Tror du på gud?

Tror du på gud?


  • Antal röstningar
    0

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tror man på gud så bör man inte berätta det för nån, man kan tas för psykfall. Så är det, ingen frisk människa är kristen. För övrigt så håller jag med Gustav1, och det gäller även alla andra sektmedlemmar.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Man of War skrev:
Jag hinner tyvärr inte läsa igenom hela tråden nu, men om denna länk inte postats än så är den klart värd ett besök:
http://www.geocities.com/bibelgranskaren/
Tycker att sidan är högst relevant i den här tråden eftersom man ofta ser kristna referera till sagoboken aka. bibeln i sådana här viktiga frågor.
Jag har kikat på den där sidan flera gånger förut, men det där med att hacka på detaljer i bibeln tycker jag är fel sätt att angripa kristendomen på. Vissa folk är helt maniska i sitt arbete med att sitta och leta motsägelser, ungefär som de ständigt måste bevisa något för sig själva.

Jag tycker de stora dragen är mer intressanta. Vad är det t.ex. för typ av gud som skildras i GT? En ganska otäck en om jag får säga vad jag tycker. Här behöver man inte va någon expert, utan man bildar sig en rätt bra uppfattning bara genom att läsa igenom eländet.
 
Last edited:

Man of War

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Kymco Stryker 125
berggren_martin skrev:
Jag har kikat på den där sidan flera gånger förut, men det där med att hacka på detaljer i bibeln tycker jag är fel sätt att angripa kristendomen på. Vissa folk är helt maniska i sitt arbete med att sitta och leta motsägelser i bibeln, ungefär som de ständigt måste bevisa något för sig själva. Jag tycker de stora dragen är mer intressanta. Vad är det t.ex. för typ av gud som skildras i GT? En ganska otäck en om jag får säga vad jag tycker.

Men den angriper inte religionen, den kritiserar bibeln! Det är en väldig skillnad. Men kristna tycker om att citera positiva delar i bibeln för att bevisa hur god deras gud är som skriver så bra saker, men struntar helt i de dåliga och idiotiska sakerna som står i den. Därför känns sidan viktig, inte för att på något sätt dementera just gud.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Man of War skrev:
Men den angriper inte religionen, den kritiserar bibeln! Det är en väldig skillnad. Men kristna tycker om att citera positiva delar i bibeln för att bevisa hur god deras gud är som skriver så bra saker, men struntar helt i de dåliga och idiotiska sakerna som står i den. Därför känns sidan viktig, inte för att på något sätt dementera just gud.
Jag menade inte angripssätt som i "attackera" utan mer som med vilken infallsvinkel man undersöker bibeln. Men jag håller med om att såna här sidor fyller ett syfte, bara man inte snöar in på dom totalt.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Förresten, var ett väldans tjat om bibeln. Nån som läst koranen eller bagavadghita? Har funderat på det själv många gånger, men det har inte blivit av.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
berggren_martin skrev:
Och är det endotermt eller exotermt?

Enligt en amerikansk uppsatsskrivare (i Fysik) så är det exotermt. Med hänsyn taget till att antalet inkomande själar i det icke expanderbara utrymmet och att hans drömdejt inte skulle titta åt honom förens helvetet frusit till is. :)
Men det visste väl du??
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Flamma77 skrev:
Enligt en amerikansk uppsatsskrivare (i Fysik) så är det exotermt. Med hänsyn taget till att antalet inkomande själar i det icke expanderbara utrymmet och att hans drömdejt inte skulle titta åt honom förens helvetet frusit till is. :)
Men det visste väl du??
japp :)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
"Övrigt kackel - offtopic, roliga historier och kul grejer
Här snackar vi om allt som inte har med hojar att göra. Fritt fram inom rimliga gränser!"

Här ska det väl inte vara mc-relaterat eller har jag missuppfattat saken?
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Jag tror på gud. :tungan
Jag tror däremot inte "på religon" eller kyrkor. Människan är född fri och dessa instutioner begränsar oss till får i en fårskock och är på så sätt ett medel för de styrande att bibehålla kontroll. :zpy
Angående bibeln så är det en samling levnadsregler och anvisningar för samhällen och människor som hade levnadsvillkor långt ifrån våra. Den är dessutom översatt och omskriven ett antal gånger, den som någongång lekt viskningsleken vet hur tillförlitlig den är. Vissa delar är kloka och fortfarande tillämpbara. :fakta
Jag har studerat en del biologi, biokemi, fysik och när man tittar på delaljer om hur allting är uppbyggt så tycker man sig se ett system. Det kan omöjligt vara en slump!! Jag kan dock inte ens i min vildaste fantasi få gud till en personlighet. :mattias

Kort sammanfattning av mina åsikter i ämnet...
Bara för att det inte är mc-relaterat behöver det inte vara tråkigt, även om hojåka får en att känna livet i sig (= kopplig till gud??)
May the force be with you! :hej
 

Man of War

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Kymco Stryker 125
En liten fundering bara, om gud nu är allsmäktig, kan han då skapa en sten så tung att han själv inte kan lyfta den?
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
berggren_martin skrev:
Jag hade min lilla religiösa kris i 13- till 17-årsåldern. Efter att grundligt ha kollat upp allt från svenska kyrkan och missionarna till pingstvännerna och jehovas kom jag fram till att religiösa svängen definitivt inte va nåt för mig. Känns jävligt bra att en gång för alla undersökt saken, även om det var längesen nu. Däremot tycker jag fortfarande att filosofi är görkul. Men filosofiska grubblerier skall hållas på en filosofisk nivå och inte institutionaliseras i komplicerade regelverk kallade religioner.

Word!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top