Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Skall du köra med navigator i år? :-O

Är det verkligen en bra idé med Forsvik med tanke på hur det gick förra året? Knappt hälften fick käk och så blev det ett till matstopp lite senare.
Nya grejor! https://beeline.co/pages/beeline-moto

Vi kan ju bestämma om Forsvik när det är dags. Eller så ringer vi Forsvik och förbeställer X st räksmörgåsar.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nya grejor! https://beeline.co/pages/beeline-moto

Vi kan ju bestämma om Forsvik när det är dags. Eller så ringer vi Forsvik och förbeställer X st räksmörgåsar.
Funkar det? Ser lite väl avskalat ut. Jag skulle till exempel inte klara mig utan att få talande instruktioner i örat.

Det blir bra. Jag fick räkmacka förra året, så jag var nöjd i alla fall. ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Funkar det? Ser lite väl avskalat ut. Jag skulle till exempel inte klara mig utan att få talande instruktioner i örat.
Har bara provat en liten bit, 20 mil eller så. Helt ok.
Använder inte "talande gps". Har inget lämpligt headset.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Har bara provat en liten bit, 20 mil eller så. Helt ok.
Använder inte "talande gps". Har inget lämpligt headset.
Aja, är du nöjd så. ;) Första gången som jag använde en GPS så såg det ut så, 2003. Jag hade precis tagit bilkörkort och vi skulle till Halmstad för att se/lyssna på Winnerbäck. Den hade dock ingen rutt utan tyckte att jag skulle göra en högersväng igenom ett stort hyreshus. Det var rätt svårt att hitta rätt spår efter det och det var en kompis som var GPS-tolk. :p

Jag har använt min utan headset också, senast förra Vätternrundan och det blir för mycket tittande för min smak. Headset är dessutom skönt för att få musik på tråkvägar.

Men, all teknik strular ju, så mest avkopplande skulle det nog ändå vara med karta och kompass. Jag har ändå någon idiot som pratar och sjunger inne i hjälmen mest hela tiden...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja jag är redo, men familjen är inte redo att släppa mig från mina åtaganden tyvärr. Jag måste stå över.
Du får uppfostra familjen bättre. ;)

Inte "be om lov" att få åka iväg, utan istället "informera om att" du tänker åka iväg.
Så gör jag. Funkar toppen ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Uppdatering av deltagarlistan för Vätternrundan 2021 eller The (Almost) World Famous Lake Vättern Tour 2021

Deltagare
TMax500
Alikzus
Ahoff
Sixty
Leif S (ej med i tråden)
Claes D (ej med i tråden)

Avbokade
Kungneptun
Ronny G (ej med i tråden)

Eventuellt
Galne Dansken
Marc L (ej med i tråden)
(Har jag missat någon?)

Och som sagt tidigare, man måste inte anmäla sig. Det går utmärkt att bara dyka upp vid starten, i Askersund, i Jönköping eller någon annanstans.

Repeterar hålltiderna:
Start från Göteborg: Preem Gårda/Ullevi kl. 7.30
Start övriga orter: ?
Samling torget i Askersund: kl. 13.00

Vad gäller övernattningen i Jönköping så är vi några som bor på Comfort Hotel.
Men det finns ju fler ställen att sussa på.
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Du får uppfostra familjen bättre. ;)

Inte "be om lov" att få åka iväg, utan istället "informera om att" du tänker åka iväg.
Så gör jag. Funkar toppen ;)
Så sant. Planen har också varit godkänd hittills faktiskt, men det föll på mållinjen. Ligger lite i mitt intresse iofs då det delvis handlar om att frugan ska ta sitt mc-kort ?
Hoppas ni som kör får det bra!!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Är ni redo inför helgens äventyr?

