Tror du på Gud...

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Chris Ash skrev:
På egen personlig uppenbarelse eller vittnesbörd. Om en person "upplevt" gud på något sätt kan han eller hon välja att tolka detta som ett tecken på att gud finns. En annan person kan, utan att ha delat den gudomliga upplevelsen, välja att tro på det som den förra personen säger sig ha upplevt. Det är detta som hela kristendomen bygger på, vittnesbörden finns i bibeln,och i enskilda människors medvetande. Det är en trovärdighetsfråga helt enkelt och jag kan inte se att detta troende har något att göra med vetande. Att detta är fallet säger oss dock ingenting om sanningshalten.

Och att då tro på något som någon tror sig ha upplevt någon gång för över tusen år sedan, som omskrivits, tolkats, översatts av olika personer vid många olika tillfällen under en herrans massa år, upplever jag minst sagt som en brist på källkritik.

Chris Ash skrev:
Bibeln har i allra högsta grad gudomlig förankring, hela bibeln är en vittnesbörd om guds existens. Dock författad av människan.

Vittnesbörd, som inte har en tillstymmelse till stöd av någon form av mätbarhet, vars källor är över tusen år gamla, där "vittnesbörden" sannolikt vandrat från mun till mun innan den sedan klassificerats som ex mirakel av någon religiöst upplyst som därmed uppfattats som ännu mer upplyst då just han förstått att ett miraklet utförts. Denna vittnesbörd min vän, tillmäter inte jag någon större betydelse än vad som omfattas av den historiska dimensionen. Allt annat vore att bryta mot mitt förnuft.

Den sista pusselbiten avseende människors förmåga till gudomliga uppenbarelser mm försvann under en föreläsning i medicinsk psykologi ett antal år sedan.

/Olzki
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Chris Ash skrev:
Och ungefär här kastar du all saklighet ut genom fönstret. För andra människor än du finns det inget tvivel om att han faktiskt existerar. Närmare bestämt en övervägande majoritet av världens befolkning. Det är synd att man ska behöva håna varandra för att man har olika uppfattning.
Ja, men det förstår du väl att jag inte hånar folk hur som helst för deras tro, men kommer det på tal så är det retsamt roligt att höra dem berätta att Gud sannerligen finns.
Jag kan väl acceptera att folk världen runt lärt sig tro på en Gud för att livet ska bli lättare, att be till någon, hoppas, tro osv eller va de nu pysslar med!
Men då ska man veta att det endast är hos dem gud finns, inne i deras huvud, ingen annan stans. Fantasier helt enkelt.

Om man säger så här, påhittet om att gud som de kristna ser honom existerar visar sig vara sant, en ren slump, hur stor är chansen? 1 på 1 Gogolplex? Jaja, chansen finns iaf, så jag ska väl kanske inte slänga det helt åt sidan!
Nåja, i grunden är det fortfarande och kommer alltid att vara påhittat av Människor!

Mvh // Peter
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Olzki skrev:
Och att då tro på något som någon tror sig ha upplevt någon gång för över tusen år sedan, som omskrivits, tolkats, översatts av olika personer vid många olika tillfällen under en herrans massa år, upplever jag minst sagt som en brist på källkritik.


Vittnesbörd, som inte har en tillstymmelse till stöd av någon form av mätbarhet, vars källor är över tusen år gamla, där "vittnesbörden" sannolikt vandrat från mun till mun innan den sedan klassificerats som ex mirakel av någon religiöst upplyst som därmed uppfattats som ännu mer upplyst då just han förstått att ett miraklet utförts. Denna vittnesbörd min vän, tillmäter inte jag någon större betydelse än vad som omfattas av den historiska dimensionen. Allt annat vore att bryta mot mitt förnuft.

Den sista pusselbiten avseende människors förmåga till gudomliga uppenbarelser mm försvann under en föreläsning i medicinsk psykologi ett antal år sedan.

/Olzki

Ja hur man ska ta ställning till dessa olika typer av vittnesbörd tänker jag lämna därhän. Antingen tror man på dem, eller så tror man inte på dem, eller så bryr man sig inte och ägnar sig åt saker som går att bevisa.
Det är i alla fall högst subjektivt och upp till var och en vad man än väljer. Jag accepterar alla varianter även om jag inte nödvändigtvis respekterar alla.

Det verkar dock fortfarande som om du tror att jag på nåt sätt försöker framställa något kunskapsteoretiskt hållbart resonemang om att gud finns. Så är inte fallet, jag bara försöker framställa hur synen på gud och alla tolkningar runtomkring har sett ut genom århundradena. Jag var aldrig ute efter dina motiveringar och argument för varför just du inte tror, istället för att tro.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
pogo skrev:
Men då ska man veta att det endast är hos dem gud finns, inne i deras huvud, ingen annan stans. Fantasier helt enkelt.

Nåja, i grunden är det fortfarande och kommer alltid att vara påhittat av Människor!

