Triumph Thruxton-tråden

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Då väntar jag med framdäcket till efter besiktningen, är i princip omöjligt att få tider
i "närområdet" 15 mils radie så man vill inte chansa då man har en tid.
Framdäck verkar vara jobbigare än bakdäck - får intrycket att det är svårt att få ner vulsten i centrum på fälgen (mindre utrymme där än på bakfälgen). Brukar trixa med snabbtvingar för att klämma ner däcket. Har en Max2H däck"maskin" som förenklar betydligt - såg dessutom Bikes notis om denna maskin som verkar vara lättarbetad (men dyr)
Kanske kan man slå ihop sig några i närområdet o köpa gemensamt - däcken blir betydligt billigare från däckonline eller GP503 än att betala handlaren för däck/däckomläggning och att köra till o från så "maskinen" kanske betalar sig
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Framdäck verkar vara jobbigare än bakdäck - får intrycket att det är svårt att få ner vulsten i centrum på fälgen (mindre utrymme där än på bakfälgen). Brukar trixa med snabbtvingar för att klämma ner däcket. Har en Max2H däck"maskin" som förenklar betydligt - såg dessutom Bikes notis om denna maskin som verkar vara lättarbetad (men dyr)
Kanske kan man slå ihop sig några i närområdet o köpa gemensamt - däcken blir betydligt billigare från däckonline eller GP503 än att betala handlaren för däck/däckomläggning och att köra till o från så "maskinen" kanske betalar sig

Den sig ju fin ut, hittade denna video
där använder han på slutet som kallas tire drop center tool som verkar vara nån klämma som håller vulsten i fälgen en sån grej borde ju underlätta. Såg att det verkar finnas såna här klämmor på amazon.se för runt 200 kr, nån som har erfarenhet av detta verktyg?

Såg ut att vara en fin maskin men den var ju betydligt dyrare än Proworks maskinen men är den bra och man byter däck ofta är den säkert riktigt fin.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag använder muskler och tre däckjärn. Jobbigt ja, svårt nej. Trixet är mycket däckmousse så allt glider lätt.
Nu blir det slanglöskonvertering fram och bak för jag klämde en slang förra gången jag bytte bakdäck och det räcker för mig för att tröttna på skiten!
Kletat på Teroson 9022 på framfälgen och ett lager teroson och ett lager biltemas karosstätning på bakfälgen.
Loctite 290 på ekernipplarna.
Så kan jag lägga i lagningskorv och gaspatron i sadelväskan framöver.
Punka på slang = slut på det roliga.
 

Bifogat

  • IMG_20220918_091025_HDR.jpg
    IMG_20220918_091025_HDR.jpg
    1.7 MB · Visningar: 13

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag använder muskler och tre däckjärn. Jobbigt ja, svårt nej. Trixet är mycket däckmousse så allt glider lätt.
Nu blir det slanglöskonvertering fram och bak för jag klämde en slang förra gången jag bytte bakdäck och det räcker för mig för att tröttna på skiten!
Kletat på Teroson 9022 på framfälgen och ett lager teroson och ett lager biltemas karosstätning på bakfälgen.
Loctite 290 på ekernipplarna.
Så kan jag lägga i lagningskorv och gaspatron i sadelväskan framöver.
Punka på slang = slut på det roliga.

Vad är det där Teroson 9022, är det typ limmar och tätar eller vad? Jag har varit lite sugen på att konvertera till slanglöst. Hur är det med fälgen och °beaden" blir det nån skillnad vid punktering om man kör slang eller konverterat till slanglöst?

Som jag fattar det sitter slanglösa däck hårdare på fälgen men jag bytte ju på min Thruxton med däckmaskinen så jag har dålig uppfattning om hur hårt däcket sitter på fälgen mot på tex KLR:en där jag bytt däck lite oftare.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad är det där Teroson 9022, är det typ limmar och tätar eller vad? Jag har varit lite sugen på att konvertera till slanglöst. Hur är det med fälgen och °beaden" blir det nån skillnad vid punktering om man kör slang eller konverterat till slanglöst?

Som jag fattar det sitter slanglösa däck hårdare på fälgen men jag bytte ju på min Thruxton med däckmaskinen så jag har dålig uppfattning om hur hårt däcket sitter på fälgen mot på tex KLR:en där jag bytt däck lite oftare.
Krängde på ett slanglöst pirelli bak och ett avon fram, pirellit small klart högre än framdäcket när det klättrade upp på fälgen. Tycker punka är jävulskt otrevligt oavsett när det händer, har nog aldrig märkt nån skillnad? Teroson är ett ganska vanligt kraftlim med bra hållfasthet. Första gången jag gör detta så vi får väl se hur länge det håller..
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tjena, länge sedan jag skrev något här!
Jag har gjort en ordentlig garagerensning och insåg att jag har ganska mycket Triumph-delar över som någon annan kanske kan vara intresserad av. Delarna har suttit på en Triumph Scrambler 2006, men det mesta passar nog på Thruxton & Bonneville också. Jag lägger upp det jag har här så är det bara att höra av sig om ni hittar något av intresse.