Nope, tyvärr inte. Det har varit allmänt tjorvigt och nu startar inte Ryath heller (solenoiden klickar, men startmotorn drar inte). Antagligen så behöver hon bara laddas, vilket inte brukar behövas, men det har varit dåligt med underhåll i några vintrar nu (sedan jag blev pappa) och ett lithiumbatterier klarar inte hur mycket vanskötsel som helst. Hur som helst, jag varken hinner eller orkar få ordning på detta nu. Jag hoppas att ni får det riktigt trevligt, med torra vägar och behaglig temperatur. Några utav oss kanske kan ses för en dagstur någon dag; annars så får jag satsa på nästa år (då är jag mitt uppe i en pappaledighet och kommer att behöva semester ;)).
 

Bjjb

Ny medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VF 750S -82, Triumph Thruxton 900 -13
Tjenare,

Tack vare alla planeters läge det här året så tänkte jag försöka hänga på.

Jag startar i Karlskoga och avslutar i Göteborg.

/Björn
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Körde ca 40 mil med Thruxtonen i förrgår och det gick ju bra och har gjort det tidigare och har planer på att köra drygt 70 mil till helgen, men som det är nu ser deg ut tveksamt då dom lovar regn. Har gjort klart hojen med Lindstrand packväska, uttag att ladda telefonen gömt under sidokåpan och Ram Mount kula tillfällingt monterad på styret för att kunna ha telefonen på styret om jag skulle behöva använda den som GPS.

En fundering om Thruxtonen, min är lite kinkig vid nerväxling, man får verkligen stampa till ganska distinkt om man ska vara säker på att växla ner om man inte släpper kopplingen mellan växlarna för då är det inga problem. Några tips på detta lilla problem, lider inte direkt av det men kan man göra nåt för att underlätta nerväxlingen vore det ju fint. Övrig hojar kan man trampa genom lådan betydligt enklare. Men det ska kanske vara lite motsträvigt för att få rätta känslan, dessa nyare Trajor läcker ju inte ens olja och vibrerar ju inte så delar lossnar??

Finns det nån sadel som rekommenderas som är bekvämare än original som inte kostar skjortan? Är ju sällan man kör riktigt långt men då vore det kanske fint men nåt lite bekvämare.

20210727_203326.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har kört i flera år (många år) med Triumphs original tillbehörssadel. Jag hittar den inte på nätet nu vid en snabb sökning, men som sagt det är Triumphs egen. Den är betydligt skönare än träplankan till originalsadel. Kostade runt 2300 kr när jag köpte den, vill jag minnas. Se foto.

IMG_4529.jpg

Ett alternativ för längre turer är ju förstås en AirHawk. Jag har en sådan som jag använder på längre turer, typ helg- eller veckoturer. Gör stor skillnad. Inte så snyggt, men bra. :)


Nedväxlingen? Lådan är ju inte "japanskt mjuk" utan kan klonka lite. Men "stampa till ganska distinkt" låter märkligt. Har det nyligen uppstått?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej då ska jag kolla efter en Triumph tillbehörssadel, går det att montera kåpan på den eller blir det att vara utan?

Lådan har alltid klonkat till speciellt då man lägger i ettan, men om man inte är distikt vid växlandet så kan den missa vid nerväxling och så har den varit så länge jag ägt hojen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Okej då ska jag kolla efter en Triumph tillbehörssadel, går det att montera kåpan på den eller blir det att vara utan?

Lådan har alltid klonkat till speciellt då man lägger i ettan, men om man inte är distikt vid växlandet så kan den missa vid nerväxling och så har den varit så länge jag ägt hojen.
Kutskåpan passar inte på den andra sadeln. Sadeln är för bred. Men det är rätt snyggt även utan! :)
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Min Thrux är från 2005 och har gått 3700 mil ca. Jag tycker växellådan är kanon, aldrig missat en växel eller upplevt klonk. Bara när jag trycker i ettans växel.

angående sadel; montera clipon så får du ont i händerna innan rumpan ?. Skämt åsido, jag tycker originalsadeln är skön faktiskt. Men ganska ful. Har sett en s.k. King and Queen sadel bland original tillbehören. Den ser ut som en dubbel fåtölj, borde vara bekväm. Men lova att du bara använder den på långturer! ?
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top