Triumph Thruxton-tråden

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Det här är kanske lite svårt att svara på ”sådär” bara. Men jag testar och ser om någon kan tala om för mig vilken ände jag ska börja i. Jag har satt på ledblinkers på min -04 Thruxton. Det blinkar i rätt takt osv då jag även har bytt relät mot ett ”led-relä”. Det är bara det att alla 4 blinkers blinkar samtidigt. Varför blev det så? (När jag har ”vanliga” blinkers fram och led bak blinkar det höger och vänster som det ska.)

Hälsningar:
En 40-åring i kris som skulle slita sitt hår om han hade något.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det här är kanske lite svårt att svara på ”sådär” bara. Men jag testar och ser om någon kan tala om för mig vilken ände jag ska börja i. Jag har satt på ledblinkers på min -04 Thruxton. Det blinkar i rätt takt osv då jag även har bytt relät mot ett ”led-relä”. Det är bara det att alla 4 blinkers blinkar samtidigt. Varför blev det så? (När jag har ”vanliga” blinkers fram och led bak blinkar det höger och vänster som det ska.)

Hälsningar:
En 40-åring i kris som skulle slita sitt hår om han hade något.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bgojan och BJN (om jag minns rätt) skrev en guide om LED-blinkers för de med mekaniska mätare. Sök i tråden. :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag förespråkar alltid DuckDuckGo framför Google Search, men inte det här fallet så skulle jag köra site:sporthoj.com med relevanta söktermer hos Google. Sökfunktionen här lämnar dessvärre lite att önska mee dagens mått mätt. Men var det inte ganska nyligen som TMax länkade till den?
Det är ju flera tusen sidor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Jag förespråkar alltid DuckDuckGo framför Google Search, men inte det här fallet så skulle jag köra site:sporthoj.com med relevanta söktermer hos Google. Sökfunktionen här lämnar dessvärre lite att önska mee dagens mått mätt. Men var det inte ganska nyligen som TMax länkade till den?

Jag hittade!
Tusen tack för tipset.
Nu vet jag vad jag ska göra. (Tror jag)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man måste sätta två dioder och dra en ny jord till kontrollampan, det är den som spökar med LED.

Ska försöka beskriva det hela så gott det går, det går en kabel från "varje sida" på blinkers och den sidan som inte blinkar ger då "jord" eller hur man nu ska förklara det till lampan men orkar inte tända bliners lamporna som kräver mer ström för att lysa.

Med LED får man klippa av kablarna till kontrollampan och löda in en diod tex 1N4001 på varje kabel och sen drar man ihop bägge dioderna till mittpolen på lampan, sen drar man en ny jordkabel från lamphållarens jord som jordas på lämpligt ställe i hojen. Ska se om jag har nån skiss på det hela är mycket enklare då.

Kan tillägga att om man har den digitala mätaren är det bara att byta relä så funkar det som det ska.

Edit:
Ser att du verkar ha hittat det du sökte, behöver du dioder tror jag att jag har såna på lager.
 
Last edited:

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Man måste sätta två dioder och dra en ny jord till kontrollampan, det är den som spökar med LED.

Ska försöka beskriva det hela så gott det går, det går en kabel från "varje sida" på blinkers och den sidan som inte blinkar ger då "jord" eller hur man nu ska förklara det till lampan men orkar inte tända bliners lamporna som kräver mer ström för att lysa.

Med LED får man klippa av kablarna till kontrollampan och löda in en diod tex 1N4001 på varje kabel och sen drar man ihop bägge dioderna till mittpolen på lampan, sen drar man en ny jordkabel från lamphållarens jord som jordas på lämpligt ställe i hojen. Ska se om jag har nån skiss på det hela är mycket enklare då.

Kan tillägga att om man har de digitala mätaren är det bara att byta relä så funkar det som det ska.

Tack för hjälpen Bosse!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som sagt tror jag att jag har dioder om du behöver, verkar kosta hela 50 öre styck ;) Kan skicka några i ett brev till dig om du inte har några själv
 
Last edited:

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Som sagt tror jag att jag har dioder om du behöver, verkar kosta hela 50 öre styck ;) Kan skicka några i ett brev till dig om du inte har några själv

Tack för erbjudandet. Jättesnällt.
Jag ska fundera och kika lite hur jag ska göra.

Jag läste nu något om detta: https://www.squaredeals-ltd.co.uk/i...-and-scrambler--very-limited-stock-6568-p.asp

Skulle det lösa mitt problem på något vis?

