Triumph Thruxton-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nån som har uppfattning om hur långt man brukar kunna köra utan att shimsa om ventilerna?
Det finns ingen generell formel för det.

Har man mätt och noterat föregående justering/kontroll kan man göra en estimering/extrapolering. Körsättet är det som bestämmer intervallet för ventilspelskontroll. Har man kontrollerat enligt serviceschemat för hojen och noterat spelet kan man upptäcka en trend och kan planera in en renovering som oundvikligen kommer att behövas, förr eller senare. Själv kommer jag aldrig mer kontrollera ventilspelet. När hojen börjar gå pissigt pga av slitna ventilstyrningar som gör att ventilkantarellerna slits mot ventilsätena är det ivfsh hög tid för en renovering. Man kan fördröja det några hundra mil med frekventa justeringar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderade mest på om andra Thruxton ägare fått justera efter 2000 mil eller om det varit vid 4000 eller kanske 6000 mil, är väl mest nyfiken. Var i alla fall skönt att slippa justera spelet, kommer att kolla spelet igen vid ca 4000 mil enligt serviceintervallen om jag har kvar hojen men det finns nog risk för det då jag har svårt att sälja saker.

En till sak som jag tänkt göra under vintern är att fixa gelinlägg i en sadel, köpte en ny originalsadel som var felmärkt som gelsadel men det spelar ingen roll då den var billig och flång ny så original sadeln är tänkt att offras för att göra en komfortsadel med gelinlägg för touring. Får se om vintern räcker till för att fixa sadeln eller om den är för kort?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mina ventiler är ju kollade vid 2000, 4000 och 6000 mil enligt serviceschemat. Men jag minns inte om det krävdes någon justering. Så det svaret hjälper dig inte så mycket! :)

Fråga två däremot - min drar ingen ström att tala om under vintern. Det har hänt att jag kopplat in min Ctek för att underhållsladda då säger Ctek "fulladdat" efter bara några minuter. Men min är äldre än din, har t ex analog vägmätare så det är nog nästan inget som drar ström under vintervilan i garaget.

Så att din skulle vara tom i batteriet efter en enda månad låter skumt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu kan det väl vara så att det fort är två tre månader sen jag laddade men jag är granska övertygad att den tjuvar ström. Satte på batteriladdaren idag så jag ska kolla men mutlimeter om den tjuvar eller om det är batteriet som är dåligt och inte håller laddningen.

Nån som har koll kan laddregulatorn bli kass och ligga och tjuva ström? Hade en Opel Omega där generaton tjuvade ström så körde man inte på ca en vecka var batteriet tomt. Tycker att mätare och ECU ( om den alls tar nån ström) borde ta väldigt lite ström. Blir nog att mäta för att kolla om den tjuvar eller batteriet är kasst.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jo, batteriet kan ju vara boven. Har du originalbatteriet från 2013? Mitt första höll i 6 år. Det andra minns jag inte. Är nu på batteri nummer tre. Tror jag. Troligen nummer tre eftersom jag haft hojen i 14 år.

Hade just symptomet att jag laddade dag ett, allt var bra. Men det var tomt nästa morgon.
Laddade igen, det gick bra. Tomt nästa morgon.
Dag tre: beställde ett nytt Yuasa! :)

Laddregulatorn? Det ligger bortom min kunskap....
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det satt i ett Biltema batteri då jag köpte hojen 2018 men fick då med ett nytt Snell batteri vid köpet då biltema batteriet hade varit dött på våren och säljaren köpte ett nytt batteri men sen efter att laddat det sen funkat.

Första vintern jag hade hojen så skulle jag göra nåt fram åt vårsidan (tror jag skulle hål på om den) och trots att den laddats lite då och då var den död, laddade batteriet och sen körde jag säsongen som kom. Nästa vinter var det samma men laddade och Biltema batteriet dunkade sen, året på tomt batteriet och orkade inte vänta på att ladda så jag bytte batteri till det laddade Snell batteriet men kommande år detta visar sig ha liknande symptom. Försöker ladda batterierna mina batterier som inte körs frekvent med ca 1-2 mån mellanrum.

Det som är lite konstigt är att dessa batteriet verkar hålla laddningen då jag använt dom till att driva pumpen i 440 l dieseltanken jag har till traktorn. Nu är väl vare sig Biltema eller Snell några kvalitetsbatteriet men lite konstigt att dom håller laddningen då dom används till dieseltanken, har för mig att pumpen tar 12A så lite belastning blir det ju och där laddar jag nog mer sällan än jag borde men det du kär ändå.

