Tror du på gud?

Tror du på gud?


  • Antal röstningar
    0

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
John skrev:
Jag är tveksam till dessa metoder:

Kalium-argon-metoden.
Isokronmetoderna. Främst väldigt tveksam till Stronium-metoden.
Kol-14-metoden. Väldigt tveksam.

Det är inte så att du snöat in på Mats Moléns bok "vårt ursprung. Om inte får du gärna peka på vilka bitar i de olika dateingsmetoderna som du ställer dig tveksam till.
För övrigt gissar jag på att det inte är svenska kyrkan som du är medlem i.

gladh
 

schrunken

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åsbro
Hoj
KTM 640 Adventure -03
gladh skrev:
Det är inte så att du snöat in på Mats Moléns bok "vårt ursprung. Om inte får du gärna peka på vilka bitar i de olika dateingsmetoderna som du ställer dig tveksam till.
För övrigt gissar jag på att det inte är svenska kyrkan som du är medlem i.

gladh

Har lyssnat på en föreläsning med Mats Molén, mycket intressant! Även om det han säger inte nödvändigtvis behöver vara sant så hade han en poäng i hur skolan lär ut teorier som om de vore fakta.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
schrunken skrev:
Har lyssnat på en föreläsning med Mats Molén, mycket intressant! Även om det han säger inte nödvändigtvis behöver vara sant så hade han en poäng i hur skolan lär ut teorier som om de vore fakta.

Jag hade varit förvånad om den gode Mats Molén inte hade ansett att skolans inställning till teori och fakta var anorlunda än hans egen. :dummer Mats Molén, chefredaktör och ansvarig utgivare av tidsskriften Genesis - den konservativa kreationismens högborg samt utsedd som år 2002 års förvillare av föreningen Vetenskap och Folkbildning (www.folkvett.nu), har en något annorlunda syn på vad som är fakta än större delen av Sveriges befolkning. :kocko

Jag tvivlar inte på att han var intressant att lyssna till, dock ställer jag mig mycket skeptisk till hans resonemang. :va

Läs gärna kritiken av hans bok på vetenskap och folkbildnings hemsida.

För att inga feltolkningar skall ske, folk får gärna tro vad de vill. Men när man säger att ens religösa övertygelse är vetenskap (kreationsistdravlet) då har man skitit i det blå skåpet.

gladh
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
blom skrev:
nej men köra på bakhjulet... kan gud det?
Du, han gasar upp en CBR600 -96 på sexans växel. Utan att rycka i styret. Gör om det om du kan :arsele
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
schrunken skrev:
Har lyssnat på en föreläsning med Mats Molén, mycket intressant! Även om det han säger inte nödvändigtvis behöver vara sant så hade han en poäng i hur skolan lär ut teorier som om de vore fakta.
Det är mycket tveksamt om man kan få vare sig Mats Molé eller skolbarn att förstå skillnaden mellan vetande ("fakta") och teori. Om man påstår en sådan sak har man inte ens förstått frågan.

Är det förresten han som systematiskt använder nästan korrekta vetenskapliga rön för att bevisa bibelns skapelse"teori"? Alltså anpassar rönen lite granna för att de bättre skall passa in i hans egna grejer.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Det är mycket tveksamt om man kan få vare sig Mats Molé eller skolbarn att förstå skillnaden mellan vetande ("fakta") och teori. Om man påstår en sådan sak har man inte ens förstått frågan.

Är det förresten han som systematiskt använder nästan korrekta vetenskapliga rön för att bevisa bibelns skapelse"teori"? Alltså anpassar rönen lite granna för att de bättre skall passa in i hans egna grejer.


Huvudet på spiken, eller ska man säga BINGO :D

Mats Moléns eskapader kan du läsa om på www.folkvett.nu

gladh
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
LiCrO skrev:
nej men! men hoppas ju på något, jag vill inte bara dö!
Vad är det egentligen som är så hemskt med tanken att upphöra att existera? Varken du eller jag existerade veteligen på 1800-talet och ingen av oss led väl nåt ont av det?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Sen får man komma ihåg att människan har en subjektiv tidsuppfattning. Einstein visade redan för 100 år sedan att tiden är relativ. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att färdas framåt i tiden, framtiden finns på sätt och vis alltså redan där. Det finns inget objektivt "nu". Ser man tiden som en linjär tidsaxel så kommer vi alltid att ha en plats på denna axel, även om vi dör imorgon.

Det finns dock möjligheter att komplicera det hela ytterligare. Försök att tänka er tiden i fler dimensioner än bara en linjär axel. Kanske splittras tiden kontinuerligt upp i flera parallella tidsaxlar. Har ni sett filmen sliding doors?