Hittade ett typ 3år gammalt inlägg här om mitt problem. Men jag förstod inte riktigt om det räckte med att byta ut indikatorlampan mot en led eller om man fortfarande måste löda dit dioder?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror inte det är det inte bara ledlampor att ersätta kontrollamporna med? Tror du måste ha dioder i vilket fall som helst, jag är då för snål för att betala 15 pund då man kan lösa problemet för 1 kr med en lödkolv och en kabelstump ;)
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Tror inte det är det inte bara ledlampor att ersätta kontrollamporna med? Tror du måste ha dioder i vilket fall som helst, jag är då för snål för att betala 15 pund då man kan lösa problemet för 1 kr med en lödkolv och en kabelstump ;)

Så är det nog.
Men det vore väldigt skönt med starkare indikatorlampa. Jag vet inte hur många gånger jag kört runt med blinkersarna på. :)

Visst borde väl ledblinkers med inbyggt motstånd lösa mitt problem också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo men att ha mostånd monterad bara för att få det hela att funka är ju minst lika mycket jobb som dioder och sen blir det enligt mig lite "elektrist fusk kopling" ;) Varför ha motstånd som blir steketa och tar plats när man kan ha dioder monterade till lampan som tar mindre plats och är lika enkla att installera och dessutom gör att blinkersen drar minder ström.

Förstår om man drar sig för detta om man är osäker på el, men det är skit lätt att fixa bara man tar det lugnt.

Att du vill byta lampan för att den synns dåligt är ju en helt annan sak och i det fallet kan jag förstå att du är villig att satsa 15 pund
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tack för erbjudandet. Jättesnällt.
Jag ska fundera och kika lite hur jag ska göra.

Jag läste nu något om detta: https://www.squaredeals-ltd.co.uk/i...-and-scrambler--very-limited-stock-6568-p.asp

Skulle det lösa mitt problem på något vis?

Hittade ett typ 3år gammalt inlägg här om mitt problem. Men jag förstod inte riktigt om det räckte med att byta ut indikatorlampan mot en led eller om man fortfarande måste löda dit dioder?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tjena Trixon, jag hade glömt att jag monterade en sån indikatorlampa när du frågade om det räckte med relät för att få blinkersarna att funka. Jag bytte min hastighetsmätare mot en liten för några år sedan. Jag tror att jag kan rota fram den där indikatorlampan och skicka till dig. Jag tror att det ska räcka med att montera den för att det ska funka. /Martin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Tjena Trixon, jag hade glömt att jag monterade en sån indikatorlampa när du frågade om det räckte med relät för att få blinkersarna att funka. Jag bytte min hastighetsmätare mot en liten för några år sedan. Jag tror att jag kan rota fram den där indikatorlampan och skicka till dig. Jag tror att det ska räcka med att montera den för att det ska funka. /Martin


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Åh!!
Menar du det?
Det vore ju grymt!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Yes, ska se om jag kan hitta den i helgen..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jättesnällt!
Och hittar du den inte så gör det inget. Men då vet jag att det kan vara värt ett försök att beställa en iaf.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hoppas det funkar med Martins lampa, läste ordentligt om lampan du länkade till tidigare och längst ner står det ju att den är bipolär och att man inte behöver löda in dioder vilket får mig att tro att den beter sig som en valig lampa. Dock kan det ju hända att för att det funkar för att det är en lysdiod som står mindre ström än en glödlampa.

Funkar det inte är det ju ingen större katastrof det är ju bara in med de två dioderna då.

Blir spännande att höra om det funkar, jag håller tummarna för dig.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Så är det nog.
Men det vore väldigt skönt med starkare indikatorlampa. Jag vet inte hur många gånger jag kört runt med blinkersarna på. :)

Visst borde väl ledblinkers med inbyggt motstånd lösa mitt problem också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lösningen med att man glömmer blinkersen är nog tyvärr bara att få in i muskelminnet att stänga av dem samt att frekvent trycka för säkerhetsskull.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det snackas om blinkers på Thruxton så kan jag tipsa om detta blinkrelä som bara är att koppla in i originalkablaget och går även att trycka in och fästa i original gummifästet. Passade i alla fall på rakt av på min 2013, väldigt smidigt att bara plugga in det https://www.diodhuset.se/blinkersrela-led-for-mc-fll050
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top