Idag blir det ut och att mäta strömmen för att få reda på hur det ligger till, om det är batterierna eller hojen som är problemet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit ute och mätt strömmen som hojen tar med tändningen av och får den till 0.263mA, detta borde vara försumbart och teoretiskt ska batteriet då räcka i 1901 dygn om jag inte räknat fel så en vinter borde vara lugnt. Dock är det lite skumt att batterierna håller laddningen då dom används till dieseltanken men kanske funkar den på lägre spänning än hojen? Som jag ser det kan det knappast vara annat än batterierna som är problemet dock så har jag inte märkt av några problem under säsonerna men då står hojen sällan mer än några veckor.

Hojen tar runt 7,5A då bränslepumpen går och efter den byggt upp trycket tar den runt 5A med avslagen tändnìng tar den 0.28A i ca 30 sek innan man hör ett relä klicka till och sen går den ner till de 0.263mA.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har varit ute och mätt strömmen som hojen tar med tändningen av och får den till 0.263mA, detta borde vara försumbart och teoretiskt ska batteriet då räcka i 1901 dygn om jag inte räknat fel så en vinter borde vara lugnt. Dock är det lite skumt att batterierna håller laddningen då dom används till dieseltanken men kanske funkar den på lägre spänning än hojen? Som jag ser det kan det knappast vara annat än batterierna som är problemet dock så har jag inte märkt av några problem under säsonerna men då står hojen sällan mer än några veckor.

Hojen tar runt 7,5A då bränslepumpen går och efter den byggt upp trycket tar den runt 5A med avslagen tändnìng tar den 0.28A i ca 30 sek innan man hör ett relä klicka till och sen går den ner till de 0.263mA.
Ja 0,26mA är ju inget. Är du säker på det värdet så torde felet ligga i batteriet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja om jag kan lita på multimetern och det är man ju så illa tvungen att göra att göra, ska försöka testa med en till multimeter mest för att utesluta mätfel då det rör sig om väldigt små strömmar.

Är nog bara att inse att batterierna är felkällan och att bägge billighetsbatterierna beter sig på damma sätt. Dom funkar alldeles utmärkt så länge man kör hojen inom ca 2 veckor men tål inte att stå, men lite konstigt att dom funkar till pumpen utan att stå i laddning hela tiden.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja om jag kan lita på multimetern och det är man ju så illa tvungen att göra att göra, ska försöka testa med en till multimeter mest för att utesluta mätfel då det rör sig om väldigt små strömmar.

Är nog bara att inse att batterierna är felkällan och att bägge billighetsbatterierna beter sig på damma sätt. Dom funkar alldeles utmärkt så länge man kör hojen inom ca 2 veckor men tål inte att stå, men lite konstigt att dom funkar till pumpen utan att stå i laddning hela tiden.
Misstänker att strömmen till startmotor är betydligt högre än din pump.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Misstänker att strömmen till startmotor är betydligt högre än din pump.

Jo men betydligt lägre för att bara hålla igång belysning ecu och mätare. Pumpen tar 12A kollade detta då jag monterat släpvagnskontakt på den för att enkelt kunna tanka i fält, 10A säkring till baklyset håller inte. Hemma så har jag en släpvagnskontakt till motorcykelbatteriet och det hela anslutet hela tiden för att slippa koppla kabeln till traktorn varje gång man ska tanka.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jo men betydligt lägre för att bara hålla igång belysning ecu och mätare. Pumpen tar 12A kollade detta då jag monterat släpvagnskontakt på den för att enkelt kunna tanka i fält, 10A säkring till baklyset håller inte. Hemma så har jag en släpvagnskontakt till motorcykelbatteriet och det hela anslutet hela tiden för att slippa koppla kabeln till traktorn varje gång man ska tanka.
Mycket märkligt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mycket märkligt.
Jo, det kan det möjligen vara då att pumpen inte är lika känslig för spänningsfall som hojen är utan funkar på lägre spänning medan digitalmätare och ecu känner av låg spänning och klipper hyfsat fort. Men lite skumt är det.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Funderade mest på om andra Thruxton ägare fått justera efter 2000 mil eller om det varit vid 4000 eller kanske 6000 mil, är väl mest nyfiken. Var i alla fall skönt att slippa justera spelet, kommer att kolla spelet igen vid ca 4000 mil enligt serviceintervallen om jag har kvar hojen men det finns nog risk för det då jag har svårt att sälja saker.

