Tror du på gud?

Tror du på gud?


  • Antal röstningar
    0

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
John skrev:
....


Jag tror att din son har det mycket bättre än vad både du och jag har det nu. Jag tror att han befinner sig i himlen och mår perfekt.

...QUOTE]


Klargörande:
Jag har levt ett i det närmaste idylliskt liv. Jag kan förstå hur de låteri mina inlägg, men få har varit så förskonade som jag.

Jag bjuder alltid på kaffe vettu:) och pratar gör jag ännu mer...
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Mattias skrev:
Vad är skillnaden mellan "ande" och "själ"?

Anden är den delen som sköter kontakten mellan Gud och dig.
Själen är en mer mänsklig bit, typ känslor och sådana saker.

(En ungefärlig definition)
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Ett boktips till: Guds Moral, av Thomas Anderberg
En uppgörelse med Theodiceproblemet (om gud är alsmäktig och god varför finns det då ondska) Detta är en bok som jag varmt rekomenderar till både troende och ateister.

gladh
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Jag orkar inte skriva något vettigt i den här tråden. Fråga mig någon gång om vad jag tycker så ska du få en lång utläggning och kanske ett kok stryk.
 

HanneZ

Guest
religös? nja, fast vill gärna tro på ett liv efter döden dock!

Ja bryr mig inte direkt så länge religioner hjälper o stöttar folk, dock när det krigas, mördas etc bara för att massa jävla idioter tror att det finns något HELIGT och GOTT där uppe som säger att dom ska göra de #/""%(/"#¤

Hannes
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
McB skrev:
Jag orkar inte skriva något vettigt i den här tråden. Fråga mig någon gång om vad jag tycker så ska du få en lång utläggning och kanske ett kok stryk.
Spännande. Gissar på att du syftar på mig..? ;)
Ses och hörs, då. :banana
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Att tro är att söka trygghet... o det står alla fritt att göra det... var dom vill...hos vem dom... o hur dom vill...!!!

Är inte det rättvist...?? Jag tycker det är lite taskigt av folk som hoppar på dom som sätter sin tro till Gud.

Nää... alla får tro på det dom vill....

Ondska hit..o ondska dit... det kanske är så att Gud inte är så god...!!!

Och jag vet inte vad jag ska tro... det känns tryggt ibland att tänka sig att han skulle finnas.... men då inte som en skäggig farbror såklart... :rolleyes: utan mer som ... n å n t i n g... !!
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
John skrev:
Spännande. Gissar på att du syftar på mig..? ;)
Ses och hörs, då. :banana

Syftade inte på någon speciell, bara se vem som tog åt sig. ;)

Vi ses och hörs ja, igen. Synd att jag inte visste att du var så starkt troende när vi träffades i Göteborg. :(
 

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ulricehamn
Hoj
Kommer snart
Chrille skrev:
...Jag klarar inte av det här utan at bli otrevlig så vi får ta de kortfattat. DU får en son som du ser dö som femåring pga sjukdom.Var är din Gud då? Frågan är så klassisk, så självklar och obestridlig.

Har du då inte trott på Jesus tillräckligt mycket? Eller ger du efter för den falska tröst som kyrkan ger, dvs att apatiskt acceptera att vi kommer få belöningen i livet efter detta?!? Vilken belöning i vilket liv till din son? Till dig som tydligen inte trott tillräckligt väl? Eller var det sonen som inte trodde?

Finns Gud så börjar han och hans profeter med dessa lögner och hyckleri tidigt och sen bara det fortsätter...

Det var det vettigaste jag har hört på länge!
Om det nu mot alla naturlagarnas odds finns en gud så tycker jag precis som Chrille inte att han har klarat av det ansvaret som medföljer. Det är en ganska tacksam uppgift att tillåta död, svält och lidande och fortfarande få människors ovillkorliga kärlek. Den måste ju vara ovillkorlig eftersom jag hitintills aldrig har fått skåda guds verkan på jorden. Kanske är detta för att jag inte är troende och därmed inte har hans välsignelse, men att skylla på "Herrens outgrundliga vägar" tycker jag är ett hån. Men som flera redan har sagt så kan detta diskuteras i all oändlighet utan att man finner en lösning så därför får jag helt enkelt acceptera att andra har en annan tro. Hur bevisar/motbevisar man en myt? :va
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Chrille skrev:
Stalin var ett j-a kräk, och Hitler likaså. Röda Khemererna var ena j-a svin och inte långt därefter kommer .....osv osv.

Om Gud i sanning hade funnits, i den form och med den makt han tillskrivs av de troende, hade han varit en j-a odugling som förtjänat en disciplinära åtgärder av värsta sort och därefter avsättas pga grov försummelse.