Mvh // Peter

Du talar med samma övertygelse som någon som skådat gud.... :lol
 

Zita

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
cbr 600f -97
superdupermongo skrev:
Gör du det?

Det gör jag...

Finns det några kristna racers ute på SH elle?

Jag tror inte på gud, men jag tror på nått annat... vad vet jag inte riktigt :va

Jag kan ju liksom inte försvinna när jag dör, man måste ju ta vägen någon annan stans..eller? Fast det kanske inte va det som va frågan :confused:
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Chris Ash skrev:
Du talar med samma övertygelse som någon som skådat gud.... :lol
Jasså? :rofl Tråkigt bara att det inte finns någon som skådat gud utanför sina egna fantasier! Men om han nu finns, ge mig hans nr!

Men jo, nu kom jag på en grej jag hörde för något år sen. "Gud visar sig för dem som tror på honom" hmm.. Mmmkay... Vad tyder det på? :7peta
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
pogo skrev:
Jasså? :rofl Tråkigt bara att det inte finns någon som skådat gud utanför sina egna fantasier! Men om han nu finns, ge mig hans nr!

Men jo, nu kom jag på en grej jag hörde för något år sen. "Gud visar sig för dem som tror på honom" hmm.. Mmmkay... Vad tyder det på? :7peta

Tack, ditt budskap har gått fram. Det finns ingen anledning att skriva samma sak flera gånger.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Zita skrev:
Jag tror inte på gud, men jag tror på nått annat... vad vet jag inte riktigt :va

Jag kan ju liksom inte försvinna när jag dör, man måste ju ta vägen någon annan stans..eller? Fast det kanske inte va det som va frågan :confused:

Nej när du dör så blir allt svart och din kropp blir jord... :mattias
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Chris Ash skrev:
Det verkar dock fortfarande som om du tror att jag på nåt sätt försöker framställa något kunskapsteoretiskt hållbart resonemang om att gud finns. Så är inte fallet, jag bara försöker framställa hur synen på gud och alla tolkningar runtomkring har sett ut genom århundradena. Jag var aldrig ute efter dina motiveringar och argument för varför just du inte tror, istället för att tro.

Jag upplevde det som att du presenterade motiv och bakgrunder till att människor väljer att tro på en Gud samt hur denna tro kan uttryckas, utan att ta ställning för eller emot. Jag bemötte dess motiv därefter. Givetvis innefattar då mina svar samma argument och motiveringar som ligger till grund för min egen ateistiska uppfattning. Tycker att diskussionen varit intressant hittills men frågan är om vi inte närmar oss en punkt.

/Olzki Over....
 

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
den här är grym, om man vill visa på hur galen bibeln är. jag tycker det är fine om man tror på gud, men jag anser att man måste sätta bibeln i sitt sammanhang, alltså, när den är skriven. för även om det ÄR guds ord så är det ju inte gud själv som skrivit dem, och de som skrivit dem har säkert tolkat om lite, glömt, ändrat och bättrat lite och så vidare, så som vi alla gör när vi ska skriva ner nåt vi fått berättat för oss.

"Dear Dr. Laura,

Thank you for doing so much to educate people regarding God's Law. I have learned a great deal from your show, and I try to share that knowledge with as many people as I can. When someone tries to defend the homosexual lifestyle, for example, I simply remind him that Leviticus 18:22 clearly states it to be an abomination. End of debate.

I do need some advice from you, however, regarding some of the specific laws and how to best follow them.

a) When I burn a bull on the altar as a sacrifice, I know it creates a pleasing odor for the Lord (Lev 1:9). The problem is my neighbors. They claim the odor is not pleasing to them. Should I smite them?

b) I would like to sell my daughter into slavery, as sanctioned in Exodus 21:7. In this day and age, what do you think would be a fair price for her?

c) I know that I am allowed no contact with a woman while she is in her period of menstrual uncleanliness (Lev 15:19-24). The problem is, how do I tell? I have tried asking, but most women take offense.

d) Lev. 25:44 states that I may indeed possess slaves, both male and female, provided they are purchased from neighboring nations. A friend of mine claims that this applies to Mexicans, but not Canadians. Can you clarify? Why can't I own Canadians?

e) I have a neighbor who insists on working on the Sabbath. Exodus 35:2 clearly states he should be put to death. Am I morally obligated to kill him myself?

f) A friend of mine feels that even though eating shellfish is an Abomination (Lev 11:10), it is a lesser abomination than homosexuality. I don't agree. Can you settle this?

g) Lev 21:20 states that I may not approach the altar of God if I have a defect in my sight. I have to admit that I wear reading glasses. Does my vision have to be 20/20, or is there some wiggle room here?

h) Most of my male friends get their hair trimmed, including the hair around their temples, even though this is expressly forbidden by Lev 19:27. How should they die?

i) I know from Lev 11:6-8 that touching the skin of a dead pig makes me unclean, but may I still play football if I wear gloves?

j) My uncle has a farm. He violates Lev 19:19 by planting two different crops in the same field, as does his wife by wearing garments made of two different kinds of thread (cotton/polyester blend). He also tends to curse and blaspheme a lot. Is it really necessary that we go to all the trouble of getting the whole town together to stone them? (Lev 24:10-16) Couldn't we just burn them to death at a private family affair like we do with people who sleep with their in-laws? (Lev. 20:14)

I know you have studied these things extensively, so I am confident you can help.

