Tror du på gud?

Tror du på gud?

• Antal röstningar
    0

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
JA, jag tror på Gud.
Jag har daglig gemenskap med min skapare!

Jag tror att alla innerst inne vet att Gud finns, även fast man sedan länge tryckt ner det och/eller förnekat detta.
Varför skulle det annars vara en så känslig fråga...

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
John skrev:
JA, jag tror på Gud.
Jag har daglig gemenskap med min skapare!

Jag tror att alla innerst inne vet att Gud finns, även fast man sedan länge tryckt ner det och/eller förnekat detta.
Varför skulle det annars vara en så känslig fråga...

Vi är kött och ben.
Vi tänker självständigt och naturen styrs av fysikens, biologins och matematikens lagar.
Ursäkte om jag tycker du är knäpp, men du måste förstå :hej

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
NoicE skrev:
Vi är kött och ben.
Vi tänker självständigt och naturen styrs av fysikens, biologins och matematikens lagar.
Ursäkte om jag tycker du är knäpp, men du måste förstå :hej
En människa består av tre delar. Ande, själ och kropp.

Som du säger, naturen styrs av fysikens, biologins och matematikens lagar. Dock finns en verklighet bortom den naturvetenskapliga delen.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
John skrev:
En människa består av tre delar. Ande, själ och kropp.

Som du säger, naturen styrs av fysikens, biologins och matematikens lagar. Dock finns en verklighet bortom de naturvetenskapliga delen.

Andar, tomtar och troll :rofl
Vi kan tjöta om det här i tusen år...
Men min åsikt om religioner är att det är bra, folk som inte tror på sig själva kan tro på gud istället.
Jag menar inte att du är en svag person eller något, men för vissa är det viktigt att ha något att tro på :)

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Människan kan klara massor själv. Men inte det vi är skapade till.
Vi är skapade till gemenskap med Gud. Det klarar vi inte själva, då måste Gud finnas med på ett hörn också. :banana

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Nej, Han väntar på att du ska vända dig till honom.

Nu ska jag sova. Gonatt, och Gud välsigne dig.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
ett seriöst inlägg av mig såhär dags!

Jag tor på NÅGOT dock inte gud..

men det finns något som styr över oss,,
kalla det ödet!!

ÖDET bestämmer allt, och allt som händer är bestämt,

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dum fråga egentligen. Ingen tror väl på nån jävla skäggubbe som sitter på ett moln gäspar. Gör man om frågan till en filosofisk fråga istället för en religiös så tror jag däremot att de flesta tror på "gud" på något sätt. Kanske som en god och skapande kraft ute i världen eller något helt annat beroende på person.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Naturen är min gud.
Samhället som vi byggt upp är min djävul...

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Varför har Martin och John fått uppfattningen att de flesta tror på något? Har ni frågat folk?

När det gäller tro och religion är min erfarenhet att de flesta inte funderar så mycket över sådana frågor. Om man verkligen sätter folk på plats och ber dem förklara sin tro är de flesta väldigt osäkra.

Själv är jag ateist av den enkla anledningen att jag enligt allt jag erfarit och enligt allt det jag kan känna till så finns bara jag, här och nu. Min uppfattning om världen är det jag uppfattar med mina sinnen just nu. Möjligen kan man räkna ut att vissa saker enligt sannolikhet även i framtiden kommer att fungera på ett liknande sätt. Alltså lever jag efter det. Jag har mitt liv här och nu. Det jag kan göra med det är att se till att vara lycklig här och nu. Ibland anpassar jag mig efter att mina handlingar troligtvis kommer att få konsekvenser, men det är en prioriteringsfråga. Om den tillfälliga lyckan är större än konsekvensen väljer jag den.

Min erfarenhet av kristna är att de verkar vara rädda människor som inte vågar se världen som den är (Inget påhopp mot er kristna. Alla har sin väg till lycka.). Kanske är det svårt att leva med vetskapen att man bara har sig själv att lita till när det inte finns någon högre makt som bryr sig om en och ger en mål och mening i livet. Extra svårt verkar vissa tycka att det är att inse att döden är slutet. Det kanske kan verka jobbigt att tänka på att livet är vansinnigt kort och att man inte får någon andra chans, men det är en viktig insikt för mig i alla fall. Eftersom jag tror det jag tror måste jag göra det bästa jag kan av den korta tid jag har här och eftersom min värld är min kropp gör jag mitt bästa för att vara lycklig. Observera dock att ett av de bästa sätten att bli lycklig är att göra andra glada. Testa det och ni kommer att märka att det fungerar.

För de som söker vägledning: läs med fördel Dalai Lamas 'Lycka'.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
KickAss_Prod´s skrev:
Får man tro lite på gud? Själv e jag inte kristen men varenda gång man vart ute o svinat riktigt duktigt me hojen så man får dödsångest efteråt, då måste jag ha ngt större o tro på.
E jag den enda som känt så??

Faller lite in i samma kategori. Viljan och tron är starka saker som kan få folk att göra precis vad som helst. Folk behöver något att tro på, speciellt i svåra stunder. Jag tror att alla religoner har en DEL som är "rätt", och alla har utgått ifrån något gott. Men stor del av religionerna har missbrukats, inte "hänger med" i dagens samhälle, eller annars bara splitrats.
Ta t ex. kvinnliga präster, t o m inom samma kyrkor kan dom inte enas om vad som är rätt eller fel, hur ska dom då kunna påstå sig ha svaret på dom stora frågorna?! ALLT precis ALLT sitter i ens eget huvud! Men det betyder inte att man nöädvändigtvis klarar sig helt själv, vi styrs, vi påverkas, vi anpassar oss enligt olika situationer, olika människor som vi umgås med, olika sorter av information som kommer vår väg. Så för att sammanfatta det hela så skulle jag vilja veta, vad är Gud? Om Gud är själva tron på nåt gott så, svarar jag ja, men om man menar att gud är en man/kvinna som sitter å tittar ner på oss, så är svaret, nej.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Religion has actually convinced people that there is an invisible man living in the sky, and he has a special list of ten things he does not want you to do. And if you do any of these things he will send you to a place full of fire, and smoke, and burn and torture forever and ever 'till the end of time.... but he LOVES you. And he needs money."

"Heaven, as conventionally conceived, is a place so inane, so dull, so useless, so miserable that nobody has ever ventured to describe a whole day in heaven, though plenty of people have described a day at the seaside."

"The idea of God is the sole wrong for which I cannot forgive mankind."

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Wiseguy skrev:
"Religion has actually convinced people that there is an invisible man living in the sky, and he has a special list of ten things he does not want you to do. And if you do any of these things he will send you to a place full of fire, and smoke, and burn and torture forever and ever 'till the end of time.... but he LOVES you. And he needs money."

"Heaven, as conventionally conceived, is a place so inane, so dull, so useless, so miserable that nobody has ever ventured to describe a whole day in heaven, though plenty of people have described a day at the seaside."

"The idea of God is the sole wrong for which I cannot forgive mankind."

Dogma??

Vad gäller tro är det så enkelt som så:
Hade jag trott på Gud hade jag blivit tvungen att leta reda på den jäveln och ge honom en fet omgång med stryk. För som min gamle vän Spindemannen säger "Med stora krafter följer stort ansvar" och där har alla alternativ till goda gudar uppenbarligen bränt all sina krafter på representation och luder.

Skulle jag nu bli tvungen att tro på en guddom så måste det ju bli Satan själv. Med tanke på hur världen ser ut så har han ju gjort ett fantastiskt jobb.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln