Triumph Thruxton-tråden

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Jag bytte till stålomspunnet fram igår plus nya belägg från EBC och en snyggare bromsvätskebehållare ?
Tänk så ”lite” det behövs för att bli lycklig!

Det behövs mer inspirerande fix här i tråden att sukta efter tycker jag!
 

Bifogat

  • 753FF652-BF51-42BF-93DB-F7042A1F8ADF.jpeg
    753FF652-BF51-42BF-93DB-F7042A1F8ADF.jpeg
    403.6 KB · Visningar: 14
  • 87561406-9AD6-4AB3-8C5B-75AF24647EE8.jpeg
    87561406-9AD6-4AB3-8C5B-75AF24647EE8.jpeg
    347.3 KB · Visningar: 14
  • 43FA9199-8E9E-446E-86D2-728B5BBD03BD.jpeg
    43FA9199-8E9E-446E-86D2-728B5BBD03BD.jpeg
    281.7 KB · Visningar: 14

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du kommit underfund med det?

Nä egentligen inte, troligtvis så har det väl varit nån avlagring nånstans i bränslesystemet. Den här börjat gå bättre efter att den fått lite mil på sig.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Funderar på att skaffa Michelin Road Classic till min Thruxton 900, nån som hunnit testat dom än?

Nope, men om jag inte hör något dåligt om dem så blir det nog ett test nästa gång det är dags för byte (om ett par år eller så :p). Helst så skulle jag vilja bygga om hjulen så att de tar moderna däcksdimensioner, men det kostar en slant.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nu har jag fått tummen ur och provkört efter lamellbytet. Rakt av direkt missnöjd! Uppskattade verkligen att kopplingen var så lätt med originalfjädrarna, onödigt tung nu. Blir nog att byta tillbaks då jag inte har i närheten av nog med trim för grova fjädrar. Och lådan låter mer, samt är lite trögare att växla. Kan inte rekommendera vare sig ebc's lameller eller heavy duty fjädrar. Men jag kanske får en lite grövre vänsterarm, alltid nåt.
Jaja. Den slirar åtminstone inte längre.
Vad är det för fel med EBC-lamellerna? Jag tror att jag har dem, utan problem. Visserligen med de hårdare fjädrarna, men den trögare kopplingen vande jag mig rätt snabbt med.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Trist. Jag skulle byta häromveckan och plockade isär allt men det visade sig att kitet jag köpt inte passade. Dessutom såg befintliga lameller och skivor skapliga ut fortfarande. Slirandet berodde kanske på att två av fyra skruvar till kopplingsfjädrarna satt löst? Det är ju ett rent helvete att dra åt de fyra skruvarna så grejen i mitten löper fritt! Bytte således ingenting men skruvade förhoppningsvis ihop grejerna bättre än senast. Nu funkar det iaf bra och kitet är returnerat till Louis.eu. Bra service hos dem!

När kopplingen ska bytas på riktigt framöver så kommer jag nog lämna in den hos auktoriserad så nämnda kopplingsskruvar dras korrekt.

Apropå att kopplingen går trögt; det gjorde min också efter byte till EBC-fjädrar, men nu går den smidigt trots samma fjädrar. Jag gissar att det beror på hur man drar åt de där jobbiga skruvarna?
Jag köpte Triumphs verktyg för kopplingen när jag skulle byta lamellerna. När jag bytte kopplingsfjädrarna några år tidigare så höll jag och min svärfar på länge. Dyrt är verktyget, med tanke på hur ofta man kommer att använda det, men tid är pengar. :p Det blir inte lätt, men det blir lättare.
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Nope, men om jag inte hör något dåligt om dem så blir det nog ett test nästa gång det är dags för byte (om ett par år eller så :p). Helst så skulle jag vilja bygga om hjulen så att de tar moderna däcksdimensioner, men det kostar en slant.
Nästa gummi blir nog Dunlop TT100 GP, radial. Nån som testat?
Mina Arrowmax Streetsmart börjar nästan se trötta ut i bak redan. Men däck är fanimej skoj ändå. Kan läsa tester i evigheter. ?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nästa gummi blir nog Dunlop TT100 GP, radial. Nån som testat?
Mina Arrowmax Streetsmart börjar nästan se trötta ut i bak redan. Men däck är fanimej skoj ändå. Kan läsa tester i evigheter. ?

För mycket retro för min smak, men jag dömer ingen (eller jo, det gör jag, men inte just i det här avseendet ;)).

Om du säger det så. :p

Allt borde vara bättre än skiten som satt på när hojen var ny.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Var det Metzeler Lasertec som var på då?
2008 var det så här:
Framdäck100/90 18 Metzeler ME33
Bakdäck130/80 R17 Metzeler MEZ2

2005? Samma?