Thank you again for reminding us that God's word is eternal and unchanging.

Your devoted disciple and adoring fan."

edit: hoppla, missade visst att honkiie redan lagt in den här texten. aja, jag låter den vara kvar för er som var för lata för att trycka på länken han la in.b :3freak
 
Last edited:

-PLASTMISSIL-

Guest
När jag läser igenom denna tråd så förstår jag verkligen att det inte går att diskutera på ett intellektuellt sätt om Gud finns eller inte..det står faktiskt tom. om detta i bibeln..

Tror att dom som tror på Gud måste ha upplevt honom på ngt. sätt..kanske Gud har gjort sig "verklig" för dom på ett sätt som ingen annan kan förstå..

Som sagt så måste man acceptera att det inte går att intellektuellt "förstå" Gud, man måste släppa taget och tro, först då kan man uppleva Guds existens :tummenupp
 

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Ort
Bushen
Hoj
Honda VTR1000F -06
-PLASTMISSIL- skrev:
När jag läser igenom denna tråd så förstår jag verkligen att det inte går att diskutera på ett intellektuellt sätt om Gud finns eller inte..det står faktiskt tom. om detta i bibeln..

Tror att dom som tror på Gud måste ha upplevt honom på ngt. sätt..kanske Gud har gjort sig "verklig" för dom på ett sätt som ingen annan kan förstå..

Som sagt så måste man acceptera att det inte går att intellektuellt "förstå" Gud, man måste släppa taget och tro, först då kan man uppleva Guds existens :tummenupp
Om du släpper taget om din verklighetsuppfattning kan du uppleva i princip vad som helst.

Nu kanske det här kräver att man lämnar vardagen och tänker större, mer filosofiskt. Jag tänker mig ett scenario där ett par utomjordingar på något sätt lyckas ta sig till jorden. Fy fan hur in i helvete dumma de måste tycka att vi är. Indoktrinering, krig och konflikter bara för att några män övertygade folk att tro på något som inte bara strider mot all form av rimlighet och logik utan även totalt saknar all form av substans.
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
Jag tror på det som har bevisat att det finns för mig. Sen så kan det vara gud, jesus, ufos eller den där plötsliga miljonen på mitt bankkonto...
Men utan bevis på existens- NO- I am not a beliver.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Olzki skrev:
Jag upplevde det som att du presenterade motiv och bakgrunder till att människor väljer att tro på en Gud samt hur denna tro kan uttryckas, utan att ta ställning för eller emot. Jag bemötte dess motiv därefter. Givetvis innefattar då mina svar samma argument och motiveringar som ligger till grund för min egen ateistiska uppfattning. Tycker att diskussionen varit intressant hittills men frågan är om vi inte närmar oss en punkt.

/Olzki Over....

Okej, då låter det ju som att jag lyckats vara tydlig för en gång skull :)

Jo jag har inte så mycket mer att tillägga...
 

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
honkiie skrev:
Jag är ganska säker på att bibeln ska vara 100% perfekt. Ifall man inte tror 100% på bibeln så anser jag att man är religiös men inte kristen. Man drar upp exempel efter exempel på riktig jävla skit, motsägelser och vansinne i bibeln men alltid så säger dom: men det tror jag ju inte, man måste ju som plocka ut delar att tro på. Man kan ju inte bara ha en egen religion och plocka ut de bästa bitarna och skyffla undan det som inte duger bara för att man itne tycker det är rätt att stena högljudda barn.

Hahahaha... :tummenupp
 

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Tror att religion är något människan skapat för att försöka förstå och att ge mening med livet. En annan fin poäng är ju evigt liv och så vidare. Säkert en tröst för de som inte står ut med tanken på det blir svart i rutan när hjärtat slutar slå.
Men helt klart är att det vore bättre om folk slutade vara så jävla blödiga och istället försökte göra det bästa av tiden man lever. Se till att göra andra glada, njuta och allt annat som gör livet värt att leva.
Självklart ska man behandla andra som man själv vill bli bemött, men det behöver man ju knappast vara kristen för att kunna räkna ut.

Allt för många krig har startats i religionens namn, och så ska vi väl inte tala om allt som kyrkan gjort för att hindra vetenskapens frammarsch.

Är själv ateist ända in i märgen och lever efter Carpe Diem.
Är min egen Gud och min egen lyckas smed.
Däremot ser jag inte ner på religiösa, har flera vänner som är starkt troende tillomed. Är övertygad om att religion fyller ett visst behov hos vissa.
Det tycker jag är lika självklart som att de inte ser ner på mig.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top