Tror du på gud?

Tror du på gud?


  • Antal röstningar
    0

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
t-rex skrev:
Coola citat du svänger dig med. Skall vi ta ett par väl valda från Moseboken när vi är igång? Vill minnas en intressant människosyn från gud och gubbarna där!

Domarboken kapittel 19-21 borde väl visa vad bra tron på sin egen förträfflighet i guds ögon kan leda till.

gladh
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
gladh skrev:
Domarboken kapittel 19-21 borde väl visa vad bra tron på sin egen förträfflighet i guds ögon kan leda till.

gladh

Ähhh, hade änna tänkt att spara det tunga artilleriet till eventuella repliker. Bokstavstroende är alltid lika roliga. Och lika farliga för sin egen sak.

Sedan, utan att försvara religion på något som helst sätt, kom ihåg att efter det att makten sekulariserats och nationalstaten blivit högsta norm har vi tagit livet av varandra i en imponerande takt! Apropå någons inlägg om att religion är roten till alla krig...
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
abstruse skrev:
Ända sedan jag hörde Nirvanas förträffliga cover på Lake of Fire har jag viljat åka dit. Weeee! :Bugar

Vem skrev orginalet?
har aldrig tänkt på att det var en cover, Jag tycker att det är en av top tre av deras bästa låtar. Så är det ett orginal. :tungan
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Bingo skrev:
Om du tänker dig ett berg som är tusen mil högt och tusen mil brett. Vart tusende år kommer det en gråsparv och sveper sin näbb mot bergets topp. Sedan flyger den ort igen och återvänder itne på tusen år. När fågeln med sin näbb har slipat ner hela berget till sand, har en sekund gått för de olyckliga själarna i helvetet.

För de orden kommer du att tillbringa en evigheten i eldsjöns grymmaste djup :brinnerup :brinnerup :brinnerup


Bästa jag läst på länge.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Än en gång..NEJ jag tror inte på gud.

Vuxna människor som tror på sagor om tomtar och troll har jag väldigt svårt att ta på allvar.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag kände på mig stt den här tråden skulle lyftas så här i juletider ;)

Själv är jag helt ointresserad av att diskutera religion från ett fundamentalt perspektiv, men de filosofiska aspekterna är intressanta.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
berggren_martin skrev:
Jag kände på mig stt den här tråden skulle lyftas så här i juletider ;)

Själv är jag helt ointresserad av att diskutera religion från ett fundamentalt perspektiv, men de filosofiska aspekterna är intressanta.
Vad är religion?
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
berggren_martin skrev:
Jag kände på mig stt den här tråden skulle lyftas så här i juletider ;)

Själv är jag helt ointresserad av att diskutera religion från ett fundamentalt perspektiv, men de filosofiska aspekterna är intressanta.

Det håller jag med om. Diskuterar man med rätt person kan det vara ett väldigt roligt ämne att gaffla om..
 

Henken

Guest
Vettefan om jag svarat redan men NEJ är mitt svar. Däremot älskar jag liknelserna och allt det här med härlighet och höghet osv. Söndagsnöjjet kan ibland bestå i att se på tv´s gudstjänst och sjunga med gråtande av skratt.
Biblen måste vara det roligaste som skrivits samtidigt som det mest tragiska men sådan är människans lott.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
t-rex skrev:
Ähhh, hade änna tänkt att spara det tunga artilleriet till eventuella repliker. Bokstavstroende är alltid lika roliga. Och lika farliga för sin egen sak.

