Tror du på gud?

Tror du på gud?


  • Antal röstningar
    0

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Bingo skrev:
Han skiter väl i Mattias liv. Det är väl hans själ (eller ande, lite oklar på begreppen här) satan är ute efter? Om Mattias har levt ett förtjänstfullt liv kommer en trafikolycka att förpassa honom till himmelen men har han levt som de flesta av oss tror så blir det gehenna för honom. Satan kan väl omöjligt vara intresserad av att ta kål på folk som förtjänat himmelens hemligheter?

Elelr har jag fattat det fel?


Satan skiter inte i Mattias liv.


Såhär är det. Så länge människan lever på jorden finns valet att följa Gud eller inte.

Så länge människan inte följer Gud så är det lugnt för Satan, då har han kontroll över henne/honom.
Så fort människan tar ett ynka litet steg närmre Gud blir Satan hotad, för det innebär att Satans makt blir mindre. Dvs, han försöker så fort som möjligt röja personen ur vägen.
Kan hända att det var så det gick till i Mattias händelse, det vet jag inte.

Men Satan är mycket intresserad av att ta livet av allt som inte gynnar sitt inresse.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ett litteraturfröslag, Himmelens hemligheter av Emanuel Swedenborg. Det är bara två personer som har läst den: Swedenborg själv och Kant, som tyckte den var skit. Ett tillfälle att bli nästan unik.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
John skrev:
Jadu. Då hoppas jag att personen som sagt det till dig har fått bättre insikt nu.

Det står såhär i Bibeln: "Satan är denna världens härskare".
Det tolkar jag som att han är rätt så mäktig. :gnissla

Det anses nog inte så modernt att tolka bibeln bokstavligt.
Kristendommen anser väl att det bara finns en gud, men om då satan finns och har övernaturliga krafter har man inte en "gud" till då?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
John skrev:
Satan skiter inte i Mattias liv.


Såhär är det. Så länge människan lever på jorden finns valet att följa Gud eller inte.

Så länge människan inte följer Gud så är det lugnt för Satan, då har han kontroll över henne/honom.
Så fort människan tar ett ynka litet steg närmre Gud blir Satan hotad, för det innebär att Satans makt blir mindre. Dvs, han försöker så fort som möjligt röja personen ur vägen.
Kan hända att det var så det gick till i Mattias händelse, det vet jag inte.

Men Satan är mycket intresserad av att ta livet av allt som inte gynnar sitt inresse.
Ja just det, du menade att Mattias är i Satans våld, att hans själ tillhör honom för tillfället och att han inte vill riskera den.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
John skrev:
Satan skiter inte i Mattias liv.


Såhär är det. Så länge människan lever på jorden finns valet att följa Gud eller inte.

Så länge människan inte följer Gud så är det lugnt för Satan, då har han kontroll över henne/honom.
Så fort människan tar ett ynka litet steg närmre Gud blir Satan hotad, för det innebär att Satans makt blir mindre. Dvs, han försöker så fort som möjligt röja personen ur vägen.
Kan hända att det var så det gick till i Mattias händelse, det vet jag inte.

Men Satan är mycket intresserad av att ta livet av allt som inte gynnar sitt inresse.

Hur följer man Gud menar du?
Tillber gud och erkänner Gud, eller vad?

Det lårter rätt trångsynt att säga att om man inte aktivt följer Gud så tillfaller man satan, automatiskt tillber man ju inte Satan i det fallet.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Silwer skrev:
Det anses nog inte så modernt att tolka bibeln bokstavligt.
Kristendommen anser väl att det bara finns en gud, men om då satan finns och har övernaturliga krafter har man inte en "gud" till då?

Det är inte modernt med hockeyfrilla heller. :rofl


I vilket fall, jag tolkar Bibeln bokstavligt, men jag ser den i sitt sammanhang, jag rycker inte lösa texter och sätter dem i verket.