EDIT: I vilket fall bytte jag 2010. Har kört Dunlop Roadsmart och Michelin Pilot Road.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad är det för fel med EBC-lamellerna? Jag tror att jag har dem, utan problem. Visserligen med de hårdare fjädrarna, men den trögare kopplingen vande jag mig rätt snabbt med.
Tror att du har dom? Hur kan du "tro" att du har dom och inte har några problem med vad du tror att du har? Tackar dig djupt, har vart grinig hela lördagen men detta gav mig ett gott skratt! ?
De har gått till sig lite och slutat klonka vid växling, så det är väl godkänt tänker jag.
Men jämfört med standard fjädrar är ebc heavy duty onödigt tunga för de fjuttiga hästkrafter det handlar om är då min åsikt. Hade varit mycket trevligare för mina krasiga tidigare knäckta handleder med original fjädrar, så det blir nog ett byte i vinter.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
2008 var det så här:
Framdäck100/90 18 Metzeler ME33
Bakdäck130/80 R17 Metzeler MEZ2

2005? Samma?

EDIT: I vilket fall bytte jag 2010. Har kört Dunlop Roadsmart och Michelin Pilot Road.
2013 också. Framdäcket följde alla spår och kanter i vägen. Bakdäcket släppte väldigt tidigt, eller gav åtminstone förvarning om det väldigt tidigt.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tror att du har dom? Hur kan du "tro" att du har dom och inte har några problem med vad du tror att du har? Tackar dig djupt, har vart grinig hela lördagen men detta gav mig ett gott skratt! ?
De har gått till sig lite och slutat klonka vid växling, så det är väl godkänt tänker jag.
Men jämfört med standard fjädrar är ebc heavy duty onödigt tunga för de fjuttiga hästkrafter det handlar om är då min åsikt. Hade varit mycket trevligare för mina krasiga tidigare knäckta handleder med original fjädrar, så det blir nog ett byte i vinter.
Det var så lite så. ;) Jag for främst efter vad du tyckte att problemet var.
Nu har jag kollat och det är EBC-lameller som jag har i, sedan våren 2017.

För min del så hade det kanske räckt med något hårdare än original, men original räckte inte, åtminstone inte när jag hade Predators. Togas, som jag har nu, är inte alls lika friflödande (går till och med igenom besiktningen utan insatser).
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
2008 var det så här:
Framdäck100/90 18 Metzeler ME33
Bakdäck130/80 R17 Metzeler MEZ2

2005? Samma?

EDIT: I vilket fall bytte jag 2010. Har kört Dunlop Roadsmart och Michelin Pilot Road.
Ja jag tror det var samma sulor 2005, låter bekant utifrån vad jag läste i instruktionsboken förra sommaren. Men jag valde Dunlop Streetsmart Arrowmax istället. Är ganska nöjd, men har inget att jämföra med. Förutom hockeypuckarna som satt på när jag köpte den förstås. Två olika fabrikat och jävligt gamla :) Önskar det var 17" fram så utbudet av däck blev större och cykelhjuls-känslan minskade. Skulle dessutom hellre ha aluhjul än ekrar faktiskt, även om det är att svära i kyrkan. Då skulle jag lacka dem i den där underbara guldiga kulören som Ducati 996 hade! Fan så snyggt!

Men men, nya hjul kostar för mycket. Nästa investering blir sannolikt nya stötdämpare. Både pga utseende och prestanda. Sedan nya gaffelfjädrar. Men svårt att veta vilket stötdämparfabrikat man ska satsa på tycker jag? YSS Ecoline, Bitubo, Shock Factory, Nitro R1, Wilbers?
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
2013 också. Framdäcket följde alla spår och kanter i vägen. Bakdäcket släppte väldigt tidigt, eller gav åtminstone förvarning om det väldigt tidigt.
Känns inte som att Metzeler presterar särskilt bra i däcktester generellt, och uppenbarligen inte med däcken som satt på Thruxton heller. Undrar hur det kommer sig? De gör väl enbart motorcykeldäck och borde vara kungar på området? Eller?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det var så lite så. ;) Jag for främst efter vad du tyckte att problemet var.
Nu har jag kollat och det är EBC-lameller som jag har i, sedan våren 2017.

För min del så hade det kanske räckt med något hårdare än original, men original räckte inte, åtminstone inte när jag hade Predators. Togas, som jag har nu, är inte alls lika friflödande (går till och med igenom besiktningen utan insatser).
Själv tycker jag det var märkligt att byte till 98 oktan gjorde att det började slira, men det är väl bike-raisch tändkurvan som gör det gissar jag.. mina diskbänksdämpare går också igenom besiktningen utan insatser, fast precis på gränsen. Tror iofs jag har nån liten baffel i före dämparna fortfarande, minns inte om jag plockat ut dem. Orkar hursom absolut inte ta isär kopplingen och byta tillbaka till trötta originalfjädrar bara för att testa! ?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top