Kill it before it grows (b.Marley)
Det är lika bra att gå ut hårt.

gladh
 

MARiEBOMB

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Sweden
Hoj
En
Bingo skrev:
Vad är religion?

citerar// "Religion. Definition: En form av tillbedjan. Den inbegriper ett system av religösa attityder, trosuppfattningar och sedvänjor; dessa kan vara personliga, eller också kan de vara förespråkade av en orginisation. Religion innefattar i allmänhet tro på Gud eller på ett antal gudar; eller också behandlar den människor, föremål, begär eller krafter som föremål för tillbedjan."
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
MARiEBOMB skrev:
citerar// "Religion. Definition: En form av tillbedjan. Den inbegriper ett system av religösa attityder, trosuppfattningar och sedvänjor; dessa kan vara personliga, eller också kan de vara förespråkade av en orginisation. Religion innefattar i allmänhet tro på Gud eller på ett antal gudar; eller också behandlar den människor, föremål, begär eller krafter som föremål för tillbedjan."
Lattjo definition. Var kommer den från? Den andra meningen är ju ett uppenbart cirkelresonemang. Definitioner brukar annars inkludera krav på en skapelseberättelse och en uppfattning om "livet" efter detta. Var vi kommer ifrån och vart vi är på väg sas. Och på tal om det, glöm inte att vi firar jususbarnets födelse idag, och att alla ogudaktigheter räknas dubbelt. Annars är risken stor för att ni stakat ut vägen till Eldsjön - era eländiga syndare.

God Jul :banana
 

akora

http://www.roadragemc.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -97
Bingo skrev:
Lattjo definition. Var kommer den från? Den andra meningen är ju ett uppenbart cirkelresonemang. Definitioner brukar annars inkludera krav på en skapelseberättelse och en uppfattning om "livet" efter detta. Var vi kommer ifrån och vart vi är på väg sas. Och på tal om det, glöm inte att vi firar jususbarnets födelse idag, och att alla ogudaktigheter räknas dubbelt. Annars är risken stor för att ni stakat ut vägen till Eldsjön - era eländiga syndare.

God Jul :banana


Jag säger bara en sak!! eldsjön *mumlar*
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
MARiEBOMB skrev:
Skulle nästan tro att du sovit dig igenom religionstimmarna i plugget!?
För alla religioner tror inte som i västvärlden på himmel/helvete och besvarar kanske inte heller frågor som varför finns vi till? Hur bör vi leva eller vilken framtid väntar oss?

Finns ju tex Afrikanska stamreligioner där man tror på andar och spådom mm..
Och dom räknas också in som religioner.

Även i de mest primitiva, dvs. outväcklade, civilisationer har man funnit tecken på någon form av guds dyrkan.
Citerar och översätter fritt från The New Encyclopedia Britannica att "det så långt forskarna har upptäckt, aldrig har funnits något folk nånstans, någon gång, som inte i någon bemärkelse varit religiöst".
Ajja, det var inte någon kritik mog dig. Jag säger inget om hur vi bör leva - eller jo, det gör jag. Lev som jag säger, inte som jag gör. Klart som fan att det finns en himmel och ett helvete. Hur skulle det annars se ut? Ska syndarna komma till samma ställer som de fromma? Inte ens i Afrikas djupaste djungler kan de väl tro annat!?
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
Jag gör det. Jag tror på Gud och tycker själv att det är sunt. Går dock inte i kyrkan osv.
 

MARiEBOMB

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Sweden
Hoj
En
Är du den ende som inte vet att julen inte kommer från att man firar Jesus födelse!?
Den traditionen har riktigt gamla rötter långt före Jesu tid!!

Det du firar kommer från traditioner där de romerska saturnalierna ( en fest ägnad åt Saturnus, jordbruksguden, och åt solens förnyade kraft) där dom firade "solens återfödelse", en fortida hednisk fest! ( The Encyklopedia Americana 1977, band 6, sid.666)

Traditionerna i vårt land kommer även från midvinterblot där man bla offrade djur och människor till gudarna!

Traditionerna infördes av prästerna för att lättare kunna få med sig folket när man införde "kristendommen".

Jesus födelse är snarare bestämt till hösten, omkring oktober!

Fast det du firar är säkert bara kalle anka, eller!? ;)
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top