Satan är en ängel. Dvs, en andlig varelse med mycket mycket mer makt än vad vi människor har.
Han har mycket makt, men makten är begränsad. Han är bland annat bunden av tiden, så han kan inte se vad som kommer hända i framtiden.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Bingo skrev:
Ja just det, du menade att Mattias är i Satans våld, att hans själ tillhör honom för tillfället och att han inte vill riskera den.
Jag vet inte om Mattias tillhör Satan. Men uppenbarligen ville inte Satan riskera att Mattias skulle närma sig Gud, och försökte eliminera honom. Tji fick han.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Macho Woman skrev:
Jag hoppas att det där är ironi, annars har du uppenbarligen inte läst ett ord av vad vi skrivit tidigare i tråden.



menade bara att det kommer att urarta närsom helst....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad säger bibeln kommer att hända med dem som inte tror. Kommer de att brinna?
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Lokke skrev:
Tron är det som uträttar underverk. Håller delvist med John egentligen, bra för honom att han har en stark tro. Oberoende vad man tror på så är det huvudsaken att själva TRON är stark, det finns definitivt sämre saker att tro på än en kristen Gud. Så länge som inte tron tar helt överhand och blir fanatisk.


edit// Angående om man inte trott tillräckligt mycket. Varför anser du att Gud inte finns med om din 5 årige son dör? Är det p g a egoism som du sörjer? Dvs att du ville se honom växa upp få barn etc etc, eller sörjer du för att han aldrig fick växa upp åka hoj å dyl. dvs allt som HAN inte fick göra? Jag tycker oftast att det är mera synd om dom som lämnar efter än dom som dör. Man kunde spekulera i evigheter, analysera fram å tillbaka om hur en persons liv skulle se ut OM han/hon bara fått leva, men sist å slutligen så är det ju bara fantasier för personen i fråga är DÖD, varken mer eller mindre. VArför välja att vända förlusten till att ifrågasätta Gud, eller ta ut din vrede på nåt annat? Tycker du att DU blivit orättvist behandlad om din son dör så gör du ju det av egoism, för din son är död, och tror du på Gud så är din son på en bättre plats.

O




Coolt! Nya smilies! :yoparty

Som vanligt kloka inlägg, Lokke. Du skrev det jag tänkte men inte orkade skriva. :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
John skrev:
Jag vet inte om Mattias tillhör Satan. Men uppenbarligen ville inte Satan riskera att Mattias skulle närma sig Gud, och försökte eliminera honom. Tji fick han.

Men hur kan man dra den slutsatsen, tänk om Mattias är djupt troende och hela paketet och ändå blivit påkörd av tradaren, var han på väg att avika från den rätta tron eller var det Gud som kallade honom till sig?
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Silwer skrev:
Hur följer man Gud menar du?
Tillber gud och erkänner Gud, eller vad?

Det lårter rätt trångsynt att säga att om man inte aktivt följer Gud så tillfaller man satan, automatiskt tillber man ju inte Satan i det fallet.

Om man inte aktivt följer Gud tillfaller man Satan, i u med att man lever i den världen som Satan är härskare över.


Trångsynt, ja. Och intollerant. Jesus säger: "Jag är Vägen, Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern [Gud] utom genom mig."

Jesus är alltså den enda vägen till Gud.
Det är intollerant och trångsynt så det bara skriker om det. Men så är det. Det finns bara en väg till att bli räddad.


Att följa Gud är att tro på honom och erkänna honom.
Bibeln skrev:
Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren [Gud] och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.

blir man räddad.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Vem är gud

varför låter gud som enligt dom kristna styr över liv och död vissa människor dö¿

1:varför dör så många barn/unga av svält,misshandel,olyckor.
2:varför krossas familjer i tragedier.
3:varför vill han att dom lidande skall lida ännu mer.
4:varför ingriper inte gud när någon våldtas?
5:??????
hur kan dom som tror på gud försvara alla hans beslut?

fråga till dom troende:varför (om han finns) gör han så mycket ont?

jag tror det handlar om masspsykos.. sjukt är det. :dummer
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Silwer skrev:
Men hur kan man dra den slutsatsen, tänk om Mattias är djupt troende och hela paketet och ändå blivit påkörd av tradaren, var han på väg att avika från den rätta tron eller var det Gud som kallade honom till sig?


Mycket bra fråga Silwer. Om Mattias är djupt troende och hela paketet, så är Satan ännu mer intresserad av att ta livet av Mattias. För det skulle ju då innebära att Satan inte bara har förlorat kontrollen över Mattias, utan även riskerar att Mattias "smittar av sig" tron på andra. Dvs, Satan får ytterligare mindre makt.


Gud kallar inte på folk genom att ta livet av dem. Människorna är hans barn, och de får välja vad de vill göra med sina liv. Men Gud tar inte livet av dem för det.


Bingo skrev:
Vad säger bibeln kommer att hända med dem som inte tror. Kommer de att brinna?

Om man inte tror att det finns nån himmel, varför skulle man då ha något intresse av att komma dit?

Men, om man svarar på din fråga, så säger Bibeln att den enda vägen till att bli räddad är att tro på Jesus.
Jag tolkar det som att man inte blir räddad om man inte tror.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
John skrev:
Jadu. Då hoppas jag att personen som sagt det till dig har fått bättre insikt nu.

Det står såhär i Bibeln: "Satan är denna världens härskare".
Det tolkar jag som att han är rätt så mäktig. :gnissla



Hmm, jag har en trä staty som föreställer satan hängandes i gardinstången. Ska jag vara rädd? :skrämd
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
John skrev:
Mycket bra fråga Silwer. Om Mattias är djupt troende och hela paketet, så är Satan ännu mer intresserad av att ta livet av Mattias. För det skulle ju då innebära att Satan inte bara har förlorat kontrollen över Mattias, utan även riskerar att Mattias "smittar av sig" tron på andra. Dvs, Satan får ytterligare mindre makt.


Gud kallar inte på folk genom att ta livet av dem. Människorna är hans barn, och de får välja vad de vill göra med sina liv. Men Gud tar inte livet av dem för det.

Men alla dör ju förr eller senar av hög ålder, hur fungerar det då menar du?
Inte tar Satan till slut livet av alla? Du menar ju att Gud inte kallar till sig någon.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Har läst allt nu...

John: Måste Gud&Satan Vara manliga förebilder?
Jag hoppas du inser att Gud står för mannen och Satan för kvinnan. Om inte så har du inte levt med Satan/kvinnan. :D

Är det Gud som räddar mig varje gång från att bli överkörd när jag springer eller åker inlines? Varför ska han alltid låta bilarna köra så närma mig? Testar han mig varje dag genom att låta mig ha så tråkigt så tankar från Satan genomsyrar mitt huve?
Bara för att han är en ensam tråkig gammal gubbe som inga själar får eftersom Satan tar dem alla behöver han ju inte låta mig vandra på hans skapade klot olycklig i min ensamhet.
Är det Han som gör att jag aldrig blir överkörd? Eller är det Hon/Satan som ser till att jag får plågas riktigt ordentligt innan jag sitter i Hennes knä och får börja montera HD?
Bör jag rikta dessa frågor till en Präst?
Du vet att det är människan som skrivit Bibeln? Det är männsikan som uppfann neutronbomben.
Varför skapade Gud bananflugan? Fattar han vilka jävla problem de ställde till för mig? Eller är det Satan som också skapar varelser?
Varför skapa mördarbiet? Det biet producerar klart bäst honung men man kan ju inte ha dem kontrollerade. Lite ödets ironi där?

Kristendomen brister på många ställen.
Anser du, Johan, att de krista extremisterna gör rätt i att tvångskonvertera judar till kristendomen och i värsta fall döda dem och allt det i enlighet med våran Gud?
Förlåter Gud mig om jag konverterar till muslim ett tag och sen tillbaka? Det ahde ju inte jag personligen gjort.

Gud kan ju figurera i olika saker har jag hört. Om jag och min bäste vän Alkoholen träffas så har vi mycket trevligt Han och jag. Det är vår Gud eftersom Han får mig att komma över tråkiga tankar :)

Men likväl ar Alkoholen boven i dramat vid rattfylleri? Jag antar att du sett tråden om den 19-åriga flickan och hur du försvarar att Gud gjorde något sådant vill jag inte ens läsa. Det är vidrigt.

750RR
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
John skrev:
Om man inte tror att det finns nån himmel, varför skulle man då ha något intresse av att komma dit?

Men, om man svarar på din fråga, så säger Bibeln att den enda vägen till att bli räddad är att tro på Jesus.
Jag tolkar det som att man inte blir räddad om man inte tror.
Jaja, men min fråga löd vad som händer med dem som INTE tror. Oavsett om de vill bli räddade eller ej osv. Vad säger bibeln kommer att hända med gudsförnekarna, helt enkelt.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top