En till sak som jag tänkt göra under vintern är att fixa gelinlägg i en sadel, köpte en ny originalsadel som var felmärkt som gelsadel men det spelar ingen roll då den var billig och flång ny så original sadeln är tänkt att offras för att göra en komfortsadel med gelinlägg för touring. Får se om vintern räcker till för att fixa sadeln eller om den är för kort?
Min har gått runt 6000 mil sen 2004, inte behövts nån ventiljustering alls. Spelet har ökat på några ventiler pga fiskörning men det blåste jag ur med lite sprit och vatten i insugen sen har jag kört den hårdare. Kan även hända att fjädrarna i ryckutjämnaren till kammarna blivit lite slitna om det klickar från toppen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jo, det kan det möjligen vara då att pumpen inte är lika känslig för spänningsfall som hojen är utan funkar på lägre spänning medan digitalmätare och ecu känner av låg spänning och klipper hyfsat fort. Men lite skumt är det.
Jag tror på den teorin.
Hade samma problem med min gamla Volvo 940 kontra den "moderna" bilen.
Batteriet som satt i 940:in var inte det bästa, men den segade sig igång, även om den lät lite ansträngd.
När jag hade glömt kupebelysningen på i den moderna bilen (en Volvo V70) och skulle iväg, så tänkte jag att batteriet i 940:in är ju alla alla fall halvbra.
Men...när jag vrider om tändningsnyckeln så verkar allt nomalt, tills jag kommer till startläget, då är det liksom helt dött, det sa bara "klick".
Tillbaka med batteriet i 940:in, vrida på nyckeln, och sega igång den.
Det verkade som att något relä i den moderna bilen gjorde att allting fallerade, i den gamla 940:in kan man liksom köra ner batteriet med startmotorn "to the bitter end".
Allt nytt verkar inte bättre :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på med 2000 mila servicen på hojen och har gjort en av de tre "större" operationerna koll av ventilspel, återstående större saker är byte av bränslefilter och smörja styrlagren.

Lite olika bud om bränslefiltret. Clymer boken säger byt om man upplever strypning men enligt på de serviceschema jag hittat ska det bytas. Nån som har uppfattningen om detta byts eller inte om man lämnar in hojen hos en Trajaservare? Känns ut mer spontant att man köper på sig ett filter, packning och slangstumparna så man har det på hyllan utifall att bränsletillförseln skulle börja strula.

Vad säger ni om infettningen av styrlager? Vissa säger att man inte ska blanda fett, vad säger ni om detta? Har vanligt hederligt lagerfett hemma och tycker ju att i princip vad som helst i fettväg lär duga till ett styrlager
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Håller på med 2000 mila servicen på hojen och har gjort en av de tre "större" operationerna koll av ventilspel, återstående större saker är byte av bränslefilter och smörja styrlagren.

Lite olika bud om bränslefiltret. Clymer boken säger byt om man upplever strypning men enligt på de serviceschema jag hittat ska det bytas. Nån som har uppfattningen om detta byts eller inte om man lämnar in hojen hos en Trajaservare? Känns ut mer spontant att man köper på sig ett filter, packning och slangstumparna så man har det på hyllan utifall att bränsletillförseln skulle börja strula.

Vad säger ni om infettningen av styrlager? Vissa säger att man inte ska blanda fett, vad säger ni om detta? Har vanligt hederligt lagerfett hemma och tycker ju att i princip vad som helst i fettväg lär duga till ett styrlager
Jag tycker att du tänker rätt, köp ett filter och ha det som reservdel hemma om någonting händer.
Vi verkar ha så bra miljöer här, så igensatta bränslefilter känns inte som ett problem.
Jag skulle har kört med det fett du har till styrlagret, huvudsaken är att det inte finns fukt/vatten i det lagret, det rör sig så oerhört lite, det är i alla fall min uppfattning.
Man kanske ska undvika vapenfett, men samtidigt tror jag att även det skulle funka :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla om bränslefilter, måste också beställa ett nytt luftfilter vilket ska bytas vid 2000 mil och luftfiltret tror jag nog sätts igen mer än bränslefiltret. Ska tydligen finnas nåt filter som är samma som original men som kostar betydligt mindre.

Beställde också en tunn 38 mm nyckel till styrstammen dubbelmuttrar så när en dyker upp blir det fettning av styrlager.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick en geldyna idag så jag tog och började försöka passa in den I original sadeln, har ju som sagt en flång ny sadel till om det skulle gå åt skogen.

Var svårt att skära i skummet och få det jämt i botten men jag ska försöka slipa det lite jämnare om det går. Vet inte hur kinkiga det är med att ha det helt jämt i botten under geldyna men jag kan inte tänka mig att lite ojämnheter kan märkas.

Kommer att läggas tunt lager med nån form av skum för att dölja skarven sim blir mellan skummet och geldynan. Talade tidigare med killen som sydde dynan till Hondan och han har nåt tunnt lämpligt material att lägga ovanpå sadeln för att dölja skarvarna, tror nog ändå det finns risk att det med tiden kan bli en synlig skarv i klädseln.

20220317_202831.jpg20220317_202715.jpg
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@bosse-l akta dig för att använda vinkelslip. Kanske beror på vad man slipar med men flapdisk jag använde har en tendens att hugga tag ibland och då slipar man lätt för djupt. Rivjärn av denna typ är väldigt bra, ger dock luddig yta men jämn (notera utseendet på hålen) https://zilox.se/produkter/mini-rivjarn-25640-100-tramontina/ Jag använde 4 mm skumgummi för en jämn yta vilket inte var nödvändigt men hade heller inga skarvar att dölja.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top