Procom Performance Igniter (använd 2 säsonger)
Pris: 1500:-
https://newbonneville.com/shop/procom-high-rev-limit-igniter/

Fire Starter Performance Igniter Stage 2 (använd 1 säsong)
Pris: 1500:-
https://www.triumphtwinpower.com/fire-starter-performance-igniter-unit.php

Innovate MTX-L Bredbandslambda (Allt i bra skick förutom sensorn som är trasig, ny går att köpa separat)
Pris: 900:-
https://www.mrtuning.se/universal/m...Aae4GKbDyBRz53Rv6L8vEa7KUiyaDingaAgRDEALw_wcB

Växelpedal (ställbar) - Motone (Ny)
Pris: 350:-
https://www.motone.co.uk/triumph-bo...ifter-gear-selector-lever-and-peg-black-p1599

Nology Hotwires (använda 1år)
Pris: 200:-
https://newbonneville.com/shop/nology-performance-spark-plug-wires-pair/

Flattrack-styre 22mm
Pris: 300:-

Avgasbandage (titan) + buntband i metall (Nytt)
Pris: 200:-

Fotstöd fram+bak (4st)
Pris: 300:-

Framdrev 18T – British Customs (Nytt)
Pris: 150:-

Bromsok fram från Triumh Scrambler (Nissin)
Pris: 500:-

Bakfälg 17"x3,50 (Triumph Scrambler original)
Pris: 500:-

/MartinTriumph_delar.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Någon Vätternrunda i år (Ulf)? Hojen besiktad och försedd med nya mackor :cool: .
Tjena Åke!
Det har varit trögt med intresset i flera år. Trots marknadsföring här i tråden har det bara varit några få som valt att hänga på. Visst, det är kul även om vi bara är några få. Men det tar en helg från semestern och kostar ett par tusen inkl. körning, käk, fika och hotell.

Så om vi bara är 3-4 så är det frågan om eventet har tillräcklig lyskraft kvar för att attrahera deltagare? Trots att det är riktigt bra körning.

Därför tänkte jag ligga lågt i år. "Sagan om Vätternrundan" är kanske är över? Folk har kanske annat för sig och prioriterar inte en helgtur på sin Thruxton.

Skulle det här inlägget resultera i en kolossal efterfrågan kan jag såklart överväga att köra i alla fall. Men då vill jag se det först... ;)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Vi har köpt hus (i samhället vid Falkenbergs motorbana :p) och flyttar i juli. Så jag har varken tid eller råd i år. Hojen är inte ens körklar, så nu skall hon fixas för besiktning och kommande flytt. Nya tag nästa år, eller så börjar det bli dags att släppa henne. Småbarnsår :-/

Det är väldigt kul att ses och köra, och det vore tråkigt att aldrig ses igen efter så många år, men samtidigt så känner jag att just Vätternrundan börjar bli uttjatad för egen del. Jag skulle nog behöva något nytt.
 

Mr Pear

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2023
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thruxton 900
Hej.
Första inlägget här på SH.
Har en Thruxton 2015 på gång in. Hämtar nu till helgen 6/8 som det ser ut. Köper av en firma, de verkar inte veta riktigt vad som är gjort med den, mer än att den är mappad med bullerpiporna, och att en massa originaldelar medföljer. Spännande.
Är nu på jakt efter en svart ”Flyscreen” med guld stripes.
Är det någon som har en sådan liggande så säg till, så köper jag den gärna.
Tips på schyssta sidoväskor emottages tacksamt.

Ses på vägarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att det skrivs lite i tråden.

Följer det med original delar så borde man väl på ett ungefär kunna räkna ut vad som är gjort med att s3 vad som är bortplockat bytt. Jag gissar på att luftburken är rensad, seconda air injektion (SAI) och lambdasonderna är bortplockade och sen mappad för andra dämpare.
 

Mr Pear

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2023
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thruxton 900
Kul att det skrivs lite i tråden.

Följer det med original delar så borde man väl på ett ungefär kunna räkna ut vad som är gjort med att s3 vad som är bortplockat bytt. Jag gissar på att luftburken är rensad, seconda air injektion (SAI) och lambdasonderna är bortplockade och sen mappad för andra dämpare.
Så kan det vara. För att hålla spänningen uppe har jag inte frågat så mycket.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tips på schyssta sidoväskor emottages tacksamt.
Välkommen till Thruxton-träsket! :)

Jag har använt flera varianter, just nu har jag dessa gamla textilväskor (Triumph originaltillbehör). Hittade ett 12 år gammalt foto!
IMG_0317_beskuren.jpg
Inte bäst eller särskilt rymliga... men ser ganska bra ut. Svåra att hitta numera. Kanske Ebay? (Blocket?)
A9518013_797.jpg


Har också använt den här väskan från Jofama i många år. Ser kanske inte lika bra ut, men är egentligen en bättre (och rymligare) lösning. Kostar en tusenlapp och rymmer 52 liter.IMG_0950.JPG

Båda två funkar med packrulle surrad ovanpå och då får man med mycket prylar!
Har nog någon bild någonstans om du vill se...