Jag skämtar inte när jag säger att den enda Gud vars existens är det minsta trovärdig är Satan själv. Se er omkring.

Min vredgade ton är helt uppriktig för jag vet att om jag går i klinch med de "riktigt troende" så kommer jag förr eller senare få höra att man måste förtjäna Guds nåd, godhet och sån där skit och DÅ tar det fyr för farbror Chrille. ALLA sådana uttalande innebär att, om de är sanningsenliga, det finns en självutnämt god Gud som ignorerar all den nöd som råder i världen. Att säga "Tryggare kan ingen vara" till en god kristen förälder som just sett sitt barn dö i leukemi är ett hån utan dess like. Än värre blir det med de religiösa idioter som hävdar att all motgång är ett straff som följd av ett ogudaaktigt leverne....

Visst har vi religionsfrihet och jag skulle aldrig aktivt vilja hindra någon från så harmlösa dumheter som att tro på en icke-existerande Gud, men jag behöver inte hålla med dom.

Bra Chrille att du är här & styr upp alla med ett oliktänkande från dig själv. Vi behöver en ledare som du, som hela tiden vill vårt bästa & alltid visar oss vägen när vi är ute & famlar i mörkret. Du kanske är gud? :Bugar
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Madhonda skrev:
men då inte som en skäggig farbror såklart... :rolleyes: utan mer som ... n å n t i n g... !!

Undrar vad den där om att det är en skäggig gubbe har kommit ifrån.

I boken Hesekiel i Bibeln finns en spännande beskrivning på Gud.

Ser ut ungefär som en människa. Från höften och uppåt såg han ut som "glänsande malm omgivet av eld", och från höften och neråt såg han ut som "eld omgivet av ett sken".

Hm. Inte riktigt likt en skrumpen gubbe.
För den som vill läsa. Beskrivningen finns i Hesekiel kap 1, vers 26-28.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Valen skrev:
Bra Chrille att du är här & styr upp alla med ett oliktänkande från dig själv. Vi behöver en ledare som du, som hela tiden vill vårt bästa & alltid visar oss vägen när vi är ute & famlar i mörkret. Du kanske är gud? :Bugar

Hur ska vi utveckla våra åsikter och därigenom oss själva om vi inte diskuterar? Hur ska vi kunna diskutera om vi inte säger emot? Vad är fel i att säga emot? Vad är fel i att säga om man tycker att något är jättefel?

Jag säger inte "så här är det". Jag säger "Därför tycker jag så här".
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
dahh, va ni tjafsar, men kommer ni nån vart? knappast? :va

Båda parter ger massa förklaringar som låter jätte bra, sen lysnar dom inte på varandra iaf...

Hur vi en tjatar så kommer förmodligen inte t ex John sluta tro på han däruppe... Och vice versa...

När folk börjar förklara för mig varför dom tror på gud tycker jag mest dom låter allmänt hjärntvättade och inte kan öppna ögonen för verkligheten... :kocko :rolleyes:

Kul o se att NEJ-sidan leder iaf... :)

Jaja, fortsätt ni o... "diskutera" vidare om ni vill, men det var knappast därför jag starta tråden... :)
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Chrille är ond. OND säger jag!
He is sträjt from hell! (Han är säkert inte äkta hårdrockare heller.... Han bär ju för sjutton KISS T-shirt. Alla vet ju att det skall stå AC/DC!)
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Madhonda skrev:
Att tro är att söka trygghet... o det står alla fritt att göra det... var dom vill...hos vem dom... o hur dom vill...!!!

Är inte det rättvist...?? Jag tycker det är lite taskigt av folk som hoppar på dom som sätter sin tro till Gud.

Nää... alla får tro på det dom vill....

Ondska hit..o ondska dit... det kanske är så att Gud inte är så god...!!!

Och jag vet inte vad jag ska tro... det känns tryggt ibland att tänka sig att han skulle finnas.... men då inte som en skäggig farbror såklart... :rolleyes: utan mer som ... n å n t i n g... !!

Kan bara hålla med Madde här. Hon har liksom satt huvudet på spiken i mina tankar om det hela med.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nån räddade mig i våras. Förmodligen var det herr Slump. Jag stod vid ett rödljus och skulle korsa Örbyleden i Stockholm. Det blev grönt, jag gav full gaaas och slirade på kopplingen. Och motorn tvärstannade. Sekunden senare kom en rödljuskörande lastbil på den korsande vägen. DET var lite märkligt, tyckte jag. Men var det GUD? Den har inte stannat så varken före eller efter just den incidenten. Mig kvittar det faktiskt VAD som fick motorn att stanna, men jag är tacksam att jag slapp bli urskrapad ur grillgallret på den där lastbilen. Tack, herr Slump.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top