Som jag ser det så är allting längs en linjär tidsaxel determinerat. Allt styrs av kedjereaktioner på molekylnivå ungefär som ett gigantiskt dominospel. Medvetandet låter oss däremot surfa mellan olika tidslinjer och på så sätt styr vi precis vilken framtid vi hamnar i. För varje tänkbart val vi någonsin kan ställas inför så splittras tiden upp i olika linjer och vi bestämmer själva vilken linje vi vill hamna på.

Nån som hängde med?
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
berggren_martin skrev:
Vad är det egentligen som är så hemskt med tanken att upphöra att existera? Varken du eller jag existerade veteligen på 1800-talet och ingen av oss led väl nåt ont av det?

Förmodligen för att på 1800-talet så visste jag inte om att jag skulle komma att existera, medans jag nu vet att jag kommer att upphöra att existera.
Det är dock en sanning med modifikationer då jag förhoppningsvis hinner yngla av mig innan jag går bort och på det sättet säkrar min genetiska fortlevnad. Dessutom ska jag inte kremeras innan jag läggs i backen (ta gärna ut kvicksilvret ur tänderna) för att på så sätt joina det stora kretsloppet.

Ganska så osentimentalt, men jag slipper iallafall Bingos brinnande sjö :brinnerup

gladh
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
berggren_martin skrev:
Nån som hängde med?

Jepp, inga problem. Kausalitet - orsak och verkan.
Men finns det inte problem på den allra minsta nivån där saker och ting antar tillstånd enbart när man iaktar det. Schrödingar och katten liknande partiklar :va

gladh
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Det är bättre att inte tro på gud än att han inte tror på dig...

Själv så håller jag mig neutral. Vill någon tro så får dom det och vill dom inte så är det oxå helt ok... Jag vet faktiskt inte själv vad jag tror... Eftersom jag inte funderar på det så behöver jag inte veta... Men min Mormor tror och hon är en mycket klok kvinna....

// :Bugar Profeten - Prästen - myten - Score
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
gladh skrev:
Inskickat av berggren_martin
Vad är det egentligen som är så hemskt med tanken att upphöra att existera? Varken du eller jag existerade veteligen på 1800-talet och ingen av oss led väl nåt ont av det?

Men hade vi existerat på 1800 - talet så hade vi luidit av det... Försök själv att söka på nätet efter en R1:a eller sporthoj av årets modell från 1800 - talet...

Och den hemska tanken på att upphöra kan även vara att man inte får köra hoj, ha oskyddat sex med dåliga tjejer och titta på 18+ filmer...

Fördelen med att leva på 2000 talet är ju att dagens hojar är snabba och fräscha och att dagens tjejer har fattat att hår på vissa ställe är vidrigt...

// :Bugar Frisören - Gynekologen - Score den allsmäktige
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Score skrev:
Men hade vi existerat på 1800 - talet så hade vi luidit av det... Försök själv att söka på nätet efter en R1:a eller sporthoj av årets modell från 1800 - talet...

Och den hemska tanken på att upphöra kan även vara att man inte får köra hoj, ha oskyddat sex med dåliga tjejer och titta på 18+ filmer...

Fördelen med att leva på 2000 talet är ju att dagens hojar är snabba och fräscha och att dagens tjejer har fattat att hår på vissa ställe är vidrigt...

// :Bugar Frisören - Gynekologen - Score den allsmäktige

Problemet med att leva idag är att du inte kommer att få testa morgondagens RRRRR1:a :tungan

gladh
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Score skrev:
Men hade vi existerat på 1800 - talet så hade vi luidit av det... Försök själv att söka på nätet efter en R1:a eller sporthoj av årets modell från 1800 - talet...
På 1800-talet hade vi ridit runt på hästar med revolvrar i bältena istället :)

Jag tror att människans fascination för hojåka är genetiskt betingat. Vi har ju haft hästar sedan utminnes tider. Hojåkning är bara en häftigare version av samma känsla.

(har jag hört... har aldrig suttit på en häst själv)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
gladh skrev:
Jepp, inga problem. Kausalitet - orsak och verkan.
Men finns det inte problem på den allra minsta nivån där saker och ting antar tillstånd enbart när man iaktar det. Schrödingar och katten liknande partiklar :va

gladh
Kul att nån fattar vad man snackar om :tummenupp

Enligt kvantmekanikens lagar är katten både död och levande samtidigt. Just detta exemplet är intressant eftersom det är så hatat bland objektivisterna. Men objektivismen har fel... det existerar inga objektiva sanningar, särskilt inte i moralfrågor.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top