Tror du på gud?

Tror du på gud?

• Antal röstningar
    0

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Jag tror på mig själv tills jag hamnar i backen igen !!

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Gud finns - Oh yeah!

Måste hoppa lite på min favvo-Jenny: Vi kristna är inte rädda, vi tycker bara om att tillskriva sådant vi inte förstår (jordbävningar, dödsfall och fortkörningsböter) till något högre än oss själva. Själv har jag en skön överenskommelse med Han däruppe: Jag tror på honom, och han tror på mig. That's it. Inget mer. Jag går inte i kyrkan, jag läser inte aftonbön. När slutet kommer så skall iallafall jag inte ligga i min grav och tyna bort. Jag tänker tjabba lite med honom om varför krig finns, varför slutet på Monthy Pythons "Holy Grail" vart så dåligt samt varför man inte bygger obligatorisk "Spansk Vänstersväng" ute på landsväg så att man minimerar risken för sådana olyckor. Så ÄR det!

För övrigt är inte Mattias gud. Han är profet enligt Moppefuckolegenden BC (Before Crash). Gud vad jag saknar den tråden.....

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Och förresten, tror ni verkligen att Suzuki GSX-R 1000 bara uppfanns ifrån tomma intet eller?! :D

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Håhåjaja, så var det återigen dags att slå ner på de som tror på något. Tror inte själv på gud men tycker det är förbannat dåligt av t.ex. Chrille & Berggren att använda ord som "jävla". Jag skulle kunna säga "jävla sossar & kommunistsvin" för de som tror på det men varför provocera på så låg nivå? Kan inte folk få tro på vad de vill utan att man använder en femårings vokabulär för att slå ner på deras tro?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
är förvånad över att det är sån övervikt till nejsidan, det är ju så många inlägg om att folk är i himmelen osv på forumet, det hör ju definitivt ihop med att man tror på gud.

Själv tror jag inte på nån gud, och heller inet på nån slags liv efter döden, när det är slut är det slut, trist tänkande men jag känner på mig att det stämmer.

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tyvärr inte...
Valen skrev:
Håhåjaja, så var det återigen dags att slå ner på de som tror på något. Tror inte själv på gud men tycker det är förbannat dåligt av t.ex. Chrille & Berggren att använda ord som "jävla". Jag skulle kunna säga "jävla sossar & kommunistsvin" för de som tror på det men varför provocera på så låg nivå? Kan inte folk få tro på vad de vill utan att man använder en femårings vokabulär för att slå ner på deras tro?

ORD! :fakta Religionsfrihet har iaf jag hört talats om...

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Chrille skrev:
Vad gäller tro är det så enkelt som så:
Hade jag trott på Gud hade jag blivit tvungen att leta reda på den jäveln och ge honom en fet omgång med stryk. För som min gamle vän Spindemannen säger "Med stora krafter följer stort ansvar" och där har alla alternativ till goda gudar uppenbarligen bränt all sina krafter på representation och luder.

Skulle jag nu bli tvungen att tro på en guddom så måste det ju bli Satan själv. Med tanke på hur världen ser ut så har han ju gjort ett fantastiskt jobb.

Min utgångspunkt: Bibeln.

Gud har all makt och auktoritet.
Han skapade allt som finns, och så även jorden med allt som finns på den. Och slutligen människan, som skapelsens krona.
Han gav människan auktoritet över jorden.
1:a Moseboken kapitel 1 vers 26
De [människorna] skall råda över fiskarna i havet, över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden.
Där fick människan ta över ansvaret för jorden och allt på den. Adam är alltså herre över jorden, och han har ansvar över den. Gud har givit honom auktoriteten på ett villkor, för att det ska kunna vara en frivillighet. Kan man inte förlora auktoriteten så finns den inte. Villkoret är att inte äta av ett speciellt fruktträd. Inget speciellt med det fruktträdet, men det var villkoret. Enkelt. Käka inte de där plommonen (varför tror alla att det är äpplen?), så är du mäktigare än Bill Gates och Bush tillsammans. :banana

Lite senare i historien, försöker Satan lura Adam. Han påstår att det inte alls är farligt att äta av frukten. (Vilket det inte är, det är ju bara vanlig frukt..)
Adam gör som Satan säger, och på så sätt får han auktoriteten över jorden.

