Har fått ett par frågor på senaste tiden om Årets Stora Thruxton-tur, jag syftar då alltså på:
Vätternrundan 2022
Efter att ha kikat i kalendern och på hotels.com så föreslår jag ett nytt grepp i år - vi kör
onsdag-torsdag 6-7 juli. Tidigare år har vi kört på en helg så att även den som jobbar i juli har kunnat vara med. Men hotellen i Jönköping är dyra jämfört med tidigare år. Det vi betalade 700-800 kr för förra året kostar nu bortåt 1500 kr. Rätt stor skillnad. Däremot är det billigare mitt i veckan. Därför är förslaget 6-7 juli.
Var och en
startar hemifrån onsdag morgon.
Jag kör från Göteborg kl. 7.30. Färden går därifrån på svängiga småvägar (det tar tid och är kul) och
kl. 13.00 sammanstrålar alla på
torget i Askersund för lunch.
Efter lunch fortsätter vi vår småvägs-safari ut ur Närke och in Östergötland på krokiga vägar ute på landet. Vackert och kurvigt! Vi
pausar i Borensberg för dricka eller glass. Därifrån letar vi oss fram till nästa paus i
Gränna där vi kan köpa en kaffe och en mjukglass i hamnen innan vi drar i väg sista kryssbenet till
övernattningen i Jönköping.
Nästa morgon rullar vi på kurviga smala 70-vägar förbi Habo och mot
Hökensås och vidare in i Västergötland. Någonstans i trakterna runt
Hjo/Forsvik vänder västkustfolket hemåt och övriga fortsätter varvet runt sjön. Förslagsvis genom
Tiveden där det finns en grymt fin "specialsträcka" från Undenäs till Tived och sedan vidare mot Askersund för fullbordan av varvet. Sen då? Sen får man köra hem, på den väg man föredrar!
Så häng med på din traja-twin, det här är kul. Fin körning i trevligt sällskap.
För mig som startar och avslutar i Göteborg brukar det bli bortåt 80-85 mil. Bra att veta att första dagen är lång för de flesta, i mitt fall kanske 45 mil beroende på vägval. Men vi pausar med (o)jämna mellanrum och ser till att dricka ordentligt så kroppen brukar klara det rätt bra. Första ölen i Jönköping smakar bra (oavsett ölmärke!) efter en lång dags körning.
Hotell då? Jag bokade nu ikväll Comfort Hotel på Klostergatan (samma som förra året) för 799 kr inkl. frukost. Avbokningsbart, ifall det skulle bli ösregn eller om man blir sjuk.