inspirerat, plus att jag vill ha ett kit som bara är drop-in utan att behöva göra någon åverkan på framgaffeln.
Väljer mellan dessa två, om ingen har tips på några övriga intressanta alternativ.
Matris F15 Fork Cartridge
http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_...k-Cartridge-Kit-for-Triumph-Scrambler-07-.htm
Bitubo Fork Cartridge JBH
http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_...Cartridge-JBH-Kit-Triumph-Scrambler-06-16.htm
Min känsla är också att Matris verkar bättre och det blir troligtvis det kitet. Men har du läst någon konkret info gällande att Bitubo skulle vara mer "slit och släng"?
De skall väl vara ett helt slutet kit, så det går inte att reparera den dagen som det är slutkört.
Jag kör med Triumphs egna på rekommendation från min "hovmekaniker". Han har sett flera under sin tid och tryckte att Triumphs var helt ok, prisvärda. Hans egna (Norman Hyde?) hade nu börjat ge upp efter ett antal år. Ganska många år skall dock sägas.............Har ni tips på bälgar, köper heller lite dyrare som håller än nåt billig som man sen får byta.
Jag kör med Triumphs egna på rekommendation från min "hovmekaniker". Han har sett flera under sin tid och tryckte att Triumphs var helt ok, prisvärda. Hans egna (Norman Hyde?) hade nu börjat ge upp efter ett antal år. Ganska många år skall dock sägas.
19 kugg är fina grejer! Tycker jag.
Lite, lite lägre 5:a. 300-400 varv, kanske. Men framför allt en lite "längre" 4:a, vilket jag uppskattar på de krokigaste vägarna där man kan köra mer på 4:an och inte växla upp och ned hela tiden. Har sett på Vätternrundans krokigaste partier att jag växlar mindre (ligger kvar längre på 4:an) än flera av mina 18-kuggars färdkamrater som skiftar 4-5-4-5-4-5 hela tiden.
Lite, lite längre 1:a också. Vilket jag gillar i stadstrafik. Men du kanske inte har så mycket citykörning i Överkalix?
Små skillnader alltså. Och självklart blir alla 5 växlarna lite högre. Men det är främst 1, 4 och 5 där jag upplever (viss) skillnad.
Och mätaren mäter på framhjulet! Det går en vajer från mätarhuset. Vilket fall på min 08:a. Felvisning 3-4 % enligt min GPS.
Jag la på 5,5% och jag gjorde inte om TPS-övningen.Började googla lite och det verkar som att man ställe om hastighetsmätaren i TuneECU, öppnade TuneECU på datorn och mycket riktigt finns en rad där man kan ange plus eller minus i procent. Om jag nu räknar rätt så blir utväxlingsförhållandet 43 (bakdrevet) delat med 18 (framdrevet) vilket blir 2.39:1. Har bara googlat och då nämns 43 kugg bak som standard bak, stämmer det?
Byter man till 19 kugg fram så borde det bli 43/19=2.26, nu är frågan hur man ska räkna ut procenten så det blir rätt 2.39/2.26=1.057 eller 2.26/2.39=0.945 hur fasen var det åt vilket håll ska man räkna? antingen blir det 5.7% eller 5.5% är ju marginell skillnad vilket säker inte har någon praktisk betydelse men kan ju vara kul att få en matte repetition om hur man ska räkna rätt. Nästa fråga ska man välja puls eller minus då man anger procenten i TuneECU om man ökar utväxlingen?
Om man bara tar och procentar om hastighetsmätaren och kör in samma map som man har i hojen måste man då köra TPS grejen efter att man mappat om hojen?
Då jag ändå var inne på deras sida så kollade jag upp 19-kuggars framdrev, är Renthal dreven som säljs där bra kvalla?
Ja, man ändrar i mappning. Jag gjorde ändringen och sparade det som en ny fil med orocentsatsen i filnamnet.Okej, då ska man alltså ta +5.5% i TuneECU och kan skippa TPS grejen. Visst får man dra in hela mappen på nytt med den ändrade procenten på hastighetsmätaren?
Då förklarar det kanske att ett framdrev kostar 500 kr istället för hälften på eBay, blir att beställa 19-kuggars framdrev och gaffelbälgar för att ha lite vinterpyssel.
Nån som kommer ihåg matten om detta med procent hur man egentligen ska räkna i detta fall? Vore kul att veta åt vilket hålla man ska räkna för att få det teoretiskt rätt?
En fråga om mapparna, kan man döpa dom till vad du helst efter man gjort ändringar? Dom heter ju bara ett 5-siffrigt nummer dom som finns att ladda ner, kan man tex kalla den 20509modMap.hex eller får man hitta på ett eget 5-siffrigt nummer?
Det är bara ett filnamn. Kalla filen vad du vill. Jag har för mig att sifferkoden är vilken Triumph-map som den ursprungligen är baserad på.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |