Tror du på gud?

Tror du på gud?


  • Antal röstningar
    0

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
McB skrev:
Vi ses och hörs ja, igen. Synd att jag inte visste att du var så starkt troende när vi träffades i Göteborg. :(

Jadu, då hade det kunnat bli en låång natt i Göteborg. :D


Backdraft skrev:
Det är en ganska tacksam uppgift att tillåta död, svält och lidande och fortfarande få människors ovillkorliga kärlek. Den måste ju vara ovillkorlig eftersom jag hitintills aldrig har fått skåda guds verkan på jorden.


Kanske är detta för att jag inte är troende och därmed inte har hans välsignelse


, men att skylla på "Herrens outgrundliga vägar" tycker jag är ett hån.

Gud tillåter inte död, svält och lidande. Han lider av att se det ännu mer än vi lider av att ha det.
Men han kan inte göra något åt saken förns vi människor frågar honom om hjälp. Det är vad det innebär att ge bort auktoriteten över jorden. Människan måste fråga om hjälp för att Gud ska kunna hjälpa.


Du har redan Guds välsignelse. Alla har Guds välsignelse. Att vara troende är att börja förstå och använda den.


Herrens outgrunliga vägar tycker jag också är ett rätt så fjantigt uttryck. Gud har inte en mening med att som sker ska ske. Allt är inte Guds vilja.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Valen skrev:
Nej, du säger: "Därför tycker jag så här jävla illa om något".


Ja. Och?

Jag tycker jävligt illa om campinjoner. Jag tycker inte om sparris.

Jag tycker jävligt illa om det hyckleri många religiösa hänger sig åt. Jag tycker illa Mensa och det dravel som de sprider.

Det är väl inte svartvitt?
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Chrille skrev:
Ja. Och?

Jag tycker jävligt illa om campinjoner. Jag tycker inte om sparris.

Jag tycker jävligt illa om det hyckleri många religiösa hänger sig åt. Jag tycker illa Mensa och det dravel som de sprider.

Det är väl inte svartvitt?

Var går gränsen där du inte använder uttryck som "tycker jävligt illa". Säger du "tycker jävligt illa om folk som inte står på samma politiska grund som jag"? "Jävligt illa om folk som dansar polka"? Är f.ö. rätt less på att diskutera det här.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
John skrev:
Anden är den delen som sköter kontakten mellan andevärlden (Gud, änglar m.fl.) och dig.
Själen är en mer mänsklig bit, typ känslor och sådana saker.

(En ungefärlig definition)



En lite bättre beskrivning.

I själen bestäms vad du ska göra, om du vill följa andens råd eller känslorna.
(Man känner igen det. När man "känner" att man borde göra en sak, men inte gör det, för att det är för jobbigt/pinsamt.)
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
MRX_Martin skrev:
dahh, va ni tjafsar, men kommer ni nån vart? knappast?

Självklart tror alla det de vill och alla har rätt att uttrycka sin åsikt och att argumentera för den. Kommer vi någon vart? Ja, kanske. Jag misstänker, som jag skrev förut, att många människor har en väldigt otydlig bild av sin egen tro. Ju mer man tänker och funderar desto fler insikter får man och ju mer insikt och kunskap man har om sig själv desto lättare är det att göra sig själv lycklig. Den här tråden är alltså inte en form av :huvet, till för att kalla varandra :dummer, utan ett sätt att :7peta så att alla blir :banana
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Macho Woman skrev:
Självklart tror alla det de vill och alla har rätt att uttrycka sin åsikt och att argumentera för den. Kommer vi någon vart? Ja, kanske. Jag misstänker, som jag skrev förut, att många människor har en väldigt otydlig bild av sin egen tro. Ju mer man tänker och funderar desto fler insikter får man och ju mer insikt och kunskap man har om sig själv desto lättare är det att göra sig själv lycklig.

Jag hoppas verkligen att vi kommer någon vart. Många tänker säkerligen till när de läser i liknande trådar.. Kanske det kan få någon att fundera över varför det händer si och så i världen.

Macho Woman skrev:
Den här tråden är alltså inte en form av :huvet, till för att kalla varandra :dummer, utan ett sätt att :7peta så att alla blir :banana

:rofl :rofl :tummenupp
Underbar trådbeskrivning!! :tummenupp
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Mattias skrev:
Nån räddade mig i våras. Förmodligen var det herr Slump. Jag stod vid ett rödljus och skulle korsa Örbyleden i Stockholm. Det blev grönt, jag gav full gaaas och slirade på kopplingen. Och motorn tvärstannade. Sekunden senare kom en rödljuskörande lastbil på den korsande vägen. DET var lite märkligt, tyckte jag. Men var det GUD? Den har inte stannat så varken före eller efter just den incidenten. Mig kvittar det faktiskt VAD som fick motorn att stanna, men jag är tacksam att jag slapp bli urskrapad ur grillgallret på den där lastbilen. Tack, herr Slump.

DET tillfället är jag glad för. Hejja! :tummenupp
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Mattias skrev:
Jag med! Du som vet, var det Gud?!
Ja, det var absolut Gud.

