Tror du på gud?

Tror du på gud?


  • Antal röstningar
    0

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
berggren_martin skrev:
På 1800-talet hade vi ridit runt på hästar med revolvrar i bältena istället :)

Jag tror att människans fascination för hojåka är genetiskt betingat. Vi har ju haft hästar sedan utminnes tider. Hojåkning är bara en häftigare version av samma känsla.

(har jag hört... har aldrig suttit på en häst själv)

Jag red änna fram tills jag va 13 år och jag kan säga att det är skillnad... Iaf på HÄST krafterna... en på bakbenen eller 134 på bakhjulet...

Men men
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
berggren_martin skrev:
Kul att nån fattar vad man snackar om :tummenupp

Enligt kvantmekanikens lagar är katten både död och levande samtidigt. Just detta exemplet är intressant eftersom det är så hatat bland objektivisterna. Men objektivismen har fel... det existerar inga objektiva sanningar, särskilt inte i moralfrågor.

Men om allt är subjektivt så faller vissa saker ihop som ett korthus, matematiken/logiken är ett sådant exempel. En anna sak som faller samman är kausaliteten. Och vips har vi falsifierat det vi tidigare verifierat.

Just gotta love filosofy :huvet :va :dummer :yoparty

gladh
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
gladh skrev:
Men om allt är subjektivt så faller vissa saker ihop som ett korthus, matematiken/logiken är ett sådant exempel. En anna sak som faller samman är kausaliteten. Och vips har vi falsifierat det vi tidigare verifierat.

Just gotta love filosofy :huvet :va :dummer :yoparty

gladh
Rent principiellt - visst! Oavsett om vi använder oss av induktiva eller deduktiva metoder, så handlar det alltid om mer eller mindre kvalificerade modellbyggen. En modell kan aldrig vara "sann" eller "rätt"; den kan bara vara mer eller mindre användbar i våra försök att förstå verkligheten.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
berggren_martin skrev:
Rent principiellt - visst! Oavsett om vi använder oss av induktiva eller deduktiva metoder, så handlar det alltid om mer eller mindre kvalificerade modellbyggen. En modell kan aldrig vara "sann" eller "rätt"; den kan bara vara mer eller mindre användbar i våra försök att förstå verkligheten.

Vi kan ju alltid falla tillbaka till den gamla omvärldsnihilistiska tanken att allt är fejk förutom det jag upplever. Det enda som jag kan vara säker på är de intryck jag får. Jag ser en dator framför mig, men jag vet inte vad det är som får mig att se en dator framför mig :dummer

Eller så kan vi skapa överenskommelser med den verklighet vi upfattar. Överenskommelser om att det faktiskt finns andra levande varelser, överenskommelser om att de är lika mycket värda, överenskommelser om att 1+1=2 i hela det kända universat etc...

gladh
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
gladh skrev:
Vi kan ju alltid falla tillbaka till den gamla omvärldsnihilistiska tanken att allt är fejk förutom det jag upplever. Det enda som jag kan vara säker på är de intryck jag får. Jag ser en dator framför mig, men jag vet inte vad det är som får mig att se en dator framför mig :dummer

Eller så kan vi skapa överenskommelser med den verklighet vi upfattar. Överenskommelser om att det faktiskt finns andra levande varelser, överenskommelser om att de är lika mycket värda, överenskommelser om att 1+1=2 i hela det kända universat etc...

gladh
Eller som Descartes lär ha sagt en gång i tiden: Cogito ergo sum - Jag tänker, alltså finns jag.
 

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Upplands Väsby.
Hoj
En egen kinamoto.
Jag tror inte på gud. Men jag tror på ödet. Jag tror att allt händer för en anledning.





/Annicka
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Annicka skrev:
Jag tror inte på gud. Men jag tror på ödet. Jag tror att allt händer för en anledning.





/Annicka
Om du plockar upp en sten och kastar iväg, är det då stenens mål som bestämmer hur den kommer att studsa fram på marken?
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Jag tror inte på Gud, men jag tror på en hel del olika gudar... och precis just nu så har alla gått i vinteride... förbannade skitvärld
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
John skrev:
JA, jag tror på Gud.
Jag har daglig gemenskap med min skapare!


Jag tror att alla innerst inne vet att Gud finns, även fast man sedan länge tryckt ner det och/eller förnekat detta.
Varför skulle det annars vara en så känslig fråga...

Hejsan hej John! :D

Vill inte starta nån megalång diskussion med dig igen inom detta området...
vill börja med att skriva det! :fakta

Sitter bara o funderar över vissa saker.. :va

Om nu Gud finns och han är så underbar m.m...
varför finns det då krig? varför finns det svält? varför finns det misär i världen?
om han nu är så jävla bra så borde det ju inte finnas, för han skulle fixa det :rolleyes:

Och varför det är en känslig fråga är kanske för att dom som inte tror på Gud
helt enkelt inte kan förstå varför folk tror på det som står i Bibeln. Som jag
skrivit innan..det som står i Bibeln kan ju vem som helst ha hittat på.

Har fortfarande inte ändrat mig/kommer inte ändra mig sen förra stora diskussionen
om religioner och röstade därför NEJ!

Vill bara säga att jag inte tycker folk är idioter som tror på Gud...var o en får
tro på vad den vill...bara att det är svårt att förstå vissa gånger...

Gud skapade inte människan - Människan skapade Gud!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
MBGIRL skrev:
Hejsan hej John! :D

Vill inte starta nån megalång diskussion med dig igen inom detta området...
vill börja med att skriva det! :fakta

Sitter bara o funderar över vissa saker.. :va

Om nu Gud finns och han är så underbar m.m...
varför finns det då krig? varför finns det svält? varför finns det misär i världen?
om han nu är så jävla bra så borde det ju inte finnas, för han skulle fixa det :rolleyes:

Och varför det är en känslig fråga är kanske för att dom som inte tror på Gud
helt enkelt inte kan förstå varför folk tror på det som står i Bibeln. Som jag
skrivit innan..det som står i Bibeln kan ju vem som helst ha hittat på.

