Olzki skrev:
Förvisso, men det är omöjligt att komma ifrån att ju mer man lär som har vetenskaplig grund desto mindre plats finns det för någon form av gudadyrkan. Vetande ersätter successivt tro och det finns fortfarande inget bevis för någon form av gudomlig skapelse.
/Olzki
Som jag skrev i tidigare inlägg så har vetenskap och tro mycket lite med varandra att göra. Vetande
ersätter inte på något sätt tron. De har olika beröringspunkter. Gud existerar utanför tiden och rummet och är således omöjlig att både bevisa och påvisa med mänsklig perception och vetenskapliga metoder. Det är viktigt att förstå detta innan man ger sig in i en religiös diskussion.
"Bevis" för att gud finns existerar, förutom allt runtomkring oss som en troende ser som tydliga "bevis" (även om de inte har varken med vetenskapliga bevis eller motbevis att göra) i form av andliga och personliga gudsupplevelser som personer påstår sig ha haft, de har ofta fått hela sina liv förändrade och är lika övertygade om att gud finns som att det finns bord, bilar och luftvärnsrobotar. Mycket av det vi känner till om annat har vi inte själva sett eller upplevt utan litar till historiska källor eller andra vittnesuppgifter.
Det finns även de som framfört filosofiska argument får att gud måste existera. Men det är nog knappast vanligt att folk blir troende på grund av det.
Lite kuriosa men ändå: Ett exempel på detta är det så kallade Kalam-argumentet som jag förmodar har arabisk härstamning och bygger på lagen om orsak-verkan. Det lyder som följer
1.Allt som börjar existera måste ha en orsak för att börja existera
2.Universum började existera
3.Alltså måste universum ha haft en orsak att börja existera
Detta vidareutvecklas med....
1.Om något existerar måste förutsättningarna för dettas existens existera
2.Universum inklusive tiden och rummet existerar
3.Alltså måste förutsättningarna för universums existens existera
4.Förutsättningarna för universums existens kan inte existera inom universum eller vara bundet av tid och rum.
5.Alltså måste förutsättningarna för universum transcendera både tid och rum.
Det finns fler filosofiska argument formulerade under medeltid, till exempel av Anselm och Thomas av Aquino, men jag nöjer mig med detta som exempel.
Det är sent nu, jag återkommer till din, Olzkis fråga om Bibeln. Den är berättigad.