Han tyckte nog det var bättre att du skulle fortsätta leva än att dina lager i motorn skulle hålla längre. :banana


Seriöst. Jag känner igen tillvägagångssättet. Nånting som inte borde hända händer för att man senare ska klara sig. Har hänt en gång för mig också.. på motorcykel även för mig.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Silwer skrev:
Ja? Satan vad? Han blev lurad vad det gäller att ta Mattias liv.
Hans kommentar om motorstoppet var nog detta: :huvet





edit: Du kanske syftade till trådens namn? Om vi tror på Gud, eller om vi tror på Satan?
Jag tror att båda två finns. Jag tror på Gud (att det han säger är sant) och jag tror inte på Satan (för redan i de första meningarna i människans historia ljög han..).
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
John skrev:
Ja? Satan vad? Han blev lurad vad det gäller att ta Mattias liv.
Hans kommentar om motorstoppet var nog detta: :huvet
Vilket påhopp. Vad är det som får dig att tro att Mattias kommer att hamna i helvetet?
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Bingo skrev:
Vilket påhopp. Vad är det som får dig att tro att Mattias kommer att hamna i helvetet?

Öh. :va

Vad fick dig att läsa att jag tror att Mattias kommer att hamna i helvetet?
Jag vet ingenting om den biten, det är en sak mellan Mattias och Gud.

Det är inte jag som avgör den saken. :7peta
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
John skrev:
Ja? Satan vad? Han blev lurad vad det gäller att ta Mattias liv.
Hans kommentar om motorstoppet var nog detta: :huvet





edit: Du kanske syftade till trådens namn? Om vi tror på Gud, eller om vi tror på Satan?
Jag tror att båda två finns. Jag tror på Gud (att det han säger är sant) och jag tror inte på Satan (för redan i de första meningarna i människans historia ljög han..).
jag har tom hört att det är fel att tro på satan, eftersom det då inebär att du tror att det fins en annan kraft utom guds.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Silwer skrev:
jag har tom hört att det är fel att tro på satan, eftersom det då inebär att du tror att det fins en annan kraft utom guds.


Jadu. Då hoppas jag att personen som sagt det till dig har fått bättre insikt nu.

Det står såhär i Bibeln: "Satan är denna världens härskare".
Det tolkar jag som att han är rätt så mäktig. :gnissla
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
John skrev:
Öh. :va

Vad fick dig att läsa att jag tror att Mattias kommer att hamna i helvetet?
Jag vet ingenting om den biten, det är en sak mellan Mattias och Gud.

Det är inte jag som avgör den saken. :7peta
Han skiter väl i Mattias liv. Det är väl hans själ (eller ande, lite oklar på begreppen här) satan är ute efter? Om Mattias har levt ett förtjänstfullt liv kommer en trafikolycka att förpassa honom till himmelen men har han levt som de flesta av oss tror så blir det gehenna för honom. Satan kan väl omöjligt vara intresserad av att ta kål på folk som förtjänat himmelens hemligheter?

Elelr har jag fattat det fel?
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Chrille skrev:
Förlåt mig, men jag kan inte låta bli.
NU GÖR DU DET JU. John eller Runar Söörgard i det här fallet kvittar mig lika! Du säger att alla de som lider runt oss i världen inte är tillräckligt troende!

Jag klarar inte av det här utan at bli otrevlig så vi får ta de kortfattat. DU får en son som du ser dö som femåring pga sjukdom.Var är din Gud då? Frågan är så klassisk, så självklar och obestridlig.

Har du då inte trott på Jesus tillräckligt mycket? Eller ger du efter för den falska tröst som kyrkan ger, dvs att apatiskt acceptera att vi kommer få belöningen i livet efter detta?!? Vilken belöning i vilket liv till din son? Till dig som tydligen inte trott tillräckligt väl? Eller var det sonen som inte trodde?


Finns Gud så börjar han och hans profeter med dessa lögner och hyckleri tidigt och sen bara det fortsätter...

Iom att jag lever mitt liv på Jorden IDAG så måste mitt resonemang byggas på det sätt jag gör. Inga andra resonemang ger hopp om framtiden eller mig själv som individ heller för den delen.

Jag tycker enbart bra om dig John och för att fortsätta göra det så måste det här bli mitt sista inlägg i den här tråden. Diskutera med någon annan :)

Tron är det som uträttar underverk. Håller delvist med John egentligen, bra för honom att han har en stark tro. Oberoende vad man tror på så är det huvudsaken att själva TRON är stark, det finns definitivt sämre saker att tro på än en kristen Gud. Så länge som inte tron tar helt överhand och blir fanatisk.


edit// Angående om man inte trott tillräckligt mycket. Varför anser du att Gud inte finns med om din 5 årige son dör? Är det p g a egoism som du sörjer? Dvs att du ville se honom växa upp få barn etc etc, eller sörjer du för att han aldrig fick växa upp åka hoj å dyl. dvs allt som HAN inte fick göra? Jag tycker oftast att det är mera synd om dom som lämnar efter än dom som dör. Man kunde spekulera i evigheter, analysera fram å tillbaka om hur en persons liv skulle se ut OM han/hon bara fått leva, men sist å slutligen så är det ju bara fantasier för personen i fråga är DÖD, varken mer eller mindre. VArför välja att vända förlusten till att ifrågasätta Gud, eller ta ut din vrede på nåt annat? Tycker du att DU blivit orättvist behandlad om din son dör så gör du ju det av egoism, för din son är död, och tror du på Gud så är din son på en bättre plats.

O




Coolt! Nya smilies! :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top