Så Chrille. Du har helt rätt. Om man ser på hur världen ser ut så har han gjort ett alldeles otroligt jobb. Synd bara att så många tillåter honom att forsätta jobba.

Gud välsigne dig.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Valen skrev:

Stalin var ett j-a kräk, och Hitler likaså. Röda Khemererna var ena j-a svin och inte långt därefter kommer .....osv osv.

Om Gud i sanning hade funnits, i den form och med den makt han tillskrivs av de troende, hade han varit en j-a odugling som förtjänat en disciplinära åtgärder av värsta sort och därefter avsättas pga grov försummelse.

Jag skämtar inte när jag säger att den enda Gud vars existens är det minsta trovärdig är Satan själv. Se er omkring.

Min vredgade ton är helt uppriktig för jag vet att om jag går i klinch med de "riktigt troende" så kommer jag förr eller senare få höra att man måste förtjäna Guds nåd, godhet och sån där skit och DÅ tar det fyr för farbror Chrille. ALLA sådana uttalande innebär att, om de är sanningsenliga, det finns en självutnämt god Gud som ignorerar all den nöd som råder i världen. Att säga "Tryggare kan ingen vara" till en god kristen förälder som just sett sitt barn dö i leukemi är ett hån utan dess like. Än värre blir det med de religiösa idioter som hävdar att all motgång är ett straff som följd av ett ogudaaktigt leverne....

Visst har vi religionsfrihet och jag skulle aldrig aktivt vilja hindra någon från så harmlösa dumheter som att tro på en icke-existerande Gud, men jag behöver inte hålla med dom.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
John skrev:
....
Så Chrille. Du har helt rätt. Om man ser på hur världen ser ut så har han gjort ett alldeles otroligt jobb. Synd bara att så många tillåter honom att forsätta jobba.

Gud välsigne dig.

Som du förstår av mitt andra inläg så är jag inte intresserad av/kapabel att diskutera det här på ett vettigt sätt. EOD för min del....

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
John skrev:
Min utgångspunkt: Bibeln.

Det där tycker jag är mycket intressant. Vad är det som skiljer Bibeln från alla andra påhittade böcker i världen?

Jag tycker faktiskt lite synd om dig. Måste vara vansinnigt svårt att leva efter Bibeln som innehåller så mycket motsägelser. Hur reder man ut det?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Oj oj... Många här som dömer sig själva till evig fördömelse. Ni kommer att brinna sakta. Sakta som fuktiga trasor.

Kan vara bra att veta, tänkte jag :hej

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Freppa skrev:
Gud finns - Oh yeah!

Måste hoppa lite på min favvo-Jenny

Jaså är det sådan man blir av att vara kristen! Hoppa på stackars (obs! utan definitionen hårt) arbetande kommunister. Kom och hoppa med mig på krogen då, så kan vi fortsätta diskussionen. Kanske finns det ett kommunistiskt paradis någonstans i skyn! :Bugar

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Chrille skrev:
Min vredgade ton är helt uppriktig för jag vet att om jag går i klinch med de "riktigt troende" så kommer jag förr eller senare få höra att man måste förtjäna Guds nåd, godhet och sån där skit och DÅ tar det fyr för farbror Chrille. ALLA sådana uttalande innebär att, om de är sanningsenliga, det finns en självutnämt god Gud som ignorerar all den nöd som råder i världen. Att säga "Tryggare kan ingen vara" till en god kristen förälder som just sett sitt barn dö i leukemi är ett hån utan dess like. Än värre blir det med de religiösa idioter som hävdar att all motgång är ett straff som följd av ett ogudaaktigt leverne....