Nu i år har jag köpt ett par dyra väskor från Kriega (US 40 + US 30) som jag eventuellt testar på helgturer nu i augusti. Köpte dem egentligen till min Moto Guzzi men skall provmontera dem på min Thruxton och återkommer i så fall med foto och en recension.
 

Mr Pear

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2023
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thruxton 900
Välkommen till Thruxton-träsket! :)

Jag har använt flera varianter, just nu har jag dessa gamla textilväskor (Triumph originaltillbehör). Hittade ett 12 år gammalt foto!
View attachment 487621
Inte bäst eller särskilt rymliga... men ser ganska bra ut. Svåra att hitta numera. Kanske Ebay? (Blocket?)
View attachment 487624


Har också använt den här väskan från Jofama i många år. Ser kanske inte lika bra ut, men är egentligen en bättre (och rymligare) lösning. Kostar en tusenlapp och rymmer 52 liter.View attachment 487622

Båda två funkar med packrulle surrad ovanpå och då får man med mycket prylar!
Har nog någon bild någonstans om du vill se...

Nu i år har jag köpt ett par dyra väskor från Kriega (US 40 + US 30) som jag eventuellt testar på helgturer nu i augusti. Köpte dem egentligen till min Moto Guzzi men skall provmontera dem på min Thruxton och återkommer i så fall med foto och en recension.
Tack för input.
undrar om Kriega Duo-28 får plats över ljuddämparna. Har du kikat på dem?
Givetvis behövs en stödbygel bakom.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har också Jofama väskan till min Thruxton och den funkar åt mig till de resor jag gjort. Måste ju vara en väldigt prisvärd lösning att få med packning på hojen.

Har kompletterat med några extra vattentäta packpåsar så man kan dela på packningen om man vill komma åt nåt i packningen lättare.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, Jofamas väska är en bra lösning till lågt pris. Just i år har min Jofama gått sönder efter mer än 10 år och några tusen mil. När jag kom hem från Norge i juni upptäckte jag ett flera centimeter stort hål. Något hade skavt och vibrationerna hade gjort slut på textilen på ett enda ställe (allt annat är fräscht!). Undrar vad jag kan ha tappat...? :)

Så jag började leta efter annan väska och hittade de här:
1691012470293.png
Eller egentligen nästan den kombon... Bilden visar en 40 liters + en 20 liters väska, men jag gick upp ett snäpp ytterligare till 40 + 30 liter (hittade ingen bild på det).

Inget behov av byglar! Jag vill generellt gärna slippa byglar och vill dessutom att väskorna skall kunna flyttas mellan olika hojar. Alltså letade jag efter något "bygelfritt". Testturen med veckopackning på Guzzin gick riktigt bra och som jag skrev tidigare så provar jag ev. även på Thruxton senare i sommar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har Mosko Recklrss 40 väskor på KLR:en och det är ju en helt annan nivå än Jofama.

Har tänkt testa om dom går att få på Thruxtonen men är lur på att dom är för smala för att passa över sadeln men har inte testat. Har en större drybag till toppen på Mosko väskan och då är man uppe i 50 liter, sen kan man ju bygga vidare med molle fickor för mer plats gör små skrot, kaffetermos och drickaflaskor och sånt.
 

Mr Pear

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2023
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thruxton 900
Håller på att få min ”nya” Thruxton 900 EFI så som jag vill ha den.
Är det någon här i tråden som sitter på följande delar och är intresserad av att sälja?

Vettiga stötdämpare - Hittat
Kedjeskydd - Hittat
Original avgassystem - Hittat
Flyscreen, svart med guldränder.- Hittat

Tack på förhand
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på att få min ”nya” Thruxton 900 EFI så som jag vill ha den.
Är det någon här i tråden som sitter på följande delar och är intresserad av att sälja?
Vettiga stötdämpare
Kedjeskydd
Original avgassystem
Flyscreen, svart med guldränder.
Tack på förhand
Har skickat PM om stötdämpare.
 

Mr Pear

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2023
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thruxton 900
Hej.
Slänger ut frågan här i tråden.
är det någon som sitter på ett par Triumph TOR dämpare passande Thruxton 900?
Art nr A9608056 om jag uppfattat det rätt.
Tack på förhand.
Pear
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top