Har fortfarande inte ändrat mig/kommer inte ändra mig sen förra stora diskussionen
om religioner och röstade därför NEJ!

Vill bara säga att jag inte tycker folk är idioter som tror på Gud...var o en får
tro på vad den vill...bara att det är svårt att förstå vissa gånger...

Gud skapade inte människan - Människan skapade Gud!

läs Bibeln innan du yttrar dig om sånna dumheter.

750RR
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
MBGIRL skrev:
Och det kommer ju ifrån rätt person! :kocko :lol

Du undrar varför det finns krig och ifrågasätter samtidigt Gus existens.
Satan har hand om jorden som det ser ut just nu.

Vänd dig till Gud du och alla andra så ska du se att krig o svält försvinner ;)

750RR
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
maverick_750rr skrev:
Du undrar varför det finns krig och ifrågasätter samtidigt Gus existens.
Satan har hand om jorden som det ser ut just nu.

Vänd dig till Gud du och alla andra så ska du se att krig o svält försvinner ;)

750RR

Enligt dig så är då allting svart eller vitt. :va

Alla som inte tror på Gud tillber satan eller vad :3freak

Gå o lägg dig Mavve! :7peta :huvet
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
maverick_750rr skrev:
Du undrar varför det finns krig och ifrågasätter samtidigt Gus existens.
Satan har hand om jorden som det ser ut just nu.

Vänd dig till Gud du och alla andra så ska du se att krig o svält försvinner ;)

750RR

Va e Gus för en snubbe? :hihi

MBGIRL: Din fråga har redan blivit ställd i den här tråden, och svarat på.
 

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Upplands Väsby.
Hoj
En egen kinamoto.
berggren_martin skrev:
Om du plockar upp en sten och kastar iväg, är det då stenens mål som bestämmer hur den kommer att studsa fram på marken?


Nej det är inte stenen som bestämmer.



/Annicka
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Annicka skrev:
Nej det är inte stenen som bestämmer.



/Annicka
Om du inte principiellt tror på att målet styr vägen, så tror du inte heller på ödet. Om ett visst öde är menat för stenen så kommer stenens slutmål att styra hur den studsar på marken precis på samma sätt som ditt liv skulle styras av ditt öde.
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
MBGIRL skrev:
Hejsan hej John! :D

Vill inte starta nån megalång diskussion med dig igen inom detta området...
vill börja med att skriva det! :fakta

Sitter bara o funderar över vissa saker.. :va

1.Om nu Gud finns och han är så underbar m.m...
varför finns det då krig? varför finns det svält? varför finns det misär i världen?
om han nu är så jävla bra så borde det ju inte finnas, för han skulle fixa det :rolleyes:

2.Och varför det är en känslig fråga är kanske för att dom som inte tror på Gud
helt enkelt inte kan förstå varför folk tror på det som står i Bibeln. Som jag
skrivit innan..det som står i Bibeln kan ju vem som helst ha hittat på.

3.Har fortfarande inte ändrat mig/kommer inte ändra mig sen förra stora diskussionen
om religioner och röstade därför NEJ!

4.Vill bara säga att jag inte tycker folk är idioter som tror på Gud...var o en får
tro på vad den vill...bara att det är svårt att förstå vissa gånger...

Gud skapade inte människan - Människan skapade Gud!

1. Om du själv har ett barn. Barnet växer upp efter hur du har uppfortrat det, så alltså borde det vara ett snällt barn. Sen blir barnet äldre och får en egen fri vilja och totalt skiter i vad du säger. Kommer inte hem i tid, gör saker som du inte vill att det ska göra... Tillslut så släpper du på gränsen. Och efter ett tag så är barnet helt fritt. Och då har du alltså släppt helt på dina gränsen. Tänk dig nu om det finns en gud som har skapat världen, och alla vi är hans/hennes barn... Då kanske han har släppt på allt...

2. Klart att det som står i bibeln kan vara på hittat. Men läser du biblen så står det. tex "du skall aga din kvinna" Sen om du hoppar bak några steg så kommer du till första testamentet där du kan läsa. En kvinna som ligger i en säng med en man, så som hon ligger med sin äkta man ska föras till sin faders dörr och stenas till döds. Sen kan vi ju ta alla damer som läser så och hör och hänt extra... Om det är någon skrift som är påhittad så är det ju dom...

3. Ingen tvingar dig att tro. Men sätt dig på hojjen en värm sommardag och kör iväg. Då vet man att det måste finnas något som gör att detta lyckliga ögonblick finns...

Gissa vad jag har för ögonfärg... Gör du det så kan du tro att dom tex, är gröna... Men det är ju bara något du tror. Och det är inte fel att tro. Sen om man tror på Gud eller på brevbäraren så är det skit samma...Där håller jag med dig om att vem som helst får tro på vad de vill... Just det här med tro... Kolla på "The Wave" så får ni se hur tro kan förblinda oss...

Själv så tror jag på något härligt... Jag tror att min mamma och pappa hade några sköna minuter som slutade i att en snabb spermie som just nu kallar sig Score simmade fort som fan och han först till ägget...

Jag står förtfarande för att jag inte vet vad jag tror på och funderar jag inte vad jag tror på så behöver jag ju inte bestämma mig....

Jag tror i alla fall på kärleken. Kärleken mellan mig och min Retta...

// :Bugar Prästen - Skaparen - Frälsaren - Score
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top