Det går inte att "förtjäna" sig till Guds nåd. Vet inte vad det är för stackare du pratat med.

Gud donade det där med nåd och frälsning genom att skicka sin son, som helt och hållet förtjänade Guds nåd (levde utan att bryta mot lagen någon gång).
han dödades ändå, och på så sätt kan vi som inte håller lagen räddas, för att Satan (han som såg till att Jesus dödades) själv blev dömd då han dödade Jesus.

Vet du vad villkoret är för att du ska bli räddad från skiten?

TRO på Jesus som Guds son!

Thats it. Det räcker.

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Macho Woman skrev:
Det där tycker jag är mycket intressant. Vad är det som skiljer Bibeln från alla andra påhittade böcker i världen?

Jag tycker faktiskt lite synd om dig. Måste vara vansinnigt svårt att leva efter Bibeln som innehåller så mycket motsägelser. Hur reder man ut det?

Skillnaden mellan Bibeln och andra böcker är att det som står skrivet i Bibeln fungerar. Vill du testa? Det är häftigt. :hej

Många saker ser ut som motsägelser, ja. Problemet är bara att i ett sammanhang kan det som ser ut som motsägelser falla på sin plats som det ska. Och inte alls vara en motsägelse.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Svaret på frågan är nej.

För övrigt kan jag tipsa om Jonas Gardells senaste bok: Historien om Gud.
En ganska så intressant genomgång av hur Gudsbegreppet i bibeln förändrar sig utifrån vilken epok de olika berättelserna är skrivna.
Även om Gardell är troende så kan man som ateist läsa boken med stor behållning.

gladh

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Macho Woman skrev:
Jaså är det sådan man blir av att vara kristen! Hoppa på stackars (obs! utan definitionen hårt) arbetande kommunister. Kom och hoppa med mig på krogen då, så kan vi fortsätta diskussionen. Kanske finns det ett kommunistiskt paradis någonstans i skyn! :Bugar

Jag låter Per sköta påhoppandet tillsvidare, så tar jag diskussionen med dig när vi är dyngraka! ;)

För övrigt så är kommunister onda och borde steglas. Hårt!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
John skrev:
.....
Vet du vad villkoret är för att du ska bli räddad från skiten?

TRO på Jesus som Guds son!

Thats it. Det räcker.

Förlåt mig, men jag kan inte låta bli.
NU GÖR DU DET JU. John eller Runar Söörgard i det här fallet kvittar mig lika! Du säger att alla de som lider runt oss i världen inte är tillräckligt troende!

Jag klarar inte av det här utan at bli otrevlig så vi får ta de kortfattat. DU får en son som du ser dö som femåring pga sjukdom.Var är din Gud då? Frågan är så klassisk, så självklar och obestridlig.

Har du då inte trott på Jesus tillräckligt mycket? Eller ger du efter för den falska tröst som kyrkan ger, dvs att apatiskt acceptera att vi kommer få belöningen i livet efter detta?!? Vilken belöning i vilket liv till din son? Till dig som tydligen inte trott tillräckligt väl? Eller var det sonen som inte trodde?

Finns Gud så börjar han och hans profeter med dessa lögner och hyckleri tidigt och sen bara det fortsätter...

Iom att jag lever mitt liv på Jorden IDAG så måste mitt resonemang byggas på det sätt jag gör. Inga andra resonemang ger hopp om framtiden eller mig själv som individ heller för den delen.

Jag tycker enbart bra om dig John och för att fortsätta göra det så måste det här bli mitt sista inlägg i den här tråden. Diskutera med någon annan :)

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Chrille skrev:
DU får en son som du ser dö som femåring pga sjukdom.

Har otroligt myckat att skriva till dig, men eftersom du vill avsluta diskussionen så tar jag bara det viktigaste.

Jag tror att din son har det mycket bättre än vad både du och jag har det nu. Jag tror att han befinner sig i himlen och mår perfekt.

Jag hoppas att vi ska ses på räserbanorna i sommar Chrille. Ta väl hand om dig tills dess.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln